Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  SVA ber hönsägare kontakta veterinär vid symtom på Hönstyfus! (gulaktig diarre)  (läst 65217 gånger)

Grimla

  • Inlägg: 4057
  • 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
2012-05-31
SVA ber fjäderfäägare i Sverige att kontakta veterinär vid symtom på Hönstyfus!!

Ett utbrott av hönstyfus konstaterats i två hobbybesättningar med tamhöns i Västra Götalands län.
Hönstyfus är en allvarlig fjäderfäsjukdom, orsakad av bakterien Salmonella Gallinarum, som vi inte vill få etablerad i Sverige igen.

Hönstyfus: (S. Gallinarum) kan orsaka sjukdom såväl hos kycklingar som hos vuxna fjäderfän. Symtomen kan vara lindriga och otydliga.
Symtom som ses bland vuxna fåglar är ökad dödlighet i flocken, nedsatt allmäntillstånd (till exempel uppburrad fjäderdräkt, avmagring, ansträngd andning, blek och liten kam), vattnig eller slemmig gulaktig diarré, sänkt foderkonsumtion och nedsatt äggproduktion.

Fåglar som överlever den akuta fasen av sjukdomen blir ofta försvagade, magrar av, får blek och liten kam och har diarré. Dödligheten kan variera mellan 0 och 100 % beroende på till exempel ålder
 
De kycklingar som överlever smitta , liksom fåglar som smittas i vuxen ålder, blir ofta friska kroniska smittbärare. Dessa kommer under lång tid att utsöndra bakterien via avföring och ägg.

Ett annat symtom är sänkt kläckbarhet hos avelsägg som samlas från smittade höns och ökad dödlighet bland nykläckta kycklingar, särskilt under den andra veckan efter kläckning.
« Senast ändrad: 31 mar-13 kl 01:17 av Sirpa »
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Jennyt

  • Inlägg: 3177
    • Västergötland
Tack Grimla!

Har de kunnat härleda smittan, så man vet hur den kommit in i besättningarna?
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

färnevik

  • Inlägg: 2389
  • inte längre vingklippt
    • Västergötland
    • Älebergs lantbruk
Nej det har de inte. De provtar för fullt för att lyckas spåra... Min besättning är provtagen, -och frisk. En väldig lättnad men nu är det sut på köp av såväl djur som avelsägg på ett bra tag. Det räcker nämligen inte att decificera äggen, smittan kan finnas innuti också...

Tyvärr kan man ha smittn utan att det märks, jag har pratat med bägge de drabbade, den ena hade ganska vaga symptom, den andra inga alls...
"helst skulle varje människa ha en egen liten höna. en höna som tar tillvara på mat som blivit över, som ger ett ägg om dagen och gödsel till en blomsterrabatt..."

http://storaaleberg.blogspot.com

Annamax

  • Inlägg: 334
    • Övriga världen
Men hur ska man veta om de har det, om de inte har några symptom? ???

grimbart

  • Inlägg: 4821
  • fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
Bästa vore om alla testa sina besättningar,finns det botemedel?går det på ankor duvor mm eller är det artspecifikt? Vart i västra götaland var smittan hittad?fanns det nåt utbyte av djur mellan gårdarna eller hur sprids den?
Fjäderfän och kaniner

TuppenRut

  • Inlägg: 106
    • Västergötland
Dags att ta bladet ifrån munnen. Det är hos mig som skiten har hittats. Då det funnits höns här hemma LÄNGE fanns möjligheten att smittan funnits isolerad här i alla år men så är nu inte fallet. Många gånger har jag tänkt att skriva ett inlägg om det men sen det stod klart att det troligtvis är fler som är drabbade har jag valt att hålla tyst av hänsyn till dom. Helst hade jag velat varna alla hobbyhönsägare i hela Sverige då DETTA INTE KAN VIRKONAS BORT!

I denna tråd beskriver jag de symptom som jag upplevde: http://www.alternativ.nu/index.php?topic=132161.0

OBSERVERA:
1. INGA AV MINA VUXNA DJUR VISADE SYMPTOM! Efter blodprov påvisades antikroppar hos fem vuxna djur och hos dessa har jag inte märkt av några symptom. Jag vet nu men jag hade aldrig kunnat gissa mig till vilka det var.

2. SALMONELLA GALLINARUM LIKNAR INTE SALMONELLA VID ODLING. Och är därför svårupptäkt då man tidigare inte letat aktivt efter den vid obduktion. Jag fick först beskedet "gulesäcksinflammation" men fick då också veta att provet skickats vidare till SVA. En månad senare stod det klart att man för första gången sedan 1982 påträffat Gallinarum i Sverige.


Jag har inte tagit in några djur eller ägg från utlandet. Jag har troligtvis blivit smittad via livdjur men jag har turligt nog inte spridit detta vidare. Det enda djur som lämnat gården har vid provtagning visat negativt för antikroppar, och inte heller har antikroppar påvisats hos hans nya hönor.
Hade jag inte skickat in min kyckling till obduktion är risken stor att jag ovetandes spridit detta vidare, så snälla skicka in djur till obduktion om ni har misstänkta symptom.

Vill förtydliga att jag inte hyser några som helst agg mot den som smittat mig, troligtvis är denne lika mycket "offer" som jag är.


Nedan är några råd som jag kommer följa i framtiden:
Var försiktiga när ni köper ägg och fåglar och ta för Guds skull inte in ägg eller fåglar från utlandet om dom inte är dokumenterat friska.
Skriv upp när, hur, var och från/till vem ni köper och säljer ägg och djur.
Vid sjukdom skicka in era djur till provtagning.


Helena R

  • Inlägg: 1862
  • Maskinförare
    • Östergötland
Tack och heder till dig TuppenRut som berättar.
Jag, lilla sonen, katterna och hönsen... Vi bor i ett underbart torp på landet dit knappt nån hittar. :D

Zickan

  • Inlägg: 125
    • Jämtland
    • Djuren på Höjda
Stackars dig :( Kan inte alls vara roligt att få sån smitt :(
Hur blir det när man har den smittan då? Måste man avliva alla djur man har? Sen när djuren är borta, hur städas det då ur hönshus och gård? :S
Sorry, om det är dumma frågor...
Min blogg - http://zickan.se
Min o min grannes hemsida: http://djurenpahojda.wordpress.com

Helena R

  • Inlägg: 1862
  • Maskinförare
    • Östergötland
Jag läste precis att detta är en bakteriell infektion... Då måste det ju gå att behandla med antibiotika?!
Jag, lilla sonen, katterna och hönsen... Vi bor i ett underbart torp på landet dit knappt nån hittar. :D

Grimla

  • Inlägg: 4057
  • 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
Jag läste precis att detta är en bakteriell infektion... Då måste det ju gå att behandla med antibiotika?!
Jo men det är ingen bra ide, då djuren brukar bli smittspridare resten av livet..
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Azoo-Lina

  • Inlägg: 7326
  • Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
Jag läste precis att detta är en bakteriell infektion... Då måste det ju gå att behandla med antibiotika?!
För att inte utveckla resistens är det förbjudet att behandla Salmonella på djur  i  Sverige. Men visst teoretiskt kan man behandla djuren symptomfria. Vissa typer av Salmonella bla Hönstyfus som detta rör sig om ger dock kroniska smittbärare och då är man ju tyvärr snabbt tillbaka till ruta ett  :(
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Ninan

  • Inlägg: 31
    • Västergötland
Hatten av till dig tuppen rut. Bra att du berättar om dina erfarenheter. Fy sjutton så hemskt. :'(

Om man vill känna sig säker, är det skicka in djur för obduktion som gäller då? Har ingen som dött men man blir ju ängslig för minsta diarréklutt så det hade varit skönt att veta. Måste någon sätta livet till för att man skall få svar?
Vill inte ge bort eller sälja ägg eller för den delen djur å gå runt med ont i magen.

Kramar till Tuppen Rut!

Ronny

  • Inlägg: 1637
    • Skåne
Om man vill känna sig säker, är det skicka in djur för obduktion som gäller då? Har ingen som dött men man blir ju ängslig för minsta diarréklutt så det hade varit skönt att veta. Måste någon sätta livet till för att man skall få svar?

Det går lätt lite hysteri i sånt här. Diarré och hängighet kan bero på mycket. Men, har man tagit in djur och kläckägg från olika håll och samtidigt har fåglar som uppvisar dessa symtom, så bör man kontakta SVA.
Håller lantraser för bevarande och det egna hushållet.

färnevik

  • Inlägg: 2389
  • inte längre vingklippt
    • Västergötland
    • Älebergs lantbruk
Tuppen Rut, för det första: hej!  :) Skönt att höra att du ändå inte råkat sprida smittan vidare. Ytterligare en besättning är ju konstaterat smittad och avlivad nu i alla fall, och den besättningen har inte visat symptom alls, så det här är lurigt. Lurigt och ledsamt. 

Det värsta tycker jag ändå är att det inte ens räcker att hålla sig till decificerade kläckägg, hönan smittar nämligen även äggets innehåll via äggstockarna, om den bär på sjukdomen. Antalet fritestade gårdar går ju i dagsläget att räkna på ena handens fingrar i princip, och de är ju dessutom bara garanterat smittfria om de inget köper, inte tar in besökare och inte besöker utställningar/hönsbytardagar och liknande där det cirkulerar en massa fåglar. Så det blir svårt att göra det till en regel "för alltid", men nu innan smittspridningen är kartlagd så ska man nog passa sig jäkligt noga...

Grimbart. Det är en fjäderfäsalmonella som alltså går på fjäderfä. Det räcker inte med träckprover utan det görs blodprover på en stor del av din besättning (upp till 99 djur över 8 veckor, så provtas 45 djur) Det tar många veterinärtimmar i anspråk och är väl inget jag tror kommer göras "hos alla hönsägare" precis. Djuren kureras inte (om det GÅR eller ej låter jag vara osagt) utan boten är tvångsavlivning, sanering och inga fåglar på obestämd tid (år). Tiden varierar enligt SVA som jag pratade med senast igår, på saneringsmöjligheterna. Hönshus är generellt svårsanerade...
"helst skulle varje människa ha en egen liten höna. en höna som tar tillvara på mat som blivit över, som ger ett ägg om dagen och gödsel till en blomsterrabatt..."

http://storaaleberg.blogspot.com

 

färnevik

  • Inlägg: 2389
  • inte längre vingklippt
    • Västergötland
    • Älebergs lantbruk
Så här skriver JBV:

Citera
Hönstyfus bland hobbyhöns i Västra Götaland

Hönstyfus har konstaterats i två hobbybesättningar med tamhöns i Västra Götalands län. Det är första gången sedan 1980-talet som sjukdomen påvisas i Sverige. Jordbruksverket vill uppmana alla som håller hobbyfjäderfä att vara uppmärksamma på symtom som kan tyda på hönstyfus. Handel med levande djur och kläckägg är den största risken för spridning av hönstyfus och andra smittor.

Smittspårning pågår och de besättningar som kommit i kontakt med de smittade besättningarna provtas för att se om smittan är utbredd.
Smittar sällan människor


Smittspridning sker dels via avföring och dels från hönan till hennes kycklingar via ägget. Salmonella Gallinarium är en zoonos, vilket innebär att den kan smitta till människor. Men endast ett fåtal fall finns beskrivna och arten räknas därför inte som en viktig sjukdomsorsak hos människor. Däremot är det viktigt att smittan inte kommer i den kommersiella fjäderfäproduktionen. Samtliga svenska avelsbesättningar med tamhöns och kalkoner kontrolleras regelbundet genom blodprovsundersökning i det så kallade hönshälsokontrollprogrammet.
Var uppmärksam på symtom på hönstyfus


Hönstyfus är en allvarlig fjäderfäsjukdom som orsakas av bakterien Salmonella Gallinarium. Sjukdomen är speciellt anpassad till hönsfåglar och sjukdomssymtom ses framförallt bland tamhöns, kalkoner och fasaner. Den kan orsaka sjukdom såväl hos kycklingar som hos vuxna fjäderfän. De kycklingar som överlever, liksom fåglar som smittas i vuxen ålder, blir ofta friska kroniska smittbärare under lång tid framöver. Symtomen kan vara mycket lindriga och otydliga:

    ökad dödlighet i flocken
    nedsatt allmäntillstånd (till exempel uppburrad fjäderdräkt, avmagring, ansträngd andning, blek och liten kam)
    vattnig eller slemmig gulaktig diarré
    sänkt foderkonsumtion
    nedsatt äggproduktion
    sänkt kläckbarhet hos avelsägg som samlas från smittade höns
    ökad dödlighet bland nykläckta kycklingar, särskilt under den andra veckan efter kläckning.

Fåglar som överlever den akuta fasen av sjukdomen blir ofta försvagade, magrar av, får blek och liten kam och har diarré. Dödligheten kan variera mellan 0 till 100 procent beroende på till exempel ålder. Dessutom kan fåglarna vara kroniska bärare som är friska men kan sprida bakterier under en lång tid.
Minska risken att få in smitta i din besättning

    Undvik om möjligt att köpa in levande fåglar, om du köper kycklingar eller vuxna höns ska dessa hållas isolerade i 14 dagar innan de släpps ihop med de egna djuren. Under denna tid ska du byta kläder och framförallt skor samt tvätta händerna vid skötseln. Var noggrann och fråga om hälsotillståndet i ursprungsflocken.
    Inköp av kläckägg innebär en risk men risken minskar om äggen tvättas och desinficeras. Detta räcker dock inte om smittan finns inne i äggen.
    Tänk på att både människor och redskap som burar, kläckmaskiner med mera kan föra med sig smitta från en besättning till en annan. Det är viktigt att både tvätta händerna och byta framförallt skor innan man träffar andra djur.
"helst skulle varje människa ha en egen liten höna. en höna som tar tillvara på mat som blivit över, som ger ett ägg om dagen och gödsel till en blomsterrabatt..."

http://storaaleberg.blogspot.com

shelale

  • Inlägg: 474
    • Västergötland
Är det nån som vet hur lång inkubationstiden är för denna hönstyfus? Hur länge klarar sig bakterierna ute i det fria?

färnevik

  • Inlägg: 2389
  • inte längre vingklippt
    • Västergötland
    • Älebergs lantbruk
Ingen aning, det verkade SVA själva knappt veta när jag pratade med dem... men det dröjer ju år innan man får ha fjäderfä igen i alla fall, trots sanering... Strö och all lös inredning bränmns tydligen. Hönshus och utumhus är ju tämligen svårsanerat för det mesta, 1-3 år har jag hört att man måste vänta innan man kan börja om...
"helst skulle varje människa ha en egen liten höna. en höna som tar tillvara på mat som blivit över, som ger ett ägg om dagen och gödsel till en blomsterrabatt..."

http://storaaleberg.blogspot.com

färnevik

  • Inlägg: 2389
  • inte längre vingklippt
    • Västergötland
    • Älebergs lantbruk
Nu är smittan tydligen konstaterad i 4 besättningar...  :(
"helst skulle varje människa ha en egen liten höna. en höna som tar tillvara på mat som blivit över, som ger ett ägg om dagen och gödsel till en blomsterrabatt..."

http://storaaleberg.blogspot.com

09

  • Inlägg: 175
    • -
Såg på facebook att någon skrev att det bara var brahmor som drabbats. Någon som vet om det stämmer?

Vilderness

  • Inlägg: 328
    • Norrbotten
Att det skulle vara rasbundet är jag mycket tveksam till.
American Painthorse, American Quarterhorse, Cocker Spaniel, Wyandotte, Bärbuskar, Trädgårdsland och Örtmedicin!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

546 gäster, 9 användare (4 dolda)
xaelanar, Trolle_85, Caroline Carlsson, Besksöta, Vanerpaddel

* Forum

* Om tidningen Åter



- Mycket intressant och inspirerande läsning! Jag har lärt mig mycket användbart, bl.a inför eventuella framtida getter. Tidningen är dessutom väldigt fin att bläddra i. Otroligt prisvärd! En får mycket för sina 30 kronor.
/Sofie S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser