Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Gungfår materialhjälp  (läst 3657 gånger)

12342345

  • Gäst
Gungfår materialhjälp
« skrivet: 30 mar-11 kl 18:57 »
Jag ska börja snida till ett gungfår (istället för häst) till min systerson. Jag har material till skenorna, benen, halsen och huvudet men inte till själva kroppen. Den ska ungefär 1 m lång och ha en diameter på 40 cm, vad ska jag använda och hur får jag tag på det?
Tanken är att jag ska täcka kroppen med ett lammskinn.

Jag har gjort en tämligen fjantig ritning i paint  :-[
http://s1111.photobucket.com/albums/h480/Persikan/?action=view&current=Namnls.jpg

poze

  • Inlägg: 630
    • Östergötland
SV: Gungfår materialhjälp
« Svar #1 skrivet: 30 mar-11 kl 19:28 »
ta bar några reglar och spika ihop så du får lagom tjocklek, hyvla av hörnen lite och stoppa med vad huset bjuder och dra snöre kring detta.. halm, ull, bast etc. forma och knyt ihop.
Why make it fast when you can make it beautiful ? Jag har alltid rätt, är min provisoriska bedömning tills motsatsen gjorts trolig.

12342345

  • Gäst
SV: Gungfår materialhjälp
« Svar #2 skrivet: 30 mar-11 kl 19:49 »
ta bar några reglar och spika ihop så du får lagom tjocklek, hyvla av hörnen lite och stoppa med vad huset bjuder och dra snöre kring detta.. halm, ull, bast etc. forma och knyt ihop.

Ingen dum idé, men om jag vill ha kroppen i enbart trä?

gopo

  • Inlägg: 204
SV: Gungfår materialhjälp
« Svar #3 skrivet: 31 mar-11 kl 12:58 »
Du kan ju fortfarande använda reglar, men istället för spik så limmar du ihop reglarna tills du har så stor bit som du behöver. För att få täta limfogar behöver du säkert hyvla bitarna, du kanske känner någon som har en planhyvel, som kan hjälpa till, eller så får du leta upp något snickeri.

12342345

  • Gäst
SV: Gungfår materialhjälp
« Svar #4 skrivet: 31 mar-11 kl 17:07 »
Du kan ju fortfarande använda reglar, men istället för spik så limmar du ihop reglarna tills du har så stor bit som du behöver. För att få täta limfogar behöver du säkert hyvla bitarna, du kanske känner någon som har en planhyvel, som kan hjälpa till, eller så får du leta upp något snickeri.

Precis, jag kom på det inatt också så i helgen ska jag upp på loftet ovanför garaget och leta reglar. Tack ändå  :)

gopo

  • Inlägg: 204
SV: Gungfår materialhjälp
« Svar #5 skrivet: 01 apr-11 kl 08:27 »
Lycka till  :)

Snickan

  • Inlägg: 193
  • En ganska så nöjd hästtjej!
    • Värmland
SV: Gungfår materialhjälp
« Svar #6 skrivet: 01 apr-11 kl 08:36 »
Du kan inte få tag i en bit av en stock i rätt dimension?

gopo

  • Inlägg: 204
SV: Gungfår materialhjälp
« Svar #7 skrivet: 04 apr-11 kl 08:20 »
Du kan inte få tag i en bit av en stock i rätt dimension?

Om du tänker klä allt trä med skinn funkar det kanske med en stock, annars är det nog ganska problematiskt , dels att hitta rätt dimension, men det är väldigt svårt att få en stock i den dimensionen sprickfri.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

758 gäster, 2 användare (1 dolda)
Elin_G

* Forum

* Om tidningen Åter



Bästa tidningen!
/Malin Eklöv

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser