Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Träna gå åt höger/vänster  (läst 7632 gånger)

Flisan86

  • Inlägg: 4
Träna gå åt höger/vänster
« skrivet: 10 nov-09 kl 14:16 »
Hej hej
Jag har en liten sheltie (snart 8 mån). Jag har en vag idé att jag skulle vilja lära gå åt höger och vänster alt. följa handtecken (gå dit jag pekar).
Jag vet dock inte riktigt vad jag ska använda detta till, vill bara få utnyttja hans vallanlag, kan säkert komma till nytta, kanske vid agility eller treibball?
Eftersom jag inte vet vad jag ska ha det till har jag ingen aning om hur jag ska lära in det...
Har funderat på om man ska ställa upp tre matskålar, lägga en godis i den högra o säga höger, då får han godisen om han går rätt... Men det känns inte särskilt effektivt och jag vill ju att han ska kunna göra det även utan skålar sedan :P

Någon som har nåt tips?
Hur lär man vallhundar att gå på höger/vänster flank om tex en fårflock?

torbjorn

  • Inlägg: 13759
    • Medelpad
SV: Träna gå åt höger/vänster
« Svar #1 skrivet: 10 nov-09 kl 19:04 »
Ett sätt som faktiskt fungerade på min hund är att alltid säga höger eller vänster när man är ute och går med hunden och ska vika av åt ena eller andra hållet.

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
SV: Träna gå åt höger/vänster
« Svar #2 skrivet: 10 nov-09 kl 21:39 »
Om du ska lära in höger/vänster i samband med vallning, så betyder höger  - motsols runt djuren ( vänster-medsols). Det är alltså hundens höger/vänster i förhållande till djuren! Höger betyder dessutom att hunden ska vinkla ut från djuren när den rör sig höger. Dvs hunden ska hålla sitt avstånd till djuren hela tiden, utan att komma närmare mot djuren i cirkelrörelsen. Dessutom betyder höger/vänster-rörelsen en viss sinnesstämning i hunden. Ingen hets, utan en mjuk rörelse, utan stress.

Av ovanstående hoppas jag att du förstår att om du vill lära din hund ett höger/vänster som ska vara användbart ihop med djur, så kan du inte lära in det utan djur... annars blir det bara en "cirkuskonst" som inte har någon praktisk användning när du ska arbeta med din hund i vallningssyfte.
Ett felinlärt höger/vänster är mycket svårt att rätta till senare i vallningen.

För övrigt så kan du inte lära ut det med handsignaler, du behöver röstkommandon. Det går inte att hunden ska vända sig om och titta på dina händer hela tiden.!Under den tiden som din hund har tittat bort för att se om du viftar med händerna, så har fåren sprungit till skogs :o

Begrunda därtill att din Sheltie säkert är minst 20km/tim långsammare än ett får (pga den kortare benlängden) Det betyder att en blinkning (hos dig eller hunden) så är det kört!!! ;)
« Senast ändrad: 10 nov-09 kl 21:43 av vallhunden »
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Flisan86

  • Inlägg: 4
SV: Träna gå åt höger/vänster
« Svar #3 skrivet: 16 nov-09 kl 21:44 »
Tack för svaren!
Kommer nog aldrig valla med lillkillen, jag har ju inga får själv o även om jag känner flera stycken som har får anser jag att hundar ska finnas till för djuren o inte tvärtom... Men det gav mig ändå lite att tänka på :)
Ska fundera på hur jag ska göra för att lräa in det, tack för tipsen!

Tina-a

  • Inlägg: 51
SV: Träna gå åt höger/vänster
« Svar #4 skrivet: 21 nov-09 kl 14:46 »
Som någon skrev ovan, säg kommandot när hunden gör det. När ni går och hunden svänger höger, säg "höger". Tillslut förknippar hunden ordet med rörelsen.
Annars, få hunden att gå höger eller vänster och säg ordet.
Tex:
Ha din hund sittandes framför sig. Ha en leksak i din hand. Släng den åt höger samtidigt som du säger "vänster" (eftersom det är ju vänster för hunden), hunden går ditåt. Börja med ena hållet först! (När ena hållet är inlärt kör du andra hållet) Sen sätter du hunden ner, ställer dig bakom hunden så att era höger och vänster blir åt samma håll. Kasta åt ena hållet, säg vilket håll det är och hunden springer ditåt.
Nästa steg blir att säga kommandot "höger" eller "vänster" utan att kasta. Om hunden reagerar det minsta lilla och rör sig åt rätt håll, belöna genom att kasta leksaken åt det hållet.
När ena hållet, ex vänster, är inlärt så lär du in höger.

jotr

  • Inlägg: 12
SV: Träna gå åt höger/vänster
« Svar #5 skrivet: 28 nov-09 kl 20:36 »
håller med torbjorn.
förstärk med handsignal....
har 2 strävhårsvorsthrar som jag lyckats med, så då borde en vallhund gå 2000ggr enklare.... ;)

ieenilorac

  • Inlägg: 8434
  • www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Träna gå åt höger/vänster
« Svar #6 skrivet: 23 dec-09 kl 18:25 »
Surfa in på www.canis.se så hittar du säkert bra tips. Jag tränar med shaping, dvs jag väntar tills att hunden utan påverkan gör något som liknar det beteende jag vill ha, klickar och belönar och ökar hur nära färdigt beteende det ska vara för klick efterhand som träningen går bra. Sen lägger man till ordet till sist, så att hunden bara förknippar ordet med EXAKT det beteende du vill ha.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Charlotte

  • Inlägg: 5285
    • -
SV: Träna gå åt höger/vänster
« Svar #7 skrivet: 23 dec-09 kl 18:49 »
Tack för svaren!
Kommer nog aldrig valla med lillkillen, jag har ju inga får själv o även om jag känner flera stycken som har får anser jag att hundar ska finnas till för djuren o inte tvärtom... Men det gav mig ändå lite att tänka på :)
Ska fundera på hur jag ska göra för att lräa in det, tack för tipsen!
Sen spelar det ju ingen roll om du lär in höger och vänster nu på ett sätt och senare skulle vilja valla...
 Kommandoorden är ju bara ord för hunden om du använder Höger och Vänster eller Dill och Persilja spelar ju ingen roll ;) OM du skulle börja valla och vill lägga in andra betydelser på att gå åt höger och vänster hos djuren kan du ju använda andra ord.
                                    Mvh
                                  Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Träna gå åt höger/vänster
« Svar #8 skrivet: 24 dec-09 kl 11:54 »
Jag kanske har läst tråden slarvigt, men jag såg inte de två olika principerna för höger - vänster:

Vallning:  Höger eller vänster i förhållande till djuren

Apportering:  Höger eller vänster i förhållande till föraren

Vid vallning går hunden runt flocken, och vänder sig mot den, oavsett var föraren står.
Vid apportering går hunden ut på en triangelformad yta, och föraren står i det spetsiga hörnet, och dirigerar hunden mot platsen där "fågeln" (eller motsvarande) sågs ta mark.

Jag tror att Du måste ha olika kommandon (t ex höger/vänster resp right/left) på de olika principerna, om Du ska träna båda.  Du måste i varje fall bestämma för varje tillfälle vilket som är aktuellt.  Gissningsvis är det svårt för en hund att hålla reda på båda principerna.

En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

LillaSophie

  • Inlägg: 2523
  • Det finns ingen volymknapp på "suverän".
    • Västergötland
    • Nordbornas
SV: Träna gå åt höger/vänster
« Svar #9 skrivet: 29 dec-09 kl 23:52 »
Finns det kurser om man vill lära sig valla eller måste man försöka hitta nån bonde med får och vallhund som är villig att lära ut?
And always remember: The early bird the gets the worm, but the second mouse gets the cheese.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Träna gå åt höger/vänster
« Svar #10 skrivet: 31 dec-09 kl 21:17 »
Jomenvisst finns det kurser!  Har inte länken i huvudet, men googla på svenska vallhundsklubben och Ditt län.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

LillaSophie

  • Inlägg: 2523
  • Det finns ingen volymknapp på "suverän".
    • Västergötland
    • Nordbornas
SV: Träna gå åt höger/vänster
« Svar #11 skrivet: 31 dec-09 kl 21:51 »
tack ska du ha  ;D det är inte sådär jätteakut, men jag ska leta fram länken ändå. om man börjar med en valp, visst är det typ valpkurs (eller inte), men LK1 och sen vallning? eller ska man vara uppe i LK2 innan man börjar fundera på vallning eller är det sak samma? och får man vara med i svenska vallhundsklubben även om man tänkt prova på vallning med en icke-vallhundsras?
And always remember: The early bird the gets the worm, but the second mouse gets the cheese.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Träna gå åt höger/vänster
« Svar #12 skrivet: 31 dec-09 kl 21:58 »
Kanske aningen OT, men SVaK är ganska BC-fixerad.  Jag hittade dock åtminstone EN kursledare som med glädje tog in min blandrashund.  Så det ska gå att hitta.

Grundregeln är, om jag förstått rätt:

1.  110 % vardagslydnad
2. Åk till första vallhundskurs-dagen
3.  Upptäck att Din hund fixerar totalt på kursfåren, och inte märker Din närvaro alls ...

4. 110 % lydnad i den nya situationen.  En bra kursledare är en stoooor hjälp, liksom den glada samvaron med kurskamraterna, såväl två- som fyrbenta!

HA SÅ TREVLIGT!  Vallning är fascinerande:  Kommunikation mellan TRE olika arter.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

LillaSophie

  • Inlägg: 2523
  • Det finns ingen volymknapp på "suverän".
    • Västergötland
    • Nordbornas
SV: Träna gå åt höger/vänster
« Svar #13 skrivet: 31 dec-09 kl 23:41 »
om min hund inte totalt fixerar på fåren, vad händer då? duger den inte eller är det bara lättare att få de där 110%-en igen? och om det bara finns bc-nerdar dit vi ska flytta, funkar det då med nån som visar privat istället? och hur är det med tävlingar? får man tävla med icke-vallhundsraser inom vallning (man får ju också tävla i jakt-grena med icke jakthundar)?
« Senast ändrad: 01 jan-10 kl 01:40 av LillaSophie »
And always remember: The early bird the gets the worm, but the second mouse gets the cheese.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Träna gå åt höger/vänster
« Svar #14 skrivet: 01 jan-10 kl 03:04 »
Oj, allt det där vet jag inte!  Men problemet med lydnad från 110 % till 0 % vid åsynen av får är

normalt
frustrerande för föraren
något man oftast behöver hjälp med, vilket ju kan ske under sakkunnig ledning

Om hunden inte skulle visa intresse för fåren alls, kan det bero på

att den inte har vallningsanlag
eller
att den får en så stark retning av åsynen, att den inte orkar med pressen:

"Jag måste ju lyda min förare fast jag ser det här, bäst att inte titta så att jag kanske får tillåtelse att valla"  Ungefär som en nykter alkoholist kan behöva vända sig bort för att inte se Systembutiken.  Med den fantastiska skillnaden att hunden ju ska IN i situationen som ger en så stark retning på hela nervsystemet!


« Senast ändrad: 01 jan-10 kl 03:09 av Trollmor »
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

LillaSophie

  • Inlägg: 2523
  • Det finns ingen volymknapp på "suverän".
    • Västergötland
    • Nordbornas
SV: Träna gå åt höger/vänster
« Svar #15 skrivet: 01 jan-10 kl 13:46 »
tack för svaren.  :D ok, då får jag höra med en klubb istället. hoppas att det inte är en till klubb för inbördes beundran utan en klubb där man inte är rädd för nya raser, hur bra eller dåligt de än presterar.
And always remember: The early bird the gets the worm, but the second mouse gets the cheese.

Charlotte

  • Inlägg: 5285
    • -
SV: Träna gå åt höger/vänster
« Svar #16 skrivet: 01 jan-10 kl 14:53 »
LillaSophie: Är det Amstaffarna du tänker valla med? Jag läste på om deras ursprung eftersom jag hört att de använts som boskapshundar och hittade det här på Amstaffsklubbens hemsida:
"American Staffordshire Terrier härstammar från hundar som tillkom för att i huvudsak hantera och hålla fast boskap. Talrika avbildningar av dessa hundar finns på brittiska tryck från sent 1700 tal och tidigt 1800 tal. De är till förvillelse lika dagens Am Staffar, hundarna tillkom genom naturligt urval. Det var de hundar som lämpade sig bäst för uppgiften som användes i aveln. Från dessa hundar härstammar också den engelska bulldoggen som numera inte alls ser ut som den en gång gjorde.

Konstmörning av kött genom hundbitning av slaktboskapen var tidvis påbjuden i lag under 1700 talet. Genom stressning av kreaturen höjs bl a vätskehalten i köttet och det bryts ner fortare än det annars skulle göra. Detta var önskvärt i en tid då dagens kylteknik inte fanns och slaktprodukten omedelbart skulle användas. Efterhand kom man på att man kunde hetsa särskilt framgångsrika hundar mot tränade tjurar vilket blev något av ett folknöje. Man hetsade också dessa hundar mot kedjade björnar, apor, grävlingar och andra hundar."
 Jag tror inte riktigt det är den sortens användning av hundar som räknas som vallningsegenskaperna vi använder nu för tiden. 
  Jag är absolut FÖR att man använder sin hund på alla möjliga sätt och provar alla "grenar" man tycker är intressanta :) Men vallning är något Mycket speciellt eftersom det är fler inblandade än förare och hund, det måste alltid vara de vallade djurens väl och ve som sätts främst...
 Men det går ju alltid att fråga SVAK om man kan få gå kurs...
 När jag gick vallningskurs fanns det inga krav på viss lydnadsutbildning, tvärt om så sa kursledarna att man kan ha en viss nackdel om hunden tränats alltför mycket på "Fritt följ" med krav på ögonkontakt hela tiden osv...
Däremot är det viktigt att ha en lydig hund med ett tillförlitligt stoppkommando innan man släpper den på fåren. Det tränades på den Förberedande vallhundskursen...
                   Mvh
                Charlotte
 
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

LillaSophie

  • Inlägg: 2523
  • Det finns ingen volymknapp på "suverän".
    • Västergötland
    • Nordbornas
SV: Träna gå åt höger/vänster
« Svar #17 skrivet: 01 jan-10 kl 17:13 »
ja, amstaffen är ju en utställningslinje av pitbull terriern som är framavlad av staffordshire bullterriern som användes till det som beskrevs i texten. dessa egenskaper är starkast kvar inom staffen, pitbull terriern och ffa amstaffen har dessa egenskaper inte kvar längre, vad gäller boskapshund för att möra köttet. avelshistorien är mycket mer invecklad och komplicerad än den korta texten beskriver.

i usa finns det pitbull som har dokumenterad vallanlag och många använder dem till vallning av både får, nöt och ankor. det är inte aktuellt med de amstaff vi har nu, men vår ena tik ska eventuellt (om utvärderingen som återstår nu under våren och sommaren är tillfredställande) paras till hösten med en tysk hane som har en otrolig meritlista inom bruks och i princip är pitbull med amstaffpapper. en tik ur den kullen ska vi behålla och henne skulle jag vilja bl a prova på vallning med, enbart för att genom prova och misslycka hitta grenar där man kan meritera amstaffen (utställning är ointressant för oss), då den inte är en erkänd bruksras i sverige och möjligheterna är starkt begränsade. att enbart meritera amstaffen inom spår, sök, jakt, räddning, vakt, lydnad och agility räcker inte för mig. drag och vallning är grenar som jag tycker är intressanta också i väntan på att amstaffen i framtiden ska bli godkänd för bl a skydd och ipo.

min förhoppning är att folk i framtiden får upp ögonen för amstaffen som brukshund och inte som en lömnfet soffisare som ska springa vänstervarv i snöre för att rasen kan utveckla sitt fulla potential som erkänd bruks- och tjänstehundsras även i sverige. därför är jag så intresserad av att prova på och eventuellt tävla med hundarna inom så många grenar som möjligt.
« Senast ändrad: 01 jan-10 kl 17:20 av LillaSophie »
And always remember: The early bird the gets the worm, but the second mouse gets the cheese.

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
SV: Träna gå åt höger/vänster
« Svar #18 skrivet: 01 jan-10 kl 19:16 »
Citera
jag vilja bl a prova på vallning med, enbart för att genom prova och misslycka hitta grenar där man kan meritera amstaffen (utställning är ointressant för oss), då den inte är en erkänd bruksras i sverige och möjligheterna är starkt begränsade. att enbart meritera amstaffen inom spår, sök, jakt, räddning, vakt, lydnad och agility räcker inte för mig. drag och vallning är grenar som jag tycker är intressanta också i väntan på att amstaffen i framtiden ska bli godkänd för bl a skydd och ipo.

Jag är övertygad om att du får STORA problem att hitta en fårägare som är villig att se din Amstaff/Pitbull testa hur roligt den tycker att det är att umgås med får! Ett "misslyckande" kan ha fatala konsekvenser för "tredje man", dvs fåren...

Jag tycker att du ska slå vallningsmeriterna ur hågen med en gång, ett Godkänt Vallhundsprov är inte rimligt att begära att en amstaff ska åstadkomma. (Inte ens då det finns 3 torsdagar i veckan)
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

LillaSophie

  • Inlägg: 2523
  • Det finns ingen volymknapp på "suverän".
    • Västergötland
    • Nordbornas
SV: Träna gå åt höger/vänster
« Svar #19 skrivet: 01 jan-10 kl 19:20 »
ja, det är inte så att hundarna är ilskna mot andra djur, det är som sagt vanligt att raserna används till vallning i andra länder. jag hoppas iaf att jag har samma tur som trollmor och hittar en tränare som är nyfiken på nya raser i sporten. man vet aldrig hur det går innan man har provat. går det bra är det kul, går det dåligt vet man att hunden inte är lämplig. och går det dålig är det inga djur som far illa, utan hunden saknar intresse och talang.
And always remember: The early bird the gets the worm, but the second mouse gets the cheese.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

497 gäster, 2 användare
Radar, javill

* Forum

* Om tidningen Åter



- Tycker det verkar vara en mycket innehållsrik tidskrift. Användbara tips och råd för den nyfikne och för de som vill utveckla sitt bruk med hand och hjärta. Tack!!
/Märit Newberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser