Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ny bock  (läst 1794 gånger)

rävper

  • Inlägg: 33
  • Sambo och har5getter och7höns 1smålandsstövare.
    • Jämtland
Ny bock
« skrivet: 03 feb-14 kl 12:59 »
Vi får kanske en bock till våra fyra getter snart.
Han är ca 2 år och saken är den att vi har en kastrerad dvärbock också.
Kan det bli problem med den nya bocken och den kastrerade?

Vi tänkte ha de två ihop när det inte är säsong för betäckning?

Zadie

  • Inlägg: 155
    • Västerbotten
SV: Ny bock
« Svar #1 skrivet: 03 feb-14 kl 14:44 »

Hej,

Andra har säkert mer erfarenheter men jag ser ingen anledning till att det inte skulle gå bra! Rent generellt skulle jag vara mer bekymrad över att ta in en ny get i flocken än en bock. Bockar kör sina kraftmätningar och busar och stojar men i övrigt vaggar de mest runt och äter, i alla fall här. Tjejerna däremot lägger mycket tid på att upprätthålla rangordning och se till att trycka till de som står under dem. När den ena bocken är kastrerad skulle jag inte ens vara lite orolig, men det är jag det. :)

Hoppas det går bra! :)
Norrlänning som återvänt hem och lite till. Liten gård med hundar, katter, hästar, höns och lappgetter.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Ny bock
« Svar #2 skrivet: 03 feb-14 kl 18:22 »
Man bör alltid vara på alerten när man släpper ihop djur som inte känner varandra.  I övrigt stämmer mina erfarenheter  med Zadies.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

annajohannas

  • Gäst
SV: Ny bock
« Svar #3 skrivet: 03 feb-14 kl 21:10 »
Jag har lite annorlunda erfarenhet. Har haft två bockar, inte samtidigt, som varit väldigt "elaka" mot getterna. De har sprungit dit de stått och ätit och jagat bort dem, så det är nog från individ till individ. Men naturligtvis kan det gå bra också.

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3924
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Ny bock
« Svar #4 skrivet: 04 feb-14 kl 09:59 »
Jag har lite annorlunda erfarenhet. Har haft två bockar, inte samtidigt, som varit väldigt "elaka" mot getterna. De har sprungit dit de stått och ätit och jagat bort dem, så det är nog från individ till individ. Men naturligtvis kan det gå bra också.
Just att ha enbart bockar ihop brukar gå jättebra, det är när det börjar finnas getter i ekvationen som det kan bli konflikter. Och problemet är inte stort, om en har getter och bockar tillsammans endast under betäckningsperioden.
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

annajohannas

  • Gäst
SV: Ny bock
« Svar #5 skrivet: 04 feb-14 kl 16:27 »
Men jag har inte haft två bockar samtidigt. Däremot har bockarna jag haft varit elaka mot getterna. Problemet är att jag har endast en bock, men jag får väl sätta honom i en egen box, men så att han kan se de andra.
Förlåt trådkapningen.

SussiloII

  • Inlägg: 580
    • Småland
SV: Ny bock
« Svar #6 skrivet: 04 feb-14 kl 17:59 »
Vi får kanske en bock till våra fyra getter snart.
Han är ca 2 år och saken är den att vi har en kastrerad dvärbock också.
Kan det bli problem med den nya bocken och den kastrerade?

Vi tänkte ha de två ihop när det inte är säsong för betäckning?

Bockar brukar gå bra ihop när de kommit överens om hur det ska vara ;).  Men de oemotståndliga dofterna av en brunstig get förvrider huvudet på vilken bock som helst. Det är alltså hongetterna som ställer till det.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Ny bock
« Svar #7 skrivet: 04 feb-14 kl 18:18 »
Ja, annajohannas, visst är de individer, de små liven!  På gott och ont.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Getabockens

  • Inlägg: 38
    • Västergötland
SV: Ny bock
« Svar #8 skrivet: 06 feb-14 kl 09:15 »
Vi har en bock och två kastrerade bockar tillsammans. Det funkar bara bra! Just när vi sätter ihop tjejer och killar på hösten kör han lite med de kastrerade, men så snart betäckningen är klar blir det lugnt. Men de känner redan varandra, så inte riktigt svar på din fråga om ny bock, men dock...


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

536 gäster, 2 användare (1 dolda)
Mia Johansson

* Forum

* Om tidningen Åter



- Mycket intressanta uppslag! Blev väldigt sugen på att skaffa höns. Efter större delen av renoveringarna på huset är klara så ska jag bannemig också skaffa mig några höns!
/Dennis Bengtsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser