Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  hjälp mig med lappgeten!  (läst 3686 gånger)

nintendokatt

  • Inlägg: 2
    • Övriga världen
hjälp mig med lappgeten!
« skrivet: 28 jan-14 kl 20:07 »
Hej.
Jag läser djurvård på dingle naturbruk och behöver verkligen er hjälp nu.
Jag ska hålla ett föredrag om lappgeten och det är ganska svårt att hitta bra info om denna. Därför vänder jag mig till er!
Berätta allt ni vet om lappgeten, roliga saker, viktiga saker, ALLT!
jag är lite inriktad på dess hotbild förr och nu, ursprung och historia samt avelsarbete idag.
detta vore till stor hjälp.

TACK!

hälsningar Josefin

slainte

  • Inlägg: 265
    • Västmanland
En stadsbo frågar en bonde: -Varför har den där kon inga horn?
Bonden svarar:- Det finns många orsaker till varför kor inte har horn, en del föds utan horn och på andra tar vi bort dem. Orsaken att just den kon inte har horn är att det är en häst!

nintendokatt

  • Inlägg: 2
    • Övriga världen
SV: hjälp mig med lappgeten!
« Svar #2 skrivet: 28 jan-14 kl 21:50 »
Tack. Jo jag har kollat in dessa länkar, men ville gärna ha lite mer rolig fakta också av er som har lappgetter.

Eva o Getterna

  • Inlägg: 441
    • Uppland
SV: hjälp mig med lappgeten!
« Svar #3 skrivet: 31 jan-14 kl 23:37 »
om du inte är medlem så ser du inte mycket av allmogegetens forum. där har du alla roliga tokiga och allvarliga du kan leta efter. men du får ringa ansvarig och be att få tillgång till hela forumet.
Lapgetter och höns Gott o blandat, Hedemora o Stor Brahma

Ronny

  • Inlägg: 1637
    • Skåne
SV: hjälp mig med lappgeten!
« Svar #4 skrivet: 01 feb-14 kl 02:05 »
Hela lappgetens historia är egentligen en osannolik solskenshistoria. De första som tillvaratogs av denna vår nordligaste ras/poulation av oförädlade lantrasgetter kom från Fatmomakke. De var på väg till slakteriet och tom lastade, när en man förbarmade sig över dem och ringde Skansen. Där jobbade ordföranden i Föreningen Allmogegeten Erland Wadsten och genbank bildades. Senare vid en inventering som genomfördes av föreningen och Fäbodföreningen kom det fram att det fanns tre getter kvar i Vilhelmina av den typ av getter som samerna hade. Två var för gamla att bli dräktiga men den tredje var dräktig och fick en getkilling. Nu fanns två olika icke besläktade founderlinjer. En trdje linje kunde ha tillkommit, när en gammal lappget som gick i en fårflock spårades upp i Nattavaara. Hon blev dock aldrig dräktig.
Håller lantraser för bevarande och det egna hushållet.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

472 gäster, 3 användare (1 dolda)
AnniW, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Det här är tidningar som jag kommer hålla reda på och spara på samma ställe, de fungerar som en uppslagsbok!
/Lovisa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser