Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vin av saft?  (läst 8548 gånger)

2fst4u

  • Inlägg: 9
    • Halland
Vin av saft?
« skrivet: 04 mar-13 kl 14:54 »
Hej! jag tänkte försöka mig på att göra vin av saft! Har dock inget recept på det, så därför frågar jag er! Någon som har något förslag på recept till denna sortens saft? Jag har 5 flaskor & tänkte använda mig av HisabJäst som finns o köpa på maxi :):)
All people have secrets. Life would be boring without secrets, don't you think?

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Vin av saft?
« Svar #1 skrivet: 04 mar-13 kl 15:59 »
Är det konserveringsmedel eller dylikt i den så funkar det nog inte så värst, annars går det att göra vin på saft/juice men du behöver starta jäsningen med lite bär eller frukt så att du får en bra mäsk. Kolla här
http://www.bryggforum.nu/viewtopic.php?t=13811
Det finns en metod som heter Saftmajametoden och den har jag provat x flera och den fungerar bra. Man använder bär och kokar ur saften, ställer undan saften kallt och blandar den urkokta bärmassan med vatten och sätter till jästen, när detta jäst några dagar silar man av mäsken och sätter till saften och sen gör man om vanligt enligt det recept man har.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

2fst4u

  • Inlägg: 9
    • Halland
SV: Vin av saft?
« Svar #2 skrivet: 07 mar-13 kl 21:49 »
Är det konserveringsmedel eller dylikt i den så funkar det nog inte så värst, annars går det att göra vin på saft/juice men du behöver starta jäsningen med lite bär eller frukt så att du får en bra mäsk. Kolla här
http://www.bryggforum.nu/viewtopic.php?t=13811
Det finns en metod som heter Saftmajametoden och den har jag provat x flera och den fungerar bra. Man använder bär och kokar ur saften, ställer undan saften kallt och blandar den urkokta bärmassan med vatten och sätter till jästen, när detta jäst några dagar silar man av mäsken och sätter till saften och sen gör man om vanligt enligt det recept man har.


Nej det finns inget konserveringsmedel i.
Vad skulle du rekommendera för frukt/bär till fläderblomssaft?
Jag har ju dessvärre inget recept alls utan trodde det skulle va lätt o hitta på nätet..men ICKE ;)
Vad tror du om att slänga i 1kg socker eller 2 i satsen osså?
(så många frågor att det känns pinsamt :S)
All people have secrets. Life would be boring without secrets, don't you think?

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Vin av saft?
« Svar #3 skrivet: 07 mar-13 kl 22:49 »
Nej det finns inget konserveringsmedel i.
Vad skulle du rekommendera för frukt/bär till fläderblomssaft?
Jag har ju dessvärre inget recept alls utan trodde det skulle va lätt o hitta på nätet..men ICKE ;)
Vad tror du om att slänga i 1kg socker eller 2 i satsen osså?
(så många frågor att det känns pinsamt :S)
Jag har inte heller nåt recept på fläderblomsvin gjort av saft så detta behöver säkert modifieras åt alla håll och kanter. Skriv upp hur du gör så vet du till nästa gång vad som vart bra eller helt åt skogen.

Saltå Kvarn har ekologiska aprikoser och russin som är osvavlade, kanske du kunde använda dem, hacka aprikoserna. Det går säkert bra med andra torkade frukter oxå bara de inte är svavlade eller behandlade med konserveringsmedel eller liknande.
Lägg den torkade frukten i ett kärl.
Häll 2 liter kokhett vatten över russinen etc och låt svalna.
Tillsätt vinjästen och rör om, täck över och ställ på varm plats, rör ett par ggr om dagen
När det jäst några dagar kan du sila av frukten (eller inte) och sätta till socker 1-2 kg kanske (beror på hur pass söt saften är) som du löst upp i 1 l kokhett vatten obs att det måste svalna ordentligt annars dör jästen
sedan i med 6-8 l fläderblomssaft som är rumstempererad
Blanda och sätt på lock och jäsrör

The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Johan0201

  • Inlägg: 2
    • Halland
SV: Vin av saft?
« Svar #4 skrivet: 14 maj-14 kl 11:59 »
Gammal tråd, jag vet, men hur gick det med vinet? Har själv kollat på just detta koncentrat


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

563 gäster, 2 användare
fri, Gröfre Slissing

* Forum

* Om tidningen Åter



- Som vanligt ett mångfacetterat och informativt nummer om mycket som hör självhushållningen till.
/Håkan

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser