Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Klicker  (läst 6594 gånger)

LillaSophie

  • Inlägg: 2523
  • Det finns ingen volymknapp på "suverän".
    • Västergötland
    • Nordbornas
Klicker
« skrivet: 05 aug-09 kl 21:24 »
det är så att jag har fått en klicker i present för ett tag sedan. vorstehuppfödaren vi köper vår hundmat av säljer nämligen lite andra hundprylar också och jag såg en sån hänga där vid kassan. jag har ju alltid varit lite nyfiken på klicker-träning, men uppfödaren har själv aldrig testat en sån, så jag fick den för att prova. nu har jag frågat runt på lite ställen men inte fått nåt riktigt svar, så jag provar här också.

finns det nån som tränar sina hundar/hästar/kaniner/barn (  ;D ) med klicker? hur börjar man? lämpar sig alla personligheter (hos hunden alltså) till klickerträning (antar inte), eller vilka lämpar sig? det jag fått veta är att man ska mata hunden med godis då man lär den att klickern är något positivt. slipper man godiset framöver (är inget "jag-tränar-mina-vuxna-hundar-med-godis-fan")? kanske det finns bra sidor på nätet som beskriver klickerträning?
And always remember: The early bird the gets the worm, but the second mouse gets the cheese.

Charlotte

  • Inlägg: 5285
    • -
SV: Klicker
« Svar #1 skrivet: 05 aug-09 kl 22:43 »
Jag tränar med klicker.
Kolla på:
www.canis.se
Klickerträning är inlärning med operant betingning så när Klickern används måste hunden ha belöning annars förstör man Klickerns funktion som förstärkning, tom om man klickar 'fel' ska hunden ha belöning, Klicket betyder i alla lägen: Bra, belöning är på väg!  Men eftersom man oftast använder klickern  i inlärningsfasen så kan man ju sluta att belöna sedan, om man nu tycker att hunden ska arbeta utan lön;)
Jag tror inte det finns en viss sorts hundar som inte funkar med Klickerträning, det gäller bara att hitta rätt belöning. Min fågelhund är väldigt förtjust i Frolic och blir supernöjd av en liten bit. BCn är dessutom mycket föremålsintresserad, arbetsglad och lekfull så för honom funkar lek lika bra som belöning som godis.  Efter inlärningsfasen kan fortsatt arbete vara en belöning för honom.
Men det är som sagt enkelt att 'klicka in' hunden med hjälp av godis. Håll till på en störningsfri plats ha godis i beredskap. Klicka och ge godis direkt, nästan samtidigt. När hunden fattat galoppen märker man att den tittar upp och väntar på belöning av klickljudet. Nu har man alltså en möjlighet att med klickljudet tala om Exakt när hunden gör rätt att sedan belöningen kan vänta lite spelar ju ingen roll eftersom hunden lärt sig att klickljudet talar om att den gjort rätt.  Man kan även träna in ett ord som funkar som 'klickljud' jag använder Bra.
Fördelen med Klicker är att den alltid låter likadant.          Jag har ingen dator för tillfället så att skriva långa inlägg är krångligt... Och att beskriva Klickerträning är inte gjort i en handvändning... 
Men läs på Canis sida så får du en inblick i vad det handlar om. Det är inte en fråga om att muta hunden med godis utan en väldigt effektiv inlärningsmetod.
Mvh Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

LillaSophie

  • Inlägg: 2523
  • Det finns ingen volymknapp på "suverän".
    • Västergötland
    • Nordbornas
SV: Klicker
« Svar #2 skrivet: 05 aug-09 kl 23:50 »
tackar, det där har jag ju redan användning av.

i min värld så får valpar godis som belöning när man vill lära dem något nytt och under lydnadsträningen. när hunden sedan blir äldre så belönar man enbart med rösten (precis som du skrev med "bra" i samband med godis först) och efter träningen blir det lek (bitkudden och skinnet är hemma hos oss en bra anledning att plåga sig genom den onödiga lydnadsträningen ;D ). jag hade ursprungligen planerat att ta vår nyaste omplacering som försökskanin till klickern, men jag tror att jag lägger undan den tills nästa valp istället. jag ska dock definitivt läsa länken som du postade och om nån annan har tips så vore jag ju glad för det eftersom jag då inte behöver fråga när valpen väl sitter i knät på mig ...
And always remember: The early bird the gets the worm, but the second mouse gets the cheese.

Charlotte

  • Inlägg: 5285
    • -
SV: Klicker
« Svar #3 skrivet: 06 aug-09 kl 00:17 »
Jag kom på en sak till.             Anmäl dig till mailkursen på Canis hemsida så får du lära dig grunderna i Klickerträning helt gratis:)     
Mvh Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

LillaSophie

  • Inlägg: 2523
  • Det finns ingen volymknapp på "suverän".
    • Västergötland
    • Nordbornas
SV: Klicker
« Svar #4 skrivet: 06 aug-09 kl 00:57 »
ska göra det  ;D
And always remember: The early bird the gets the worm, but the second mouse gets the cheese.

Charlotte

  • Inlägg: 5285
    • -
SV: Klicker
« Svar #5 skrivet: 06 aug-09 kl 08:57 »
Nu har jag läst igenom ditt svar igen LillaSophie, och när jag använder mitt 'klickord' Bra! så ska det åtföljas av belöning, det är inte ett beröm i sig bara... Hunden ska reagera lika på klickordet som på Klickern, dvs titta upp och vänta på belöning.
 Sen kan man koppla ihop flera handlingar till kedjor för att belöna när kedjan är färdig utförd, men det är fortsättningen på träningen:) Läs hela mailkursen så förstår du hur jag menar.
Mvh Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

LillaSophie

  • Inlägg: 2523
  • Det finns ingen volymknapp på "suverän".
    • Västergötland
    • Nordbornas
SV: Klicker
« Svar #6 skrivet: 06 aug-09 kl 14:06 »
jo, men det är ju så jag menar. att man säger bra och sen blir det en belöning, hos valpen alltså, då man inte använder sig av en klicker. senare blir det bara bra och belöning efter passet. det är så vi kör. att mata en vuxen hund med godis är, enligt min erfarenhet iaf, ingen större nytta. godis är för valpar, våra vuxna hundar får godis spontant och träning sker utan godis utan belönas med ord och lek.
And always remember: The early bird the gets the worm, but the second mouse gets the cheese.

Charlotte

  • Inlägg: 5285
    • -
SV: Klicker
« Svar #7 skrivet: 06 aug-09 kl 15:52 »
Men du tränar väl in nya moment med dina vuxna hundar också? Varför ska dom inte kunna få godis då?
Jag använder ofta godis som belöning för att det är enkelt att ha med sig överallt. Jag uppfattar det inte som något negativt eller fel att ge hunden godis bara för att den kan låt oss säga tex sitt. Kanske man kan klicka och belöna bara raka snygga sitt eller att hunden verkligen lägger sig snabbt på kommando?   Skulle du vilja att din chef helt plötsligt en dag kom och sa: Nu kan du ditt jobb så nu tycker jag att det är onödigt att betala ut lön åt dig, du får jobba gratis! Eller: Nu kan du ditt jobb så nu får du jobba av lojalitet för mig... Oavsett HUR bra jobb du gör så får du en klapp på ryggen när du går hem på kvällen, det får räcka. 
Klickertränade hundar vet att det rätt som det är kan komma en riktig Jackpot belöning om dom gjort något kanonbra, därför anstränger dom sig oftast för att göra rätt. För hunden är ett djur och djur gör vad som lönar sig bäst.         Men läs kursen så får du se vad jag menar:)
Sen är det väl inte säkert att Klickerträning är något som passar alla människor, men det är helt klart det effektivaste sättet att lära djur som jag har stött på i alla fall. Sen är det svårt att lära sig att sätta rätt kriterier och lägga upp övningarna rätt, det är nog något man lär sig mer och mer om med tiden, hoppas jag i alla fall.                Mvh Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Kavat

  • Inlägg: 200
    • Närke
    • GreenHorse
SV: Klicker
« Svar #8 skrivet: 06 aug-09 kl 16:51 »
Vi tränar både hästar i hundar med klicker och det är mycket trevligt för både djur o mskor. Om du inte vill förstärka med godis så får du förstärka med ngt annat som hunden uppskattar mycket och vill jobba för. På häst är det t ex mer uppskattat med kli på bästa klistället nu när flugorna är som värst. Annars är det synd om man väljer bort mat som förstärkning. De flesta är mycket matmotiverade och tvärt emot vad de flesta tror så blir djuren inte tiggiga. Det handlar om konsekvens och att aldrig ge godis utan att först ha gett den överbryggande signalen- klicket.

Mitt tips är också att väja en signal som du inte använder i annat sammanhang. "Bra" är ju ett ord som man säger lite då o då och för hunden innebär det att den förväntar sig förstärkning när den hör det. klickersignalen innebär att djuret omedelbart upphör med det beteende som man förstärkte- t ex en galoppfattning- hästen gör halt bums och förväntar sig förstärkning. Har man då "bra" som signal och säger det utan att mena det som klickersignal får du ett stopp i "flödet". "Bra" vill jag ha "oanvänt" för att kunna få djuret att fortsätta jobba men ändå berömma. När sedan den där extra ansträngningen kommer så säger jag klickersignalen.

I början innan djuret förstår att det styr "godismaskinen" genom att erbjuda beteenden, och även fortsättningsvis så fort man vill lära in nya, så är det mycket täta förstärkningar som ger bäst resultat.
Ett sätt att "klicka in" är att ge klick-godis, klick -godis så snabbt du bara hinner. Självklart är godiset i mycket små bitar- för häst handlar det om halva morotsslantar, för hund små bitar som en lillfingernagel, för en höna om ett solrosfrö....åt gången. Många snabba förstärkningar i korta pass-  15 minuter. Timing , shaping och att sedan kunna gå över på oregelbunden förstärkning...

En mycket bra bok att läsa för att förstå teorin bakom operant inlärning är "Skjut inte hunden" av Karen Pryor.

Det kommer bli en introduktionskurs i klickerträning i Örebrotrakten i början på september för både hund o häst. Mer info kommer på www.hasthjalpen.se

Ann

LillaSophie

  • Inlägg: 2523
  • Det finns ingen volymknapp på "suverän".
    • Västergötland
    • Nordbornas
SV: Klicker
« Svar #9 skrivet: 06 aug-09 kl 20:41 »
@ christina: nä, nu tror jag att du har förstått mig lite fel här. bara för att jag inte ge godis till en vuxen hund under träning eller inlärning av nya grejer betyder det ju inte att jag inte belönar. det är bara att vi lär av godis som belöning då hunden börjar bli ett år. det blir mindre godis och mer av annan belöning istället - hemma hos oss är det lek efter träningen som sagt och uppmuntrande ord. det där med godiset har vi blivit avrådda av, eftersom då hunden får godis efter varje bra utfört kommando, så har den fått så mycket att den lika gärna kan skita i godiset då det väl gäller, inkallning är ett sådant exempel. har sett många hundägare som mutar sin hundar med godis, men där hundarna ändå drar iväg då de ser något som är mer intressant än godis. godis eller mat öht är en så stark förstärkning som man använder för att få valpar att tycka att det är roligt att träna onödiga grejer som lydnad t ex. när det väl är roligt kan man ta lek efter träningen som belöning istället. ett undantag är nu vårt nyaste tillskott i flocken - att börja träna lydnad med en terrierjävel som är 2,5 år och understimulerat till max är inte det lättaste, inte ens med godis.

@kavat: ja, det har jag alltid funderat på hur man gör med en klicker, då man t ex ska belöna hunden då den gått fot under lydnandspasset t ex. det är ju ett moment som sträcker sig över en något längre tid. det där med klick-godis, klick-godis har jag också fått tips om.
And always remember: The early bird the gets the worm, but the second mouse gets the cheese.

Charlotte

  • Inlägg: 5285
    • -
SV: Klicker
« Svar #10 skrivet: 06 aug-09 kl 20:56 »
Angående fritt följträning: I början klickar man bara för rätt position, sedan för ett steg osv... 
Man bygger upp de olika momenten i små steg som hunden själv bjuder på. Men jag skriver det igen:) Läs lite mer om Klickerträning rent allmänt så är det lättare att förstå. Både hur och varför man gör saker.
Tex varför man gärna fortsätter med godisbelöning.
Det hela går ut på att hunden själv bjuder på beteenden som du så småningom sätter kommandon på. Inte att man springer med en godbit och lockar hunden att göra rätt som man kanske traditionellt gör med valpar?
Jag har aldrig haft så stensäker inkallning på en hund som på min BC trots att han får godis i en hel massa sammanhang.
Mvh Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Kavat

  • Inlägg: 200
    • Närke
    • GreenHorse
SV: Klicker
« Svar #11 skrivet: 07 aug-09 kl 10:26 »
...

@kavat: ja, det har jag alltid funderat på hur man gör med en klicker, då man t ex ska belöna hunden då den gått fot under lydnandspasset t ex. det är ju ett moment som sträcker sig över en något längre tid. det där med klick-godis, klick-godis har jag också fått tips om.

Operant inlärning, klicker med förstärkning är alltså ett inlärningsinstrument. Att visa hunden vid ett lydnadsprov är väl ngt du gör när hunden kan sin sak? När en 7-åring kan lägga ihop 2+2 så får den beröm, men när en 9-åring gör samma sak så är det inget man förstärker (om det inte visar sig att den individen behöver lite extra hjälp med motivationen- men då kanske det inte är en lydnadstävlingsindivid..)

Shaping är en viktig del av att lära in hela mönster av beteenden. Man kan inte belöna för ett färdigt mål från början, man måste bygga upp det i små bitar. Om jag vill att hästen ska gå i en rund samlad galopp så måste jag börja med att belöna att den bara tänker framåt, lägger vikten framåt, tar ett steg framåt osv och sedan sk aden göra det bara när kommandot ges, endast då och alltid rätt beteende på just det kommandot...Som andra skriver här så bör du läsa in lite om teorin.

Ann
Liten lättläst bok är från hundens förlag är "Klick- delfinträning för din häst." Kina Molitor.

LillaSophie

  • Inlägg: 2523
  • Det finns ingen volymknapp på "suverän".
    • Västergötland
    • Nordbornas
SV: Klicker
« Svar #12 skrivet: 07 aug-09 kl 13:29 »
jo, det är därför jag frågar hur klickern fungerar innan jag sätter igång. har inte hunnit läsa länkarna än, men det ska jag göra.
And always remember: The early bird the gets the worm, but the second mouse gets the cheese.

ledup

  • Inlägg: 331
SV: Klicker
« Svar #13 skrivet: 07 aug-09 kl 18:50 »
Jag tänker mig klickern som en slags pekpinne som du lättare än med rösten kan peka ut "rätt" beteende med.
Den är betydligt tydligare än när man tränar med röst+godis.
Skall du t.ex. träna in ligg kan du klicka i exakt de ögonblicket som hunden ligger ned/når marken, det hinner du aldrig med rösten.

Dessutom inbillar jag mig att jycken tycker det är roligare för att den tror att det är "den" som hittar ett sätt att få dig att ge den belöning...

Jag brukar börja med att klicka och ge godis/belöning direkt x-antal gånger till jag märker att hunden fattat att ´klicket betyder godis.
Sedan brukar jag göra något enkelt t.ex. att få hunden att gå fram till en sko som ligger på golvet.
Så fort hunden rör sig/tittar i riktning åt det hållet så får man klicka (kan gå lite trögt i början eftersom hunden ofta sitter och glor på dig bara). Ha gått om tid och tålamod så ska du se att du får det att funka.
Och tänk på att dela upp momenten i små mikroskopiska delar och vänta ut det som är rätt.

Det brukar vara en fördela att träna två helt olika saker samtidigt för att hunden inte skall "låsa" sig vid ett beteende utan våga göra olika saker.

Men läs mer ,det är en hel vetenskap detta...
Det finns ett häfte om grundläggande klickerträning som man kan köpa i många zooaffärer. Om inte annat så kan de säkert beställa hem det ,från Gibbon AB som är en stor zoohandels grossist, åt dig.

Datorn muppar sig så jag kan inte skriva mer men klickern är fantastisk om man får den att fungera både för att träna in kommandon och forma fram beteenden .








Kavat

  • Inlägg: 200
    • Närke
    • GreenHorse
SV: Klicker
« Svar #14 skrivet: 08 aug-09 kl 12:12 »
...
Dessutom inbillar jag mig att jycken tycker det är roligare för att den tror att det är "den" som hittar ett sätt att få dig att ge den belöning...

.. .








Precis! o det är härligt att se minen på djuret när det uppfattar att det kan påverka. Det blir en tvåvägskommunikation istället för att vi människor för monolog som vi "påtvingar" djuren. En del djur är så snabba att erbjuda kommunikation att det är vi tvåbenta som hamnar på efterkälken vad gäller utmaningar.

Sedan är det väldigt trevligt för en själv att så tydligt få fokusera på det som går bra.

kelp

  • Inlägg: 88
SV: Klicker
« Svar #15 skrivet: 09 aug-09 kl 15:15 »
Nu har jag inte läst hela tråden... men jag rekommenderar starkt att läsa "klickerträning för din hund" av canis förlag om du vill börja med denna träningsmetod.
För det är egentligen inte den lilla plastdosan som är hemligheten, utan det är en hel träningsfilosofie som ligger bakom. Du kan bara använda klicket som markör för vad som är rätt och tecken på att godis/ leksak/ belöning är på väg, eller så lär du dig mer om och använder hela filosofin om positiv förstärkning, shaping mm, vilket jag varmt kan rekommendera!
Karen Pryors bok "skjut inte hunden!" är också en bra bok om träningsmetoder och positiv förstärkning.
Båda böckerna är väldigt lättlästa och pedagogiska för läsaren!

Nettus

  • Inlägg: 2672
  • Gör inte som alla andra - tänk själv!
    • Småland
SV: Klicker
« Svar #16 skrivet: 09 aug-09 kl 17:45 »
När jag först hörde talas om klickerträning blev jag väldigt nyfiken. Jag har bestämt mig för att testa på min hund. Jag harprecis köpt "Klickerträning för nybörjare" av Natasja Atterbom - den rekommenderar jag verkligen! Den tar allt ifrån början och gör det lätt att förstå grundtanken i klickerträningen. Det var verkligen mer avancerat med klickerträning än jag trodde innan jag läste den boken, men jag har fått ännu större lust att testa den här idén! Nu ska jag först sy en bra godisväska, träna min motorik och tajming - sen börjar det roliga!
Stadsbo med akut längtan ut på landet med djur och odlingar

Tina-a

  • Inlägg: 51
SV: Klicker
« Svar #17 skrivet: 21 nov-09 kl 14:55 »
Du kan klickerträna utan godis, det viktiga är att det kommer en belöning efter varje klick. Även när du klickat 10000000 gånger ska det alltid, alltid komma en belöning efter klicket. Klickern används vid inlärning och när inlärningen är klar kan klickern succesivt tas bort. Men självklart ska man belöna sina hundar då och då iaf.

Belöningar måste som sagt inte vara godis! När jag håller kurser i klickerträning brukar mina kursdeltagare alltid få säga 15 olika belöningar där ingen av dem är godis. Då öppnar de ögonen lite :)
Själv belönar jag dock mycket med godis, just för att det är snabbt, lätt, åtråvärt och jag hinner göra många upprepningar på kort tid.

Några exempel på belöningar efter klick kan vara:
*Kamplek
*Jaktlek
*Få släppas lös
*Få gå och hälsa på den där hunden
*Få go och hälsa på den där människan
*Bli påsatt kopplet för nu ska vi gå ut
*Gå och nosa där hunden gärna vill nosa
*Springa sida vid sida i fuuuull fart :)
*Få beröm (ofta inte så högt värde på denna belöning, men funkar ibland)
*Bli smekt/kliad
*Få göra sitt favorittrick (exempelvis hoppa upp och ner)
*Leka med en pinne/kotte/kastanj
*Hoppa ner i vattnet och bada
*Få valla

osv, osv, osv. Allting som hunden vill ha i just det ögonblicket kan användas som belöning. Bra att variera sina belöningar. Jag använder alltid klicker vid inlärning och det fungerar kanon. Länkade precis till 2 videor på mig och min hund i en annan tråd; men kan göra det i denna tråd också:



Mysla

  • Inlägg: 1554
    • Norrbotten
SV: Klicker
« Svar #18 skrivet: 21 nov-09 kl 15:18 »
@LillaSophie: Jag rekommenderar http://klickerklok.se/ för att få rejält med inspiration gällande klickerträning. De har en youtubekanal som är helt underbar att se på :)

LillaSophie

  • Inlägg: 2523
  • Det finns ingen volymknapp på "suverän".
    • Västergötland
    • Nordbornas
SV: Klicker
« Svar #19 skrivet: 21 nov-09 kl 15:20 »
jag har faktiskt anmält mig till en klickerkurs och fick komma med trots kamphund  ;D en privatkurs som dock, som är svindyr  >:( när den först skulle gå var lilla fröken på löpen (hon, som skulle gå från början), så hanen skulle gå som back up. men så fick kursledaren (tack och lov) influensa och nån gång innan jul ska kursen bli av (med lilla fröken då). sen har jag även ropat in boken "lydnadsträning i teori och praktik - från grundfärdigheter till tävling" (canis) från tradera. där beskriver de träningen med hjälp av klicker och autorerna utbildar själva klicker-instruktörer. synd bara att inte hundarna kan läsa boken  :-\ ;) sen har vi även hittat en hundklubb som inte har fördomar (har faktiskt aldrig sett så många molosser på ett och samma ställe  :o ), så nu deltar vi på öppen lydnadsträning med instruktör varje måndag för socialiseringens skull. det går framåt med andra ord.  ;D
And always remember: The early bird the gets the worm, but the second mouse gets the cheese.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

467 gäster, 3 användare (2 dolda)
Tur-Johan

* Forum

* Om tidningen Åter



- Jättenöjd och glad över tidskriften Åter!
/ Märit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser