Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Är det någon här som gör feta ?  (läst 3610 gånger)

Angelika

  • Inlägg: 438
  • Blekinge
    • Blekinge
Är det någon här som gör feta ?
« skrivet: 17 aug-07 kl 09:38 »
Jag har börjat nu med att göra feta av min handmjölkade getmjölk, den blir ochså ganska bra, men inte alltid samma kvalitet ändå, jag söker någon med mer erfarenhet av att göra den.
Finns det någon här ?   :)
« Senast ändrad: 19 aug-07 kl 22:49 av Angelika »

Angelika

  • Inlägg: 438
  • Blekinge
    • Blekinge
Re:Är det någon här som gör feta ?
« Svar #1 skrivet: 19 aug-07 kl 22:50 »
putt, putt

är där ingen här man kan fråga  ?
Jag kan ju inte vara den enda som gör feta...

Gruff

  • Inlägg: 4550
    • Östergötland
    • Caprifool
SV: Är det någon här som gör feta ?
« Svar #2 skrivet: 05 jun-08 kl 00:02 »
Att göra ost är lätt. Men att göra den lika från gång till gång, är svårt. Gläda åt olikheterna och se det som ett tecken på att det är mathantverk du sysslar med.

ninna b

  • Gäst
SV: Är det någon här som gör feta ?
« Svar #3 skrivet: 05 jun-08 kl 22:28 »
Hur gör du då och på vilket vis skiljer ostarna sig åt...?

Fiddler

  • Inlägg: 38
SV: Är det någon här som gör feta ?
« Svar #4 skrivet: 18 jun-08 kl 09:12 »
Ja det vill jag också veta. Hur gör man fetaost? Det går väl att använda komjölk också. Men vad är det där syrliga man sätter i. Jag har frågat större delen av den från mellanöstern invandrade befolkningen, men ingen kommer på vad det heter på svenska. En tallrik med fetaost, oliver och ananas är det godaste jag vet. Åsså Bulgariskt vin till detta. Mmmm.  Gud måste helt enkelt existera. :-[

Ajon

  • Inlägg: 112
    • -
SV: Är det någon här som gör feta ?
« Svar #5 skrivet: 18 jun-08 kl 23:57 »
Funkar bar med vanlig filmjölk att använda som syra kultur.

Vi bor utanför Valdemarsvik, har två barn och hund, katter, Gotlandskaniner, Kindahöns, Svensk blå anka, fjällkor, linderödsvin, nordsvenska brukshästar som skötter jord- och skogsbruket. Odlar fett med grönsaker. Tror på den svarta fanan.

oceanblue

  • Inlägg: 2
    • Blekinge
SV: Är det någon här som gör feta ?
« Svar #6 skrivet: 13 jul-08 kl 22:57 »
Det här är vad jag har hittat om Feta...

...minst 70 procent av mjölken skall vara pastöriserad fårmjölk och resten pastöriserad getmjölk, att löpen inte är animalisk (utan vegetabiliskt...väldigt viktigt) och havssalt är det enda som tillsats.

  Vidare skall osten ha lagrats i minst två månader. Fetthalten i torrsubstansen skall vara minst 45 procent vilket motsvarar cirka 23 procent av hela vikten och vattenhalten får inte överstiga 56 procent.

Vidare....att en mildare variant av feta heter  Lefkos med mindre sälta och gjord på komjölk, framställd enligt samma metoder som när man gör fetaost.

Överingenjör Johansson

  • Inlägg: 107
  • Ikonoklast.
SV: Är det någon här som gör feta ?
« Svar #7 skrivet: 14 jul-08 kl 10:28 »
Jag hade gjort getost!

En bortglömd delikatess i vårt avlånga land, enligt min ringa mening.
MVH
Överingenjör Johansson

Gruff

  • Inlägg: 4550
    • Östergötland
    • Caprifool
SV: Är det någon här som gör feta ?
« Svar #8 skrivet: 14 jul-08 kl 10:58 »
oceanblue, är det där några EU-regler du har hittat eller. Var är källan?

Överingenjör Johansson, den svenska traditionen är sannerligen bortglömd. Men det finns ett fåtal som håller på fortfarande och ögonen börjar öppnas så smått mot det småskaliga och traditionella igen.


agnetasch

  • Inlägg: 1
SV: Är det någon här som gör feta ?
« Svar #9 skrivet: 07 okt-08 kl 11:48 »
Jag brukar göra en "lönn-feta" som är rätt ätbar, den är salt men inte så syrlig.
Koka upp 1 liter standardmjölk + 2 dl matlagningsyoghurt.Häll i 1 msk salt.Låt ostflocket stå i vasslen över natten.Häll upp i duk o krama ur vätskan.Gör hål i bottnen på yoghurtburken uppifrån o lägg i ostmassan,lägg ev en tyngd på.Låt stå en vecka på ett fat i kylen.

Exotica

  • Inlägg: 843
    • Hejdeholms Gård
SV: Är det någon här som gör feta ?
« Svar #10 skrivet: 07 okt-08 kl 12:08 »
Kolla med Eldrimner. De har en massa kurser, allt från enkla till väldigt avancerade. De ordnar kurser i småskalig livsmedelsförädling över hela landet, mejeri, bakning, chark etc.

 www.eldrimner.com
Lama, alpacka, jak & kamel - underbara nyttodjur!

Gruff

  • Inlägg: 4550
    • Östergötland
    • Caprifool
SV: Är det någon här som gör feta ?
« Svar #11 skrivet: 10 okt-08 kl 11:19 »
Efter krångel med exakta recept så har jag börjat fuska. Gör man en vanlig vitost med 2-3 ggr. mer fil i än vanligt, låter den självdränera, skivar den i 3 cm skivor och lägger den i 9% saltlake och låter den vara ifred i en vecka eller två. Så *hepp* så blir det feta av den.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

386 gäster, 3 användare (2 dolda)
Melem

* Forum

* Om tidningen Åter



- Längtar alltid till nästa nummer. De kommer aldrig tillräckligt ofta!
/Annelie R

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser