Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  ID märkning!  (läst 2379 gånger)

Anette Ö

  • Inlägg: 612
  • Livet blir inte alltid som man tänkt sig..
    • Närke
ID märkning!
« skrivet: 10 maj-07 kl 12:10 »
Hej.
 Nu har vi haft besök av kontrollanten från länsstyrelsen :-\. Visst är det bra att de kommer men jag förstår ändå inte riktigt varför?! Hur som helst så kollade hon i stalljournalen och naturligtvis så hade jag inte en siffra eller bokstav på rätt ställe, fast det förvånar mig ine så speciellt mycke :-[. Nu är det det här med märkning, våra "gamla" getter är födda-03 och de är chippade men de måste visst märkas i öronen också! Huvva vad läskigt, har ju min egen öronhålstagning i färskt minne :o. Jag trodde i min enfald att vi inte skulle behöva märka dem när de ändå bara går här hemma på gården.Nu måste vi ju märka alla djuren vi har. De fyra gamla, fjolårskillingen och fem små killingar. Om vi inte märker dem så sa kontrollanten att vi får både in och utförselförbud på gården,hur kul är det på en skala :-\ När öronmärker ni era killingar? Visst måste det väl var humanast att göra det när de är nyfödda eller? Kan någon av er försöka förklara hur vi går tillväga med märkningen. Vi har både tång och metallclips så det är väll bara att ta geten vid hornen och börja plåga dem en efter en :'( :( >:(
Hälsningar Anette
Följande 2-benta och 4-benta betydelsefulla varelser finns i mitt liv: Sju barn, ett barnbarn, en svärson, en svärdotter, min älskade pappa 2 katter och en hund.

Balbina

  • Inlägg: 957
    • -
Re:ID märkning!
« Svar #1 skrivet: 10 maj-07 kl 12:23 »

De glömmer så fort att de har fått något i örat. De går ju inte precis runt i flera dagar och tycker synd om sig själva...
Var noga bara med att sprita örat, märket och tången innan du trycker dit märket.
har själv två vuxna djur jag ska märkamen för säkerhetens skull så kommer jag att lägga dem ner när jag märker dem. För att de inte ska rycka till och bli skadade.
De kommer nog skrika en del men det är mest för att de blir fasthållna. Inte för att det gör ont. Muta med lite knäckebröd efteråt så känns det nog bättre för din egen del.

Rosa

  • Inlägg: 3282
  • ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
Re:ID märkning!
« Svar #2 skrivet: 10 maj-07 kl 12:25 »
Nu har vi haft besök av kontrollanten från länsstyrelsen :-\.
Nu är det det här med märkning,
våra "gamla" getter är födda-03 och de är chippade men de måste visst märkas i öronen också!
Visst är det bra att de kommer men jag förstår ändå inte riktigt varför?!

Hade ni sökt något EU-bidrag så kommer dom snabbt som ögat  :D

Chippningen är ju något som försäkringsbolagen kräver för djurförsäkringen.
Det har aldrig räknas som att djuren är märkta.

mvh Rosa
« Senast ändrad: 10 maj-07 kl 13:16 av Rosa »
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

Anette Ö

  • Inlägg: 612
  • Livet blir inte alltid som man tänkt sig..
    • Närke
Re:ID märkning!
« Svar #3 skrivet: 10 maj-07 kl 12:33 »
Hej.
Använder du metallclips eller har du nån annan sort. Hur sätter du dit clipset? Det finns ju en beskrivning men jag är lite trög när det gäller sånt :P :-[. Det är en sak att läsa det som den som gjort clipsen skrivit jämfört med vad en säger som faktiskt satt dit sånna clips.  Jag vet ju att det ska sitta i örat men över,under mitt på, långt in, långt ut ??? ??? HUR!!! Jag är så rädd att göra dem mer illa än jag måste :'(

Nä, vi har inte ansökt om nått. De kom ändå. Även hobbybesättningar som vår kommer att kollas. De gör "stickprov" på slumpmässigt utvalda stora/ små djurbestånd, så INGEN går längre säker. De ringer först och inom  24 timmar dimper de ner på utvald gård.

Hälsningar Anette
Följande 2-benta och 4-benta betydelsefulla varelser finns i mitt liv: Sju barn, ett barnbarn, en svärson, en svärdotter, min älskade pappa 2 katter och en hund.

Olofssonskan

  • Inlägg: 241
    • Härjedalen
Re:ID märkning!
« Svar #4 skrivet: 10 maj-07 kl 12:43 »
Hej,
Under Djur/Får finns en tråd som heter öronmärkning långt ner på första sidan. Finns t.o.m. en bild tror jag.

mvh
//marita
Ju mer jag kan desto mer inser jag hur lite jag vet

Balbina

  • Inlägg: 957
    • -
Re:ID märkning!
« Svar #5 skrivet: 10 maj-07 kl 13:19 »
Hej.
Använder du metallclips eller har du nån annan sort. Hur sätter du dit clipset? Det finns ju en beskrivning men jag är lite trög när det gäller sånt :P :-[. Det är en sak att läsa det som den som gjort clipsen skrivit jämfört med vad en säger som faktiskt satt dit sånna clips.  Jag vet ju att det ska sitta i örat men över,under mitt på, långt in, långt ut ??? ??? HUR!!! Jag är så rädd att göra dem mer illa än jag måste :'(

Nä, vi har inte ansökt om nått. De kom ändå. Även hobbybesättningar som vår kommer att kollas. De gör "stickprov" på slumpmässigt utvalda stora/ små djurbestånd, så INGEN går längre säker. De ringer först och inom  24 timmar dimper de ner på utvald gård.

Hälsningar Anette

Jag använder PAT horten märkena (metallmärkena) Finns bara ett sätt att fästa dem i tången. Sedan ska piggen gå från utsidan av örat och in.  Märkat ska sitta på ovansida av örat alltså framåt. På vuxen get sätter du märket så det är helt emot örat och på killingar lämnar du några millimeter så örat får en chans att växa ut normalt.
Kläm ihop tången ordentligt och lirka sedan loss märkena ur tången. Du får använda fingrarna och pilla lite. Det finns med ett märke till tången när du får hem den. Prova att klämma ihop det märket och sedan att ta loss märket ur tången så vet du hur du ska göra sedan när det är dags. Kontrollera att märket verkligen sitter ordentligt och se till att sprita allt innan du klämmer dit märket så ska det nog gå bra..

Anette Ö

  • Inlägg: 612
  • Livet blir inte alltid som man tänkt sig..
    • Närke
Re:ID märkning!
« Svar #6 skrivet: 10 maj-07 kl 13:42 »
Hej.
Mig veterligen så har aldrig försäkringsbolagen krävt att mina djur ska vara chippade eller tatuerade vare sig det gäller hundar, katter, hästar eller nått annat djur. Det är nått som man förr gjorde för egen "säkerhet" men nu mer så är det helt andra instanser som kräver någon form av märkning. I vårt fall med getterna så är det Länsstyrelsens kontrollant och Jordbruksverket som kräver det och inte nått försäkringsbolag.

Tack för tipset om tråden under får, ska genast läsa och begrunda :D.

Tack också för beskrivningen om hur jag ska göra själva isättandet :D. Jag får ta gubben till hjälp i helgen. Det är inget jag vågar mig på ensam i alla fall :-\. Har du haft några problem med dessa clips, jag menar om nåt djur fastnat eller gjort sig illa på grund av dem?

Hälsningar Anette

Följande 2-benta och 4-benta betydelsefulla varelser finns i mitt liv: Sju barn, ett barnbarn, en svärson, en svärdotter, min älskade pappa 2 katter och en hund.

Rosa

  • Inlägg: 3282
  • ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
Re:ID märkning!
« Svar #7 skrivet: 10 maj-07 kl 14:44 »
Mig veterligen så har aldrig försäkringsbolagen krävt att mina djur ska vara chippade eller tatuerade vare sig det gäller hundar, katter, hästar eller nått annat djur.

Agria kräver väl att Minigrisar ska vara chippade för att försäkras..?

Läst på "Gris-Evas hemsida":
Chipsmärkningen är inte godkänd av SJV och fyller bara funktion om man livförsäkrar sin minigris i Agria, då de kräver att minigrisen ska vara ID-märkt.
http://www.minigrisar.se/indexswe.htm

På katter var det ett krav från Agria förr, för Katter att de skulle vara tatuerade men numer har de tydligen ändrat det till att man får 10% rabatt..

Det är tydligen inte bara Jordbruksverket som ändrar regler titt som tätt  :-[

Om SE-märkena:
Du måste ha SE-märken från den person du köpte getterna av och märka de köpta getterna med..

Mvh Rosa
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

Anette Ö

  • Inlägg: 612
  • Livet blir inte alltid som man tänkt sig..
    • Närke
Re:ID märkning!
« Svar #8 skrivet: 10 maj-07 kl 15:14 »
Hej.
Om minigrisar vet jag ...nada! Men våra hästar är försäkrade och ingen av dem är chippad eller på något annat vis märkt. Ändå har de godkända pass och inte heller deras rasförening kräver märkning.

När det gäller regler och lagar så är de enbart till för att ändras just för att krångla till det så mycket som möjligt för oss vanliga Svensons  ;) ;D.

När det gäller våra gamla getter som är chippade så ska vi beställa clips till dem med VÅRT produktionsplatsnummer på och inte de vi köpte dem av. Föresten så kommer de från Gotlands djurpark och den är igenslagen sen ett år tillbaka. Djurparker har andra regler än oss vanliga dödliga så de hade inte gjort nått annat än chipmärkt dem.

Mvh Anette
Följande 2-benta och 4-benta betydelsefulla varelser finns i mitt liv: Sju barn, ett barnbarn, en svärson, en svärdotter, min älskade pappa 2 katter och en hund.

Rosa

  • Inlägg: 3282
  • ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
Re:ID märkning!
« Svar #9 skrivet: 10 maj-07 kl 15:21 »
beställa clips till dem med VÅRT produktionsplatsnummer på och inte de vi köpte dem av. Djurparker har andra regler än oss vanliga dödliga så de hade inte gjort nått annat än chipmärkt dem.

Oj det var ovanligt att ni får göra så !
Vi andra får ju leta uppfödarna ända ut i Eurpa om det så är så, för att få rätt märken till djuren.  :-[

Men djurparker måste väl också ha ett produktionsplatsnummer SE-xxxxxx eller ?

mvh Rosa
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

Anette Ö

  • Inlägg: 612
  • Livet blir inte alltid som man tänkt sig..
    • Närke
Re:ID märkning!
« Svar #10 skrivet: 10 maj-07 kl 16:16 »
Jag vet inte om djurparker har se nummer som vi har men inte är det nått vi har fått reda på i alla fall. De papper vi fick med var enbart papper på at det var en avelsgrupp och fakta och chipnummer på varje get, det var allt. Hur som helst så var det kontrollanten som sa att vi skulle märka de gamla gettena med vårt eget produktionsplats nummer och det är ju lika bra att göra som "lagens långa arm" säger, jag tänker i alla fall inte protestera när det nu blev så enkelt ;). Nä jag förstår att det inte kan vara så himla lätt annars, jag menar hur skulle vi då ha gjort när djurparken inte existerar längre?! Länsstyrelsen är i nu mera stenhårda på märkning annars får man ut och in försel förbud på gården och det är ju så lagom roligt när man har killingar som ska säljas. Värst blir det ju när vi ska köpa killingar. Jag hade fått tag i en ursöt liten brun killing men den är ju inte märkt och hon ägs av en privatperson. Vi får ju inte köpa killingar heller som inte är märkta! Nä fy vad krångligt allt genast blev. Jag börjar nästan ångra att vi övrhuvud taget anmälde att vi skaffade getter från början, suck...........
Hälsningar Anette
Följande 2-benta och 4-benta betydelsefulla varelser finns i mitt liv: Sju barn, ett barnbarn, en svärson, en svärdotter, min älskade pappa 2 katter och en hund.

Balbina

  • Inlägg: 957
    • -
Re:ID märkning!
« Svar #11 skrivet: 10 maj-07 kl 18:31 »
Jag vet inte om djurparker har se nummer som vi har men inte är det nått vi har fått reda på i alla fall. De papper vi fick med var enbart papper på at det var en avelsgrupp och fakta och chipnummer på varje get, det var allt. Hur som helst så var det kontrollanten som sa att vi skulle märka de gamla gettena med vårt eget produktionsplats nummer och det är ju lika bra att göra som "lagens långa arm" säger, jag tänker i alla fall inte protestera när det nu blev så enkelt ;). Nä jag förstår att det inte kan vara så himla lätt annars, jag menar hur skulle vi då ha gjort när djurparken inte existerar längre?! Länsstyrelsen är i nu mera stenhårda på märkning annars får man ut och in försel förbud på gården och det är ju så lagom roligt när man har killingar som ska säljas. Värst blir det ju när vi ska köpa killingar. Jag hade fått tag i en ursöt liten brun killing men den är ju inte märkt och hon ägs av en privatperson. Vi får ju inte köpa killingar heller som inte är märkta! Nä fy vad krångligt allt genast blev. Jag börjar nästan ångra att vi övrhuvud taget anmälde att vi skaffade getter från början, suck...........
Hälsningar Anette

Nä, så ska du inte känna det. De flesta märker sina getter. Om du ska köpa get som är omärkt så kan du fråga om de kan tänka sig märka geten för det kostar dem inte mer än några hundra att se till de blir märkta.
Även en djurpark måste väl ha SE- nummer.  Konstigt att ni fick märka upp dem med ert eget nummer. Det borde ju gå att få tag på djurparkens se nummer. Ring och kolla med jordbruksverket. Bara ni får tag i Se nummret kan ni beställa märken med rätt nummer på.
Jag kollade med SJV ang. mina omärkta äldre getter och de sa att om jag inte kan få tag i uppfödaren så skulle de hållas omärkta.

 

Rosa

  • Inlägg: 3282
  • ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
Re:ID märkning!
« Svar #12 skrivet: 10 maj-07 kl 22:36 »
Även en djurpark måste väl ha SE- nummer.

Konstigt att ni fick märka upp dem med ert eget nummer. Det borde ju gå att få tag på djurparkens se nummer. Ring och kolla med jordbruksverket. Bara ni får tag i Se nummret kan ni beställa märken med rätt nummer på.
Jag kollade med SJV ang. mina omärkta äldre getter och de sa att om jag inte kan få tag i uppfödaren så skulle de hållas omärkta.

Jag håller med dig "balbina" !
Produktionsplatsnummret hör ju till platsen, inte ägaren så numret finns ju hos Jordbruksverket.

Det står i EG förordningen så här:
plats där djur hålls, föds upp eller hanteras på permanent eller tillfällig basis med undantag av veterinär-mottagningar eller veterinärkliniker.
Så djurparker måste ha SE- nummer helt klart.

Mvh Rosa
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

Balbina

  • Inlägg: 957
    • -
Re:ID märkning!
« Svar #13 skrivet: 11 maj-07 kl 09:15 »
Mmm, precis..
Jonny o Anette: ring SJV direkt och kolla med dem. Så ni inte får något strul sedan. För en märkning och SE nummer är ju till för att man ska kunna spåra härkomsten vid ett ev. sjukdomsutbrott. Det innebär ju att ni kan få problem senare om det uppdagas att djuren är felmärkta. Så kolla med SJV innan ni märker dem med eget nummer.

Anette Ö

  • Inlägg: 612
  • Livet blir inte alltid som man tänkt sig..
    • Närke
Re:ID märkning!
« Svar #14 skrivet: 13 maj-07 kl 10:25 »
Jo det är nog bäst att kolla med sjb först då :-\. Fast visst är det märkligt att kontrollanten kunde säga så till mig ???. Jag ska ringa direkt på måndag och höra vad dom säger.
Tack för allt så länge.
Föresten så har jag fått tag i en som har ett helt gäng får o lamm så hon ska hjälpa oss med märkningen så det blir rätt gjort. Huvva, är så himla nervös för det men det går nog bra nu när vi får hjälp av nån som kan.
Anette
Följande 2-benta och 4-benta betydelsefulla varelser finns i mitt liv: Sju barn, ett barnbarn, en svärson, en svärdotter, min älskade pappa 2 katter och en hund.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

859 gäster, 7 användare (2 dolda)
xaelanar, GE202, Palle500, Banelinjen, UngJägarn

* Forum

* Om tidningen Åter



- Så mysig, inspirerande och härlig tidning! Sätter igång en känsla av att allt är möjligt. Vill bli självhushållare nu! I framtiden ska vi ha våran gård och Jag längtar så! Livet kan vara bra underbart och det är värt att kämpa för sin dröm så vi kan leva på riktigt. Inte i samhällets ekorrhjul utan ta tillvara på livet till fullo.
/ Linda

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser