Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Säsongens första lamm!!  (läst 9330 gånger)

Oskarsgården

  • Inlägg: 953
  • Oskarsgårdens Lantrasfarm
    • Oskarsgården
SV: Säsongens första lamm!!
« Svar #20 skrivet: 07 jan-09 kl 17:14 »
Gutelamm den 4:e Januari ;D
Vi har Australian Sheperd, Golden Retriever, Border Colie. Linderödssvin med Genbank, Gotlandskaniner med Genbank,
Skånska Blommehöns, Japanska vaktlar, Ankor, Gutefår, Shropshire och korsningstackor. Vill ha fjällnära dikor.

Annika Johansson

  • Inlägg: 1241
    • Östergötland
SV: Säsongens första lamm!!
« Svar #21 skrivet: 07 jan-09 kl 22:54 »
 ;D åh va söta de är allihopa!!
De nerkylda i texten ovan, är idag helt ok.
Idag hade två tjejer tittat ut, TACK för att jag inte behövde jobba hela dagen, då kunde jag åka hem och kolla så de var ok. Märker då att en annan tacka har börjat lamma, så man går lite på tå och väntar.. Men det blev premiär, jag fick hjälpa till och dra ut, för det var en BAMSEkille som var på gång. Då har man gjort det med.
Lycka!
Alla mår bra. 9 lamm ute.

Annika

Fåraherden

  • Inlägg: 485
    • -
SV: Säsongens första lamm!!
« Svar #22 skrivet: 09 jan-09 kl 12:28 »
Hos mig är vintersäsogen igång sedan juldagsnatten (ja, de heter jesus och jesus).
Det är ju mina köttraskorsningar som lammar nu. Dorset, finull och lite texel. De har haft större problem än vanligt med modersinstinkterna. På tolv lammade tackor hitills har jag tappat tre lamm. Det är lite mycket.
Annars kan jag konstatera att årets korsningförsök, det vill säga att låta gutebaggen betäcka köttraserna, slagit väl ut så till vida att de levande lammen ser jättefina ut så här långt.
Familjefåraherde med totalt cirka 30 tackor. Blandras och renrasig gute. Också delaktig i vallodling och skötslen av cirka 15 herefordkossor.

Falin

  • Inlägg: 1794
    • -
SV: Säsongens första lamm!!
« Svar #23 skrivet: 11 jan-09 kl 18:21 »
Jag hoppas på de första lammen inatt! Även här dorset, finull och ett par med texel i. I fjol hade jag en mardrömslamning som slutade med att både tacka och lammen strök med, och distriktaren vägrade komma för att han hade för stora händer....  >:(
Hoppas på okomplicerade lamningar i år, jag är alltid mycket nervösare för tackorna än för korna!

Annika Johansson

  • Inlägg: 1241
    • Östergötland
SV: Säsongens första lamm!!
« Svar #24 skrivet: 12 jan-09 kl 20:59 »
Två förstagångslammare är klara, och båda har klarat uppgiften med glans. Tack för det!
Fyy, vad lång tid det tar att "fixa hos fåren" nu, flera timmar av lycka och njutning, så ljuvliga när de skuttar runt i livsglädje.
Har två "paddor" som jag väntar ska lamma snart, hur tjocka som helst.

En fråga: den bamsen som jag drog ut: Hur kan det komma sig att tackan kan tillverka ett lamm större än hennes födslokanal, borde inte naturen sätta stopp? Några teorier?

Annika

Falin

  • Inlägg: 1794
    • -
SV: Säsongens första lamm!!
« Svar #25 skrivet: 24 jan-09 kl 13:20 »
Nu är mina fem färdiglammade, totalt 10 lamm. Jag hade gärna sett några fler, i år var det tre tackor som bara fick varsitt. Men å andra sidan, hellre färre lamm som det går bra för!

klorofyll

  • Gäst
SV: Säsongens första lamm!!
« Svar #26 skrivet: 24 jan-09 kl 14:46 »
Grattis, Falin!
Härligt när allt går bra. Förra året fick vi nio lamm på fyra tackor och allt gick bra.
I år har vi noi tackor och ber till gudarna att allt ska gå bra, men det är verkligen inte självklart!

Annika Johansson

  • Inlägg: 1241
    • Östergötland
SV: Säsongens första lamm!!
« Svar #27 skrivet: 26 jan-09 kl 23:34 »
Jippi tjohej, vilken lycka det är med lamm! ;D
Rallyloppen är ju underbara, tänk den som hade så mycket spring i benen! Jag har byggt en "agilitybana" till dem, med ankornas uppochnervända badtunnor och reservsittpinnar till hönsen, och det är klart uppskattat! Undrar vem som har roligast, jag eller de?

Nästan alla som ska lamma nu är klara, och det har gått prima, förutom en dödfödd med mycket blod kring mun/nos som förbryllar ( samt en pyttepyttetvilling som jag inte försökte "hjälpaigång" ). Förstagångslammarna sköter sig utmärkt! 

Här kommer bilder på de  :-* sötaste tvillingar vi fått i år!

Annika

dalslandsmamman

  • Gäst
SV: Säsongens första lamm!!
« Svar #28 skrivet: 26 jan-09 kl 23:38 »
Gud vilka sötisar ni lagt in bilder på! Helt underbara!

Vilverin

  • Inlägg: 304
    • Skåne
SV: Säsongens första lamm!!
« Svar #29 skrivet: 27 jan-09 kl 07:57 »
Orättvist! Jag kan inte skaffa får förrän till våren... jag blir ju jättesugen nu!
Nuttiga små lammungar....! Är det ingen som vill ha en barnvakt till sina lamm?! =)
En konstnär är ingenting utan gåvan, men gåvan är ingenting utan arbete.
- Émile Zola

 

Kimma

  • Inlägg: 17138
  • De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
SV: Säsongens första lamm!!
« Svar #30 skrivet: 27 jan-09 kl 08:41 »
Suck jag vill också ha lamm!  :-\
Mina damer ser inte det minsta tjocka ut och skall om jag räknat rätt ha när som helst denna veckan. Men nu börjar jag tvivla på om baggen skjutit lösa skott istället ???  :-\
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Klipparn

  • Inlägg: 983
  • Nygift
    • Skåne
    • Santatorp
SV: Säsongens första lamm!!
« Svar #31 skrivet: 27 jan-09 kl 09:10 »

En fråga: den bamsen som jag drog ut: Hur kan det komma sig att tackan kan tillverka ett lamm större än hennes födslokanal, borde inte naturen sätta stopp? Några teorier?

Annika

det är inte tackans fel..
hänger på utfodringen.
Lammproducent och fårklippare..
Swoooosh!     What was that?        That was your life, mate.
Oh. That was quick. Do I get another one?      Sorry, mate, that was it...    (Basil Fawlty)

Ulva

  • Inlägg: 1260
  • Vill man älska någon, får man börja med sig själv.
    • Finland
SV: Säsongens första lamm!!
« Svar #32 skrivet: 27 jan-09 kl 20:12 »
Vår enda tacka överraskade ju oss i torsdags.




If you want, then start to laugh
If you must, then start to cry
Be yourself don't hide. Just belive in destiny.

klorofyll

  • Gäst
SV: Säsongens första lamm!!
« Svar #33 skrivet: 27 jan-09 kl 20:27 »
Åh, vilka små pussgurkor!!!!Stort Grattis!

Annika Johansson

  • Inlägg: 1241
    • Östergötland
SV: Säsongens första lamm!!
« Svar #34 skrivet: 27 jan-09 kl 20:29 »
det är inte tackans fel..
hänger på utfodringen.

Jag vet inte om jag kan tro det..
 De får som lammat nu är inköpta i höstas, hade gått med bagge hela tiden, så de hade ingen viloperiod. Två av dem får stora lamm, den första föder ut själv, den andra måste jag hjälpa till. Båda dessa tackor är äldre än 2 år. De övriga tackorna har fått små lamm, även de äldre som fått bara ett. De är första- och andragångslammarna som fått tvillingar. Alla har gått på samma ( dåliga ) bete, utan kraftfoder/tillskott.
Ingen av "bamsemammorna är ranghög eller "matoman", så de kan inte ha knuffat sig till "för mycket" kraftfoder. Vi har inte matat enorma mängder kraftfoder, vi började i mitten av november med 0,3-0-5 kg / dag, för att nu ge vid digivning ca 1 kg. Vi började alltså ge kraftfoder sent, och har inte gett mycket.

Varför bara en med jättelamm?

Jag hade trott att vi skulle få enfödda, små lamm av alla, och det hade varit helt ok, då jag visste hur de haft det. Det hade varit en bra "start" för oss som nybörjare.
Jag är jättenöjd med alla tackornas bedrifter, de har vida överstigit mina förhoppningar.

Mvh  Annika

Annika Johansson

  • Inlägg: 1241
    • Östergötland
SV: Säsongens första lamm!!
« Svar #35 skrivet: 27 jan-09 kl 20:35 »
Kimma, om baggen var på besök i början av september, så borde det komma lamm snart.. vilket påminner mej om att om mina första tackor tog sig på första baggträffen, så kan jag ha lamm i den gruppen snart oxå :-\ Puh, det blir fullt!! :)

Annika

Kimma

  • Inlägg: 17138
  • De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
SV: Säsongens första lamm!!
« Svar #36 skrivet: 28 jan-09 kl 07:36 »
Kimma, om baggen var på besök i början av september, så borde det komma lamm snart.. vilket påminner mej om att om mina första tackor tog sig på första baggträffen, så kan jag ha lamm i den gruppen snart oxå :-\ Puh, det blir fullt!! :)

Annika
Ja jag släppte honom till tackorna den 16:e augusti och tog bort honom för några dagar sen bara så man börjar snart undra.
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

mille

  • Inlägg: 2069
  • Gångemad - småskalig lammuppfödning och biodling
    • -
    • Gångemad
SV: Säsongens första lamm!!
« Svar #37 skrivet: 28 jan-09 kl 07:55 »
Kimma: Brukar de få lamm så tidigt?

Annars är det ju inte alls säkert att de brunstat även om du släppte in baggen i augusti. Vi försökte få februarilammning förra året men det gick inte våra tackor med på, utan lammade i april som de var vana... ;)
Gotlandsfår och blandisar. Highland Cattle. Frigående hönor samt ett gäng katter och kaniner. Odlar en del och plockar gärna bär. Nygammal biodlare och trebarnsmamma.

Kimma

  • Inlägg: 17138
  • De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
SV: Säsongens första lamm!!
« Svar #38 skrivet: 28 jan-09 kl 09:11 »
Kimma: Brukar de få lamm så tidigt?

Annars är det ju inte alls säkert att de brunstat även om du släppte in baggen i augusti. Vi försökte få februarilammning förra året men det gick inte våra tackor med på, utan lammade i april som de var vana... ;)

Ingen aning,det är deras första lamning, tackorna var 8-9 månader och baggen 4 när jag släppte ihop dem, sen är det ju inte säkert att han fick komma till/kunde redan då samt hur tackornas brunst såt ut då. Men vi höll dem inne de första 2 veckorna och då var det ju mörkt ganska många timmar på natten. Den ena tackan är ganska rund den andra börjar få lite mage nu så jag antar att jag får avvakta ett par månader till kanske.
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

renee d

  • Inlägg: 408
SV: Säsongens första lamm!!
« Svar #39 skrivet: 28 jan-09 kl 09:18 »
mina førstegangsfødende kommer ailtid ca. 2 måneder efter de andre och jeg har 14 lamme fra de gamla tackor nu Hilsen Renee


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

421 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Mycket intressant och inspirerande läsning! Jag har lärt mig mycket användbart, bl.a inför eventuella framtida getter. Tidningen är dessutom väldigt fin att bläddra i. Otroligt prisvärd! En får mycket för sina 30 kronor.
/Sofie S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser