Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Erfarenheter av Parkslide - Polygonum cuspidatum ?  (läst 22045 gånger)

anne-li

  • Inlägg: 2191
  • Vegan (en etisk fråga) ekologi-klimatsmarta val!
    • -
SV: Erfarenheter av Parkslide - Polygonum cuspidatum ?
« Svar #60 skrivet: 27 jan-22 kl 10:35 »
/Snacket om att den förstör husgrunder och vattenledningar? Exempel från vårt klimat? Det skiljer den annars inte från en massa inhemska växter, som gör precis desamma om man inte håller efter dem./

Jag vet inte om det är en så bra strategi att först låta den etablera sig stort och därefter bedöma om den är problematisk...

England/Storbritannien ligger på liknade breddgrader som södra Sverige, och har ett klimat som påminner om densamma.
Bilderna nedan är från England.

Funderar på inhemska plantor som skulle vara kunna vara besvärliga i husgrunder med sina rotsystem - skulle vara fläder - men tror inte den alls tillnärmelsevis kan vara så svår att tå kål på som parkslide.

BTW, om man kollar utrikes internet så kan det vara bra att veta att parkslide heter 'japanese knotweed' på engelska.

Reynoutria japonica (Fallopia Japonica) är namnet på Parksliden men där många variationer i familjen Slideväxter!
Jättesliden heter exempelvis Reynoutria Sachalinensis!
Fläder växter fort och själva rötterna kan orsaka trassel om de finns nära ett hus men växter inte via ett avancerat rotsystem som exempelvis Parksliden!
Fåglar äter gärna fläderbär och ser därmed till att så nya träd här och där!
A free spirit-independent straight female som älskar livet!
Sko-storlek 42!

Skogsvilde

  • Inlägg: 16854
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Erfarenheter av Parkslide - Polygonum cuspidatum ?
« Svar #61 skrivet: 27 jan-22 kl 10:42 »
Reynoutria japonica (Fallopia Japonica) är namnet på Parksliden men där många variationer i familjen Slideväxter!
Jättesliden heter exempelvis Reynoutria Sachalinensis!
Fläder växter fort och själva rötterna kan orsaka trassel om de finns nära ett hus men växter inte via ett avancerat rotsystem som exempelvis Parksliden!
Fåglar äter gärna fläderbär och ser därmed till att så nya träd här och där!

Och just tack varmare sitt avancerade rotsystem så är det inget man vill leva i samklang med.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

anne-li

  • Inlägg: 2191
  • Vegan (en etisk fråga) ekologi-klimatsmarta val!
    • -
SV: Erfarenheter av Parkslide - Polygonum cuspidatum ?
« Svar #62 skrivet: 27 jan-22 kl 10:48 »
Javisst pratar vi om det!

Det finns fog att hävda att t.ex. parkslide växer/beter sig på olika sätt beroende på VAR den växer. I olika klimat t.ex.

Vad tror du att vi pratar om?

Vad tycker du själv egentligen?

Ska vi ska ignorera andra invasiva växter (eller djur) som ställer till ordentligt med problem för hela ekosystemet, för att det går knäppa internetbaserade rykten om  det för villaägare jobbiga rotogräset parkslide såsom omöjligt att utrota (på enskild växtplats)?

Parkslide kräver en massa jobb med regelbunden klippning till marknivå att få bort och noggrann hantering av det klippta för att undvika spridning. I Sverige saknas (jag har i varje fall inte hittat några) exempel på vare sig vatten- avloppsledningar eller byggnader som skadats av parkslide.

Varje år, så måste kommuner och villaägare reparera både grunder och vvs-anläggningar p.g.a. "de vanliga inträngande trädrötterna" eller p.g.a. t.ex. frostsprängning, eller för den delen av skador p.g.a. att man rabatter direkt mot grunden.

De flesta av våra träd eller buskar kan tränga igenom asfalt, t.ex. Salix-arter växer väldigt snabbt och kan göra skada på kort tid, vanliga maskrosor kan välta upp marksten och betongplattor.

Salix-buskage är också svårbekämpade, minsta rotdel eller kvist som lämnas kvar, kan snabbt ge upphov till en ny planta....Man måste även där bekämpa i flera omgångar, under flera år.

Jag störs rätt rejält på myterna om att just parkslide skulle vara värre än andra växter. Samtidigt som jag naturligtvis anser att parkslide, likt andra växter som inte hör hemma i vårt ekosystem och lätt kan spridas ska hållas kort, och helst elimineras. Det finns många "trädgårdsväxter" som har en stor potential av att bete sig invasivt, men deras rykte på internet är bättre.

Bra skrivit, skogaliten och många fakta om andre växter!
A free spirit-independent straight female som älskar livet!
Sko-storlek 42!

Runar

  • Inlägg: 3
    • Södermanland
SV: Erfarenheter av Parkslide - Polygonum cuspidatum ?
« Svar #63 skrivet: 01 jan-23 kl 23:14 »
Efter att ha bekämpat ett tätt bestånd av parkslide under dryga två år kan jag dela med mig av några erfarenheter.

Endast händer och handverktyg användes där den inledningsvis mest effektiva metoden nog var att med en större spade kapa växten strax under jordytan. Stjälkar och rotdelar samlades i en hög nära mitten av det drabbade området, under de första månaderna med en presenning över. Därefter såddes en mängd olika fröer, endast från växter hemmahörande i Europa och primärt från örter. Även en del vedartade växter planterades inom och runtom det drabbade området. Efter den begynnande avlägsningen sköt parksliden många nya skott. Dessa drogs för hand upp minst en gång i månaden under tillväxtsäsongen och lämnades i början på högen men, allteftersom skotten blev mindre och färre samt andra växter dök upp i större utsträckning, endast där de drogs. Efter två år var parksliden nästan helt utmanövrerad av andra växter.

Kungsljus var en av de örter som klarade sig bäst av de sådda växterna med åtminstone ett femtiotal observerade individer; fläder var en av få vedartade växter som såddes och även den dök upp på vissa ställen. Baldersbrå, blåklint, haverrot, malört, röllika, vitplister, vägvårda samt vanligt gräs är annat som har observerats. Även bergklint och såpnejlika dök upp; båda måste ha befunnit sig där tidigare men varit nedtryckta av parkslidens närvaro. Detsamma gäller den ural-kaukasiska parksallaten, som har hjälpt till att trycka undan parksliden men som på längre sikt helst också ska försvinna. Från Amerika fanns sedan tidigare kanadensiskt gullris, lupinväppling och blomsterlupin. Av dessa har endast den sistnämnda delvis låtits finnas kvar men ska även den väck så snart som parksliden är helt borta, vilket troligtvis sker redan under det kommande året.

Kanske hade det varit lika effektivt, eller rentav ännu mer effektivt, att börja med att bränna upp all parkslide. Oavsett hur man börjar tror jag dock mer på att så fort som möjligt låta andra växter ta över marken snarare än att försöka täcka över allt och göra det helt livlöst. Av samma skäl lär det inte vara lönsamt att upprepade gånger jämna allt med marken med gräsklippare eller dylikt.

Angående växtens kulinariska egenskaper har jag inte mycket att skriva eftersom jag aldrig ens smakade den, men lukten som uppstår när stjälkarna kapas känns typiskt ostasiatisk.

Carolus

  • Inlägg: 1350
    • Skåne
SV: Erfarenheter av Parkslide - Polygonum cuspidatum ?
« Svar #64 skrivet: 02 jan-23 kl 00:32 »
Tack för ditt inlägg!

I de allmänna beskrivningarna om hur man bekämpar parksliden har jag aldrig sett något om möjligheten att samtidigt så andra växter som har potentialen att konkurrera ut den.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14376
    • Östergötland
SV: Erfarenheter av Parkslide - Polygonum cuspidatum ?
« Svar #65 skrivet: 02 jan-23 kl 14:09 »

Kanske hade det varit lika effektivt, eller rentav ännu mer effektivt, att börja med att bränna upp all parkslide. Oavsett hur man börjar tror jag dock mer på att så fort som möjligt låta andra växter ta över marken snarare än att försöka täcka över allt och göra det helt livlöst. Av samma skäl lär det inte vara lönsamt att upprepade gånger jämna allt med marken med gräsklippare eller dylikt.


Nu förstår jag inte logiken? Om man använder gräsklipparen till att göra en miljö där endast "gräsmattearter" klarar sig, så borde väl den konkurrensen vara negativ för parksliden?

malarmaster

  • Inlägg: 5251
    • Småland
SV: Erfarenheter av Parkslide - Polygonum cuspidatum ?
« Svar #66 skrivet: 02 jan-23 kl 15:58 »
du har helt rätt,drängen. Har också ett bestånd parkslide i trädgården. Har funnits där i 30 år och är omgivet av gräsmatta så den kommer ingenstans. Och kan den inte komma någonstans utarmas den och blir väldigt timid. har flera andra kompisar med trädgårdsintresse som har samma arrangemang och erfarenhet av den. Det är en vacker växt,det är därför den planterades in men givetvis är det fel att låta den förvildas. Den ogillar dessutom mager stenig jord och växer långsamt under sådana förhållanden.

Runar

  • Inlägg: 3
    • Södermanland
SV: Erfarenheter av Parkslide - Polygonum cuspidatum ?
« Svar #67 skrivet: 05 jan-23 kl 23:04 »
Nu förstår jag inte logiken? Om man använder gräsklipparen till att göra en miljö där endast "gräsmattearter" klarar sig, så borde väl den konkurrensen vara negativ för parksliden?

Logiken är helt enkelt att man i båda fallen ger ungefär lika dåliga förutsättningar för alla växter att klara sig. Jag kan inte tänka mig att kortklippt gräs får särskilt djupa rötter, och det är ju just rotsystemet som gör parksliden så svår att bli av med.

Så fort man börjar angripa parksliden ökar risken för att den sprider sig utanför det gamla området, men den är å andra sidan tämligen stationär så länge man låter den vara i fred. På lång sikt tror jag att naturen utan människans inblandning skulle utradera parksliden och andra främmande arter, men om man vill se resultat tidigare får man ingripa.

 

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14376
    • Östergötland
SV: Erfarenheter av Parkslide - Polygonum cuspidatum ?
« Svar #68 skrivet: 05 jan-23 kl 23:54 »
Nja, gräsen tål att betas kort, medan parksliden inte har det växtsättet. Parkslide är inte stäppens växt.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

362 gäster, 7 användare (1 dolda)
xaelanar, Numera, larbri, Själv är bäste dräng, peterm, Banelinjen

* Forum

* Om tidningen Åter



- Jag älskar när tidningen kommer! Myskväll och massor med läsningar!
/Melissa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser