Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Utrustning i skinngarvning  (läst 3094 gånger)

Ylvalifalk

  • Inlägg: 59
    • Småland
Utrustning i skinngarvning
« skrivet: 15 sep-08 kl 19:27 »
Hej!

Jag fick just ett älgskinn och skulle behöva skaffa mig en skinnskrapa och ev. en räckspade. Jag läste även att man kunde ha en en järnskrapa till just älgskinn. Vilket redskap är att föredra till mitt ändamål? Vet någon vart man skulle kunna köpa dessa prylar?

Mvh
Evelina

NirsOrs

  • Inlägg: 170
    • Jämtland
    • Nirs'Ors Kaniner
SV: Utrustning i skinngarvning
« Svar #1 skrivet: 15 sep-08 kl 21:25 »
Vet inte vad du behöver för redskap, men här är en sida där det går att köpa redskap ifrån; http://www.hammarede.com/
Hundägare, kaninägare, bokmal, spinnerska, tjej, samlare, tecknare, datanörd, kaninuppfödare, fotograf, klippare, rosa älskare, pianist. Också är jag lite galen emellanåt.

Ylvalifalk

  • Inlägg: 59
    • Småland
SV: Utrustning i skinngarvning
« Svar #2 skrivet: 16 sep-08 kl 10:32 »
Tack för tipset men jag tycker att deras redskap är lite för dyra för min kassa. Skulle behöva hitta redskap för en billigare peng.

annan

  • Inlägg: 918
SV: Utrustning i skinngarvning
« Svar #3 skrivet: 20 okt-08 kl 21:10 »
jo fast hammaredes redskap är ju handsmidda och väldigt fina, då blir ju priset därefter...

närmaste järnhandel kanske kan ha nåt att skrapa med, möjligtvis kan du ju fila om en färgskrapa eller liknande fast riktiga verktyg gör nog arbetet lättare

anna
"jag har storslagna visioner och maxade projekt" Peps.

 

Våmhuskullan

  • Inlägg: 1518
    • -
SV: Utrustning i skinngarvning
« Svar #4 skrivet: 21 okt-08 kl 19:39 »
slipa om en stadig spackelspade!
runda av de vassa hörnen. själv vill jag runda av hela "spaden" lite.
tycker den är det bästa att skrapa med faktiskt, och de är ju billiga!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

658 gäster, 7 användare (1 dolda)
xaelanar, mikaelmareld, LimJans, von tratt, Jon.b, alternaiv

* Forum

* Om tidningen Åter



-  Nya tidningen "goare" att läsa. Innehållet lika intressant som det varit de 14 år vi haft den. Lycka varje gång den kommer i lådan ! :-D
/Magdalena Gustavsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser