Alternativ.nu

Övriga ämnen => Meka => Ämnet startat av: Håkan B skrivet 27 okt-19 kl 21:26

Titel: Byta tändspole och kondensator .
Skrivet av: Håkan B skrivet 27 okt-19 kl 21:26
Har en Honda jordfräs från 59 F 190. Behöver byta tändspole & kondensator från 6 till 12v och ha det utanpåliggande då ja inte hittar några reservdelar går det i så fall hur  ?  Typ en sådan här och en konding .  https://www.bikeparts.se/produkter/custom-chopper-delar/elektriskt-tandning/tandning-harley/tandspole-12v-dubbel-harley.html (https://www.bikeparts.se/produkter/custom-chopper-delar/elektriskt-tandning/tandning-harley/tandspole-12v-dubbel-harley.html)
Titel: SV: Byta tändspole och kondensator .
Skrivet av: torbjorn skrivet 27 okt-19 kl 21:48
Är det alltså en tvåcylindrig motor och en enda dubbeltändspole?

Jag hjälpte en bekant till bekant med en liknande konvertering för några år sedan, använde ena halvan av en så att säga 2 x dubbeltändspole som kom från någon bil (troligen Hyundai från nån gång på 90-talet, men det finns snarlika tändspolar på många 90- och 00-talsbilar). Den hade ju ganska lågohmig primärlindning eftersom den var avsedd för elektroniskt tändsystem, så det blev till att koppla in ett förkopplingsmotstånd för att begränsa strömmen så att brytarna håller, och man inte riskerar att bränna tändspolen om motorn råkar stå stilla med brytarna slutna och tändningen på.  En tumregel är att summan av primärlindningens och motståndets resistans bör vara 3-4 ohm i ett 12 V-system. Strömmen genom brytarna bör inte bli över 4 A.
Dubbeltändspolar som är direkt avsedda för brytarstyrt tändsystem och inte kräver förkopplingsmotstånd, finns på gamla tvåcylindriga Citroën (2CV, Dyane, AMI m fl), och går än idag att köpa billigt som reservdel till dem. Där förekommer både 6 och 12 V.  Observera att de tändspolarna är oljefyllda och måste monteras liggande med rätt sida uppåt.

Kondensatorns värde har inte mycket med systemspänningen att göra, utan det beror på tändspolens egenskaper. 0,2-0,3 uF brukar fungera bra för de flesta batteritändspolar, men det går att göra mätningar för att prova ut ett exakt värde om man tycker att det är roligt.  Kondensatorn bör tåla minst 630 VDC eller 250 VAC, och helst vara av polypropylentyp (MKP).
Titel: SV: Byta tändspole och kondensator .
Skrivet av: Håkan B skrivet 28 okt-19 kl 10:44
Är det alltså en tvåcylindrig motor och en enda dubbeltändspole?

Jag hjälpte en bekant till bekant med en liknande konvertering för några år sedan, använde ena halvan av en så att säga 2 x dubbeltändspole som kom från någon bil (troligen Hyundai från nån gång på 90-talet, men det finns snarlika tändspolar på många 90- och 00-talsbilar). Den hade ju ganska lågohmig primärlindning eftersom den var avsedd för elektroniskt tändsystem, så det blev till att koppla in ett förkopplingsmotstånd för att begränsa strömmen så att brytarna håller, och man inte riskerar att bränna tändspolen om motorn råkar stå stilla med brytarna slutna och tändningen på.  En tumregel är att summan av primärlindningens och motståndets resistans bör vara 3-4 ohm i ett 12 V-system. Strömmen genom brytarna bör inte bli över 4 A.
Dubbeltändspolar som är direkt avsedda för brytarstyrt tändsystem och inte kräver förkopplingsmotstånd, finns på gamla tvåcylindriga Citroën (2CV, Dyane, AMI m fl), och går än idag att köpa billigt som reservdel till dem. Där förekommer både 6 och 12 V.  Observera att de tändspolarna är oljefyllda och måste monteras liggande med rätt sida uppåt.

Kondensatorns värde har inte mycket med systemspänningen att göra, utan det beror på tändspolens egenskaper. 0,2-0,3 uF brukar fungera bra för de flesta batteritändspolar, men det går att göra mätningar för att prova ut ett exakt värde om man tycker att det är roligt.  Kondensatorn bör tåla minst 630 VDC eller 250 VAC, och helst vara av polypropylentyp (MKP).
Ja det är det . Honda F190 tvåcylindrig . Ska tilläggas att det inte fins någon startmotor utan det är ryck och slit start .