Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur kallt har ni hos hönsen?  (läst 4282 gånger)

Leva mer

  • Inlägg: 199
    • Jämtland
Hur kallt har ni hos hönsen?
« skrivet: 06 aug-22 kl 13:12 »
Jag har en timrad lada, isolerad med halm, tygtrasor, fårull från 1800 talet och en vägg, nybyggnaden är isolerad med gullfiber.
Det är svalt på sommaren, vindtätt. Men frågan är hur kallt det blir på vintern när det går nerät 10-15 minus.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16884
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Hur kallt har ni hos hönsen?
« Svar #1 skrivet: 06 aug-22 kl 18:16 »
Det jag skulle höra är att bygga ett mindre rum med en takhöjd på ca 2 meter där dom har sittpinnar och helt enkelt stänga in dom där så dom hittar hem på kvällen.
Då blir det betydligt behagligare för dom.
Helst bör det vara plus där inne.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Tiomilaskogen

  • Inlägg: 285
    • Dalarna
SV: Hur kallt har ni hos hönsen?
« Svar #2 skrivet: 07 aug-22 kl 12:03 »
Höns är rätt tåliga för kyla men de behöver vatten och det fryser om det blir minusgrader.

 

Permission

  • Inlägg: 1004
    • Uppland
SV: Hur kallt har ni hos hönsen?
« Svar #3 skrivet: 09 aug-22 kl 22:23 »
är det 10-15 grader kallt konstant under flera sammanhängande dagar så får du räkna med att det blir iaf 5 grader kallt i huset eller mindre om kylan håller i sig.
Höns är bra på att hålla värmen, men dåliga på att värma upp utrymmen.

Leva mer

  • Inlägg: 199
    • Jämtland
SV: Hur kallt har ni hos hönsen?
« Svar #4 skrivet: 18 nov-22 kl 19:53 »
är det 10-15 grader kallt konstant under flera sammanhängande dagar så får du räkna med att det blir iaf 5 grader kallt i huset eller mindre om kylan håller i sig.
Höns är bra på att hålla värmen, men dåliga på att värma upp utrymmen.

Jag har 10 minus ute nu och då blir det 4 plus inne.  Det jag funderar lite på är för att inte riskera förfrysningsskador.  Hur  många minusgrader klarar hedemorahöns och under hur många dagar?

Skogsvilde

  • Inlägg: 16884
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Hur kallt har ni hos hönsen?
« Svar #5 skrivet: 18 nov-22 kl 20:31 »
Jag har 10 minus ute nu och då blir det 4 plus inne.  Det jag funderar lite på är för att inte riskera förfrysningsskador.  Hur  många minusgrader klarar hedemorahöns och under hur många dagar?
Två saker är viktiga och det är att dom inte får bli blöta och det är dragfritt.
Det är även klokt att servera mat som är energität och att dom får röra på sig.
När dom sitter på pinnen så ha gärna en sänghimmel och gardiner runt så blir det uppvärmda utrymmet mindre.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Leva mer

  • Inlägg: 199
    • Jämtland
SV: Hur kallt har ni hos hönsen?
« Svar #6 skrivet: 19 nov-22 kl 00:23 »
Två saker är viktiga och det är att dom inte får bli blöta och det är dragfritt.
Det är även klokt att servera mat som är energität och att dom får röra på sig.
När dom sitter på pinnen så ha gärna en sänghimmel och gardiner runt så blir det uppvärmda utrymmet mindre.

Det var smart... men de kan inte få panik då om de vill hoppa ner från pinnen tidigare än jag tänder och öppnar för dem? När det är gardiner runt dem så att säga.

Leva mer

  • Inlägg: 199
    • Jämtland
SV: Hur kallt har ni hos hönsen?
« Svar #7 skrivet: 19 nov-22 kl 00:42 »
Jag har alltså värme som jag kan ta till, köpt ett rejält och säkert element. Men, jag vill inte bränna el i onödan. Så det är därför jag undrar, jag märker att 13 minus grader ut- ger 3 plusgrader inomhus. 10 minus har gett 5 plusgrader ut.
Så frågan är kanske onödigt att ha på element på högsta effekt och få upp till 8 grader. Istället vänta och spara detta när det börjar gå ner under nollan i hönshuset?

Jag undrar också om förfrysningskador, märks det direkt på kammen? Drabbas även höns? Hedemora har ju väldigt liten kam.
Och hur kallt ska det vara och under hur lång tid, för att de ska riskera förfrysningsskador?

Skogsvilde

  • Inlägg: 16884
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Hur kallt har ni hos hönsen?
« Svar #8 skrivet: 19 nov-22 kl 08:09 »
Det var smart... men de kan inte få panik då om de vill hoppa ner från pinnen tidigare än jag tänder och öppnar för dem? När det är gardiner runt dem så att säga.
Man får helt enkelt se till att det är gott om plats.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14412
    • Östergötland
SV: Hur kallt har ni hos hönsen?
« Svar #9 skrivet: 19 nov-22 kl 16:23 »
Våra hedemoror har aldrig visat tecken på förfrysning, men vissa av de större hönsen med större kammar har fått små skador redan vid minus 5 grader.

Tänk på att ute, under bar himmel, är det betydligt kallare uppepå fågeln än om den är under ett tak. Vi släpper inte ut våra om det är sådant väder.


Det där med sänghimmel åt hönsen är ju smart, och man kan ju vänja dem successivt. Vi har en utegård där de gärna sitter på sin pinne som har ett litet isolerat tak över. Där är det så lågt i takhöjd att de slår huvudet i taket om de sträcker på sig.

mulen

  • Inlägg: 347
    • Lappland
SV: Hur kallt har ni hos hönsen?
« Svar #10 skrivet: 10 dec-22 kl 23:03 »
Nu har jag isolerat luckan och fönstret. Jag funderar, varma vattenflaskor, plastflaskor med kokhett vatten i. Hur myxket värme ger det och hur länge?
Det håller 3 plus nu när det är 15 minus ute. Ger bara någon extra grad med element på så känns som jag eldar på i onödan. Samtidigt känns drt läskigt att inte ha värme på natten.

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Hur kallt har ni hos hönsen?
« Svar #11 skrivet: 10 dec-22 kl 23:36 »
Hur mycket värme vattenflaskorna kan ge är ju lätt att räkna ut. Du vet ju vattnets värmekapacitivitet 4,18 kJ/(kg x K) , till vilken temperatur du har värmt vattnet och hur långt du kan låta det kallna.  Ett exempel: antag att du har 10 liter (dvs 10 kg) vatten värmt till 95 grader och kan låta det kallna till 5 grader. Temperaturskillnaden blir 95-5 = 90 grader. Då kan du få ut 4,18 x 10 x 90 = 3762 kJ eller, om du så vill, ungefär 1 kWh.

Hur länge vattenflaskorna kan avge sin värme beror på deras yta mot omgivningen mm. Det är ju lätt gjort att stoppa ner en tempgivare i en av dem och logga temperaturen både på vattnet och i hönshuset under natten.

Leva mer

  • Inlägg: 199
    • Jämtland
SV: Hur kallt har ni hos hönsen?
« Svar #12 skrivet: 11 dec-22 kl 22:07 »
Ni som inte har värme till era höns, hur kallt har ni i hönshuset?

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14412
    • Östergötland
SV: Hur kallt har ni hos hönsen?
« Svar #13 skrivet: 12 dec-22 kl 00:32 »
Det kallaste huset håller nog bara två-tre grader över utetempen, så -7 just nu. Men taket är isolerat så det är ingen utstrålning som kyler uppifrån. De hönorna mår bra, men frun riggar värmelampor i vanlig ordning...

De andra har mellan 3 och 7 plusgrader, beroende på isolering och värmelampor i två fall.


Frun hävdar att det är vid den här tempen de äldsta hönorna kan falla ifrån, men ingen av de gamla tanterna har ramlat av pinnen än. Några gamla hönor har vi allt, men inte så att de stapplar på gravens kant än.

Leva mer

  • Inlägg: 199
    • Jämtland
SV: Hur kallt har ni hos hönsen?
« Svar #14 skrivet: 16 dec-22 kl 19:49 »
Har du haft förfrysningsskador på dina höns? Vad har du för ras?
På kackel.se står det följande:
"Hönsens inomhusutrymme måste vara torrt och dragfritt. Av praktiska skäl, så inte vattnet fryser, kan man hålla frostfritt inomhus. Normalt härdiga höns mår dock inte illa av några minusgrader. Först vid temperaturer nedåt 20 minusgrader kan förfrysningsskador uppträda på kam och slör."

Stämmer det? Borde de inte kunna få förfrysningsskador under 0 grader, när de sitter stilla på pinnarna? Är det bara för människans bekvämlighet att det ska vara frostfritt eller varmare i hönshuset?

Det kallaste huset håller nog bara två-tre grader över utetempen, så -7 just nu. Men taket är isolerat så det är ingen utstrålning som kyler uppifrån. De hönorna mår bra, men frun riggar värmelampor i vanlig ordning...

De andra har mellan 3 och 7 plusgrader, beroende på isolering och värmelampor i två fall.


Frun hävdar att det är vid den här tempen de äldsta hönorna kan falla ifrån, men ingen av de gamla tanterna har ramlat av pinnen än. Några gamla hönor har vi allt, men inte så att de stapplar på gravens kant än.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14412
    • Östergötland
SV: Hur kallt har ni hos hönsen?
« Svar #15 skrivet: 17 dec-22 kl 02:13 »
Framför allt tupparna får frostskador på kammarnas spetsar, men även hönorna drabbas. Tror det är Isbar och Kopparmaran som har drabbats, men även myskankdraken. Men ankan tror jag fick sin skada vid betydligt kallare temperatur. Och jag vet inte om det var -5 eller -7 som missfärgade tupparna, inte heller vilken av dem som var känsligast.

Jag vet dock att det var -17 när en rymmartupp av sorten dvärgkockin sov i en asp och var lika pigg och fin dagen därpå. Men han hade förstånd att stoppa huvudet under vingen när han sov. Hade jag kommit åt att mäta så hade temperaturen ovanpå tuppen säkert varit nedåt -27 eftersom det var stjärnklart.

Hedemoror är tåliga mot köld, och det känner man också när man håller i dem, de är väldigt isolerade. Har inte sett några skador på dem, men kan inte säga hur kallt de har haft som värst. Hade en utetupp av den sorten ett tag och det var nog i alla fall -20 den delen av vintern han hölls i trädgården. - 30 har vi haft vissa vintrar, men då tänder "Red light district" upp, och frun stänger så de inte får gå ut.

eco-kalle

  • Inlägg: 89
    • Skåne
SV: Hur kallt har ni hos hönsen?
« Svar #16 skrivet: 17 dec-22 kl 07:34 »
låter ju bra ca 10 liter vatten ger värme ca 1 kw till en då lägre kostnad än 1 kw el beroende på hur uppvärmning  10 l , men visst ger de värme m vatten , men for djur särskilt hönsfåglar som behöver ljus är nog värme lampa bra tillskott värme/ljus , även om de drar lite ström är de värphöns kan de ju vara skillnaden mellan äggproduktion elr inte på vinters korta kalla dagar ,,

Znibban

  • Inlägg: 1407
    • Skåne
SV: Hur kallt har ni hos hönsen?
« Svar #17 skrivet: 18 dec-22 kl 02:27 »
låter ju bra ca 10 liter vatten ger värme ca 1 kw till en då lägre kostnad än 1 kw el beroende på hur uppvärmning  10 l , men visst ger de värme m vatten , men for djur särskilt hönsfåglar som behöver ljus är nog värme lampa bra tillskott värme/ljus , även om de drar lite ström är de värphöns kan de ju vara skillnaden mellan äggproduktion elr inte på vinters korta kalla dagar ,,

Oj, menar du att dina höns fortfarande värper. Mina slutade för flera månader sedan (sista ägget 15 okt).

eco-kalle

  • Inlägg: 89
    • Skåne
SV: Hur kallt har ni hos hönsen?
« Svar #18 skrivet: 18 dec-22 kl 05:07 »
de var för x antal vintrar sen när de var kallt , så tände jag upp en värmelampa till enliten flock ,är väl en kombination värme ljus ,värmelampa ger förhållandevis bra värme detta var 150w lampa finns väl allt från (50) 75 -250 w , skiljer nog mycket på hönsraserna  om de värper under mörka årstiden,,

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14412
    • Östergötland
SV: Hur kallt har ni hos hönsen?
« Svar #19 skrivet: 18 dec-22 kl 10:43 »
Vi låter våra få sin viloperiod, men kortar den ibland med ljustillförsel.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

584 gäster, 5 användare
von tratt, kretslopp, xaelanar, Alice Moland, gruvtrollet

* Forum

* Om tidningen Åter



- Precis som flera andra skriver så är det här en tidning som aldrig tycks bli inaktuell. Det senaste numret är precis lika intressant som det som kom för flera år sen. Att varje nummer har ett sorts register på baksidan som ger en snabb överblick av vad tidigare nummer sedan många år tillbaka har handlat om, gör det lätt att hitta precis vad man vill läsa om just nu.

Har man läs-svårigheter kan man dock ha lite invändning mot det lilla typsnittet och den täta texten, speciellt annonserna och baksidorna med extra liten text mot en flerfärgad bakgrundsbild.
/Jennifer

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser