Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Portabelt hönshus/portabel inhägnad i grönsakslandet  (läst 1698 gånger)

robinjoensuu

  • Inlägg: 22
    • Västergötland
Så kallade hönstraktorer, dvs. portabla hönshus/inhägnader, diskuteras rätt flitigt på framför allt amerikanska bloggar och jag håller på att fundera på en variant.

Tanken bakom ett portabelt hönshus är att hönsen gör mer nytta i trädgården/jordbruket än att producera ägg. De kan till exempel bereda marken för nya trädgårdsland, kan vända komposten åt en, lämnar så klart gödsel efter sig och äter upp skadeinsekter som övervintrar i marken.

Oftast flyttar man ju vidare de här hönstraktorerna redan efter ett par veckor, dvs. när de har gjort sitt med det som växte på marken, men jag funderar på om det skulle vara möjligt att ha en lite större variant under en längre tid, som flyttas, säg, två gånger om året. Det skulle kunna se ut så här om man har ett gäng växtbäddar som är av samma storlek (t.ex. 5x1,3 meter):

Ovanpå bädden, i ena änden, ställer man ett mindre hönshus (säg 1,3 m i kvadrat – för 3-4 höns), i andra änden av bädden ställer man en kompost med nät ovanför och runt de tre yttersidorna och mellan komposten och hönshuset en inhägnad hönsgård. Från hönsgården kan man sedan göra en ”hönstunnel” av nät som skulle kunna gå till en större hönsgård. Jag tänker dessutom att jag fortfarande kan använda en del av odlingsytan genom att plantera klättrande växter (pumpa, gurka, tomat, bönor, ärtor osv.) i gångarna precis utanför hönsgården och sedan låta dem växa upp i nätet. Jag får naturligtvis skydda den nedre delen på insidan så att hönsen inte äter upp alltihop innan det blir något av det.

På jordgolvet i hönshuset, dvs. växtbädden, använder jag djupbäddsmetoden och fyller alltså på med strö allteftersom det behövs istället för att städa ur en gång i veckan (för att undvika onödigt arbete), och efter behov kan jag göra samma sak på hönsgården med ogräs, gräsklipp, träflis, löv och vad man nu har till hands. I komposten åker matrester, gammal kartong, papper, gamla bomullskläder i småbitar, kaffefilter, tepåsar och annat ner.

Två gånger om året flyttar jag sedan alltihop till nästa bädd och på så sätt blir två bäddar gödslade varje år. Flytten borde bli hyfsat enkel om man bygger alltihop i sektioner som monteras ihop/isär med några skruvar.

Fördelarna är naturligtvis många, bland annat att hönsen vänder komposten och skyndar på förmultningsprocessen med sin skit och när jag flyttar alltihop så har jag en stor mängd färdig kompostjord som jag bara behöver kratta ut över bädden. Jag tänker att arbetet med att flytta huset, inhägnaden och komposten tar bra mycket mindre tid än det skulle ta att vända en traditionell komposthög, skyffla upp kompostjord i en skottkärra och sedan breda ut den över bäddarna. Jag slipper också många vändor till pappersåtervinningen. Hönsen behöver också mindre foder i och med att de kan äta matresterna, och finfördelar sedan allt som de inte tycker är så spännande. Dessutom får jag en ursäkt att kolla till grönsakslandet minst två gånger om dagen i samband med att jag öppnar och stänger för hönsen.

Nackdelarna då? Vad jag främst är orolig för är att hönsgödslet ska blir alltför mycket krut på för liten yta och att det sedan inte går att odla där. Men vad jag tänker är att det kanske ändå skulle fungera om man samlar upp skiten från hönshuset varje morgon och använder någon annanstans. De skiter ju trots allt mest på natten. Det som hamnar på bädden blir ju kompostjord om man bara ser till att tillföra tillräckligt mycket kolrikt material (t.ex. i form av papper och kartong i småbitar). Tänk på hur en kompost fungerar. En lösning skulle ju kunna vara att flytta hönshuset och inhägnaden mer än två gånger om året men det skulle för det första innebära mer arbete och för det andra att mer än en bädd blir otillgänglig under sommarhalvåret.

Tankar? Är det något jag missar?

karsan

  • Inlägg: 1896
    • Södermanland
SV: Portabelt hönshus/portabel inhägnad i grönsakslandet
« Svar #1 skrivet: 16 apr-20 kl 18:48 »
Det kan vara värt att pröva.

Jag har en variant med viss likhet. Vintertid har hönsen fri tillgång till mitt växthus på 8 kvm. Själva hönshuset är knappt 4 kvm, med en knapp meter mellan hönshusluckan och deras krypväg in till växthuset.  Så de sprätter och grejar i växthusjorden hela vintern - jag har den naturliga jorden i växthuset.  Vanligtivis har jag en kompostbehållare i växthuset på vintern också, men i år tog jag bort den för något i gnagarväg hade gjort sig väg in dit och huserade under kompostens otäta golv.

Själv gillar jag inte att hönsen pickar i sin egen skit så jag plockar pluttarna dagligen. När jag har haft kompostbehållaren i växthuset var det bara att langa in dem dit och så tömma komposten på stället på vårkanten, men i år blev det alltså lite mer forslande hit och dit.

Och så gör vi hö av sommarängen på tomten och så får hönsen hö att leka med på vintern.  Så jorden i växthuset blir berikat av gammalt hö i nästa odlingssäsong. 

Alltså detta fungerar bra.  Fast man får se upp med möss och dylikt.


robinjoensuu

  • Inlägg: 22
    • Västergötland
SV: Portabelt hönshus/portabel inhägnad i grönsakslandet
« Svar #2 skrivet: 17 apr-20 kl 09:40 »
Vad spännande med växthuset. Hur kommer hönsen in? Har du en lucka som du öppnar eller är det öppet in hela vintern?

karsan

  • Inlägg: 1896
    • Södermanland
SV: Portabelt hönshus/portabel inhägnad i grönsakslandet
« Svar #3 skrivet: 17 apr-20 kl 11:29 »
Alltså, växthuset är ett sånt som man bygger av aluminiumprofiler, som det kallas.  Och så plast'glas'.  Nederkanterna, med horisontella al-profiler vilar på cementfundament som vi göt.  Så det går lätt att liksom gräva ut en krypväg till hönsen under en aluminiumkant.  Dörren till växthuset är stängd hela vintern, utom förstås när jag går ut och in. Krypvägen för hönsen är öppen hela vintern, mittemot hönsluckan till hönshuset som förstås stängs när det är  mörkt.  Nu när jag har börjat odla så smått i växthuset har jag förstås satt igen hönsens krypväg in i växthuset. Enkelt med en masonitskiva för.

Snöar det rejält får man skotta mellan hönsluckan och krypvägen.  Minimalt senaste vintern.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

553 gäster, 6 användare (2 dolda)
xaelanar, Caroline Carlsson, reimersro, von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Tycker det verkar vara en mycket innehållsrik tidskrift. Användbara tips och råd för den nyfikne och för de som vill utveckla sitt bruk med hand och hjärta. Tack!!
/Märit Newberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser