Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Flytta till gård, hur går det ihop?  (läst 6225 gånger)

simon.arvestrand

  • Inlägg: 777
    • Östergötland
SV: Flytta till gård, hur går det ihop?
« Svar #20 skrivet: 14 mar-20 kl 08:28 »
att hyra ut stugor är mkt lönsamt här i södra sverige. ju ensligare de ligger desto bättre. tyvärr är det inte så lätt längre att köpa in då priserna dels stigit rejält men också att kraven på standard höjts. vattentoalett är krav och det innebär avloppslösning= investering.

Funderade också på stugor ett tag men sen började jag bli fundersam , det har börjat säljas en hel del på blocket, ställen där man ser att dom haft kanske 3 små stugor .
några regler eller något som ändrats som gjort att folk säljer av ?

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: Flytta till gård, hur går det ihop?
« Svar #21 skrivet: 14 mar-20 kl 12:33 »

Funderade också på stugor ett tag men sen började jag bli fundersam , det har börjat säljas en hel del på blocket, ställen där man ser att dom haft kanske 3 små stugor .
några regler eller något som ändrats som gjort att folk säljer av ?

Jag har inte sett någon stigande försäljning av fastigheter med stugor. Om du har en jordbruksfastighet med en liten stuga eller stugor som du hyr ut skall du dels lägga på moms på beloppetm men även hela beloppet (exkl moms) skall tas upp i näringsverksamheten. Det tror jag inte det är många som gör, förutom de som har ett riktigt B&B förstås. Om du däremot har en fastighet och hyr ut hela huset på fastigheten så antar jag att du får hyra ut och få inkomster upp till 40 tusen per år innan du skall skatta på överskottet. Jag tror också att de som hyr ut ett bostadshus på sin egen gård för 10 tusen i månaden gör på det viset. Å andra sidan skulle jag inte förvåna mig om folk som hyr ut för 10 tusen i månaden tar allting på sidan av som en extra inkomst och inte skattar något alls på inkomsten. Jag har för mig att jag läst att många, eller de flesta, som hyr ut på airbnb faktiskt hyr ut svart, dvs hela inomsten hamnar i uthyrarens fickor. Annars skulle ju priserna på airbnb vara mycket högre om folk tog upp beloppet till beskattning.

simon.arvestrand

  • Inlägg: 777
    • Östergötland
SV: Flytta till gård, hur går det ihop?
« Svar #22 skrivet: 14 mar-20 kl 14:06 »
Jag har inte sett någon stigande försäljning av fastigheter med stugor. Om du har en jordbruksfastighet med en liten stuga eller stugor som du hyr ut skall du dels lägga på moms på beloppetm men även hela beloppet (exkl moms) skall tas upp i näringsverksamheten. Det tror jag inte det är många som gör, förutom de som har ett riktigt B&B förstås. Om du däremot har en fastighet och hyr ut hela huset på fastigheten så antar jag att du får hyra ut och få inkomster upp till 40 tusen per år innan du skall skatta på överskottet. Jag tror också att de som hyr ut ett bostadshus på sin egen gård för 10 tusen i månaden gör på det viset. Å andra sidan skulle jag inte förvåna mig om folk som hyr ut för 10 tusen i månaden tar allting på sidan av som en extra inkomst och inte skattar något alls på inkomsten. Jag har för mig att jag läst att många, eller de flesta, som hyr ut på airbnb faktiskt hyr ut svart, dvs hela inomsten hamnar i uthyrarens fickor. Annars skulle ju priserna på airbnb vara mycket högre om folk tog upp beloppet till beskattning.

Menar inte att det är själva fastigheterna med stugor som varit ute utan själva stugorna . småstugor typ sådana som kan finnas på campingar m.m

malarmaster

  • Inlägg: 5252
    • Småland
SV: Flytta till gård, hur går det ihop?
« Svar #23 skrivet: 14 mar-20 kl 14:53 »
kan hänga ihop med standard. och det är ett annat klientel som hyr typ campingstugor än de som betalar för ett pittoreskt boende.  min företagside har ju sedan några år varit att hyra ut typ torp ute i skogen. tyskar,danskar o holländare gillar det. sedan finns det en gradering vad respektive vill ha. tyskar vill t.ex ha full modernt i toa o dusch,gärna tvättmaskin. danskarna är mer flexibla.
en campingstuga är inget att erbjuda dessa. särskilt inte om det finns grannar i närheten. sedan gäller det att hitta rätt köpgrupp som vill betala ett bra pris. det ställer ju krav på stugan och dess innehåll. möblering o dyl. får ju inte vara loppisskräp utan soffor,stolar skall vara i bra skick,hotellstandard och så också sängar o madrasser. övrigt möblemang kan vara äldre,gärna lite allmoge men i bra skick. köksutrustning m.m skall vara moderna grejor. Med detta kan man få ut 7-8000 i veckan under högsäsong.

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: Flytta till gård, hur går det ihop?
« Svar #24 skrivet: 14 mar-20 kl 16:46 »
Menar inte att det är själva fastigheterna med stugor som varit ute utan själva stugorna . småstugor typ sådana som kan finnas på campingar m.m

Menar du endast stugorna för avflyttning, eller stugorna med tomtmark till? Du får gärna länka till sådana stugor.

david.furuholm

  • Inlägg: 8
    • Småland
SV: Flytta till gård, hur går det ihop?
« Svar #25 skrivet: 18 maj-20 kl 13:40 »
Finns många som hankar sig fram med enkla medel. Besökte två par nyligen till exempel som samarbetade och som klarade sig bra På småskalig grönsaksodling som de sålde via Reko. Gå samman med fler, hitta ett fokus, efterfrågan och fråga dig om du vill bli mång-konstnär som inte är rädd för att prova dig fram och ge dig på allt från avlivning till bokföring till mek. En bonde har minst sju yrken i ett sägs det. Jag är i liknande sits som du, siktar på främst får och fjällkor samt hyggesfritt skogsbruk till vintern. Dras mot Hälsingland. Allmogegården är en fin plats att knyta kontakter på. Framtidens by en bra utbildning i by- och skapandet av en hållbar kultur och värld. Kolla bredbandsbullerbyar, de skapar förutsättningar för att närma sig det du möjligt är intresserad av Utan att behöva köpa. Ett testa-på steg utöver Wwoof och liknande.

Jesus Kristus Är Guds Ord

  • Inlägg: 349
    • Bohuslän
SV: Flytta till gård, hur går det ihop?
« Svar #26 skrivet: 19 maj-20 kl 20:09 »
Hej, jag orkade inte läsa hela tråden men sökte på arrende och hittade ingen som nämnt om det så. Som jag förstår det så hyrs det ut jordbruksarrenden (verkar ibland benämnas som "sidoarrende" om det ska förtydligas att inte bostad ingår) och som jag förstår det är genomsnittskostnad för hela landet typ 3000kr/hektar/år, men somliga(många?) verkar ta så lite som 500kr/ha/år, och eventuellt kan den låga kostnaden ha att göra med att jordbrukaren ser det som att de får en bättre åker tillbaka efter hyrestiden, då den kanske stått orörd några år. 1 hektar kan man odla kanske mycket på tänker jag, och man måste ju inte ha odlingen nära huset direkt. Sen såg jag också något tips av en amerikan, tror jag, att man kan hyra in sig hos bönder på dera åkrar, eller alltså en kant utav den.


 (:)  Tagit bort del utanför ämnet. /Torpjens
« Senast ändrad: 19 maj-20 kl 21:14 av torpjens »


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

797 gäster, 9 användare (1 dolda)
xaelanar, von tratt, per.martinsson, Be, agneta bergkvist, GE202, sayerbýr, Stengrim

* Forum

* Om tidningen Åter



- Det här är tidningar som jag kommer hålla reda på och spara på samma ställe, de fungerar som en uppslagsbok!
/Lovisa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser