Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Äggfärgen avtar  (läst 698 gånger)

Pumba

  • Inlägg: 295
    • Småland
Äggfärgen avtar
« skrivet: 14 apr-19 kl 19:20 »
Hej,

Är det normalt att äggfärgen avtar under säsongen?

Jag har framförallt en kopparmaran som började värpa i höstas runt oktober/november, värpte väldigt mörka ägg i början, över vintern så minskade äggläggandet till ungefär hälften för att för ca 6 veckor sedan komma tillbaka till normalt, men nu senaste veckorna har färgen på äggen minskat, det är fortfarande brunt men är inte så långt efter min Lohman höna i äggfärg.


Har även märkt att de grön-turkosa äggen från min CL höna tappat lite i den gröna färgen jämfört med hur de var för 6-7 veckor sedan.

Är det normalt att det minskar ner så eller tyder det på att något ämne saknas?


 

grimbart

  • Inlägg: 4821
  • fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
SV: Äggfärgen avtar
« Svar #1 skrivet: 14 apr-19 kl 20:24 »
 värper de ofta så blir färgen sämre.. och värper de sällan så blir färgen starkare...
Fjäderfän och kaniner

Pumba

  • Inlägg: 295
    • Småland
SV: Äggfärgen avtar
« Svar #2 skrivet: 14 apr-19 kl 21:24 »
värper de ofta så blir färgen sämre.. och värper de sällan så blir färgen starkare...

Känns ju inte helt orimligt med tanke på att det var ganska stor skillnad i antal ägg i början på säsongen, i vintras kanske de va 2-3 ägg per dygn på 14 hönor, nu är det närmre 10 på samma tid.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

691 gäster, 2 användare
ärt, Berberis

* Forum

* Om tidningen Åter



- Höjdpunkt när tidningen kommer, väldigt bra tidning
/Jenny

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser