Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Fönster från lokalt snickeri  (läst 765 gånger)

Tinyliving

  • Inlägg: 87
    • Västergötland
Fönster från lokalt snickeri
« skrivet: 12 jan-21 kl 07:49 »
Hej

Är det någon som har erfarenhet av att köpa fönster av lokala specialsnickerier? Hur skulle ni säga att prisläget ser ut mot de stora tillverkarna? Tänker att det borde kunna gå på båda håll då de såklart inte har massproduktion, men samtidigt inte lägger på för varumärke etc.
Väntar på offert från ett lokalt snickeri (Tidaholm specialsnickerier), men vill gärna höra andras erfarenheter. Har ni tips på bra snickeri i Skaraborg med omnejd så tar jag tacksamt emot.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Fönster från lokalt snickeri
« Svar #1 skrivet: 12 jan-21 kl 09:53 »
Är ett tag sen nu, men jag ville ha riktiga spröjs och det fanns inte hos de stora tillverkarna, så jag köpte av ett ett litet snickeri.
Blev halva priset ungefär jämfört med ett masstillverkat utan spröjs.
Satt även in ett från SP i förrådet, som jag fick billigt av en granne.
När jag sålde huset var SP fönstrets färg flagnat och fult, medan de från snickeriet såg ut som nya.

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Fönster från lokalt snickeri
« Svar #2 skrivet: 12 jan-21 kl 12:25 »
Är ett tag sen nu, men jag ville ha riktiga spröjs och det fanns inte hos de stora tillverkarna, så jag köpte av ett ett litet snickeri.
Blev halva priset ungefär jämfört med ett masstillverkat utan spröjs.
Satt även in ett från SP i förrådet, som jag fick billigt av en granne.
När jag sålde huset var SP fönstrets färg flagnat och fult, medan de från snickeriet såg ut som nya.

Det låter som att du gjort en väldigt bra och ovanlig affär. Priserna från de stora fönstertillverkarna är idag så väldigt prispressade att vi som tillverkar fönster mot beställning inte har en chans att möta de priserna om vi ska gå med vinst, ifall kunden ska ha färdigmålat. Väljer du dessutom till massiva spröjs som inte finns på marknaden blir det inte direkt billigare på sista raden.
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

javill

  • Inlägg: 11393
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Fönster från lokalt snickeri
« Svar #3 skrivet: 12 jan-21 kl 15:50 »
Vi beställde från ett lokalt snickeri för 15 år sedan. Då var det knappt halva priset mot ett måttillverkat från stor leverantör. Snickaren vi beställde av hade alla maskiner, var snabb och noggrann och vi målade fönsterna själva. Han hade dessvärre gått i pension ifjol då vi ville göra om köksfönstret, med enkelglas och innerbågar till ett parkopplat. Hittade då en annan som egentligen är möbelsnickare som gjorde det. Det blev skitdyrt. Mer än dubbelt så dyrt som att beställa ett nytt måttillverkat och då fick vi ändå 1500kr rabatt för priset var så orimligt. Även denna gång målade vi fönstret själva. Så man behöver hitta en snickare som har rätt utrustning och är snabb, ändå noggrann och inte håller på och duttar för mycket för då rinner arbetstimmarna iväg.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Fönster från lokalt snickeri
« Svar #4 skrivet: 12 jan-21 kl 16:50 »
Vi beställde från ett lokalt snickeri för 15 år sedan. Då var det knappt halva priset mot ett måttillverkat från stor leverantör. Snickaren vi beställde av hade alla maskiner, var snabb och noggrann och vi målade fönsterna själva. Han hade dessvärre gått i pension ifjol då vi ville göra om köksfönstret, med enkelglas och innerbågar till ett parkopplat. Hittade då en annan som egentligen är möbelsnickare som gjorde det. Det blev skitdyrt. Mer än dubbelt så dyrt som att beställa ett nytt måttillverkat och då fick vi ändå 1500kr rabatt för priset var så orimligt. Även denna gång målade vi fönstret själva. Så man behöver hitta en snickare som har rätt utrustning och är snabb, ändå noggrann och inte håller på och duttar för mycket för då rinner arbetstimmarna iväg.

Precis. När jag snickrar har jag både kunder som får fast pris och de där jag debiterar timpeng. De sistnämnda enbart för att det finns kundklientel som gärna ser att saker kostar pengar - ju mer desto bättre anser dessa....  :)

Även om jag ger fast pris på ett udda fönster så blir det alltid dyrare än ett massproducerat av samma storlek. I gengäld får kunden professionell mätning utförd, tätvuxen prima furu till material och garanti på fönstret. Hållbarheten brukar vara 3-5 ggr längre än hos de massproducerade.
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

497 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



Vilken underbar inspiration!
/Anneli Ullergård

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser