Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Rosta squashkärnor?  (läst 4737 gånger)

babette

  • Inlägg: 13
Rosta squashkärnor?
« skrivet: 01 aug-18 kl 13:05 »
Kan man rosta squashkärnor? Och kärnor från matpumpa? Hur gör man?
Tänker också på att kunna ha dem i bröd istället för att köpa dyra pumpakärnor..

Znibban

  • Inlägg: 1407
    • Skåne
SV: Rosta squashkärnor?
« Svar #1 skrivet: 01 aug-18 kl 16:00 »
Det finns en pumpa som heter Nakenfröpumpa, skulle förmoda att en slipper hela problemet med att skala fröna då. Vet du hur man skalar på ett effektivt sätt, annars?

babette

  • Inlägg: 13
SV: Rosta squashkärnor?
« Svar #2 skrivet: 01 aug-18 kl 18:45 »
Aha, bättre att odla nakenpumpa nästa år då! :)

Den Mångkunnige Nomaden

  • Inlägg: 12
  • Solkock och balkongodlare
    • Västergötland
    • Solköksbloggen/Solköksbutiken
SV: Rosta squashkärnor?
« Svar #3 skrivet: 10 maj-19 kl 08:14 »
Jag brukar rosta kärnorna/fröna på all pumpa jag köper eller odlar. Har aldrig skalat dem före och tycker inte det gjort någon större skillnad. Jag brukar skölja rent dem och låta dem ligga i blöt c:a 1 timme. Sedan häller jag av vattnet och för över dem till en förvärmd, torr gjutjärnspanna. Drar ner värmen på minimum, saltar pumpafröma och rostar under omrörning c:a 15 minuter (eller tills de börjar "poppa"). Brukar inte förvara dem speciellt länge (de är oftast uppätna inom 2-3 timmar).
Solkock och balkongodlare. Odlar goda grönsaker och tillagar dem med solen.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

426 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Mycket intressant och inspirerande läsning! Jag har lärt mig mycket användbart, bl.a inför eventuella framtida getter. Tidningen är dessutom väldigt fin att bläddra i. Otroligt prisvärd! En får mycket för sina 30 kronor.
/Sofie S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser