Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bekämpa kalkben med aska i sandbadet? (ej tama höns)  (läst 6506 gånger)

09

  • Inlägg: 175
    • -
Bekämpa kalkben med aska i sandbadet? (ej tama höns)
« skrivet: 06 mar-14 kl 19:13 »
Hej!
Jag har ett tjugotal höns och de flesta av dem har kalkben av varierande grad.
Jag förstår att detta kan innebära ett visst lidande för dem och vill gärna ha hjälp av er med tips på hur jag ska bota det.

Jag har förstått att det bästa är fotbad och att smörja in fötterna med olja eller vaselin. Men problemet är att mina höns är inte ett dugg tama. Vissa kan jag komma nära men ingen av dem låter mig röra dem.
Jag har försökt att massera in benen med olja men det är ett himla jagande innan jag har fångat in en enda höna och när jag håller fast henne så skriker hon som om det var räven som höll fast henne.
Jag har även provat att gå ner i hönshuset när de sover och spraya olja på benen på dem men de vaknar och flyger runt i hela hönshuset så det går inte heller.

Vad ska jag göra?
Jag vill ju inte att de ska lida men om jag ska hålla på så här så lider de ju av all stress istället. De får verkligen dödsångest när jag håller fast dem. :(
Jag har jobbat mycket med att tämja dem men de var livrädda när de kom till mig som vuxna och tuppen är mest rädd av alla så hans rädsla smittar ju av sig på hela flocken. De som är tamast kan äta ur handen men jag kan omöjligt fånga dem utan att jaga dem.

Jag har hört att aska i sandbadet kan motverka kvalster, men är det tillräckligt för att få bort kalkben?
Eller finns det något annat sätt som inte innebär hantering av hönsen?

Snälla kom med tips och råd!

MVH
En uppgiven hönsmatte.  :'(

lena70

  • Gäst
SV: Bekämpa kalkben med aska i sandbadet? (ej tama höns)
« Svar #1 skrivet: 07 mar-14 kl 09:15 »
Är det helt svart när du går ner i hönshuset? Höns brukar oftast bli lugna av mörker, även rädda höns. Försök bara ta hönsen på pinnen, när det är MÖRKT!! Inga lampor tända och släck ficklampor..Höns ser inte i mörker. Förstår att det kan bli besvärligt för dig, för vi människor ser ju heller inte i mörker..Kan du ha hjälp av någon? Mitt råd, det enda jag kommer på, är att hantera rädda höns i mörker..När det är så mörkt att de inte kan se eller röra sig och när de halvsover..De blir mindre stressade då..Lyft ner dom en och en ifrån pinnen, lägg dom i ditt knä, upp och ner, klappa dom, ha huvudet under din arm (så de inte ser) ..Vad tror du om det?. Själv har jag motsatt problem, för tama höns..haha..Funkar det med godsaker att försöka få dom tama? Du sitter nere hos dom i deras höjd (golvet) och har med godsaker till dom, som står nära dig, typ spagetti, äpplen, morötter eller liknande. Oftast brukar höns vara riktiga gottegrisar. och oftast brukar man vinna djurs förtroende, med hjälp av just mat och godsaker. (försök inte ta eller klappa djuren, låt djuren ta första kontakten, och låt djuret bestämma hur och när kontakten ska tas, ha stort tålamod, upprepa prociduren varje dag, under flera veckor, gör så lite väsen ifrån dig som möjligt, och var still. Djur brukar vara nyfikna, och tillslut vill även de räddaste oftast undersöka, ögonkontakt kan ochså få rädda djur att känna sig hotande....)Tror du att det kan fungera och kan det hjälpa på något sätt? Läser samtidigt att du har försökt att få dom tama..Kan byte av tupp göra besättningen mera lugn? Att de får en tupp som är lugn i sättet? Ett lugn som förhoppningsvis smittar av sig till hönsen? Funderade på nått matoljebad som hönsen måste kliva i, för att tex komma ut till hönsgården eller liknande? Vad tror du om den tanken?
« Senast ändrad: 07 mar-14 kl 09:32 av Fru solvända »

Nina W

  • Inlägg: 4011
    • Värmland
SV: Bekämpa kalkben med aska i sandbadet? (ej tama höns)
« Svar #2 skrivet: 07 mar-14 kl 10:14 »
-Jag råkade köpa tre höns och en tupp som var otämjda för 1 1/2 år sedan. Jag försökte med att mata dom med gott, sitta hos dom och läsa för att dom skulle bli vana vid att jag var där utan att göra något "farligt" mm men dom blev inte så mycket bättre. Ifjol så ruvade två och jag såg till att dom fick växa upp utom synhåll från flocken. Nu har jag gett bort deras skygga, men för övrigt vänlige, far och en av sönerna har fått ta över. Han ser ut att vara efter äldsta hönan Judith och hon är väldigt lugn och det är han också. Det blev mycket lugnare i hela flocken. Till och med Tyra som är nervigast är inte lika snabb att varna och sticka nu. Så byt till en tam och bra tupp, det är mitt råd. Ang kalkfötterna så gör som hon som skrev ovan. Du kan ta salsyvaselin för det mjukar upp bättre än vanligt vaselin, och teatreoil från hälsokost. 10 % teatreoil är lagomt. Teatreoil dödar dom där små kvalsterdjuren. En del brukar blöta upp benen med såpvatten innan dom smörjer men det är nog svårt då hönan är så rädd som dina. Insmorningen får beläggningen på benen att mjukna så efter några dagar kan du fånga dom igen och skrapa bort det som lossnat med en slö bordskniv eller dyl och sedan smörja en gång till. Jag har ingen erfarenhet av aska i sandbadet.
« Senast ändrad: 07 mar-14 kl 14:16 av Nina W »

09

  • Inlägg: 175
    • -
SV: Bekämpa kalkben med aska i sandbadet? (ej tama höns)
« Svar #3 skrivet: 07 mar-14 kl 12:43 »
Jag har försökt att ha det så mörkt som det går men så att jag ändå ser. Men de blir livrädda. Helt mörkt går ju inte. Då ser jag ju inte vad jag gör eller vilken höna jag tar.

Jag har försökt tämja dem nu i flera år. Det går inte. Jag har matat med godsaker och spenderat mycket tid hos dem . Tuppen vill jag inte byta ut för han är så fin och en bra tupp annars. Jag har haft honom från början och är fäst vid honom även att han är rädd.

Jag ska se om det går att göra nåt fotbad vid luckan, men tror du att de kommer gå i det då? Känns ju som att de hellre kommer flyga över det än att trampa i det.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14486
    • Östergötland
SV: Bekämpa kalkben med aska i sandbadet? (ej tama höns)
« Svar #4 skrivet: 07 mar-14 kl 13:11 »
Borde det inte gå att blanda ett lagom giftigt medel i sandbadet? Aska kan ju vara frätande på hönans hud.

Vi kommer att få ta över en del fina, tama höns som tyvärr har kalkben. Det kommer att bli avlusning för dem, men sedan funderar vi på ett så bra sandbad som möjligt, med riktigt fin sand spetsad med kiselgur så att de kvalster som eventuellt överlevt skall få det riktigt besvärligt att komma tillbaks. Kiselgur är ju ogiftigt och verkar genom att det skär sönder kvalstren mekaniskt. Men detta blir ett sommarprojekt, så jag har ingen info än ;)

javill

  • Inlägg: 11410
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Bekämpa kalkben med aska i sandbadet? (ej tama höns)
« Svar #5 skrivet: 07 mar-14 kl 13:28 »
Jag har kolsvart i mitt hönshus och när jag behövt fånga hönorna har jag haft en pannlampa som jag tänt precis innan jag fångat ett djur. Sen tar jag djuret under armen och går ut i stallet där det finns belysning och gör vad jag ska.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Henrik Penrik Filivilivenrik

  • Inlägg: 4602
  • F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
SV: Bekämpa kalkben med aska i sandbadet? (ej tama höns)
« Svar #6 skrivet: 07 mar-14 kl 19:35 »
Aska kan ju vara frätande på hönans hud.

Vad synd! Vi som tänkte spara aska och låta dem sandbada i det! Det är alltså ingen höjdaridé?
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14486
    • Östergötland
SV: Bekämpa kalkben med aska i sandbadet? (ej tama höns)
« Svar #7 skrivet: 07 mar-14 kl 20:53 »
Nu har jag inte full koll, men man gör ju asklut av lövaska, så jag antar att det inte är så bra att ha under fjädrarna på en höna. Jag skulle inte testa så där utan vidare.

lena70

  • Gäst
SV: Bekämpa kalkben med aska i sandbadet? (ej tama höns)
« Svar #8 skrivet: 08 mar-14 kl 09:46 »
Mörkt hönshus, pannlampa..(hellst att någon annan är med, och har lampan) känna sig fram, utföra det man ska i mörker..Bara lysa snabbt , då och då..Så man vet var hönan sitter på pinnen, vart man själv ska sätta sig med hönan sedan  osv..Bökigt, men brukar lugna rädda djur. Och man kan göra mer än vad man tror i mörker, bara igenom att känna sig fram..!!

karsan

  • Inlägg: 1903
    • Södermanland
SV: Bekämpa kalkben med aska i sandbadet? (ej tama höns)
« Svar #9 skrivet: 08 mar-14 kl 14:29 »
Jag tror inte man behöver ha totalt helmörkt. Om man kan ordna mycket svag belysning tror jag folk kan se men inte höns.

09

  • Inlägg: 175
    • -
SV: Bekämpa kalkben med aska i sandbadet? (ej tama höns)
« Svar #10 skrivet: 16 mar-14 kl 18:51 »
Tyvärr blir det full kalabalik även när jag försöker olja dem i mörker. De är så rädda så de vaknar snabbt och flyger kors o tvärs skrikandes i hönshuset. :(
Vad kan jag göra? Något medel att blanda i sandbadet då?
Jag försökte göra en balja med olja i so. De måste trampa i för att gå ut i hönsgården men då dricker de oljan, samt att redena och äggen blir alldeles oljiga.

Solblom

  • Inlägg: 93
    • Västergötland
    • Tvågårdar
SV: Bekämpa kalkben med aska i sandbadet? (ej tama höns)
« Svar #11 skrivet: 16 mar-14 kl 21:04 »
De blir kanske inte mindre stressade, men mörker, pannlampa och en håv? Behandlas bör de...

När jag var barn och hade dvärghöns med kalkben så fick vi tips om att behandla dem med samma medel som mot flatlöss. Min  mamma fick pallra sig till apoteket och apoteksdamerna bakom disken fick något mästrande i blicken när mamma släpade med oss ungar och köpte nämnda medel  ;D

Men vad jag kommer ihåg så fungerade det!

Men bör väl kollas med veterinär först...

karsan

  • Inlägg: 1903
    • Södermanland
SV: Bekämpa kalkben med aska i sandbadet? (ej tama höns)
« Svar #12 skrivet: 17 mar-14 kl 01:37 »
Ja, medlet mot flatlöss och huvudlöss (vanligt på dagisbarn och mindre skämmigt), samt mänskoskabb heter Tenutex och är bra mot fotskabb på höns. Receptfritt på apotek. Det kan räcka med en behandling.

Kålrabbis Mamma

  • Inlägg: 1136
    • Värmland
SV: Bekämpa kalkben med aska i sandbadet? (ej tama höns)
« Svar #13 skrivet: 17 mar-14 kl 12:31 »
Även om Du är fäst vid tuppen tycker jag nog att Du ska byta till en lugnare. Hispig tupp, hispiga hönor. En tupp ska ha en lugn och säker framtoning som gör att hönsen kan känna sig trygga. Tenutex blandat med vaselin är effektivt att stryka på kalkbenen. Prova att använda en stor håv att fånga hönsen med. Brukar gå lättare än att springande jaga dom. Täck över huvudet på hönan Du behandlar med något tygstycke då brukar dom "ge upp" och lugna sig. (När jag köper Tenutex på apoteket brukar jag snabbt säga att det är till hönsens fötter. Lite skämmigt faktiskt att köpa medlet.) :)
"Alltid något sa kärringen som hitta rävskit i hönshuset"

Melsäter

  • Inlägg: 512
  • Naturens kraft är en gåva
    • Södermanland
SV: Bekämpa kalkben med aska i sandbadet? (ej tama höns)
« Svar #14 skrivet: 20 mar-14 kl 04:47 »
Jag tror att jag har tips till dig. Enkla lösningar fungerar helt enkelt inte mot kalkben.
Förutom att ta in hönan till veterinär och få ett medel som man kan droppa på huden, vilket klarar problemet. Men då är karenstiderna för ägg och kött väldigt långa (jag minns inte riktigt) och det är dyrt.

Mina lantrashöns är också ganska vilda. Jag får komma nära vid matning osv men vid minsta tecken på infångande så utbryter vilda flaxanden och flyenden. Lyckas jag ändå få tag på en ändå så blir hela gänget hysteriska. Också nattetid i mörkret. Dessutom så är det väldigt pilligt att behandla i mörker eller halvmörker.

Steg 1 är att vara lugn själv. När man är nervös blir det värre. (Lätt att säga, jag vet, men det blir ju lättare efter hand när man blir van.)

Förbered allting du behöver för behandlingen vid en stol eller pall där du kommer att sitta. (Balja med såpvatten och borste (jag använder gammal tandborste), behandling, osv. (Personligen har jag inte haft bra resultat av tenutex, bättre med vaselin och tjära. Det finns en salva på ÖoB med vaselin, tjära och tea tree oil, men kolla på trådarna för input och synpunkter)
VIKTIGAST är en mörk tygbit för att täcka hönans huvud med - då blir hon lugnare. Ett mörkt lakan eller dylikt (jag använder en svart örngott, det blir lättast att täcka huvudet utan att det glipar). Kombinerad med ryggläge blir hönan hanterlig.

Infångandet: Försök att få till det så att en höna kommer för sig själv bortom synhåll. Jag släpper ut mina i hönsgården och lockar in den som kommer avsides med majs (mina hönors extasmat!) När du fångar in henne kommer hon sannolikt att skrika till men det gör inte de andra hysteriska om de är utom synhåll och äter själva i godan ro. Om du har hjälp kan det hjälpa att någon föser fram hönan in i ett hörn med en skiva masonit eller liknande, där du kan dyka in och plocka upp henne. Alternativt kan man köpa en fotkrok på mailorder, då kan du fånga in hönan utan att komma nära - en nödvändighet hos mig. Lyft upp hönan med fötterna så att hon kommer upp och ned - då stillas hon. Ta varsamt och bestämt tag om kroppen och vingarna (utan att släppa fötterna) och täck huvudet.

Då är det bara att sätta sig med fågeln på rygg i famnen och behandla. Jag brukar doppa fötterna i såpvattenbaljan och sedan borsta fötterna noggrannt. Sedan torka och smörja med tjock lager av salvan noggrannt på benen och i alla sprickor från nagelbädden till fjädersgränsen.

Klart!

Nystart i livet med katter och höns - Sörmlandsnaturen omfamnar

sonja på slätten

  • Inlägg: 2924
    • Halland
SV: Bekämpa kalkben med aska i sandbadet? (ej tama höns)
« Svar #15 skrivet: 20 mar-14 kl 07:37 »
Och en liten pekpinne:
Vänj hönsen från de är små vid att de infångas och hålls en liten stund då och då.
Man bör faktiskt ta till vana att en eller två gånger i månaden inspektera sin höns ordentligt. De kan vara helt nerlusade utan att det syns på håll. Kalkben och a
ndra fot-benproblen på benbefjädrade raser syns inte  heller. Inte heller hönsens hull.
Gör man detta, hinner man upptäcka problemen medan de är små.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Melsäter

  • Inlägg: 512
  • Naturens kraft är en gåva
    • Södermanland
SV: Bekämpa kalkben med aska i sandbadet? (ej tama höns)
« Svar #16 skrivet: 23 mar-14 kl 12:40 »
Helt enig med dig. Jag kommer dock inte åt mina kycklingar i början - mamman är mordisk! Det finns risk att skada kycklingar om man ger sig i kamp med henne...

Så regelbunden kontakt underlättar men det blir aldrig lätt för mig. Hönorna kommer intill mig men efter första har tagits är det som om de kmpar för livet.
Nystart i livet med katter och höns - Sörmlandsnaturen omfamnar

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14486
    • Östergötland
SV: Bekämpa kalkben med aska i sandbadet? (ej tama höns)
« Svar #17 skrivet: 23 mar-14 kl 22:29 »
Här tämjer ungarna allt ;D Utom mig då, som blir arg när det är ankskit i soffan >:(

Bertil

  • Inlägg: 7
    • Skåne
Tips vid behandling av höns och tuppar:
Ta en svart strumpa, klippa av den där foten börjar och trä foten sedan över djurets huvud.
Flaxande fåglar kan hindras genom att ta en plastkasse i lämplig storlek, samt klippa upp bottnen en bit.
Trä denna påse sedan över kroppen på fågeln och med anpassad storlek hindrar den vingarnas rörelser.
Låt sedan fågeln gripa om en gren/sittpinne och smörj med t.ex. Vaselin eller annan fet och trögflytande olja.
Upprepa behandlingen en gång per vecka i en månad eller längre om benet inte blir märkbart bättre.
Kalkben tycks vara ärftligt och inte smittsamt mellan individer. I vår hönsgård är det bara tuppen som är drabbad!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

487 gäster, 2 användare
svarvarsson, LimJans

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har läst tidningen hos en vän tidigare, men nu har jag äntligen kommit mig för att prenumerera själv. Ser fram mot mitt första nummer.
/Marie-Louise

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser