Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Stor drottningodlare i norra Kalifornien  (läst 640 gånger)

hofboss

  • Inlägg: 428
  • Centrala Skåne
    • Skåne
Stor drottningodlare i norra Kalifornien
« skrivet: 17 jan-21 kl 15:01 »
https://www.youtube.com/watch?v=4-WDDVnhl9M

Han har många intressanta lösningar på odlandet, under säsong så larvar dom mellan 1200 till 1400 larver om dagen. 

 

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Stor drottningodlare i norra Kalifornien
« Svar #1 skrivet: 21 jan-21 kl 17:16 »
Intressant film. Själv har jag lärt en hel del biodlingskunskaper i USA, men även denna film visar några saker som jag inte håller med om.

En av dessa är att man som företagare inte måste uppfinna hjulet helt ensam eller på nytt varje gång. Det är inte farligt att köpa in tex vissa delar till kupor. Jänkare på landsbygden är som regel mästare i envishet om att allt skall tillverkas hemma på gården... Å andra sidan har de billig arbetskraft många gånger, det har vi inte här.

En annan sak är brister i avel med bin. Jag skulle aldrig velat massproducera drottningar eller sälja dem om de inte är bättre än grannens bin åtminstone. Inom biaveln är det ju Tyskland, Sverige, Danmark, Slovenien och delar av Nederländerna som sticker ut positivt både vad gäller fromhet, städiver och honungsskördar hos sina bin.

Både på flera håll i USA, Spanien, Grekland, Storbritanien och Norge m.fl. länder har jag besökt drottningodlare och inseminatörer som tyvärr har bedrövliga bin - många gånger rent förfärliga bin.
En kollega från Sverige har tex varit nere i Spanien ett par år nu och försökt hjälpa Spanska Jordbruksmyndigheten i ett projekt med att få rätsida med bistammarna av ilskna bin som de kämpar med där.
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

368 gäster, 3 användare
tuslus, pingu544, von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Helt underbar lektyr. Läser hemma hos en släkting och tycker de är så bra. Gott o blandat!
/Sanna H

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser