Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  getter för kött och skinn?  (läst 2276 gånger)

Ull

  • Inlägg: 59
getter för kött och skinn?
« skrivet: 15 okt-07 kl 20:42 »
Vi var på en julmarknad i helgen och där sålde en man norska getskinn. De var förvånansvärt mjuka, glansiga och väldigt vackra i många olika färger. Habegäret blev stort.

Vi har får för köttet, skinnen och sällskapets skull. Kan man hålla får och getter ihop?

Vilka getraser lämpar sig för produktion av kött och skinn?

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
Re:getter för kött och skinn?
« Svar #1 skrivet: 15 okt-07 kl 23:20 »
Getter och får i samma flock hade jag i femton år.  Men om Ni är med i Visna-Maedi-programmet så måste Ni se upp, för om getterna har CAE, vilket tyvärr är vanligt, så skaffar sig fåren antikroppar, dock utan att bli sjuka.  Enligt vad jag har hört.

Uppfödningskostnaden för en av mina killingar var ungefär dubbla kilopriset jämfört med mina små kortsvanslamm.

Senast jag såg en notering på getkött på slakteri var den löjlig, runt 6 eller 7 kronor.  För mig var det inte aktuellt ändå, eftersom jag slaktade hemma av etiska skäl.  Har man en gång varit inne i ett svenskt slakteri så skickar man inga djur dit!

Mentalt/socialt var det inga större problem, men givetvis måste man vara försiktig när man släpper ihop djur som inte känner varandra, och får och getter har lite olika språk.  Om de skulle slåss, eller bråka mycket, så håller inte getternas skelett för de smällar som fåren kan dela ut.

Det här har diskuterats förut här på getforumet, men jag orkar inte leta efter den gamla tråden nu.  Jag tror det var i våras, troligen under perioden februari - maj.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Ull

  • Inlägg: 59
Re:getter för kött och skinn?
« Svar #2 skrivet: 16 okt-07 kl 14:19 »

Uppfödningskostnaden för en av mina killingar var ungefär dubbla kilopriset jämfört med mina små kortsvanslamm.


Vad kommer det sig att kostnaden blir så mycket högre jämfört med lammen?

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
Re:getter för kött och skinn?
« Svar #3 skrivet: 16 okt-07 kl 18:40 »
Vad kommer det sig att kostnaden blir så mycket högre jämfört med lammen?
Tja, andra kan ha andra siffror, men mina killingar åt ungefär lika mycket som lammen per skalle och dag, men slaktvikten var runt hälften.  Getter har man nog för annat än själva slaktutbytet.  Det är keliga djur, skinnen är jättefina, köttet är smakligt...  :P
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Ull

  • Inlägg: 59
Re:getter för kött och skinn?
« Svar #4 skrivet: 17 okt-07 kl 15:49 »
Om man inte har så många getter spelar lönsamheten inte så stor roll.

Vilka getraser ger snyggast och mest användbara skinn?

Jag har fått för mig att getter har sträv och raggig hårrem, men de norska skinnen var tämligen mjuka och glansiga.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
Re:getter för kött och skinn?
« Svar #5 skrivet: 17 okt-07 kl 21:36 »
Det estetiska värdet torde vara beroende av betraktaren.  Olika raser har nog mest olika färg och längd på håren, svenska lantrasgetter är oftast vita eller fläckiga (skäckiga), men även viltfärg (med ål) förekommer.  De mjuka glansiga skinnen kommer nog från unga killingar.  Vuxna djur har lite grövre hår.  Om Du ser ett skinn med mycket och långt hår, särskilt på den främre halvan, så kommer det sannolikt från en vuxen bock, mest hår brukar de ha i 3 - 6 -årsåldern.

En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

858 gäster, 5 användare (3 dolda)
von tratt, Lillskiten

* Forum

* Om tidningen Åter



- Precis som flera andra skriver så är det här en tidning som aldrig tycks bli inaktuell. Det senaste numret är precis lika intressant som det som kom för flera år sen. Att varje nummer har ett sorts register på baksidan som ger en snabb överblick av vad tidigare nummer sedan många år tillbaka har handlat om, gör det lätt att hitta precis vad man vill läsa om just nu.

Har man läs-svårigheter kan man dock ha lite invändning mot det lilla typsnittet och den täta texten, speciellt annonserna och baksidorna med extra liten text mot en flerfärgad bakgrundsbild.
/Jennifer

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser