Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Myror  (läst 1463 gånger)

AstridBrandt

  • Inlägg: 7
    • -
Myror
« skrivet: 27 maj-20 kl 10:12 »
Hur får man bort myror i vinbärsbusken? De verkar ha en liten stack i jorden. Små svarta myror är det.

karsan

  • Inlägg: 1895
    • Södermanland
SV: Myror
« Svar #1 skrivet: 27 maj-20 kl 10:54 »
En sak myror inte gillar är vatten i stacken. Så vattna kraftigt och peta sönder stacken med en pinne eller så.  Stövlar på under processen är bra.

Fast frågan är också om myrorna gör någon skada. Finns det bladlöss på buskarna t.ex. så hjälper de till att hålla dem i schack.

mattias_33

  • Inlägg: 1256
    • Hälsingland
SV: Myror
« Svar #2 skrivet: 27 maj-20 kl 16:49 »
Små svarta. Dom brukar mest göra sin stack under nåt. Har du stenplattor i närheten? Eller nånting annat som ligger på jorden. Testa att flytta det.
Vanligt att folk får små svarta myror inomhus när dom lägger stenplattor utanför ytterdörren. Jag lärde mig själv av det misstaget.
Målet är att inte slita ut sig i förtid med att jobba åt nån annan.

Tångräkan

  • Inlägg: 1963
    • Åland
SV: Myror
« Svar #3 skrivet: 27 maj-20 kl 17:39 »
Varför vill du ha bort dem? Små svarta myror skulle jag ta emot med glädje, de gör ingen skada. Värre är det med de röda. Eller stora svarta.

"Myror är rovdjur, de äter insekter och honungsdagg från bladlöss. Det innebär att om du har myror så har du färre skadedjur - bortsett från bladlöss för dessa skyddar myrorna eftersom de är måna om att få sin honungsdagg" källa: första googleträffen!
Var dig själv, alla andra är redan upptagna.

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Myror
« Svar #4 skrivet: 28 maj-20 kl 08:12 »
Myrorna är de bästa vägvisarna när det gäller lusangrepp - följ myrorna och de kommer att visa var lössen sitter så du kan avlägsna dem. Är det inga myrvägar upp i buskarna är det inte heller några löss.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Bosse99

  • Inlägg: 1
    • Öland
    • Best Japanese
SV: Myror
« Svar #5 skrivet: 31 maj-20 kl 20:16 »
+1 för vatten. Sen så tycker jag inte det är något fel på myrorna, kanske bara låta dem vara där? :)
Fred till alla.

 

Skogsvilde

  • Inlägg: 16854
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Myror
« Svar #6 skrivet: 31 maj-20 kl 21:39 »
Jag har ett tjockt täcke av gräsklipp och ensilage runt vinbären då dom verkligen gillar att ha det rejält fuktigt runt fötterna.
Inga myror... 
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

272 gäster, 1 användare
xaelanar

* Forum

* Om tidningen Åter



- Fantastiskt inspirerande
/Catarina L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser