Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Sojabönor som inte är montesanos  (läst 2620 gånger)

Abigail

  • Inlägg: 655
Sojabönor som inte är montesanos
« skrivet: 18 maj-09 kl 08:56 »
 Om man vill köpa sojamjöl men inte köpa av montesanos sorter, hur gör man då? Om jag köper ekologiskt sojamjöl kan jag vara säker på att montesano inte är inblandat då? När man köper oekologiskt sojamjöl så vet man väl aldrig vad det är för sorts sojabönor?

Pip

  • Inlägg: 806
  • Pip
    • Uppland
SV: Sojabönor som inte är montesanos
« Svar #1 skrivet: 21 maj-09 kl 09:44 »
Monsanto sysslar ju med GMO vilket är förbjudet inom ekologiskt odlat. Så man vet åtminståne att det inte är genmanipulerat om man köper ekologiskt.

sebastian fagge

  • Inlägg: 2
SV: Sojabönor som inte är montesanos
« Svar #2 skrivet: 25 maj-09 kl 00:03 »
det finns nu ren soja färs både djupfryst och steriliserat gjort från GMO-frit sojabönor odlat i EU, mycket bra! :)

K.A.J

  • Inlägg: 786
  • På flygfotorunda.
    • Skåne
    • K.A.J:s Hemsida ; Vilda Webben
SV: Sojabönor som inte är montesanos
« Svar #3 skrivet: 25 maj-09 kl 07:35 »
Var, var, var??? Kan Du ge produktnamn, leverantör och försäljningsställen?
Det är lättvindigare att förlöjliga än att undersöka, men inte så givande!

K.A.J

sebastian fagge

  • Inlägg: 2
SV: Sojabönor som inte är montesanos
« Svar #4 skrivet: 26 maj-09 kl 10:06 »
Producenten heter Fitorex, med säte i Budapest, produkten heter Yaso. Vad jag vet startar de nu också i Sverige, Fitorex.sverige typ. Undersöker vidare för jag också vill gärna ha det. :)

Jennuska

  • Gäst
SV: Sojabönor som inte är montesanos
« Svar #5 skrivet: 12 aug-09 kl 09:57 »
Jag har aldrig hört om monsanto förut, vad är felet med dem? Är det bioteknink de håller på med eller vad?  ???
Och vet någon var man kan köpa sojabönor i storpack? Det enda vi har är är go greens på 400 g. Hur miljövänliga är de egentligen, nån som kan säga? På deras hemsida har jag bara hittat att deras produkter är hälsosamma och goda. De stöder naturskyddsföreningens kamp för en bättre miljö, men hur mycket ansvar tar de själva?

småbrukartanten

  • Gäst
SV: Sojabönor som inte är montesanos
« Svar #6 skrivet: 13 aug-09 kl 10:06 »
Monsanton är ett av världens största agrokemiföretag och klart störst med att genmodifiera jordbruksgrödor. En stor produkt för dem är just genmodifierad soja. Nästan all konventionellt odlad soja från den Amerikanska kontinenten är gensoja eller mycket troligt kontminerad av genetiskt modifierad dito.
Troligen är det nog inte lika illa med soja odlad i Europa, Än!! Monsanto arbetar hårt med lobbyverksamhet inom EU för att få samma möjligheter här också. Tyvärr måste man väl säga i alla fall om man är emot "genskräpet" så är Sveriges jordbuksminister mycket liberalt inställd till att odla GMO i Europa och i Sverige!!! >:(

småbrukartanten

  • Gäst
SV: Sojabönor som inte är montesanos
« Svar #7 skrivet: 13 aug-09 kl 10:15 »
Två tips om sidor som behandlar ämnet GMO.

www.gmofri.se
www.hejdagmo.se

Jennuska

  • Gäst
SV: Sojabönor som inte är montesanos
« Svar #8 skrivet: 13 aug-09 kl 12:56 »
Tack småbrukartanten, här ska läsas på!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

569 gäster, 3 användare (1 dolda)
xaelanar, Hönshjärna

* Forum

* Om tidningen Åter



- Köpte numret främst för att jag tänker lära mig spinna, men förutom det fanns mycket annat intressant, som skötsel av naturbetesmarker och hoppfulla nybörjarbrev!
/Johanna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser