Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Höns som bråkar  (läst 1303 gånger)

Lindaaa

  • Inlägg: 9
Höns som bråkar
« skrivet: 22 maj-20 kl 21:26 »
Kan man flytta en höna med bara några av hennes kycklingar till ett annat hem? Jag har 2 hönor som fick 5 resp 6 kycklingar för några dagar sedan och de bråkar med varandra. Jag vill ju egentligen behålla så många kycklingar som möjligt och de flesta kycklingarna har varit under båda hönorna. Kan man dela på en syskonkull eller är det elakt mot mamman?

simon.arvestrand

  • Inlägg: 777
    • Östergötland
SV: Höns som bråkar
« Svar #1 skrivet: 22 maj-20 kl 21:39 »
kan dom inte vara sams så har du ju alternativet att dela på dom en tid eller börja minska på gruppen och ta bort mobbarna.

karsan

  • Inlägg: 1896
    • Södermanland
SV: Höns som bråkar
« Svar #2 skrivet: 23 maj-20 kl 09:10 »
Det går säkert bra att dela på dem så att de är på olika ställen med lagom antal kycklingar var.  Det händer titt och tätt  att en mammahöna förlorar en kyckling, så det är inget konstigt.  Men förlorar hon alla är det en annan sak.

Lindaaa

  • Inlägg: 9
SV: Höns som bråkar
« Svar #3 skrivet: 23 maj-20 kl 10:36 »
Tack för svaren!
Hönan som bråkar mest har även pickat på 2 av den andra hönans kycklingar, (de har en annan färg än alla de övriga). Kan det ge med sig om man delar på grupperna ett tag eller är det sånt som håller i sig?
Om man lämnar över "mobbaren" till ett annat hem, räcker det att hon får med sig 2-3 kycklingar? Hon har 6 st nu.

karsan

  • Inlägg: 1896
    • Södermanland
SV: Höns som bråkar
« Svar #4 skrivet: 24 maj-20 kl 10:56 »
Det går fort med kycklingar.  När de är 6-8 veckor brukar mamman redan stöta bort dem. Då är de redo att klara sig själva i hönsflocken, men de brukar ligga lågt i rang och de vuxna hönsen kör bort dem, så de får hålla sig för sig själva och gömma sig lite i bland. Men de är snabba och kan flyga rätt bra och ibland hinna plocka godbitar framför näbben på de stora.   Och de lär sig snabbt vilka hönor de ska akta sig mest för.

Så det kommer nog att bli en del bråk när du sätter ihop dem igen. men det går över när alla har lärt sig sina roller.  Säkert bra att  hålla koll första timmarna.

 

Lindaaa

  • Inlägg: 9
SV: Höns som bråkar
« Svar #5 skrivet: 27 maj-20 kl 19:15 »
Det blev så att Lillrosan (som bråkstaken heter) fick flytta till ett annat ställe med 3 av sina kycklingar och där fanns det i nuläget inga andra höns så de får det lugnt och skönt.
Jag kände att då Svartan (den andra hönan) blev alldeles sårig och fjäderlös på huvudet av Lillrosan, var det lugnare för mig att lämna henne till ett annat hem och inte behöva oroa mig över hur de skulle funka ihop längre fram.
Att de äldre "hållet efter" de som är yngre är ok men jag vill inte att någon blir skadad.
Nu känns det harmoniskt i vår flock igen.
Tack igen för svar!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

779 gäster, 6 användare
xaelanar, alternaiv, Oskari, Tur-Johan, per.martinsson, Stybben

* Forum

* Om tidningen Åter



- Köpte numret främst för att jag tänker lära mig spinna, men förutom det fanns mycket annat intressant, som skötsel av naturbetesmarker och hoppfulla nybörjarbrev!
/Johanna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser