Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Helt klart vatten, men ändå järn  (läst 2920 gånger)

johan_paz

  • Inlägg: 32
    • Västergötland
Helt klart vatten, men ändå järn
« skrivet: 04 jul-20 kl 13:07 »
Hej, har järn i vattnet, men ingen hummus, vad jag vet. Det är helt klart vad jag kan se, men luktar svagt metalliskt. Ibland kan pastavatten få lite rött skum, och det blir ofta röda fläckar på tvätt, särskilt där det har varit i kontakt med kroppen (gissar att detta beror på att saltet i svett reagerar med järn i vattnet).

Ett vattenprov taget för 1 år sedan visade ca 3mg/l järn på hösten. Men lukten av järn, och då troligen även halten, varierar med året, mer nu på sommaren, bättre vatten på höst/vinter/tidig vår

Hur kan jag filtrera detta enklast? Om jag förstått det rätt så har jag järn i jonform. 

Går det att filtrera med vanligt björnfilter? hade räckt till vår förbrukning då boendet är ett sommar/helgboende.

Om det ej går, måste jag syresätta vattnet för att få ur järnet? Platsen att ställa ett filter är minimal, har en plats på ca 40x40 cm vid sidan av tvättmaskinen bredvid vvb och under hydropressen...
Huset är byggt tidigt 1800 på mullbänk men gjutet under tvättstuga. Källare finns under en annan del av huset men vattnet kommer in genom plattan i tvättstugan.

Läste om att syresätta vattnet direkt i den (grävda) brunnen, kan detta ta ner halten järn? Eller kommer jag bara få rödare vatten med allt järn kvar fast utfällt?

Filter är som sagt en djungel, och både brunnsborrare och filtersäljare säljer ju gärna mer än vad man behöver.


torbjorn

  • Inlägg: 13715
    • Medelpad
SV: Helt klart vatten, men ändå järn
« Svar #1 skrivet: 04 jul-20 kl 13:15 »
Om järnet håller sig löst i vattnet, så måste pH-värdet vara lågt.  Det blir enklare att fälla ut eller filtrera bort järnet om man kan höja pH-värdet, t ex genom att tillsätta kalk. Ev kan det också hjälpa att lufta vattnet, så att kolsyra och ev en del andra syror som bidrar till att minska pH-värdet avgår med luften.

Vad blev det för pH-värde i vattenprovet som togs?  Kanske kan vara idé att kosta på flera vattenprover vid olika årstider för att se hur vattenkemin ändrar sig.

Kan det tänkas att järnhalten påverkas av hur stort vattenuttaget från brunnen är (t ex om det tas ut mycket vatten för bevattning på sommaren) eller av hur grundvattennivåerna är i trakten för tillfället? Statistik om grundvattennivåer kan man hitta på sgu.se .

johan_paz

  • Inlägg: 32
    • Västergötland
SV: Helt klart vatten, men ändå järn
« Svar #2 skrivet: 04 jul-20 kl 14:07 »
PH värdet vid det provet som var taget visade 7.0 vilket inte kan anses som väldigt lågt, tror jag?   Provet var visst taget i november, och då brukar jag knappt kunna känna smak av järn i vattnet.
 
Fyllde ett stort glas brunnsvatten i går, ser ingen skillnad på det och kommunalt vatten som jag har i ett glas bredvid. Dock har det blivit en hel del bubblor i vattnet.

Det är mest att vi är här hela sommaren som gör att förbrukningen ökar, vattnar ej med detta vatten.
Brunnen används för övrigt året om, delas med mina föräldrar i grannfastigheten, som dock ej gör av med så mycket vatten.



Om järnet håller sig löst i vattnet, så måste pH-värdet vara lågt.  Det blir enklare att fälla ut eller filtrera bort järnet om man kan höja pH-värdet, t ex genom att tillsätta kalk. Ev kan det också hjälpa att lufta vattnet, så att kolsyra och ev en del andra syror som bidrar till att minska pH-värdet avgår med luften.

Vad blev det för pH-värde i vattenprovet som togs?  Kanske kan vara idé att kosta på flera vattenprover vid olika årstider för att se hur vattenkemin ändrar sig.

Kan det tänkas att järnhalten påverkas av hur stort vattenuttaget från brunnen är (t ex om det tas ut mycket vatten för bevattning på sommaren) eller av hur grundvattennivåerna är i trakten för tillfället? Statistik om grundvattennivåer kan man hitta på sgu.se .

kretslopp

  • Inlägg: 2244
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Helt klart vatten, men ändå järn
« Svar #3 skrivet: 04 jul-20 kl 14:56 »
Om brunnen var minn så skulle jag tömma brunnen ned i botten så den blir tom, och det rinner fram nytt vatten. Då får du upp utfällt järn och ett friskare vatten rinner fram.
kretslopp

torbjorn

  • Inlägg: 13715
    • Medelpad
SV: Helt klart vatten, men ändå järn
« Svar #4 skrivet: 04 jul-20 kl 15:29 »
Två intressanta prov man kan göra själv för att jämföra vatten med olika ursprung när det gäller gasinnehåll:

1)  Koka upp vattnet långsamt i en kastrull (ha inte plattan på full effekt utan kanske halvt pådrag). Kolla vid vilken temperatur vattnet börjar sjuda och bedöm hur kraftigt det sjuder innan det börjar koka.

2) Kolsyra vattnet i en Sodastream, och titta på hur mycket det "bubblar efter" när man släpper trycket efter kolsyrningen.  Bedöm om och i så fall hur vattnets smak och lukt ändras då det har blivit kolsyrat.

Förresten, är brunnen grävd eller borrad?

johan_paz

  • Inlägg: 32
    • Västergötland
SV: Helt klart vatten, men ändå järn
« Svar #5 skrivet: 04 jul-20 kl 17:00 »
Har ingen bra termometer för att testa kokningen, men testade med sodastream, vattnet smakar och luktar betydligt mindre efter att kolsyrat. Vad betyder det?
Glaset med brunnsvatten som jag hällde upp igår har nu lika mycket bubblor längs sidorna som glaset jag hällde upp sodastreamat brunnsvatten nu nyss. Betyder det att jag har lite kolsyra i vattnet och att mer av den varan stoppar järnet att fällas ut/lukta/smaka?


Brunnen är grävd, eller det är snarare två brunnar, en som används hela tiden, ligger uppe på en höjd vid foten av ett berg, används med självtryck. Sedan går det vidare till en lägre belägen brunn där husen är sammankopplade i, denna brunn används vanligen bara när den första brunnen får för låg nivå, då pumpar vi upp vatten ifrån den andra brunnen till den första.

Den andra brunnen har jag börjat renovera, då översta ringarna var slut, ett hål mellan första o andra ring bland annat. Rejält mycket rostbruna avlagringar på insidan den. Väntar på grävmaskinist för att återfylla på utsidan av en platonmatta som vi sätter en bit förbi de två översta ringarna.

torbjorn

  • Inlägg: 13715
    • Medelpad
SV: Helt klart vatten, men ändå järn
« Svar #6 skrivet: 04 jul-20 kl 21:01 »
Nja, det intressanta med bubblorna är vad som händer just när du släpper trycket i sodastreamen efter att du har kolsyrat. Just i det ögonblicket stiger det upp bubblor. Det jag har märkt är att vatten från den borrade brunnen vid min stuga, som innehåller både det ena och det andra (bl a svavelväte) bubblar mycket kraftigare i det läget än vad det kommunala vattnet i Sundsvall gör. Vatten från en borrad brunn nära kusten efterbubblar inte alls. Det sistnämnda vattnet är också intressant för att det knappt sjuder alls innan det börjar koka.

johan_paz

  • Inlägg: 32
    • Västergötland
SV: Helt klart vatten, men ändå järn
« Svar #7 skrivet: 04 jul-20 kl 21:44 »
Här är, ifrån vänster till höger:

Kommunalt vatten - stått ett dygn
Brunnsvatten - stått ett dygn
Brunnsvatten - stått 3 timmar
Brunnsvatten kört i soda streamer - stått 3 timmar

Vattnet från den grävda brunnen håller bubblor tills man tillsatt mer kolsyra.

Frågan är vad man kan utröna av detta :)


https://ibb.co/Zmb1F1W

torbjorn

  • Inlägg: 13715
    • Medelpad
SV: Helt klart vatten, men ändå järn
« Svar #8 skrivet: 05 jul-20 kl 10:45 »
Det finns ju helt klart gaser i vattnet. Märks någon särskild lukt från det, om du luktar alldeles intill stråle/dusch från vattenkran?

Men det är fortfarande intressant att se vad som händer just sekunden efter att man släpper trycket i en sodastream.

 

johan_paz

  • Inlägg: 32
    • Västergötland
SV: Helt klart vatten, men ändå järn
« Svar #9 skrivet: 05 jul-20 kl 16:07 »
Det finns helt klart lukt ifrån vattnet ja. Men inte "äggfis" utan mer metalliskt.

Det händer inget direkt alls när jag släpper trycket ifrån den, vad jag kan se? Vad ska hända/inte hända? Och vad kan det indikera?

johan_paz

  • Inlägg: 32
    • Västergötland
SV: Helt klart vatten, men ändå järn
« Svar #10 skrivet: 05 jul-20 kl 19:39 »
Vilket i sig kan bero på att min Sodastreamer, en aarke, släpper trycket själv när det uppnått det

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14374
    • Östergötland
SV: Helt klart vatten, men ändå järn
« Svar #11 skrivet: 06 jul-20 kl 01:09 »
Du har förmodligen syrefritt, och koldioxidrikt vatten. Järnet håller sig i lösning i det. Om du luftar så fäller järnet ut och går att filtrera bort, men järnutfällningen blir inte stora klumpar direkt, så du behöver en tank efter brunnen om du luftar i den. Till exempel en stor hydrofor. Sätt ett vanligt partikelfilter efter den och bered dig på att tömma tanken på slam, kanske en gång per år.

kretslopp

  • Inlägg: 2244
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Helt klart vatten, men ändå järn
« Svar #12 skrivet: 06 jul-20 kl 08:31 »
Eller rensa brunnen regelbundet genom att länsa den med länspump.
Ett helt annat råd som jag snappat upp men inte provat är att använda ättika i stället för sköljmedel i tvättmaskinen. då får du ingen järnfällning på tvätten.
kretslopp

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14374
    • Östergötland
SV: Helt klart vatten, men ändå järn
« Svar #13 skrivet: 06 jul-20 kl 09:23 »
Ättika hindrar ju utfällning, men frågan är hur bra det fungerar som tvättmedel. Fast tvätten är oftast inte så skitig så det är nog ingen fara att testa. Men vid sköljningen så faller det ut i alla fall.

Rensa brunnen fungerar inte på det här problemet, eftersom järnet kommer ifrån berggrunden där det syrefria vattnet uppehåller sig. Det är det djupare vattnet som helt naturligt innehåller järn.


Läste frågan lite noggrannare, och testa du att lufta i brunnen eftersom du hade problem med plats. Går det inte bra så har du bara köpt en akvariepump i onödan. Jag skulle sätta ett enkelt filter, typ detta https://www.rinkabyror.se/artikel/filterpatron-r30/ någonstans där du lätt kommer åt att öppna och göra rent. Det är inte fel med partikelfilter i vilket fall som helst.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16854
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Helt klart vatten, men ändå järn
« Svar #14 skrivet: 06 jul-20 kl 11:55 »
Ättika hindrar ju utfällning, men frågan är hur bra det fungerar som tvättmedel. Fast tvätten är oftast inte så skitig så det är nog ingen fara att testa. Men vid sköljningen så faller det ut i alla fall.

Rensa brunnen fungerar inte på det här problemet, eftersom järnet kommer ifrån berggrunden där det syrefria vattnet uppehåller sig. Det är det djupare vattnet som helt naturligt innehåller järn.


Läste frågan lite noggrannare, och testa du att lufta i brunnen eftersom du hade problem med plats. Går det inte bra så har du bara köpt en akvariepump i onödan. Jag skulle sätta ett enkelt filter, typ detta https://www.rinkabyror.se/artikel/filterpatron-r30/ någonstans där du lätt kommer åt att öppna och göra rent. Det är inte fel med partikelfilter i vilket fall som helst.

Det var juh självtryck från källan till brunnen.
Dvs rent teoretiskt så skulle man kunna bygga sig en luftningsanläggning ganska enkelt där. Genom att låta vattnet tryckas ut genom en dusch eller något.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14374
    • Östergötland
SV: Helt klart vatten, men ändå järn
« Svar #15 skrivet: 06 jul-20 kl 13:11 »
Det var juh självtryck från källan till brunnen.
Dvs rent teoretiskt så skulle man kunna bygga sig en luftningsanläggning ganska enkelt där. Genom att låta vattnet tryckas ut genom en dusch eller något.

Tror det blir svårt, men jag kanske inte fattar riktigt hur det ser ut.

Citera
Brunnen är grävd, eller det är snarare två brunnar, en som används hela tiden, ligger uppe på en höjd vid foten av ett berg, används med självtryck. Sedan går det vidare till en lägre belägen brunn där husen är sammankopplade i, denna brunn används vanligen bara när den första brunnen får för låg nivå, då pumpar vi upp vatten ifrån den andra brunnen till den första.

Citera
Platsen att ställa ett filter är minimal, har en plats på ca 40x40 cm vid sidan av tvättmaskinen bredvid vvb och under hydropressen...


Men om vattnet är OK när bara föräldrarna använder det kanske det hänger på att sunkvatten från den nedre brunnen kommer upp i den övre och förstör. Kan ju vara järn som tillförs från den pumpen eller ledningar.



torbjorn

  • Inlägg: 13715
    • Medelpad
SV: Helt klart vatten, men ändå järn
« Svar #16 skrivet: 06 jul-20 kl 14:31 »
Eller rensa brunnen regelbundet genom att länsa den med länspump.
Ett helt annat råd som jag snappat upp men inte provat är att använda ättika i stället för sköljmedel i tvättmaskinen. då får du ingen järnfällning på tvätten.

Nja, i så fall kommer just det sköljvatten i vilket maskinen tillsätter sköljmedel/ättika inte att ge någon fällning, men om det inte sker i sista sköljvattnet får man ändå samma problem med de följande sköljvattnen.

torbjorn

  • Inlägg: 13715
    • Medelpad
SV: Helt klart vatten, men ändå järn
« Svar #17 skrivet: 06 jul-20 kl 14:31 »
Vilket i sig kan bero på att min Sodastreamer, en aarke, släpper trycket själv när det uppnått det

Då får man observera flaskan just i ögonblicket då den släpper trycket.

johan_paz

  • Inlägg: 32
    • Västergötland
SV: Helt klart vatten, men ändå järn
« Svar #18 skrivet: 08 jul-20 kl 09:30 »
Kanske inte helt välförklarat. Nedre brunnen har pump med backventil, så att vattnet ifrån den övre brunnen ej fyller upp den.

Kör vi pumpen i den nedre brunnen så kan vi öppna en ventil i den övre brunnen för att fylla den, bakvägen. Pem-slangen som går in i (eller snarare ut ifrån) den övre  har en t-koppling, en med troligen en backventil neråt, och en med en manuell ventil uppåt, just för att kunna öppna upp och fylla övre brunnen om nivån är låg.

Så i normalfallet så används enbart självtryck ifrån övre brunnen till bägge fastigheter. Jag har en manometer på inkommande vatten så jag kan se tryck=vattenpelare=hur mycket vatten som är i brunnen.

Eftersom det inte används pump, så är det väldigt lite infrastruktur i systemet, inga tankar eller filter, förutom en 24l hydropress som reglerar pumpen i nedre brunnen, när den väl slås på.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

305 gäster, 4 användare
xaelanar, ärt, per.martinsson, LimJans

* Forum

* Om tidningen Åter



- Underbar tidning eftet att jag läst flera nummer hos en väninna är det nu dags för egen prenumeration
/lena S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser