Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Införskaffande av glas - byggmaterial  (läst 885 gånger)

d_gardeb

  • Inlägg: 1
    • Västmanland
Införskaffande av glas - byggmaterial
« skrivet: 28 maj-23 kl 13:42 »
Hej allesammans!

Vart kan man finna glas-skivor i större storlek?
Jag har förberett en idé om att bygga upp ett mindre växthus, därefter sätta upp list för att förankra glas som jag själv har skurit -går att läsa, skapa mina egna fönster-.
Jag sitter och försöker klura ut ett bra/billigt/smidigt sätt att komma över en större mängd glasskivor inför detta projekt.
I nuläget -planeringsstadiet- funderar jag på bra källor att vända mig till, några idéer?

Allt gott.

 

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14374
    • Östergötland
SV: Införskaffande av glas - byggmaterial
« Svar #1 skrivet: 28 maj-23 kl 16:04 »
Jag har gjort på två sätt. Dels har jag hållit mig framme när de bytt fönster på hyreshus, då blir det riktigt billigt. Vid ett par tillfällen har jag vänt mig till en glasmästare och köpt begagnade glas. Inte alls lika billigt, men betydligt billigare än att köpa nytt.

Vänd dig till kamrater som är byggjobbare eller åk runt till dess du ser ett byte och prata med gubbarna. Nästan alltid kastas det gamla, och ger du en slant till kaffekassan eller levererar ett par plattor öl så ställer de rutorna utanför containern. Prata med de som ser ut att jobba, inte med chefen om han råkar vara där för policyn är nog att allt skall kastas, att återvinna är att stjäla.

Returpunkten/återvinningen kan vara ett bra försök också. Beror mycket på folket där om du kan få ta något. Har stött på båda typerna där...

borsdorfer

  • Inlägg: 337
    • Skåne
SV: Införskaffande av glas - byggmaterial
« Svar #2 skrivet: 20 feb-24 kl 10:32 »
Vad skall du använda för list. Trä eller metall? Om trä vilket träslag?

torbjorn

  • Inlägg: 13715
    • Medelpad
SV: Införskaffande av glas - byggmaterial
« Svar #3 skrivet: 20 feb-24 kl 14:13 »
Vad skall du använda för list. Trä eller metall? Om trä vilket träslag?

Vad spelar det för roll för trådstartarens fråga om anskaffning av glasskivor?


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

349 gäster, 4 användare (1 dolda)
xaelanar, Efwa, olleryd

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har läst tidningen hos en vän tidigare, men nu har jag äntligen kommit mig för att prenumerera själv. Ser fram mot mitt första nummer.
/Marie-Louise

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser