Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Agria 2600 jordfräs montera i en startmotor...?  (läst 3847 gånger)

Cate

  • Inlägg: 1
    • Uppland
Agria 2600 jordfräs montera i en startmotor...?
« skrivet: 07 jun-17 kl 20:06 »
Hej.

Ny här å behöver lite hjälp.
Jag kom över en jätte fin agria 2600 för två år sen som fungerar felfritt.
Men jag orkar inte dra igång den själv utan behöver alltid hjälp av karln, vilket är mkt frustrerande.

Så jag går i tankarna om att bygga om den lite och installera en startmotor.
Har läst på lite och funderar på en startmotor från Johnson/Evinrude.

Andra alternativ kan ju kanske va att installera en kicker ist för snöret kanske...?

Någon som gjort liknande modifieringar?
Tips.
Råd.
Tankar...

Tack!

torbjorn

  • Inlägg: 13744
    • Medelpad
SV: Agria 2600 jordfräs montera i en startmotor...?
« Svar #1 skrivet: 07 jun-17 kl 22:23 »
Vad är det för motor (fabrikat osv) som sitter på den? Är den förberedd för startmotor (kuggkrans på svänghjulet etc) ?

Tänk på att startmotorer med s k slungdrev (bendixdrev) är beroende av monteringsriktning. De som är gjorda för att sitta med axeln vertikalt på t ex en utombordsmotor eller åkgräsklippare fungerar inte som de ska om man monterar dem med horisontell axel.  Startmotorer med solenoid som för fram drevet (alltså byggda som en personbilsstartmotor) är mindre känsliga på den punkten.

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Agria 2600 jordfräs montera i en startmotor...?
« Svar #2 skrivet: 08 jun-17 kl 14:01 »
En lösning kan väl vara en borrmaskin med lämplig hylsa eller någon form av adapterhylsa. Finns ju starka batteridrivna borrmaskiner om inte vanlig el finns att tillgå. Bara dra väck borrmaskinen med hylsa när maskinen startar.

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Agria 2600 jordfräs montera i en startmotor...?
« Svar #3 skrivet: 08 jun-17 kl 18:01 »
En lösning kan väl vara en borrmaskin med lämplig hylsa eller någon form av adapterhylsa. Finns ju starka batteridrivna borrmaskiner om inte vanlig el finns att tillgå. Bara dra väck borrmaskinen med hylsa när maskinen startar.
Möjligen en sån där grej som man har till att blanda färg med, en vanlig skruvdragare tror jag inte skulle orka

ärt

  • Inlägg: 832
    • Halland
    • www.lillanabben.se
SV: Agria 2600 jordfräs montera i en startmotor...?
« Svar #4 skrivet: 08 jun-17 kl 22:42 »
 Har en Simar tvåhjulstraktor med samma problem. Den startas med att en rem viras runt svänghjulet o sen dra o dra odra. Tungt.
Mina funderingar är att trycka detta svänghjul mot ett snurrande hjul och på så vis få igång den. Inga tester är gjorda allt i huvut än så länge. Men den dan då odlingarna utökas vill jag försöka förverkliga detta. Nackdelen blir ju att där blir en start plats. Svårt att få med sej utrustningen ut i landet. Men är den väl startad så räcker det med en litet snurr för att få igång den.
 Någon som testat nått liknande?
Lämna nuet. Gå till nyet. Rösta blankt.
 Nuet: där du är nu med kropp och sinne. Nyet: där du vill vara med kropp och sinne. Vägen dit?

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Agria 2600 jordfräs montera i en startmotor...?
« Svar #5 skrivet: 09 jun-17 kl 16:36 »
Möjligen en sån där grej som man har till att blanda färg med, en vanlig skruvdragare tror jag inte skulle orka
Själv använder jag en tvåväxlad borrmaskin en typ japanare vid behov...Går nog att blanda färg med den också...

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Agria 2600 jordfräs montera i en startmotor...?
« Svar #6 skrivet: 09 jun-17 kl 16:43 »
Googlar man runt så verkar det finnas speciella typ då hylsor eller hållare med spärrmekanism för att skona borrmaskinen vid bakslag om det skulle inträffa. En lösning kan även vara remskivor då med rem och en tryckrulle som kan aktiveras vid start. Ena skivan drivs med elmaskin,som tryckrulle kan man nog modda ett spännhjul från en Volvo 740, den som pressar mot kamremmen...

JohnA

  • Inlägg: 1090
  • Snål nord-vallentunisk skrotfyndande återanvändare
    • Uppland
    • EM34
SV: Agria 2600 jordfräs montera i en startmotor...?
« Svar #7 skrivet: 09 jun-17 kl 17:30 »
...att trycka detta svänghjul mot ett snurrande hjul och....

Alltså föra över kraften med ren friktion? Klart intressant! Jag webbsökte tidigare idag på s.k. Inertia Starters, alltså handvevade eller elektriska startsystem för flygets gamla stjärnmotorer och även för stridsvagnar, där energibehovet skulle bli på tok för stort om motorn vreds igång direkt. I stället spinner man upp ett svänghjul under 10-30 sekunder och låser sedan plötsligt en koppling som drar med sig motorn. Motorn får ett antal varv på sig att starta, sedan måste startsystemet frikopplas och spinnas upp igen. En stor fördel är att man kan klara sig med ett ganska litet batteri, eller inget alls. Nackdelen blir uppenbar om motorn är tjurig att starta.

Om det går att komma åt en liten bit av jordfräsens/tvåhjulstraktorns svänghjul så att ett litet gummihjul kan pressas däremot skulle man kunna bygga en handvevad "startmotor" genom att sätta både friktionshjul och en liten vev på "långsamma sidan" av en liten växellåda, och ett lagom stort svänghjul på den snabba. Ju större utväxling, desto mindre svänghjul kan man ha. Hela annordningen hängs på en vridbar tapp/gångjärn med en svag returfjäder och en spak för inkopplingen. Vid start vevar man 10-20 sekunder, släpper veven och trycker startannordningen mot motorns svänghjul. Inget batteri behövs någonsin.  :)

Problem att lösa: Var får man tag på en färdig transmission med åtminstone 10:1 i utväxling? Kan man få tillräcklig friktion mellan ett litet gummihjul och motorns svänghjul? Funkar det om svänghjulet är blött av regn eller kondens? Behövs även ett frihjul så motorn fritt kan spinna upp i varv innan man hinner släppa startspaken och frikoppla svänghjulsstartern?

Svänghjulsstart borde vara en trevlig annordning även för t.ex. vintage MC, Old School Harley-choppers m.m.
Skitless på översittare med attityden "köp en xxx istället så funkar det bättre". -Inte mitt fel att jag har gott om egna idéer medan de måste låna andras. Kör min 40 år gamla Saab V4 på drygt fyra deciliter milen till vardags. http://ecomodder.com/forum/em-fuel-log.php?vehicleid=847

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Agria 2600 jordfräs montera i en startmotor...?
« Svar #8 skrivet: 10 jun-17 kl 14:12 »
Såg det finns något som heter dynastarter,kombinerad startmotor och generator....Blir inte billigt nytt...Kanske billigare att fixa ny motor med elstart....

https://www.viremotoren.de/Vire-12.htm

torbjorn

  • Inlägg: 13744
    • Medelpad
SV: Agria 2600 jordfräs montera i en startmotor...?
« Svar #9 skrivet: 10 jun-17 kl 21:52 »
Såg det finns något som heter dynastarter,kombinerad startmotor och generator....Blir inte billigt nytt...Kanske billigare att fixa ny motor med elstart....

https://www.viremotoren.de/Vire-12.htm

Sådana anordningar har funnits i många år. Just Dynastart är någon viss amerikansk tillverkares varumärke för dem, en mer neutral benämning är startgenerator. Om den dessutom är kombinerad med svänghjulsmagnet kallas den starttändgenerator, sådana förekom bl a på en del tyska MC-bilar på 50-talet.
Remdrivna sådana anordningar har varit vanliga på inombords båtmotorer, t ex mindre Albin och Penta.
Fördelen är ju att man kommer undan med en enda roterande maskin för båda funktionerna, nackdelen är att maskinen i sig blir en enda stor kompromiss, ofta blir den tyngre än separat startmotor + generator med motsvarande prestanda. En annan nackdel är att laddningsregulatorn som också innehåller omkopplingsfunktioner mellan startmotor- och generatordrift är ganska komplicerad och känslig, vanliga bilmekaniker och liknande brukar inte förstå sig på dem och ställer gärna till med förödande felkopplingar.

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Agria 2600 jordfräs montera i en startmotor...?
« Svar #10 skrivet: 10 jun-17 kl 21:58 »
Jag hade sån kombinerad startmotor/generator på en Norsjö Shopper invalidmoped. Motorn var tillverkad av sachs, tvåstegad automat. Men vet inte om starten från en sådan skulle orka dra igång en jordfräs.

torbjorn

  • Inlägg: 13744
    • Medelpad
SV: Agria 2600 jordfräs montera i en startmotor...?
« Svar #11 skrivet: 10 jun-17 kl 22:02 »
Visst var den mer eller mindre integrerad i motorns svänghjul och ganska omöjlig att flytta över till en annan motortyp?

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Agria 2600 jordfräs montera i en startmotor...?
« Svar #12 skrivet: 10 jun-17 kl 22:07 »
Visst var den mer eller mindre integrerad i motorns svänghjul och ganska omöjlig att flytta över till en annan motortyp?
Minns faktiskt inte. Det enda jag minns är att jag fick byta kol på den och att det inte var några problem.

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Agria 2600 jordfräs montera i en startmotor...?
« Svar #13 skrivet: 12 jun-17 kl 01:31 »
Kollar man runt på typ startgeneratorer så verkar dom även finnas på minitraktorer...Kanske motorer upp till 16hp... Finns modeller på startgen som kan rotera åt olika håll...Det att dom inte är några baddare på att ladda är nog en fördel på mindre maskiner,förloras inte så mycket motoreffekt då. Har man mod att prova så kan man nog få till en snygg lösning...Det kan bli en snug fit  :D

ärt

  • Inlägg: 832
    • Halland
    • www.lillanabben.se
SV: Agria 2600 jordfräs montera i en startmotor...?
« Svar #14 skrivet: 12 jun-17 kl 23:57 »
 Bra att det finns så många tankar om detta.
Vet jag vart jag kan ställa frågor.
Det svåra är väll att det är rätt hög komppresion. Stort motstånd i starten.
Fanns det inte en topp med en ventil så att man kunde starta med "pys" på nån typ av motorcykel?
Lämna nuet. Gå till nyet. Rösta blankt.
 Nuet: där du är nu med kropp och sinne. Nyet: där du vill vara med kropp och sinne. Vägen dit?

torbjorn

  • Inlägg: 13744
    • Medelpad
SV: Agria 2600 jordfräs montera i en startmotor...?
« Svar #15 skrivet: 13 jun-17 kl 06:46 »
Bra att det finns så många tankar om detta.
Vet jag vart jag kan ställa frågor.
Det svåra är väll att det är rätt hög komppresion. Stort motstånd i starten.
Fanns det inte en topp med en ventil så att man kunde starta med "pys" på nån typ av motorcykel?

Jo, det förekommer på en del motorer. I synnerhet på små dieselmotorer som ska kunna startas med startvev. Men en del större encylindriga motorcyklar har också haft pysventil för att underlätta starten.  Gamla mopeder och lättviktare hade ofta en pysventil som istället var till för att stänga av motorn med, det ansågs väl billigare än en strömbrytare för att kortsluta tändningen.

ärt

  • Inlägg: 832
    • Halland
    • www.lillanabben.se
SV: Agria 2600 jordfräs montera i en startmotor...?
« Svar #16 skrivet: 13 jun-17 kl 06:50 »
Är det gods nog att göra gänga i toppen för en pys ventil?
Lämna nuet. Gå till nyet. Rösta blankt.
 Nuet: där du är nu med kropp och sinne. Nyet: där du vill vara med kropp och sinne. Vägen dit?

ärt

  • Inlägg: 832
    • Halland
    • www.lillanabben.se
SV: Agria 2600 jordfräs montera i en startmotor...?
« Svar #17 skrivet: 27 jun-17 kl 13:01 »

 Där är en så kallad hjulspinnare på blocket i dag.
Skulle kunna tänkas fungera som startare?
Förstasidan
› Alla
› Affärs­verksamhet
› Inventarier & Maskiner
› Industrimaskiner
 i hela Sverige , 196 
Sökningen ●
  Nästa annons »

Hjulspinnare Columbus
Säljes av: Bb  27 juni 08:48
Visa på karta (Huddinge)
2 000:-
fungerande
endast hämtning Länna ind.område
pris ell bud . 



 

 

 

 
















Lämna nuet. Gå till nyet. Rösta blankt.
 Nuet: där du är nu med kropp och sinne. Nyet: där du vill vara med kropp och sinne. Vägen dit?

ärt

  • Inlägg: 832
    • Halland
    • www.lillanabben.se
SV: Agria 2600 jordfräs montera i en startmotor...?
« Svar #18 skrivet: 29 apr-23 kl 03:26 »
 Har nu en startmotor till Simar 56a.
Black & decker. Fungerar bra. Provade med olika borrmaskiner. måste ligga runt 1000w för  att orka dra runt.
Lämna nuet. Gå till nyet. Rösta blankt.
 Nuet: där du är nu med kropp och sinne. Nyet: där du vill vara med kropp och sinne. Vägen dit?


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

618 gäster, 1 användare
MultiMan

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har dessa godingar i mitt fritidshus och har lagt band på själv att inte läsa de förens jag har läst ut en annan bok, mycket tråkigare bok, vilket gett mig en rejäl sporre att läsa ut den och börja med dessa tidningar! Har tjuvläst en och spoiler, den var jätteintressant!
/Rebecca B

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser