Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kan man äta höns/tupp av alla åldrar?  (läst 4088 gånger)

Björkris

  • Inlägg: 936
    • Västergötland
SV: Kan man äta höns/tupp av alla åldrar?
« Svar #20 skrivet: 28 maj-23 kl 09:40 »
Nästa gång med höns, om det blir en nästa gång så blir det helt täckt i vätska i STOR kastrull,,precis som förr i världen.

Men så äckliga långa strån på den!
Vet inte om dom ens brännt av dom inna de frös ned dom.
Jag tänkte först,,va tusan har jag tappat hår i maten, äääääckligt,,men det var inte mitt hår.
Fiskade upp strån som var typ 5-6 cm långa och ringlade sig runt hönan.

Tror hundarna ska få äta upp hönan.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14374
    • Östergötland
SV: Kan man äta höns/tupp av alla åldrar?
« Svar #21 skrivet: 28 maj-23 kl 11:01 »
Det verkar som en dålig höna.

Jag skulle inte ge buljongen till någon om själva köttet verkar sunkigt. Hundar äter ju gammalt ruttet så de klarar väl det, men husse... näe, det kan dra ner arbetstakten.


Tycker det luktar rätt mycket hönsskit om en del kyckling vi köper, och då köper vi ändå bara svenskt kött.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14374
    • Östergötland
SV: Kan man äta höns/tupp av alla åldrar?
« Svar #22 skrivet: 28 maj-23 kl 11:12 »
Tror också på det där med helt täckt med vätska för att få det riktigt gott. Jag märker stor skillnad på köttet när jag låter tuppen ligga still i en gryta utan att vända på den.

Tiomilaskogen

  • Inlägg: 279
    • Dalarna
SV: Kan man äta höns/tupp av alla åldrar?
« Svar #23 skrivet: 28 maj-23 kl 11:21 »
Bristfällig slakt om håren finns kvar.
Skulle inte äta eftersom det kanske slarvats med mer än att sveda av hår och dun efter plockningen.

Vasa

  • Inlägg: 318
    • -
SV: Kan man äta höns/tupp av alla åldrar?
« Svar #24 skrivet: 28 maj-23 kl 11:56 »


Tror hundarna ska få äta upp hönan.
Bara om de är duktiga på att undvika att få i sig små, svaga benbitar! En släkting hade en hund som råkade få i en bruten kyckling benbit på tvären i matstrupen eller nåt och det ledde till att hunden höll på att dö pga den lilla benbiten, det hade behövt akut kirurgisk ingrepp och till slut hade hela notan landat på över 25 laxar och det var lite över ca 20 år sedan, vet inte om det fanns hundförsäkring då som täckte sådana grejer men vad jag förstod hade han fått pröjsa merparten av det själv. Det var en mellan stor blandras hund.   

Apropå hönan är det alltid bra att ta bort skinnet, det bland annat underlättar också för köttet för att bli som vi vill ha det ;D         

Björkris

  • Inlägg: 936
    • Västergötland
SV: Kan man äta höns/tupp av alla åldrar?
« Svar #25 skrivet: 28 maj-23 kl 14:25 »
Bara om de är duktiga på att undvika att få i sig små, svaga benbitar! En släkting hade en hund som råkade få i en bruten kyckling benbit på tvären i matstrupen eller nåt och det ledde till att hunden höll på att dö pga den lilla benbiten, det hade behövt akut kirurgisk ingrepp och till slut hade hela notan landat på över 25 laxar och det var lite över ca 20 år sedan, vet inte om det fanns hundförsäkring då som täckte sådana grejer men vad jag förstod hade han fått pröjsa merparten av det själv. Det var en mellan stor blandras hund.   

Apropå hönan är det alltid bra att ta bort skinnet, det bland annat underlättar också för köttet för att bli som vi vill ha det ;D         

Hundar får aldrrig äta F-ben, Får Fisk Fläsk Fågel.
Farmor som lärde mig det innan jag knappt kunde läsa :)

Såg en gång en hund som bajsade och det kom ut ett helt vasst vingben rakt ut! Som typ rakblacd/knivblad,,livsfarligt!
Jag ger kycklingnackar ibland till jyckarna, det är runda ben i nackarna och helt ofarliga.


Jag ska kolla nästa gång i den ICA affären vilka som var "tillverkare".
Har aldrig sett en svensk höna sist jag såg en som hade så mycket lösa hårtestar,,typ långfjädrade så det blev som hårstrån.

Jag som hade längtat efter kokhöna med currysås...



Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14374
    • Östergötland
SV: Kan man äta höns/tupp av alla åldrar?
« Svar #26 skrivet: 28 maj-23 kl 15:19 »
Har du ingen med bakgårdshöns i din närhet? Tuppar brukar det ju bli över, och de är lika sega som gamla värphöns ;D Våra är som maratonlöpare i musklerna... Men ett långkok gör mat av dem.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14374
    • Östergötland
SV: Kan man äta höns/tupp av alla åldrar?
« Svar #27 skrivet: 28 maj-23 kl 15:25 »
Skrev nog om det i en annan tråd, men jag kokade ett par tuppar i tryckkokaren för ett tag sedan. Höll inte trycket på topp, men kokte nog två timmar. Köttet föll av fint och det blev gott. Misstänker att två timmar i tryckkokaren hade förstört en industrikyckling fullständigt.

karsan

  • Inlägg: 1895
    • Södermanland
SV: Kan man äta höns/tupp av alla åldrar?
« Svar #28 skrivet: 29 maj-23 kl 09:21 »
Jag har läst (inte gjort egna jämförelser) att det är viktigt att likstelheten försvinner innan man tillagar höns. Hänger man i 40 dygnsgrader först är det ju givet, förstås.

 

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14374
    • Östergötland
SV: Kan man äta höns/tupp av alla åldrar?
« Svar #29 skrivet: 29 maj-23 kl 09:47 »
En beskrivning av fågelhantering som jag läste i en jakttidning hävdade att fasaner skulle hängas i huvudet, och var färdigmörade när de föll ned.

Jag hänger inte höns att möra nuförtiden, men likstelheten har gått över innan jag är klar att lägga dem i frysen. Gör ju ändå grytor av dem.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

322 gäster, 2 användare
xaelanar, Björkris

* Forum

* Om tidningen Åter



- Det här är tidningar som jag kommer hålla reda på och spara på samma ställe, de fungerar som en uppslagsbok!
/Lovisa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser