Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Årsbehov av havregrynsgröt  (läst 1458 gånger)

svarvarsson

  • Inlägg: 16
    • Skåne
Årsbehov av havregrynsgröt
« skrivet: 28 maj-23 kl 18:37 »
Hej!
Jag funderar på hur mycket havre man behöver odla för att täcka sitt årsbehov av havregrynsgröt till frukost varje dag. Hur stor odlingsyta behövs? Vet någon hur man skulle kunna räkna ut detta, eller har någon rentav redan klurat ut det på något vis? Tacksam för hjälp med klurandet!
Erik

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14374
    • Östergötland
SV: Årsbehov av havregrynsgröt
« Svar #1 skrivet: 28 maj-23 kl 19:18 »
Här blev det inte stora skördar av havre (skogsbygd). Så räknar man med att du har bättre klimat, men kanske inte får till sådden lika bra, så får du ca 3 hekto per kvadratmeter. Vet inte hur mycket gröt du äter, men säg att du äter vad du odlar på en m2 per dag, så behövs 365 m2. 20 gånger 20 meter sisådär.

fri

  • Inlägg: 2522
  • Den som är satt i skuld är inte fri
    • Östergötland
SV: Årsbehov av havregrynsgröt
« Svar #2 skrivet: 28 maj-23 kl 21:03 »
Jag antar att du använder max50gr havregryn om dagen till din gröt, och förbrukar då max 20kg gryn per år.

För 100år sen fick man vara glad om man kunde skörda 2ton havre per ha, man skulle behöva minst 100m2 för att skörda20kg. Allt du odlat duger knappast till livsmedel/havregryn så odla 1000m2 så du kan spara lite och har till utsäde, spill osv

Att köpa 20 kg havregryn är väl en affär på 400kr, eller kanske det dubbla om du vill ha ekologiskt?
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3917
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Årsbehov av havregrynsgröt
« Svar #3 skrivet: 28 maj-23 kl 22:36 »
Har du utrustning för att preparera havren till kokbara gryn? Den måste till att börja med skalas.
Och har du lyckats få tag på utsäde till grynhavre? Beroende på var i landet du bor är det för sent att så nu, typ söder om Dalälven.

Består hushållet bara av dig, eller är ni flera som vill ha gröt?
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

eco-kalle

  • Inlägg: 89
    • Skåne
SV: Årsbehov av havregrynsgröt
« Svar #4 skrivet: 30 maj-23 kl 09:48 »
Havre finns  skalfri att odla  ((sk nakenhavre )) havregryn är bra går använda till mycket i matlagning något som mer sällan används är kornmjöl ,, sk havreris ångpreparead havre är en bra variant

 

Tiomilaskogen

  • Inlägg: 279
    • Dalarna
SV: Årsbehov av havregrynsgröt
« Svar #5 skrivet: 30 maj-23 kl 16:52 »
Bonden Frank i Danmark brukar odla nakenkorn. Deltagarna på Farmen maler råg till sin gröt.
Mina förfäder svedjefinnarna åt mottigröt. Den är gjord på skrädmjöl av havre.
Havren rostas först på en plåt över elden innan den mals till mjöl. Gröten består av vatten med lite salt i som kokas upp.
Sen slår man i allt mjöl på en gång och petar med en "grötmalla". Grötmallan är en träpinne med en krans av avkortade grenar nedtill.
Man får inte röra för då fastnar all gröt på mallan. Motti åts inte som vanlig gröt med mjölk utan man stekte fläsk till.
Skrädmjöl från Stöpafors kvarn i Värmland går att hitta i en del butiker.

svarvarsson

  • Inlägg: 16
    • Skåne
SV: Årsbehov av havregrynsgröt
« Svar #6 skrivet: 06 jun-23 kl 17:21 »
Tack för alla tips! Nu har jag en ungefärlig idé om hur stor yta som kan behövas.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

358 gäster, 5 användare
xaelanar, Hantverkaren, kincop, Palle500, beekeepern

* Forum

* Om tidningen Åter



- Mycket intressant och inspirerande läsning! Jag har lärt mig mycket användbart, bl.a inför eventuella framtida getter. Tidningen är dessutom väldigt fin att bläddra i. Otroligt prisvärd! En får mycket för sina 30 kronor.
/Sofie S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser