Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Erfarenheter av Clivus Multrum?  (läst 7858 gånger)

Pateras

  • Inlägg: 104
    • Uppland
Erfarenheter av Clivus Multrum?
« skrivet: 11 jan-21 kl 14:22 »
Finns det någon som har erfarenheter av Clivus Multrum komposttoaletter?
Har planer på en sommarstuga och funderar på en sådan komposttoalett.

Anders G.

  • Inlägg: 1039
    • -
SV: Erfarenheter av Clivus Multrum?
« Svar #1 skrivet: 12 jan-21 kl 11:00 »
Jag vet inte hur det fungerar i längden, har bara kört sedan 1990  :) i vårt då nybyggda permanentboende.

Ett problem har jag stött på. Ventilationsrören till och från var först galvade spirorör. Det rostade hål ganska fort. De är nu ersatta av plaströr, lite blandat PVC och Propen.

MickeMård

  • Inlägg: 1704
  • Allt åt alla.
    • Östergötland
SV: Erfarenheter av Clivus Multrum?
« Svar #2 skrivet: 12 jan-21 kl 11:52 »
Vi har haft cilvus multrum i 5 år och är nöjda. Har en utan sparett där urinet filtreras genom fekalierna ned i en låda i botten.

Våra metallrör har inte rostat sönder än i alla fall. Vi har kopplat på frånluften till ett luftningsrör som luftade wc avloppet förut och det funkar ganska bra, men om det blir för kallt i badrummet jämfört med källaren, vilket kan hända på vintern, så kan det bli så att självdraget inte räcker till och det luktar upp i badrummet istället. Det är inte så trevligt :)

Vi har den som är anpassad för 4 pers och vi är just nu bara 3 men den behöver ändå tömmas 2 gånger per år. Kan vara för att vi ströar med kutterspån från barrträd, eller att de räknar med att man jobbar borta på vardagar och bajsar 1 gång på jobbet var. Vi vuxna i hushållet jobbar på gården så det blir lite mer bajsande då.

Anders G. Du skriver att du har ett ventilationsrör in också. Hur menar du? Är det inte meningen att den ska dra in luft från själva toan och sen ut genom frånluftsröret? Nyfiken :)
Utan landsbygden finns ingen stad. Utan staden finns bara landsbygd.

Pateras

  • Inlägg: 104
    • Uppland
SV: Erfarenheter av Clivus Multrum?
« Svar #3 skrivet: 12 jan-21 kl 12:25 »
Vi har haft cilvus multrum i 5 år och är nöjda. Har en utan sparett där urinet filtreras genom fekalierna ned i en låda i botten.

Våra metallrör har inte rostat sönder än i alla fall. Vi har kopplat på frånluften till ett luftningsrör som luftade wc avloppet förut och det funkar ganska bra, men om det blir för kallt i badrummet jämfört med källaren, vilket kan hända på vintern, så kan det bli så att självdraget inte räcker till och det luktar upp i badrummet istället. Det är inte så trevligt :)

Vi har den som är anpassad för 4 pers och vi är just nu bara 3 men den behöver ändå tömmas 2 gånger per år. Kan vara för att vi ströar med kutterspån från barrträd, eller att de räknar med att man jobbar borta på vardagar och bajsar 1 gång på jobbet var. Vi vuxna i hushållet jobbar på gården så det blir lite mer bajsande då.

Anders G. Du skriver att du har ett ventilationsrör in också. Hur menar du? Är det inte meningen att den ska dra in luft från själva toan och sen ut genom frånluftsröret? Nyfiken :)

Vi är 3 i familjen och snart kanske 4 och stämmer det att om man har den största modellen så behöver man inte tömma den på flera år?

MickeMård

  • Inlägg: 1704
  • Allt åt alla.
    • Östergötland
SV: Erfarenheter av Clivus Multrum?
« Svar #4 skrivet: 12 jan-21 kl 15:57 »
Det vet jag inte. Så är inte fallet för oss med den vi har. Jag upplever det som att det inte komposteras så snabbt som det påstås. Men vi ströar med kutterspån från barrträd och det är nog inte optimalt. När vi har sågat mycket lövträd med motorsågen så brukar vi ströa med det och det bryts ned mycket snabbare.

Vet inte hur stor den största är, vi har som sagt den för 4 personer.

Men desto större man har desto mer sällan måste man ju tömma + att det hinner kompostera ihop mer så då kanske man kan komma till en punkt där det inte fyller på så mycket för att det hinner minska i volym på grund av kompostering.

Men detta skulle vara i en sommarstuga om jag inte förstod fel. Då blir det ju inte samma tryck som om det är i ett permanentboende där nästan alla bajsar alla sina bajsar i Multrumet.
Utan landsbygden finns ingen stad. Utan staden finns bara landsbygd.

MickeMård

  • Inlägg: 1704
  • Allt åt alla.
    • Östergötland
SV: Erfarenheter av Clivus Multrum?
« Svar #5 skrivet: 13 jan-21 kl 08:11 »
Det är inte så farligt att behöva "mocka ur" multrummet. Det är luktfritt och helt ok att hantera. Är mer som jord med lite flis kvar som inte förmultnat än.
Utan landsbygden finns ingen stad. Utan staden finns bara landsbygd.

Anders G.

  • Inlägg: 1039
    • -
SV: Erfarenheter av Clivus Multrum?
« Svar #6 skrivet: 15 jan-21 kl 07:33 »
Mitt trettio år gamla Clivus multrum har förutom ventilation genom stolarna även ett rör i vardera badrumsvägg som kopplas till den främre nedre delen av multrummet. Meningen är att toalettsitsarna skall vara stängda, relativt täta och huvuddelen av luften går genom rören.
Pateras: Håll koll på de (ännu) hela spirorören.

MickeMård

  • Inlägg: 1704
  • Allt åt alla.
    • Östergötland
SV: Erfarenheter av Clivus Multrum?
« Svar #7 skrivet: 15 jan-21 kl 12:41 »
Anders g, vad ströar ni med?
Utan landsbygden finns ingen stad. Utan staden finns bara landsbygd.

Anders G.

  • Inlägg: 1039
    • -
SV: Erfarenheter av Clivus Multrum?
« Svar #8 skrivet: 17 jan-21 kl 11:59 »
Sågspån, hyvelspån. Har man inte eget finns det i hästbutiker etc som stallströ.

MickeMård

  • Inlägg: 1704
  • Allt åt alla.
    • Östergötland
SV: Erfarenheter av Clivus Multrum?
« Svar #9 skrivet: 17 jan-21 kl 17:07 »
Ja, men det är samma här. Upplever att det är mycket bättre när det är från lövträd. Vi har det om vi har sågat mycket lövträd till ved. Bryts ned snabbare. Annars kör vi med kutterspån blandat med lite torvströ. Typ 3/4 kutterspån 1/4 torvströ.
Utan landsbygden finns ingen stad. Utan staden finns bara landsbygd.

MickeMård

  • Inlägg: 1704
  • Allt åt alla.
    • Östergötland
SV: Erfarenheter av Clivus Multrum?
« Svar #10 skrivet: 17 jan-21 kl 17:12 »
Har du problem med flugor? Vi har alltid lite flugor men det ökar på sommaren. Försökt bli av med dem några gånger men kommer tillbaka.
Utan landsbygden finns ingen stad. Utan staden finns bara landsbygd.

Pateras

  • Inlägg: 104
    • Uppland
SV: Erfarenheter av Clivus Multrum?
« Svar #11 skrivet: 18 jan-21 kl 07:30 »
Alltså helt ärligt detta forum är ju bara bäst. Tack för all info och hjälp. Men för all del sluta INTE att posta i denna tråd :)

En till fråga. Kan man slänga ner matrester i komposten också?

MickeMård

  • Inlägg: 1704
  • Allt åt alla.
    • Östergötland
SV: Erfarenheter av Clivus Multrum?
« Svar #12 skrivet: 18 jan-21 kl 08:05 »
Skulle inte göra det har hört folk som fått problem med flugor då. Skulle ha en separat kompost till det. Det går ju att gödslat med i landet tex, skulle jag inte göra med toakomposten, den gödslar jag veden med.
Utan landsbygden finns ingen stad. Utan staden finns bara landsbygd.

Pateras

  • Inlägg: 104
    • Uppland
SV: Erfarenheter av Clivus Multrum?
« Svar #13 skrivet: 18 jan-21 kl 09:31 »
Skulle inte göra det har hört folk som fått problem med flugor då. Skulle ha en separat kompost till det. Det går ju att gödslat med i landet tex, skulle jag inte göra med toakomposten, den gödslar jag veden med.

Ok bra att veta. Såg någon amerikansk snubbe på Youtube som hade en och han slängde in matrester också men som du säger det är ju väldigt lätt att bara ha en vanlig kompost på tomten för matavfall.

Anders G.

  • Inlägg: 1039
    • -
SV: Erfarenheter av Clivus Multrum?
« Svar #14 skrivet: 18 jan-21 kl 15:16 »
Finessen med ett multrum är att kunna kompostera matrester och matberedningsrester däri. Flugor sprutar man ihjäl, kan behöva upprepas ett par dagar allteftersom de kläcks, men sen är det gjort. Det är inte varje år man behöver spruta.

MickeMård

  • Inlägg: 1704
  • Allt åt alla.
    • Östergötland
SV: Erfarenheter av Clivus Multrum?
« Svar #15 skrivet: 18 jan-21 kl 19:41 »
Vad sprutar du med då?

Öppnar du luckan där nere och sprutar ?

Hade nog ändå separerat de olika komposterna då jag gärna använder komposten till gödsel men vill inte gödsla med multrumskomposten på saker jag ska äta sen. Skulle kunna göra det på fruktträd. Men som jag skrivit tidigare blir det i vedskogen. Men smaken är ju som baken ;)
Utan landsbygden finns ingen stad. Utan staden finns bara landsbygd.

Pateras

  • Inlägg: 104
    • Uppland
SV: Erfarenheter av Clivus Multrum?
« Svar #16 skrivet: 19 jan-21 kl 11:19 »
Vad sprutar du med då?

Öppnar du luckan där nere och sprutar ?

Hade nog ändå separerat de olika komposterna då jag gärna använder komposten till gödsel men vill inte gödsla med multrumskomposten på saker jag ska äta sen. Skulle kunna göra det på fruktträd. Men som jag skrivit tidigare blir det i vedskogen. Men smaken är ju som baken ;)

Är det inte lite det som är grejen också att man ska kunna gödsla med mullen sen eller är det inte lämpligt?

MickeMård

  • Inlägg: 1704
  • Allt åt alla.
    • Östergötland
SV: Erfarenheter av Clivus Multrum?
« Svar #17 skrivet: 19 jan-21 kl 12:11 »
Det går säkert. Men för mig så känns det sjyst att det gödslar min ved och bidrar till bördigare mark i skogen. Det har nog mer med mig att göra än vad som är möjligt :)

Jag är nöjd med att näringen inte lämnar gården och att ingen slambil behöver åka hit och hämta min skit :)
Utan landsbygden finns ingen stad. Utan staden finns bara landsbygd.

 

Anders G.

  • Inlägg: 1039
    • -
SV: Erfarenheter av Clivus Multrum?
« Svar #18 skrivet: 19 jan-21 kl 12:15 »
De flesta kommuner rekommenderar något halvårs efterkompostering av toalettkompost.
Vad man sprutar med mot flugor? Registrerade flugmedel i allmänna handeln.
Hur man sprutar? Jag stänger av fläkten några minuter och spruta ner i stolen.

MickeMård

  • Inlägg: 1704
  • Allt åt alla.
    • Östergötland
SV: Erfarenheter av Clivus Multrum?
« Svar #19 skrivet: 19 jan-21 kl 20:37 »
Ja efterkompostering ska det ju va också!

Jag har också använt flugsprej man inte tänkt på att preja någon dag senare. Ska prova det, tack!

Utan landsbygden finns ingen stad. Utan staden finns bara landsbygd.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

526 gäster, 9 användare (2 dolda)
xaelanar, Själv är bäste dräng, Anders Flix, Oskari, Radar, ärt, alternaiv

* Forum

* Om tidningen Åter



- Dessa välarbetade tidningar ger stor inspiration till att klara sig själv.!
/Inspiration

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser