Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  ??????  (läst 1704 gånger)

Engla

  • Gäst
??????
« skrivet: 29 jul-05 kl 09:55 »
Hallå där ;)
Vi har två mysiga killingar hemma som ställer till det för sig för det mesta, jag har hört att getter är nyfikna men jag hade ingen aning om hur nyfikna ;)
Jag undrar över en par saker och tänkte höra om nån här vet. Vår ena tjej har börjat stångas lite, inte hårt men det är ju lite störande att sitta ute när hon kommer och knuffas för att få uppmärksamhet... Kan det vara så att hon börjar bli könsmogen? Vid vilken ålder blir de könsmogna och hur beter de sig då? Och jag undrar mest över något helt annat, hur gammal ska en killing vara när de säljs ???
Vi vet inte hur gamla våra raringar är, så om jag visste vid vilken ålder de skiljs från mamman och säljs så skulle jag ha en liten aning i varje fall ;)
Hoppas att alla har en trevlig sommar med mycket sol och glada djur!
Hälsningar Nybörjaren Engla!

bock

  • Inlägg: 68
    • Östergötland
Re:??????
« Svar #1 skrivet: 29 jul-05 kl 22:55 »
Hej Engla. Getter blir könsmogna redan vid 3-4 månaders ålder. Vi köpte våra jämtgetter när dom var ca. 4-5 månader gamla. Stångas gör dom redan ganska tidigt med varandra och även när dom vill leka med oss. Tyvärr händer det att dom kan vara lite tjuriga och envisa och då kör dom lite med hornen. Man bör akta småbarn >:(   Lycka till  :)

Re:??????
« Svar #2 skrivet: 04 aug-05 kl 00:23 »
Hej!

Kan ni inte fråga säljaren hur gamla killingarna är? Har ni inte fått några uppgifter om detta??????

Vi har själva sålt killingar redan vid två veckors ålder - men de fick då modersmjölk med sig och fodrades sedan med mjölkersättning. Avvanda kan killingar säljas mellan allt från 2-6 månader.... men vanligast är nog att de säljs antingen efter att de fått råmjölk (några dagar gamla) eller då de blir könsmogna (3 månader och uppåt) och klarar sig enbart på grov- och kraftfoder.

TIPS Putta inte undan getter mot huvudet - det kan trigga dem att stångas ändå mer. Våra killingar på 4 månader stångas väldigt sinsemellan nu - men de får INTE stångas mot oss! Inga av våra vuxna getter skulle drömma om att stånga oss... däremot klättrar de upp på mig (försiktigt som katter) för att gosa. Hur mysigt som helst utom då man har "finkläder"  :-\ som får getklövsavtryck  ;D

Lycka till med de små - getter är underbara djur!
Maria
Är genbank för Blå And, Gotlandskanin, Ölandsgås samt Ölandshöna. Vi har även Abessiniermarsin, Bordercollie, Isländsk fårhund och minishettisar.

Häxan

  • Inlägg: 637
    • Västergötland
Re:??????
« Svar #3 skrivet: 06 aug-05 kl 22:06 »
Har 6 st tjejer. De är ursnälla och mycket kloka. De har inte den minsta tendens till att stångas.
Jag är helt trygg då mina mina knattar (mina söner) är hos dem.

Inbiten, hängiven getbeundrare, Häx

Gruff

  • Inlägg: 4550
    • Östergötland
    • Caprifool
Re:??????
« Svar #4 skrivet: 18 aug-05 kl 13:17 »
Åh getklövsavtryck har jag på magen jämt! :-) Mysigt värre nu när bocken börjat brunsta.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

394 gäster, 4 användare (1 dolda)
Tångräkan, Hans Hultén, LimJans

* Forum

* Om tidningen Åter



- Den bästa tidningen någonsin.
/Karl-Lucas

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser