Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Handbok i ostystning?  (läst 4240 gånger)

afroza

  • Inlägg: 6
Handbok i ostystning?
« skrivet: 04 aug-12 kl 15:19 »
Jag undrar om någon kan tipsa om en trevlig bok som handlar om hur man ystar ost i mindre skala. Jag har hittills gjort en del färskostar men skulle vilja lära mig mer om hur man ystar hårdost av olika sort. Här finns mycket matnyttigt på forumet och i Handboken, men en fin bok med bilder skulle inte vara dumt att äga. Jag är främst intresserad av att tillverka opastöriserade ostar med mjölk från gård. Jag är också intresserad av att köpa gammeldags ostformar i trä om någon känner till en hantverkare som tillverkar sådana eller var man kan tänkas hitta gamla formar till salu. De nytillverkade formarna i plast är så fula i jämförelse!
Mvh, Afroza

Händig Man

  • Gäst
SV: Handbok i ostystning?
« Svar #1 skrivet: 04 aug-12 kl 15:33 »
ang ostformar i trä borde du väl få napp på denna sidan om du i trädelen av forumet lägger en beställning på detta, många här e ju händiga och har massa verktyg som kan lämpa sig för ändamålet, och då kan ju du som kund ha egen design med ;)

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Handbok i ostystning?
« Svar #2 skrivet: 04 aug-12 kl 16:01 »
Ja, se bara till att de är lätta att diska, så fungerar trä fint.

ICA förlag gav ut "Gör din egen ost" av en kvinna vars namn jag glömt, nån gång omkring 1980 tror jag.  Men mjölkens egenskaper har inte ändrats särskilt mycket sen dess!  ;)

Jag tror faktiskt att det finns en uppsjö av sådan litteratur om man bara vet hur man ska hitta den.  Och det vet inte jag.

En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Händig Man

  • Gäst
SV: Handbok i ostystning?
« Svar #3 skrivet: 04 aug-12 kl 16:02 »
Ja, se bara till att de är lätta att diska, så fungerar trä fint.

ICA förlag gav ut "Gör din egen ost" av en kvinna vars namn jag glömt, nån gång omkring 1980 tror jag.  Men mjölkens egenskaper har inte ändrats särskilt mycket sen dess!  ;)

Jag tror faktiskt att det finns en uppsjö av sådan litteratur om man bara vet hur man ska hitta den.  Och det vet inte jag.


Tradera och Ebay har mkt saker som man kan ha nytta av :-[


ang boken så finns denna att köpa på nätet:
 
Gör din egen ost / Anne Nilsson

Brügge, Anne, 1948- (författare)
ISBN 91-534-0437-8
Västerås : Ica bokförl., 1977
Svenska 136 s.
« Senast ändrad: 04 aug-12 kl 16:04 av Händig Man »

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Handbok i ostystning?
« Svar #4 skrivet: 04 aug-12 kl 16:05 »
Om du menar böcker - måste man inte veta titel eller författare då, på ett ungefär?

Om du menar ostformar - jag skulle aldrig använda begagnade grejor till osttillverkning, om jag inte visste EXAKT vad sakerna varit utsatta för i sina tidigare liv.  Mjölk är en ömtålig råvara.

PS, se där!  Anne Nilsson, nu känner jag igen det.  Och titta vad jag hittade under tiden:

Ostformar har jag! Olika storlekar.

« Senast ändrad: 04 aug-12 kl 16:08 av Trollmor »
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Händig Man

  • Gäst
SV: Handbok i ostystning?
« Svar #5 skrivet: 04 aug-12 kl 16:08 »
som med de flesta andra sökfunktioner kan man ju på både tradera och andra ställen söka på OST så kommer ju allt som e relaterat till ditt sökord komma upp, såg du boken jag klistrade in i mitt inlägg, var det den du menade ?

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Handbok i ostystning?
« Svar #6 skrivet: 04 aug-12 kl 17:02 »
Jajamän, det var den jag menade!  Nånstans under en massa bråte äger jag den.  Mjuka pärmar, bild av en ysterska på framsidan.  (Jag tror vi båda klickade på Ändra ungefär samtidigt!)
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

fredde70

  • Inlägg: 95
    • Gästrikland
SV: Handbok i ostystning?
« Svar #7 skrivet: 04 aug-12 kl 22:36 »
Hej!

En bok som inspirerat mig mycket är Home cheese making, en bok på engelska med amerikanska måttangivelser men med lite översättning så...
Googla på den så hittar du även deras hemsida där man kan köpa prylar för att göra ost hemma, alltså i små portioner.

Lycka till!!!!
Livet är väl bra underbart i bland

Edgar

  • Inlägg: 3246
    • -
    • Kennel Hustomten
SV: Handbok i ostystning?
« Svar #8 skrivet: 04 aug-12 kl 23:25 »
Peter Kaaling har skrivit ett kompendium om osttillverkning (inriktad på get) som är bra. Tror det finns att få tag på via Länsstyrelsen i Jämtland

afroza

  • Inlägg: 6
SV: Handbok i ostystning?
« Svar #9 skrivet: 05 aug-12 kl 09:05 »
Tack för tips, jag visste att ni skulle ha bra info  :). Jag skall kolla in böckerna. Angående ostformar så kollar jag på Tradera då och då, jag har inget emot begagnat så länge de inte ser för skruttiga ut. Men att höra med träslöjdarna här på forumet var ju en lysande idé. Fortsätt gärna tipsa om ni har mer...Kanske dags för någon ostkunnig människa att göra en ny, fin bok om osttillverkning, med vackra bilder om den senaste svenska boken är från 1980?

Ren Hals

  • Inlägg: 76
SV: Handbok i ostystning?
« Svar #10 skrivet: 05 aug-12 kl 10:13 »
Tack för tips, jag visste att ni skulle ha bra info  :). Jag skall kolla in böckerna. Angående ostformar så kollar jag på Tradera då och då, jag har inget emot begagnat så länge de inte ser för skruttiga ut. Men att höra med träslöjdarna här på forumet var ju en lysande idé. Fortsätt gärna tipsa om ni har mer...Kanske dags för någon ostkunnig människa att göra en ny, fin bok om osttillverkning, med vackra bilder om den senaste svenska boken är från 1980?


Boken "Gör din egen ost" kan jag rekommendera och jag lärde mig själv att göra hårdost från den en gång i tiden. Om du är intresserad hittade jag ett ex på Bokbörsen:
http://www.bokborsen.se/Nilsson-Anne/G%C3%B6r-Din-Egen-Ost/1598657

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Handbok i ostystning?
« Svar #11 skrivet: 05 aug-12 kl 23:24 »
Jag vill minnas att Gör din egen ost är både instruktiv, vacker och full av användbara recept.  Såna böcker håller i århundraden!  ;)
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

501 gäster, 3 användare (1 dolda)
TW, Majchristine

* Forum

* Om tidningen Åter



- En kanontidning på alla vis!
/Michael Andreasson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser