Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Syrning av grönsaker  (läst 28357 gånger)

Monica

  • Inlägg: 535
Syrning av grönsaker
« skrivet: 17 feb-13 kl 17:04 »
Jag är nybörjare på att syra grönsaker och tittade lite i bokklubben och det finns två böcker. En med Annelies Schöneck -  Mjölksyrejäsning av grönsaker och en med Karin Bojs - Syra själv.

Vilken rekommenderar ni till en nybörjare?

Tar också gärna emot tips på hur/vad jag kan syra nu och träna på....(så jag kan när jag ska syra det jag odlat själv :) ) Det är ju också dags att planera sådden :)
« Senast ändrad: 17 feb-13 kl 17:11 av Monica »

vindensbonig

  • Gäst
SV: Syrning av grönsaker
« Svar #1 skrivet: 17 feb-13 kl 17:28 »
Jag är nybörjare på att syra grönsaker och tittade lite i bokklubben och det finns två böcker. En med Annelies Schöneck -  Mjölksyrejäsning av grönsaker och en med Karin Bojs - Syra själv.

Vilken rekommenderar ni till en nybörjare?

Tar också gärna emot tips på hur/vad jag kan syra nu och träna på....(så jag kan när jag ska syra det jag odlat själv :) ) Det är ju också dags att planera sådden :)
Ja för min del tycker Karin Bojs är bäst då den är mera lätt fattlig och tydligare på något vis  .

EkoLady

  • Inlägg: 20
    • Uppland
SV: Syrning av grönsaker
« Svar #2 skrivet: 17 feb-13 kl 18:25 »
Jag syrar själv och håller kurser i mjölksyrning, men jag kan inte säga vilken är bäst.
Börja med att mjölksyra vitkål med morötter eller vitkål med syrliga äpple. Allara bäst att hitta någon i din närhet och prova mölksyra tillsammans med ett par gånger, för att få känsla och undvika göra några fel.

ieenilorac

  • Inlägg: 8434
  • www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Syrning av grönsaker
« Svar #3 skrivet: 17 feb-13 kl 18:39 »