Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Var får man tag i Stevia???  (läst 29472 gånger)

bittibus

  • Inlägg: 2
SV: Var får man tag i Stevia???
« Svar #20 skrivet: 04 jun-09 kl 20:03 »
Jag har "odlat" Stevia i flera år nu och det fungerar hur bra som helst.
Allra bästa sättet att få nya plantor är att klippa av topparna och stoppa den i fuktig jord. Än så länge har jag bara använt torkade Steviablad till att söta kaffet med istället för socker.


pirttil

  • Inlägg: 6
    • Medelpad
SV: Var får man tag i Stevia???
« Svar #22 skrivet: 14 sep-11 kl 11:53 »
 ;DÄntligen .. amerikanska FDA godkänner stevia i livsmedel, en grön växt som är mycket sötare än socker och inte har några kalorier.
Nu kan stevia säljas som naturligt sötningsmedel i USA, utan att behöva någon speciell dietetisk märkning. Food and Drug Administration har äntligen sagt att naturliga sötningsmedel med noll kaloriinnehåll som härrör från örten stevia är säkra att användas i livsmedel och drycker. (:)

joshua roxendal

  • Inlägg: 48
    • Dalarna
    • Permakultur Ihop
SV: Var får man tag i Stevia???
« Svar #23 skrivet: 18 dec-11 kl 17:40 »
Jag köpte steviaplanta på Österlens örtagård tidigare i våras.


http://www.vimishop.se/butik/stevia/  finns det extrakt och pulver
lite mer info: http://www.steviasweden.se/produkter.php
Problemet är lösningen!
http://permakultur.ihop.nu/

Hällmansro

  • Inlägg: 122
SV: Var får man tag i Stevia???
« Svar #24 skrivet: 02 mar-12 kl 17:46 »
Jag köpte mina plantor på Handelsträdgården vid Örbyhus Slottstträdgård ( Uppland)
De kanske kan skicka.

Nu är ju Stevia äntligen godkänt att använda i produkter som man vill sälja. En liten nackdel att använda den är att, ialla fall blir det så för mig : 
t.ex muffins blir lite bleka , och det blir en sorts lakrits smak
"Jag har aldrig träffat någon som  på dödsbädden önskat att han tillbringat mer tid på jobbet"

mymlan65

  • Inlägg: 297
    • Småland
SV: Var får man tag i Stevia???
« Svar #25 skrivet: 02 mar-12 kl 17:49 »
Är man inte ute efter att odla, utan bara efter sötningsmedel som inte smakar bittert eller påverkar blodsockret, så finns ju stevia i påse på ica...
Livet består inte av att vänta ut stormarna.
Det handlar om att lära sig dansa i regnet.

Swingtime

  • Inlägg: 11
    • Södermanland
SV: Var får man tag i Stevia???
« Svar #26 skrivet: 02 jul-12 kl 01:11 »
Jag har odlat Stevia med frön från Impecta tror jag det var, tjurig planta dock, så det var några år sen jag försökte.

Rakadero

  • Inlägg: 3188
    • Västergötland
    • Reflections of Rachel
SV: Var får man tag i Stevia???
« Svar #27 skrivet: 02 jul-12 kl 01:19 »
Är man inte ute efter att odla, utan bara efter sötningsmedel som inte smakar bittert eller påverkar blodsockret, så finns ju stevia i påse på ica...

Var det det som hette steviaströ och såg ut som strösocker? Hur kan de få det att se ut som strösocker? Om det är en växt som man torkat och pulvriserat menar jag?
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

tamate

  • Inlägg: 484
  • 4 barnsmor som gör så gott hon kan =)
    • Jämtland
SV: Var får man tag i Stevia???
« Svar #28 skrivet: 02 jul-12 kl 03:07 »
runåbergs köpte jag från
lättodlad men dyr att köpa in. verkligen söt. tyvärr dog min planta då vi hade husvakt men nya frön är inhandlade =)
-det som inte dödar härdar
www.missneback.se

Nettus

  • Inlägg: 2672
  • Gör inte som alla andra - tänk själv!
    • Småland
SV: Var får man tag i Stevia???
« Svar #29 skrivet: 02 jul-12 kl 13:41 »
Var det det som hette steviaströ och såg ut som strösocker? Hur kan de få det att se ut som strösocker? Om det är en växt som man torkat och pulvriserat menar jag?
Man extraherar steviolglykosider ur steviaväxten. Själva växten är inte tillåten som livsmedel av EU. Glykociderna är väldigt koncentrerade så man blandar det i annat, t ex fibrer som inulin. Det skulle nästan vara omöjligt att dosera annars.
Stadsbo med akut längtan ut på landet med djur och odlingar

svartorkidee

  • Inlägg: 215
    • Västergötland
SV: Var får man tag i Stevia???
« Svar #30 skrivet: 02 jul-12 kl 15:52 »
jag köpte steviafrön från jalapeno.nu och hade ca 80% grobarhet på fröna till skillnad från impectas 25% grobarhet  >:(
plantorna har inte blivit så stora så att jag provat å skörda än men växer gör det!  ;D

 

aolana

  • Inlägg: 4
    • Västergötland
SV: Var får man tag i Stevia???
« Svar #31 skrivet: 06 sep-22 kl 11:37 »
(:) **** reklamlänk borttagen ****  (:)
« Senast ändrad: 06 sep-22 kl 17:09 av torbjorn »


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

352 gäster, 5 användare
xaelanar, skräptanten, Valpen001, MagdaMaggan, Banelinjen

* Forum

* Om tidningen Åter



- Så mysig, inspirerande och härlig tidning! Sätter igång en känsla av att allt är möjligt. Vill bli självhushållare nu! I framtiden ska vi ha våran gård och Jag längtar så! Livet kan vara bra underbart och det är värt att kämpa för sin dröm så vi kan leva på riktigt. Inte i samhällets ekorrhjul utan ta tillvara på livet till fullo.
/ Linda

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser