Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kastrera bagge  (läst 2306 gånger)

  • Gäst
Kastrera bagge
« skrivet: 24 feb-19 kl 15:28 »
Slutar en bagge att stångas om den kastreras, eller är beteendet redan befäst när den väl har kommit på det?
« Senast ändrad: 24 feb-19 kl 15:43 av Blommefåret »

Bösahusarn

  • Inlägg: 1271
  • Lagom kan också vara för mycket.
    • Skåne
SV: Kastrera bagge
« Svar #1 skrivet: 24 feb-19 kl 18:24 »
Varför stångas den? Vakt eller sällskapssjuk?

Min bagge försöker stångas när man inte vill klia han bakom öronen. En mysig bagge har ju inte bara fördelar men jag vet ju att han inte tar sats från andra sidan hagen för att få bort mej..

Tänk att dom är lite enkla men hårda i sin kommunikation...

Det är aldrig för sent att ge upp.

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: Kastrera bagge
« Svar #2 skrivet: 24 feb-19 kl 21:39 »
Menar du stånga människor?

Blommefåret

  • Gäst
SV: Kastrera bagge
« Svar #3 skrivet: 01 mar-19 kl 12:59 »
Menar du stånga människor?

Kommer man med höpåsen eller en hink nickar han mot den. Han har stångat mig en gång när de kom ut i ny hage och alla for lyckligt runt, då kom jag med höpåsen. Jag kan flytta dem utan problem då följer han snällt med som en hund utan att stångas.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Kastrera bagge
« Svar #4 skrivet: 01 mar-19 kl 20:31 »
Vad ska du ha honom till om han är kastrerad?

  Om han har fått någon fördel (hö, godis, känsla av makt) av att stångas förut, så tror inte jag att han slutar för att han blir kastrerad.  Det rör sig ju tydligen inte om någon kamp om tackor?

  Ibland har jag lyckats förklara för en bock eller bagge att han inte ska mopsa mot mig genom att lyfta upp honom så att åtminstone framfötterna lämnar marken.  Allra helst ska man då lyfta hela djuret, men det brukar inte vara praktiskt möjligt med ett vuxet djur.  Man kan också välta omkull honom genom att dra till sig de bortre benen, men detta kan vara tekniskt svårt.  I så fall måste man hålla upp benen tills han slutar kämpa emot.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: Kastrera bagge
« Svar #5 skrivet: 02 mar-19 kl 09:08 »
Kommer man med höpåsen eller en hink nickar han mot den. Han har stångat mig en gång när de kom ut i ny hage och alla for lyckligt runt, då kom jag med höpåsen. Jag kan flytta dem utan problem då följer han snällt med som en hund utan att stångas.

Jaha, det var inte så allvarligt.
Jag hade en bock som stångade på en balja när jag kom. med hö och tänkte bära den en bit bort. Så kom han senare och liksom skulle trycka bort mig och var allmännt svårpålitlig.
Sen så använde jag blomspruta och sprutade vatten på honom och några veckor senare lade han helt av med beteendet.

En av mina baggar stångades för några år sen. En gång kom han framrusande mellan mina ben när jag vände ryggen mot och gick bortåt, så han sprang alltså mellan benen. Men det var flera år sen och bara nåt tillfälligt han höll på med. Han stångade även mig en gång när jag höll på bygga och fixa deras hus den sommaren.

Så om du kastrerar kanske problemet är borta men det hade nog varit borta ändå.
Tror inte på att kastrerade djur är mindre stångningsbenägna.
Jag har en kastrerad bock som stångar jättemycket andra getter men aldrig mig.
Jag tror att ett beteende är med komplext än att det hänger ihop om man har bollarna kvar eller inte.

Tänk på att kastrering är en stor risk för får och bockar då de har svårt att tåla sömnmedlet och många avlivder till deras ägares förvåning. Skulle aldrig utsätta ett djur för det i onödan. De kan även få stelkramp så då dör de av det istället och det är mkt plågsamt.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Kastrera bagge
« Svar #6 skrivet: 13 mar-19 kl 21:32 »
Tänk på att kastrering är en stor risk för får och bockar då de har svårt att tåla sömnmedlet och många avlivder till deras ägares förvåning. Skulle aldrig utsätta ett djur för det i onödan. De kan även få stelkramp så då dör de av det istället och det är mkt plågsamt.
Ack så riktigt!   :o
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

283 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Genuin och läsvärd! Bra tips och idéer för att stå på egna ben.
/Camilla W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser