Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  mejerilitteratur  (läst 1579 gånger)

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
mejerilitteratur
« skrivet: 04 aug-15 kl 08:28 »
Här kan vi samla uppgifter om mejerilitteratur i  böcker och andra trycksaker samt faktasamlingar på nätet.

Tråden kan gärna klistras.

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
SV: mejerilitteratur
« Svar #1 skrivet: 04 aug-15 kl 08:28 »
Följande är hämtat från en annan tråd:

Kan rekommendera boken Mjölkhushållning från 1927 för den som vill gå på djupet i det här med osttillverkning. Borde finnas på bokbörsen.

Jag har Mejerilära av Carlberg, Hesselberg och Bergman från 1940. Lantbrukets tidskriftsaktiebolag. 319 sidor. Originalpris 4:50. Jag har köpt den för 5 kr någonstans någongång. Har hittills bara skumläst delar av den.
« Senast ändrad: 04 aug-15 kl 12:41 av Anders S »

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
SV: mejerilitteratur
« Svar #2 skrivet: 04 aug-15 kl 12:40 »
Jag har Mejerilära av Carlberg, Hesselberg och Bergman från 1940. Lantbrukets tidskriftsaktiebolag.

Tyvärr är denna bok alltför industriellt och (enligt min uppfattning) kemitekniskt inriktad för att passa bra i självhushållningssammanhang. Det handlar mycket om stora maskiner. Receptet på filmjölk säger ingenting om ympning med kultur utan enbart tillsättning av "mejerisyra". Dock kan en del kunskap ändå hämtas från boken, är mitt intryck efter att ha skummat valda delar av den.

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
SV: mejerilitteratur
« Svar #3 skrivet: 04 aug-15 kl 12:47 »
Kan rekommendera boken Mjölkhushållning från 1927 för den som vill gå på djupet i det här med osttillverkning. Borde finnas på bokbörsen.

Jag hittar flera böcker med mjölkhushållning i namnet, men ingen som heter exakt så. Kan du kolla upp exakt titel samt författarens namn? Gärna även förlag och utgivningsort. Samt att årtalet stämmer. då det även finns flera kring detta årtal.

macker

  • Inlägg: 146
    • Skåne
SV: mejerilitteratur
« Svar #4 skrivet: 05 aug-15 kl 21:33 »
Gårdsmejeristen av Peter Kaaling är väl av lite nyare datum, annars kan man läsa mycket på Eldrimner.com eller på cheesemaking.com

Jakobn

  • Inlägg: 600
    • Skåne
SV: mejerilitteratur
« Svar #5 skrivet: 07 aug-15 kl 21:38 »
Jag hittar flera böcker med mjölkhushållning i namnet, men ingen som heter exakt så. Kan du kolla upp exakt titel samt författarens namn? Gärna även förlag och utgivningsort. Samt att årtalet stämmer. då det även finns flera kring detta årtal.
Trevligt initiativ denna tråden, jag lovar att återkomma. Boken är som sagt utgiven 1927 och det är på gränsen till för industriell men klara sig eftersom föfattaren av ost-avsnittet tar upp både de gamla metoderna som passar självhushållaren och de metoder som böra bli moderna och lite mer åt det industriella hållet. 20-30 talet är väl ett gränsland i många liknande ämne.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

420 gäster, 1 användare
Sundance

* Forum

* Om tidningen Åter



- Dessa välarbetade tidningar ger stor inspiration till att klara sig själv.!
/Inspiration

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser