Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vilken diesel?  (läst 11863 gånger)

Lugnebergagård

  • Inlägg: 254
    • Uppland
Vilken diesel?
« skrivet: 15 jan-19 kl 07:15 »
Olika märken som OK/Q8, Preem, Cirkle K särskilt anger att deras diesel är bra för motorn, du kan åka längre eller miljövänlig genom olika tillsatser. Andra märken anger inget alls om deras diesel.

Vilket märke har den bästa dieseln för motorn? (motivera ditt svar)

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Vilken diesel?
« Svar #1 skrivet: 15 jan-19 kl 08:42 »
Det är ingen större skillnad. Det är ändå så strängt reglerat i standarder nuförtiden vad olika bränslen ska ha för egenskaper, att mackkedjan inte får ändra så mycket om produkten ändå ska få säljas som diesel.  Flera av mackkedjorna har ändå gemensam distribution, det är bara marknadsföringen och färgen på pumparna som skiljer.

Men en sak som kan vara värd att hålla ett öga på är att all "mackdiesel" nuförtiden innehåller 5-7 % av någonting med förnybart ursprung. Det kan vara RME (förestrad rapsolja), palmolja, tallolja eller något annat.  Om man vill bry sig om miljöaspekter så ska man kanske undvika diesel som innehåller palmolja.
Somliga dieselmotorägare skyller på de där 5-7 procenten för alla problem de råkar ut för, att de skulle gynna tillväxt av diverse alger och annat i bränslet.  I praktiken har det visat sig att det bara är ett problem om man har fordon och maskiner stående länge med gammalt bränsle i tanken, och i all synnerhet om det är fuktig miljö (t ex båtar och annat kustnära) eller om en tank står framme i solen så att den "andas"  mycket i och med temperaturväxlingarna mellan dag och natt.

För några år sedan när jag höll på med grävarbeten och tankade mycket diesel i dunkar, så observerade jag att bränslet från en mackkedja var ganska grumligt och gulaktigt, medan bränslet från en annan var helt klart, som lacknafta ungefär. Även om det kanske inte har någon praktisk betydelse så kändes det bättre att köpa det klara bränslet.

På senare tid har det också dykt upp syntetisk diesel som heter HVO, den tycks bara ha fördelar jämfört med både fossil diesel och äldre sorters biodiesel. Tycks säljas av de flesta mackkedjor men inte på alla mackar, ofta bara på en mack per kommun eller så.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: Vilken diesel?
« Svar #2 skrivet: 15 jan-19 kl 09:22 »
På vissa mackar, t ex Q-star, står det Blankdiesel på någon pump. Den har inte inblandning av RME (eller de andra biovarianterna som de tydligen får kalla RME).

Grumligt gul kan vara vattenemulsion, så det kan vara klokt att undvika. Nästa gång jag ser sådant skall jag ställa ett rör och se om det är luft eller vatten.

RME kan man köpa 100%-ig, men kan man det med tallolja eller HVO?


Vet inte vilket som är bäst för motorn, men min näsa gillar RME (eller ren rapsolja) när jag kör det i grävmaskinen eller traktorn. I bilen blir det ju någon annan som märker av avgaserna ;)

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Vilken diesel?
« Svar #3 skrivet: 15 jan-19 kl 09:55 »
När jag hämtade gas, så frågade jag om det gick att köpa diesel billigt och hur det är att lagra det, med tanke på alla rykten om alger.

Fick en massa svar och det fanns olika sorter och det var ingen fara att lagra om man köpte deras blankdiesel och så berättade han var jag kunde tanka i närområdet.
Häromkring var det Q-star, Ingo och på ICA tvärs över gatan.

OK, Preem och nån till var det riskfyllt att tanka på, om man ville lagra den.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: Vilken diesel?
« Svar #4 skrivet: 15 jan-19 kl 10:31 »
När jag pratade med en som kör åt Q-star så tyckte han att jag bara skulle köra på blankdiesel. Som argument hade han att det de kallar RME endast stämmer att det är ME. De får vilka oljor som helst som blivit metylförestrade, och enligt honom var det slumpmässigt vilket som var tillgängligt eller billigast.

Jag har inte gått till botten med det, men antar att det dels kan bli blandningsproblem, dels olika vattenupptagningar och dessutom kanske de lyckas olika bra med hanteringen av de olika råvarorna.

Men som sagt i en annan tråd, oftast går det bra, fast man blir trött när filtret sätter igen...

[nomnom]

  • Inlägg: 41
    • Västergötland
SV: Vilken diesel?
« Svar #5 skrivet: 15 jan-19 kl 10:40 »
RME verkar funkar fint på maskiner utan partikelfilter och som går mycket.

För min gamla traktor som står mycket finns algproblemet, för min nya bil så kommer partikelfiltret sätta igen eftersom askhalten kan vara skyhög.

HVO är dyrt så det räcker men klarar av att stå länge, så det får gammtraktorn som bara är ute och rastar sig några gånger per år.


torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Vilken diesel?
« Svar #6 skrivet: 15 jan-19 kl 11:49 »
När det gäller vad som finns i vilket dieselbränsle, så dök som av en händelse ett nyhetsbrev från Testfakta upp. Jag tar mig friheten att länka till sammanställningen av resultaten. https://www.testfakta.se/sites/default/files/2018-11/Tittbild-Grafik%28181121.pdf

TL

  • Inlägg: 876
    • Östergötland
SV: Vilken diesel?
« Svar #7 skrivet: 15 jan-19 kl 18:34 »
Vi tankar våra elverk med den gamla dieseln 10 år inga problem...

oljig o glatt i handen med den rätta lukten   :P :-* >:D :-[

Här e de brankåren som har den dieselen.

mvh Thomas
lev väl
Livet e hårt grymt orättvist.
Men en kan göra skillnad.

vasterbys

  • Inlägg: 65
    • Gotland
SV: Vilken diesel?
« Svar #8 skrivet: 16 jan-19 kl 08:23 »
Endast båtdieseln som är utan tillsatser. Alla andra sorter innehåller sorter med tillsats av RME. Inga större problem om maskinen eller fordonet som brukas används regelbundet. Vid oregelbunden användning finns det risk för mikroorganismer i tanken och igensatta filter. På dessa bör man använda tillsats i dieseln speciellt när man vet att maskinen/fordonet kommer bli stående ett tag annars är risken stor att få byta filter ofta och öven rengöring av tanken.

Postat med Alternativ.nu´s app


torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Vilken diesel?
« Svar #9 skrivet: 16 jan-19 kl 08:46 »
Ännu bättre än skumma tillsatser är att se till att hålla torrt i tanken. Om man inte kan undvika hög luftfuktighet så kan man åtminstone sätta dit ett torkfilter på tankventilationen, och som jag skrev tidigare i tråden, se till att tanken/maskinen står på ett ställe med jämn temperatur, inte så stora dagliga temperaturväxlingar.
Det har också visat sig att det aldrig blir några problem med mikroorganismer i tanken på fordon som regelbundet utsätts för riktigt kalla vintrar. Problemet är t ex i stort sett okänt i Norrlands inland och på Småländska höglandet.

Så man ska inte tro att de stränga förhållningsregler som behövs t ex på Gotland och Västkusten är nödvändiga i hela Sverige.

[nomnom]

  • Inlägg: 41
    • Västergötland
SV: Vilken diesel?
« Svar #10 skrivet: 17 jan-19 kl 17:42 »
Alla andra sorter innehåller sorter med tillsats av RME.
Postat med Alternativ.nu´s app


Utom HVOn då.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Vilken diesel?
« Svar #11 skrivet: 17 jan-19 kl 17:54 »
Verkar inte göra så mycket att det är vatten i tanken.
Förra våren skrotade jag några bilar och dieseln har stått i dunkar ute i solljuset och nu har vattnet frusit i dom och inte växer det något i dom dunkarna.
Var ca 5- 10 % vatten.

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Vilken diesel?
« Svar #12 skrivet: 17 jan-19 kl 22:01 »
Verkar inte göra så mycket att det är vatten i tanken.
Förra våren skrotade jag några bilar och dieseln har stått i dunkar ute i solljuset och nu har vattnet frusit i dom och inte växer det något i dom dunkarna.
Var ca 5- 10 % vatten.

Algerna dör av sträng kyla. Så i dina trakter måste eventuella algkolonier börja om från början varje vår. Det är längre söderut och i kustnära trakter där det aldrig blir riktigt kallt, som algerna kan överleva flera vintrar och fortsätta växa till tills de ställer till problem.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Vilken diesel?
« Svar #13 skrivet: 17 jan-19 kl 22:06 »
Algerna dör av sträng kyla. Så i dina trakter måste eventuella algkolonier börja om från början varje vår. Det är längre söderut och i kustnära trakter där det aldrig blir riktigt kallt, som algerna kan överleva flera vintrar och fortsätta växa till tills de ställer till problem.

Men om det skulle börjat växa under sommaren och dör nu, vart tar det som växt vägen?

Skogsvilde

  • Inlägg: 16888
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Vilken diesel?
« Svar #14 skrivet: 17 jan-19 kl 22:15 »
Men om det skulle börjat växa under sommaren och dör nu, vart tar det som växt vägen?

Flyter runt som en otäck blobb i tanken och sätter igen filtret rejält när det sugs upp.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Vilken diesel?
« Svar #15 skrivet: 17 jan-19 kl 22:17 »
Flyter runt som en otäck blobb i tanken och sätter igen filtret rejält när det sugs upp.

Finns inga blobbar i dunken, bara diesel och is.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16888
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Vilken diesel?
« Svar #16 skrivet: 17 jan-19 kl 22:26 »
Finns inga blobbar i dunken, bara diesel och is.
Perfekt läge att sila bort vattnet då.. 
Tar du ett vitt silmedium så lär du se vad som finns i den.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Vilken diesel?
« Svar #17 skrivet: 17 jan-19 kl 23:05 »
Perfekt läge att sila bort vattnet då.. 
Tar du ett vitt silmedium så lär du se vad som finns i den.

Menar du att sila dieseln eller isen om jag låter den tina?
Grus och smuts är det i dunken, sen jag slog hål i biltankarna med yxa.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16888
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Vilken diesel?
« Svar #18 skrivet: 18 jan-19 kl 00:03 »
Menar du att sila dieseln eller isen om jag låter den tina?
Grus och smuts är det i dunken, sen jag slog hål i biltankarna med yxa.

Sila bort isen och annat elände.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Lugnebergagård

  • Inlägg: 254
    • Uppland
SV: Vilken diesel?
« Svar #19 skrivet: 22 jan-19 kl 21:33 »
Hur får man tag på Blankdiesel på pump om man inte bor nära en sjömack?

Alternativt, hur får du tag på diesel med bara HVO-inbladning? Inte den här algskapande smörjan. De mackar där jag hittar lagringsråd för deras diesel så säger dom 1-2år. Känns inte stabilt om det är maskiner som används sällan.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

619 gäster, 6 användare (1 dolda)
LimJans, xaelanar, Björkris, biggelina, bmr

* Forum

* Om tidningen Åter



- Förvånansvärt väl sammansatt och innehållsrik tidning! Kanske är det just för att den är skriven av entusiaster, inte professionella skribenter, som den andas så mycket glädje och inspiration.
/Jeuce

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser