Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Trött  (läst 2327 gånger)

Tmh

  • Inlägg: 8
    • Uppland
SV: Trött
« Svar #20 skrivet: 01 sep-21 kl 11:14 »
Svarar alla igen då det är lättare. Jag har suttit och tänkt och tänkt på yrket djurskyddsinspektör och läst era svar, jag ringde till den enda som vet en aning mer om mig själv än vad jag gör, min mamma... Och hon sa att hon trodde att mina känslor skulle ta över i det yrket och om jag tänker efter så har hon ju rätt så nu är jag på noll igen känns det som. Jag ska sätta mig idag och läsa igenom min gamla tråd och den här igen för att se vilka tips och idéer jag verkligen har fått. Vet att nån tipsade om någon utbildning i min gamla tråd. Jag har verkligen ingen aning om vad jag ska göra, eller, om jag får bestämma helt själv så skulle jag bo i min stuga i skogen och leva på att ta hand om mina djur och hjälpa djur som behöver hjälp men jag tror inte att det går å få det att gå runt. Jag blir nog tvungen att hitta ett jobb men jag vill verkligen inte ha ett jobb som jag inte trivs med, hela mitt liv har varit skit, ska jag fortsätta med att ha ett skit jobb men så att jag ändå får ha mina intressen på fritiden?
Jag har förresten bott i både Bollnäs och Funäsdalen så att det är mörkt vintertid gör inget, jag trivs med det.

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Trött
« Svar #21 skrivet: 01 sep-21 kl 11:20 »
Har du funderat på att passa hundar? Väldigt många människor har skaffat hund under corona och det är brist på hundpassning nu. Du kanske kan jobba lite vid sidan av med att passa en eller två hundar åt folk på dagarna? Då kommer du igång lite och får göra något medan du funderar på hur du skall gå vidare.

Tmh

  • Inlägg: 8
    • Uppland
SV: Trött
« Svar #22 skrivet: 01 sep-21 kl 11:36 »
Har du funderat på att passa hundar? Väldigt många människor har skaffat hund under corona och det är brist på hundpassning nu. Du kanske kan jobba lite vid sidan av med att passa en eller två hundar åt folk på dagarna? Då kommer du igång lite och får göra något medan du funderar på hur du skall gå vidare.
Det ska jag kolla upp, är känslig för hundskall men kanske står ut. :)

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Trött
« Svar #23 skrivet: 01 sep-21 kl 14:41 »
Annars brukar det ju finnas folk som har hästar som behöver passas till och från.
De är ju i allafall relativt tysta...

Smådjur som kaniner och liknande kan du ju ha själv också, dock måste man vara inställd på att de inte lever så länge (kaniner blir tyvärr bara några år gamla, kanske 6-7 år med litet tur. Råttor blir bara 2-3 år gamla med litet tur.) så det kanske inte är rätt djur för dig av den orsaken, jag vet inte.
Själv hade jag även ett akvarium inne, finns gott om begagnat, en del fiskar kan bli litet äldre men det är ganska meckigt att sköta det om du inte haft det förut så du redan vet hur det fungerar.
Det enda tråkiga med fåglar är att man blir väldigt ledsen när de dör då fåglar är starka personligheter. Därför har jag inga just nu, men hade tidigare, men även fåglar dör av ålder så småning om.

Annars finns det många insekter som tex tropisk svart mjölbagge (moriabaggar), vandrande pinnar, mm som i allafall ger litet sällskap och underhållning och är tacksamma att sköta och då de inte lever så länge hinner man kanske inte fästa sig lika mycket vid dem som vid fåglar eller en hund även om det fortfarande är tråkigt när de slutar jordelivet.

Om du kan hyra eller köpa ett torp eller liten gård i framtiden kan du ju även ha djur som höns hemma, det kräver ganska mycket jobb dagligen men är enklare och billigare att sköta om än större lantbruksdjur som får och grisar. Mitt tips om du är intresserad är att låna böcker på biblioteket och läsa om olika djur du är intresserad av.

Om allt annat sk*ter sig tror jag att du kan ha rätt till sjukpension eller motsvarande så detdär löser sig även om det går åt pipans, du behöver inte ligga vaken och oroa dig på nätterna.  :)
Även om du skulle bli tvungen att använda det så kan du ju fortfarande ansöka om praktik, lönebidrag, etc tror jag. Hör med din handläggare om vettigt upplägg för din inkomst utifrån dina personliga förutsättningar och vad du själv känner att du klarar av. Det är inga stora pengar men borde i allafall täcka mat, hyra/boendekostnader om du har eget, mm.

Vill du börja på lantbruksskola tycker jag att du skall göra det!
Vi har ju förmånen att ha gratis utbildning ännu i vårt land och det är helt klart meningen att man skall använda det om man vill!
Här kan nog dock din kontaktperson hänvisa till hur du skall gå vidare och vem du skall tala med för att ansöka om utbildning, det är dock inte så svårt och sådana utbildningar brukar vara ganska enkla att komma in på bara man är intresserad. Att studera saker man gillar eller någon yrkes praktik är ju helt klart bättre än att bara gå hemma, det mår man bara dåligt av i längden.


Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

709 gäster, 3 användare
Be, fri, javill

* Forum

* Om tidningen Åter



- Precis som flera andra skriver så är det här en tidning som aldrig tycks bli inaktuell. Det senaste numret är precis lika intressant som det som kom för flera år sen. Att varje nummer har ett sorts register på baksidan som ger en snabb överblick av vad tidigare nummer sedan många år tillbaka har handlat om, gör det lätt att hitta precis vad man vill läsa om just nu.

Har man läs-svårigheter kan man dock ha lite invändning mot det lilla typsnittet och den täta texten, speciellt annonserna och baksidorna med extra liten text mot en flerfärgad bakgrundsbild.
/Jennifer

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser