Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

 

Författare Ämne:  problem att slå ihop mammorna???  (läst 911 gånger)

krulltott

  • Inlägg: 37
    • Värmland
problem att slå ihop mammorna???
« skrivet: 25 mar-14 kl 13:37 »
Hej!
Nu hade jag tänkt flytta ihop mina 2 tackor varav den ena har trillingar och den andra tvillingar (föstföderskor båda 2).
Gjorde ett försök i förrgår men var tvungen att flytta isär dem då det blev helt kaotiskt. Trillingmamman gav sej på det ena tacklammet om och om igen och mammorna började stångas.
Hur ska jag göra?
Behöver lammningsboxarna för nästa är på G!
Det är första gången för mej och det vart ju inte så rosenrött som jag trott ;) Tacksam för tips!

zeina66

  • Inlägg: 1051
    • Värmland
SV: problem att slå ihop mammorna???
« Svar #1 skrivet: 25 mar-14 kl 14:05 »
Mina gutetackor är inte heller alltid så snälla mot andras lamm. Men dom löser det bara dom får lov - de har en hierarki som ska fastställas efter att de varit separerade. Det är mkt sällan lamm skadas allvarligt.
Det har hänt att gutetackor har "häktat" andras lamm i hornen och slängt in lamm i väggen....dom lammen HÅLLER REDA på sin mamma efter en sådan behandling.

Släpp ihop dom med is i magen, naturen måste få ha sin gång - eller rättare sagt - tackorna måste få bestämma i sin miljö själva. Om du börjar dalta får du ha dom i separata boxar allihopa.

Till sist - jag har varit i din känslomässiga situation också  :-\
Allting går - förutom bebisar och tennsoldater

Ingrid68

  • Inlägg: 232
    • -
SV: problem att slå ihop mammorna???
« Svar #2 skrivet: 25 mar-14 kl 14:14 »
Jag håller med Zeina66. De gör upp det där själv. Har bara lammen haft möjlighet att verkligen knyta an till sin tacka som kommer de att lösa det själv. Det ser brutalt ut men det briukar gå bra. Det vill ju till att tackorna har gott om plats i fårhuset så att de kan gå undan med sina lamm.
Jag, make, dotter, hund, katt, genbanksanslutna hedemora höns, ett 30-tal finullstackor och två shettlandsponnier huserar på gården.

krulltott

  • Inlägg: 37
    • Värmland
SV: problem att slå ihop mammorna???
« Svar #3 skrivet: 25 mar-14 kl 14:49 »
Tack för svar!
Jag kanske ska låta dem gå i ligghallen som är lite större och just nu är"ingenmansland". ca 25 m2?
Jag hade ju tänkt ha dem i en fölbox där trillingmamman går just nu men den är ju lite mindre ca 12 m2 .
Is i magen är vad som gäller men det ser ju så brutalt ut :'(

Ingrid68

  • Inlägg: 232
    • -
SV: problem att slå ihop mammorna???
« Svar #4 skrivet: 25 mar-14 kl 15:05 »
Då skulle jag definitivt flytta dem till det störra fårhuset om det är möjligt. Lycka till.
Jag, make, dotter, hund, katt, genbanksanslutna hedemora höns, ett 30-tal finullstackor och två shettlandsponnier huserar på gården.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

528 gäster, 3 användare (1 dolda)
Karin Flodin, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Bästa tidningen!
/Gabriella S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser