Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Återanvända tvättmaskinens vatten  (läst 1992 gånger)

blaenda

  • Inlägg: 1
    • -
Återanvända tvättmaskinens vatten
« skrivet: 12 maj-22 kl 12:04 »
Jag har en sommarstuga utan riktigt avlopp, i en trakt där det ofta råder vattenbrist.
Nu har jag installerat en tvättmaskin, men istället för att koppla den till det bristfälliga avloppet låter jag vattnet gå ut i en stor hink.
Det första, varma utspolade vattnet med mycket tvättmedelsrester (nå, jag använder sparsamt med miljövänligt tvättmedel, men det finns ju där) återanvänder jag till sådant som fasadrengöring eller trallrengöring. Senare sköljvatten vattnar jag blommor med, försöker sprida det över tomten så att inte de tvättmedelsrester som ändå finns där hopas på ett ställe.
Jag vill bara ha lite synpunkter - tänker jag rätt, eller är det skadligt att använda gråvatten på detta sätt?

Alexn72

  • Moderator
  • Inlägg: 1466
    • Skåne
SV: Återanvända tvättmaskinens vatten
« Svar #1 skrivet: 12 maj-22 kl 12:18 »
Det enklaste test jag kan komma på är att mäta pH på vattnet.
Vet dock inte hur stor skillnad vi snackar om.
Själv hade jag nog inte velat använda mer än de absolut sista för bevattning men de är jag de.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14452
    • Östergötland
SV: Återanvända tvättmaskinens vatten
« Svar #2 skrivet: 12 maj-22 kl 13:54 »
Om man ser till att inte använda för mycket tvättmedel, och inte heller något som inte växter gillar (typ alldeles för högt pH) så är det ju ingen fara när det hamnar i jorden. Är man orolig kan man ju nöja sig med att den växtligheten man inte äter får ta del av vattnet.

Har man konstmaterial i kläderna och tror att mikroplaster är farliga, eller om man tvättar funktionskläder med PFAS i så kanske man skall leda vattnet till kommunen. Kör man 90-tvätt så blir det ruskigt varmt för rötterna.

Rotzonsrening är ju positivt, så om vart enskilt hus hade hålltank och släppte när växterna kan ta emot så skulle det vara ett steg på vägen mot bra rening.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16954
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Återanvända tvättmaskinens vatten
« Svar #3 skrivet: 12 maj-22 kl 14:24 »
Låt det gå i avloppsbrunnen.
Då är chansen störst att det kommer till återanvändning just där.
Använder det till vattning är risken stor att det kondenseras och regnar ner någon annanstans.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

kretslopp

  • Inlägg: 2247
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Återanvända tvättmaskinens vatten
« Svar #4 skrivet: 12 maj-22 kl 16:22 »
Jag tror att det går bra. Om du vattnar träd och buskar men också blomrabatter. Som sagt det är det första vattnet som är värst. Nästan överallt behöver PH-värdet  höjas så bom du späder med regnvatten är det nog nyttigt.
kretslopp

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14452
    • Östergötland
SV: Återanvända tvättmaskinens vatten
« Svar #5 skrivet: 12 maj-22 kl 16:24 »
Låt det gå i avloppsbrunnen.
Då är chansen störst att det kommer till återanvändning just där.
Använder det till vattning är risken stor att det kondenseras och regnar ner någon annanstans.

Hur tänker du nu? Att vattnet förångas, kondenserar och regnar ned någon annan stans är ju vad som sker hela tiden.

De ämnena som bärs med av vattnet vid en tvätt är normalt sett inte flyktiga och gör heller ingen skada i jorden. Man får förstås se upp med otrevliga ämnen, men egentligen gäller det även om man släpper vattnet till kommunen eftersom deras rening inte heller är avpassad för sådant, och det oftast är en fin sjö eller å som är mottagaren av det delvis renade vattnet. Tar man hand om vattnet till sina egna växter så är man oftast mer försiktig med vad man använder för ämnen, och man ser resultatet av sin gärning.

Det är inte så att kommunal vattenrening är så mycket bättre än enskild rening. Inte som med sopförbränningen kontra att elda sopor i sin egen kamin.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16954
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Återanvända tvättmaskinens vatten
« Svar #6 skrivet: 12 maj-22 kl 17:50 »
Hur tänker du nu? Att vattnet förångas, kondenserar och regnar ned någon annan stans är ju vad som sker hela tiden.

De ämnena som bärs med av vattnet vid en tvätt är normalt sett inte flyktiga och gör heller ingen skada i jorden. Man får förstås se upp med otrevliga ämnen, men egentligen gäller det även om man släpper vattnet till kommunen eftersom deras rening inte heller är avpassad för sådant, och det oftast är en fin sjö eller å som är mottagaren av det delvis renade vattnet. Tar man hand om vattnet till sina egna växter så är man oftast mer försiktig med vad man använder för ämnen, och man ser resultatet av sin gärning.

Det är inte så att kommunal vattenrening är så mycket bättre än enskild rening. Inte som med sopförbränningen kontra att elda sopor i sin egen kamin.
Ja och har man vattenbrist så är det bättre att det ingår i det lokala kretsloppet än ett betydligt större.
Där regnet kan falla i havet.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14452
    • Östergötland
SV: Återanvända tvättmaskinens vatten
« Svar #7 skrivet: 12 maj-22 kl 18:25 »
Men vattnet återanvänds väldigt sällan i de kommunala verken. Använder man vattnet i sin egen trädgård blir det återvunnet direkt.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16954
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Återanvända tvättmaskinens vatten
« Svar #8 skrivet: 12 maj-22 kl 21:54 »
Men vattnet återanvänds väldigt sällan i de kommunala verken. Använder man vattnet i sin egen trädgård blir det återvunnet direkt.
Folk som noterar att det är dåligt med vatten bor ofta med egen brunn.

Dvs eget avlopp.

Har man kommunalt avlopp så blir det en annan fråga.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14452
    • Östergötland
SV: Återanvända tvättmaskinens vatten
« Svar #9 skrivet: 12 maj-22 kl 22:12 »
Ok, vi försöker gissa TS situation.

Ett bristfälligt avlopp kan då vara en stenkista eller eventuellt en enkel avskiljarbrunn och utlopp i ett dike. Behöver inte vara dåligt, men att portionera ut smutsvattnet bland växtligheten som tar hand om det är bättre.

Vattnet som avdunstar, förhoppningsvis genom växterna, är inget att oroa sig för. Föroreningarna som finns i vattnet bryts lättare ned när de sprids i den aktiva delen av jordlagret än om de hamnar djupare ned i marken eller i ett vattendrag.

 

Vasa

  • Inlägg: 318
    • -
SV: Återanvända tvättmaskinens vatten
« Svar #10 skrivet: 13 maj-22 kl 21:02 »

Jag vill bara ha lite synpunkter - tänker jag rätt, eller är det skadligt att använda gråvatten på detta sätt?
Om jag har förstått det rätt måste man ha fungerande och godkänt avlopp om man har vatten inkopplade i en fastighet. Om du däremot bär in vatten till din sommarstuga kan du göra som du gör, skulle jag tro. Men annars är det inte rätt enligt Svenska normer. Det betyder att om du bär in vatten blir mängden avloppsvatten som du producerar också är begränsade, medan inkopplade vatten har ingen begränsning.   

Sedan om det är skadligt att använda gråvatten på detta sätt beror helt enkelt på många andra saker så som läget- sjö nära eller nära små vatten drag osv. Tvätt material dvs enligt uppgifter som jag tidigare har läst på detta forumet kan vissa tyg material innehålla olika fiber som naturen har svårt att hantera utan att skapa "en biverkning". Hur miljövänliga tillverkaren än skryter om har tvättmedel svårt att vara miljövänlig vid direkt kontakt med naturen dvs miljöcertifieringen är baserad på att grå vatten från en tvättmaskin hanteras av ett godkänt avlopp system och det är bara då tvättmedlet är miljövänligt.         


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

775 gäster, 3 användare
von tratt, Be, LivsBygge

* Forum

* Om tidningen Åter



- Tidningarna blir utnötta och får fötter. Bara kompletterar gamla tidningar så alla finns :) Viktigt.
/Jandi

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser