Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Syrning av grönsaker  (läst 28357 gånger)

Monica

  • Inlägg: 535
Syrning av grönsaker
« skrivet: 17 feb-13 kl 17:04 »
Jag är nybörjare på att syra grönsaker och tittade lite i bokklubben och det finns två böcker. En med Annelies Schöneck -  Mjölksyrejäsning av grönsaker och en med Karin Bojs - Syra själv.

Vilken rekommenderar ni till en nybörjare?

Tar också gärna emot tips på hur/vad jag kan syra nu och träna på....(så jag kan när jag ska syra det jag odlat själv :) ) Det är ju också dags att planera sådden :)
« Senast ändrad: 17 feb-13 kl 17:11 av Monica »

vindensbonig

  • Gäst
SV: Syrning av grönsaker
« Svar #1 skrivet: 17 feb-13 kl 17:28 »
Jag är nybörjare på att syra grönsaker och tittade lite i bokklubben och det finns två böcker. En med Annelies Schöneck -  Mjölksyrejäsning av grönsaker och en med Karin Bojs - Syra själv.

Vilken rekommenderar ni till en nybörjare?

Tar också gärna emot tips på hur/vad jag kan syra nu och träna på....(så jag kan när jag ska syra det jag odlat själv :) ) Det är ju också dags att planera sådden :)
Ja för min del tycker Karin Bojs är bäst då den är mera lätt fattlig och tydligare på något vis  .

EkoLady

  • Inlägg: 20
    • Uppland
SV: Syrning av grönsaker
« Svar #2 skrivet: 17 feb-13 kl 18:25 »
Jag syrar själv och håller kurser i mjölksyrning, men jag kan inte säga vilken är bäst.
Börja med att mjölksyra vitkål med morötter eller vitkål med syrliga äpple. Allara bäst att hitta någon i din närhet och prova mölksyra tillsammans med ett par gånger, för att få känsla och undvika göra några fel.

ieenilorac

  • Inlägg: 8434
  • www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Syrning av grönsaker
« Svar #3 skrivet: 17 feb-13 kl 18:39 »
Annelies Schöneck -  Mjölksyrejäsning av grönsaker är den enda som jag har läst. Jag tycker att den är bra, men smaken är ju olika.

Det är plättlätt att mjölksyra, smaken är lite speciell, men god tycker jag. Vi hade en träff bland alternativare i Skåne för något år sedan, då vi mjölksyrade. Kanske något man kunde göra igen, på olika håll i landet?
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Monica

  • Inlägg: 535
SV: Syrning av grönsaker
« Svar #4 skrivet: 17 feb-13 kl 19:28 »
Annelies Schöneck -  Mjölksyrejäsning av grönsaker är den enda som jag har läst. Jag tycker att den är bra, men smaken är ju olika.

Det är plättlätt att mjölksyra, smaken är lite speciell, men god tycker jag. Vi hade en träff bland alternativare i Skåne för något år sedan, då vi mjölksyrade. Kanske något man kunde göra igen, på olika håll i landet?

Kanske nåt vi ska göra? Då är vi ju inomhus och slipper bry oss om att det ösregnar som det gjorde på träffen haha

Fru Jansson

  • Gäst
SV: Syrning av grönsaker
« Svar #5 skrivet: 17 feb-13 kl 20:29 »
Jag köpte Annelies Schönecks bok 2006, och i den verkade det så krångligt att jag hittills inte vågat prova. Jag har alltså velat lära mig i sex, sju års tid.. Har Karin Bojs bok nu, och äntligen känner jag mig redo att prova det. Allting beskrivs både sakligt och enkelt i Karin Bojs bok. Hon krånglar inte till det så fasligt.

Om jag sen lyckas med syrningen, låter jag vara osagt.. ;)

Peter Erlandsson

  • Inlägg: 35
    • Södermanland
SV: Syrning av grönsaker
« Svar #6 skrivet: 19 feb-13 kl 12:26 »
Själv tycker jag att bägge böckerna är strålande. Ett verkligt bevis på att man rätt kan förklara en grej på flera sätt! Jag har syrat i ungefär tjugo år och ungefär fem gånger per år. Syrningarna smakar alltid lite olika, men misslyckade oätliga fermenteringar är sällsynta! Själv har jag vurpat en gurksyrning och en rödbetssyrning genom åren. Själv tycker jag du skall starta men en syrning med basen av rivna morötter! Det blir väldigt gott och är toksäkert!
Själv blandar jag gärna in i syrningar rivna putsblad från vinterns inhandlade blomkål. Ett utmärkt sätt att förädla något som annars går i kompost! Dessutom tycker jag att man med syrning kan förädla till något värdefullt trista överlagrade rotfrukter och skrumpna äpplen. Blanda gärna olika grönsaker och rotfrukter. Dessa tips fick jag muntligt av Anlies en gång i tiden. En mycket intressant kvinna för övrigt!

Fru Jansson

  • Gäst
SV: Syrning av grönsaker
« Svar #7 skrivet: 19 feb-13 kl 12:42 »
Själv tycker jag att bägge böckerna är strålande. Ett verkligt bevis på att man rätt kan förklara en grej på flera sätt! Jag har syrat i ungefär tjugo år och ungefär fem gånger per år. Syrningarna smakar alltid lite olika, men misslyckade oätliga fermenteringar är sällsynta! Själv har jag vurpat en gurksyrning och en rödbetssyrning genom åren. Själv tycker jag du skall starta men en syrning med basen av rivna morötter! Det blir väldigt gott och är toksäkert!
Själv blandar jag gärna in i syrningar rivna putsblad från vinterns inhandlade blomkål. Ett utmärkt sätt att förädla något som annars går i kompost! Dessutom tycker jag att man med syrning kan förädla till något värdefullt trista överlagrade rotfrukter och skrumpna äpplen. Blanda gärna olika grönsaker och rotfrukter. Dessa tips fick jag muntligt av Anlies en gång i tiden. En mycket intressant kvinna för övrigt!

Nu menade jag inte att såga boken vid fotknölarna. Informativ, och mycket matnyttigt. Tyvärr förmedlade den till mig känslan av att det här med syrning är svårt och komplicerat, och att jag måste skaffa diverse grejjer för att lyckas. Vilket har gjort att just jag inte vågat prova...  Hade jag haft nån form av anknytning till syrat innan, så hade det kanske varit en annan sak. Men jag har knappt smakat syrat... Och med Karin Bojs bok i handen känner jag mig nu redo att prova. Det kanske inte är så svårt som jag trodde! 

Tack för tipsen, förresten! :)

Peter Erlandsson

  • Inlägg: 35
    • Södermanland
SV: Syrning av grönsaker
« Svar #8 skrivet: 19 feb-13 kl 22:53 »
Tjänare igen Fru Jansson!
Det slog mig faktiskt! Anlies Schöneck var ju tyska, och hon bröt kraftigt, när hon pratade. Jag bläddrade i hennes bok ikväll. Hennes skrivstil är klart påverkat av hennes modersmål. Hon skriver rätt tillkrånglat, jag håller med! Jag tänker normalt inte på dylikt, jag är van att umgås med tyskspråkiga!
Bojs är journalist på DN, och hennes bok utropar en skaparglädje!
Men som sagt! Det skadar inte att inspireras av bägge skrifterna! ::)

Peter Erlandsson

  • Inlägg: 35
    • Södermanland
SV: Syrning av grönsaker
« Svar #9 skrivet: 19 feb-13 kl 23:05 »
För övrigt!
Ikväll rev jag ner ett gäng morötter, en kålrot och några yttre putsblad från ett kålhuvud.
Jag bottnade kärlet med en näve hela brysselkål. Dessa syrliga rosor får sedan verka som brytare i grytor eller soppor! Gött gött!
Sedan varvar jag över med det rivna, och strör i några senapskorn här och där, sedan saltar jag en hel del. Den här årstiden är ju rotfrukterna mindre saftiga, så kärlet tarvade några deciliter rent vatten också!
I morgon bubblar det nog redan!

christinag

  • Inlägg: 1912
  • Täljstenfantast
    • Västmanland
SV: Syrning av grönsaker
« Svar #10 skrivet: 19 feb-13 kl 23:45 »
Ha ha, du har nog rätt Peter, i att hon skriver krångligt. Tom jag som är tysk märker detta. Och även hos mig själv ibland. Den tyska präktigheten och noggrannheten slår till när man minst anar det och vill förklara nåt busenkelt  ::)  ;D

Nu måste jag nog göra slag i saken och syra nåt igen. Blev litet inspirerad av tråden, tack för det!

MvH
Christina G
Demokrati: 2 vargar och 1 lamm röstar om lunchmenyn.
Frihet: Ett väl beväpnat lamm opponerar sig mot omröstningen.

Peter Erlandsson

  • Inlägg: 35
    • Södermanland
SV: Syrning av grönsaker
« Svar #11 skrivet: 20 feb-13 kl 16:07 »
Tack för inlägget Christina G.
Det går inte att komma förbi, att Annlies förmedlade i sin bok en gedigen och förnämlig syrningskultur sprungen ur det tyskspråkiga Europa. Hon tipsar om blandningar som av hävd är uppskattade! Själv älskar jag tysk-österikisk matkultur!
Tyvärr så underlät hon att redogöra för hur enkelt syrning kan vara, för hennes bok bygger på något sätt om överkurs.
Bojs bok är den öppnande dörren, och Annlies bok är vägen för dem som är frälsta.

Attes matte

  • Inlägg: 4331
    • Jämtland
SV: Syrning av grönsaker
« Svar #12 skrivet: 20 feb-13 kl 18:15 »
Jag måste bara fråga... Vi har precis fått en bok om syrning av snälla mamsen, men jag blir så himla förbryllad... Behövs det alltså inget annat än grönsaker, salt och vatten? Jag hade fått för mig att man var tvungen att tillsätta nån syrningskultur också... Men det behöver man alltså inte, eller?

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

christinag

  • Inlägg: 1912
  • Täljstenfantast
    • Västmanland
SV: Syrning av grönsaker
« Svar #13 skrivet: 20 feb-13 kl 18:21 »
Utmärkt beskrivning, Peter E.

Attes matte: Kolla här i Alternativs utmärkta handbok:
http://handbok.alternativ.nu/Mat/Gr%C3%B6nsaker/Bevara/Mj%C3%B6lksyrej%C3%A4sning

MvH
Christina G
Demokrati: 2 vargar och 1 lamm röstar om lunchmenyn.
Frihet: Ett väl beväpnat lamm opponerar sig mot omröstningen.

ieenilorac

  • Inlägg: 8434
  • www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Syrning av grönsaker
« Svar #14 skrivet: 20 feb-13 kl 18:23 »
Nej, mjölksyrebakterierna finns på grönsakerna, så man behöver inte tillsätta något.

Om man har tillgång till det, så är ett färskt blad av svarta vinbär eller hallon bra att lägga med i burken, de brukar ha mycket bra mjölksyrebakterier på sig.

Det är egentligen knasigt att tillsätta både vassle, vinäger och annat när man mjölksyrar, de innehåller inte rätt mjölksyrebakterier. Det som en sådan tillsats möjligen kan göra, är att se till att miljön blir sur, så att farliga bakterier inte trivs, fram tills dess att mjölksyrebakterierna tagit över. Det fina med mjölksyrebakterier är att när de väl fått fart har andra bakterier inte en chans.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

christinag

  • Inlägg: 1912
  • Täljstenfantast
    • Västmanland
SV: Syrning av grönsaker
« Svar #15 skrivet: 20 feb-13 kl 18:34 »
Jag håller med dig, jag tror att man har utvecklat dom metoderna just för att unvika dom sakerna.

Tack för tipset med bladen, det var intressant!

MvH
Christina G
Demokrati: 2 vargar och 1 lamm röstar om lunchmenyn.
Frihet: Ett väl beväpnat lamm opponerar sig mot omröstningen.

Monica

  • Inlägg: 535
SV: Syrning av grönsaker
« Svar #16 skrivet: 20 feb-13 kl 19:46 »
För övrigt!
Ikväll rev jag ner ett gäng morötter, en kålrot och några yttre putsblad från ett kålhuvud.
Jag bottnade kärlet med en näve hela brysselkål. Dessa syrliga rosor får sedan verka som brytare i grytor eller soppor! Gött gött!
Sedan varvar jag över med det rivna, och strör i några senapskorn här och där, sedan saltar jag en hel del. Den här årstiden är ju rotfrukterna mindre saftiga, så kärlet tarvade några deciliter rent vatten också!
I morgon bubblar det nog redan!

Det låter ju gott! Men......hur gör du? Vad har du i mer än nämnda grönsaker? Och vad använder du för kärl?

Inser ju nu att jag måste köpa BÅDA böckerna  ::)

Fru Jansson

  • Gäst
SV: Syrning av grönsaker
« Svar #17 skrivet: 21 feb-13 kl 14:57 »
Nu har jag provat för första gången! Som vanligt när jag provar nåt helt nytt, så har jag svårt att tro på att det verkligen ska funka... Rev morötter och kål. Enligt Karin Bojs bok ska grönsakerna helst vara färska, eftersom att mjölksyrebakterierna lever på socker, och grönsakernas sockerhalt sjunker ju längre tiden går efter skörd. Enligt boken har vassla ingen effekt, när det gäller själva mjölksyrabakterierna, eftersom det är andra mjölksyrebakterier, men, möjligtvis kan sockerhalten i vasslan hjälpa till. Därför hällde jag på liiiite vassla. Så salt och vatten. En vattenfylld plastpåse högst upp i burken, för att pressa ner grönsakerna i vätskan och hindra att luft kommer åt, enlgit instruktion i boken. Det ville nästan pysa över, så man får väl se hur det blir...

Hur ser man förresten att det är på gång? Hur vet man om det går åt pipsvängen?

ieenilorac

  • Inlägg: 8434
  • www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Syrning av grönsaker
« Svar #18 skrivet: 21 feb-13 kl 16:00 »
Det börjar bubbla i burken efter några dagar i rumstemperatur. Jag brukar ha burkarna på en braspanna, det brukar pysa över lite. Sedan, när det gått lagom lång tid och luktar friskt syrligt om burken, skruvar man på locket helt och ställer den svalt.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

vindensbonig

  • Gäst
SV: Syrning av grönsaker
« Svar #19 skrivet: 21 feb-13 kl 16:57 »
Finns det då giftfritt så här års?


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

816 gäster, 3 användare
xaelanar, Björkris, papwe

* Forum

* Om tidningen Åter



- Förvånansvärt väl sammansatt och innehållsrik tidning! Kanske är det just för att den är skriven av entusiaster, inte professionella skribenter, som den andas så mycket glädje och inspiration.
/Jeuce

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser