Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Isolering till ässjan som tåler Borax  (läst 3574 gånger)

Lakeside

  • Inlägg: 11
Isolering till ässjan som tåler Borax
« skrivet: 29 dec-19 kl 18:50 »
Hej!

Jag har precis börjat med taffliga försök att mönstervälla stål. Problemet är att isoleringen i ässjan (gasolässja) blir förstörd och det blir hål i den eldfasta teglet.
 Någon som har förslag på vilken isolering och tegel som funkar med Borax alternativt något flussmedel som inte förstör ässjan.

mvh
Lakeside

torbjorn

  • Inlägg: 13715
    • Medelpad
SV: Isolering till ässjan som tåler Borax
« Svar #1 skrivet: 29 dec-19 kl 20:10 »
Det är inte bara ässjan som förstörs av borax, smedens hälsa förstörs i minst lika hög grad. Så gå in för att hitta ett annat flussmedel istället!

Lakeside

  • Inlägg: 11
SV: Isolering till ässjan som tåler Borax
« Svar #2 skrivet: 30 dec-19 kl 09:07 »
Jag har förstått att Borax inte toppar listan på hälsosamma produkter. Vad kan man ersätta Boraxen med?

torbjorn

  • Inlägg: 13715
    • Medelpad
SV: Isolering till ässjan som tåler Borax
« Svar #3 skrivet: 30 dec-19 kl 13:21 »
Forna dagars flussmedel för klensmide var ju helt enkelt sand av lämplig kvalitet.  Om man sneglar på vad som används mer storskaligt i stålindustrin, så kanske det skulle kunna fungera med kalk eller dolomit.

Lakeside

  • Inlägg: 11
SV: Isolering till ässjan som tåler Borax
« Svar #4 skrivet: 30 dec-19 kl 19:19 »
Ska det vara någon speciell sand eller funkar det med vanlig grus?

Kan vara värt att ta en tur till stranden och "låna" en näve för att testa. Lär krävas lite annan teknik för att få sanden att stanna kvar men kan det ge några fler år att leva är det väl värt att prova.

Håkan B

  • Inlägg: 604
    • Värmland
SV: Isolering till ässjan som tåler Borax
« Svar #5 skrivet: 31 dec-19 kl 14:05 »
Kvarts sand ska det vara i så fall . Men det funkar även bra med vanligt flussmedel och krossad sandsten ska visst funka med har ja hört .

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Isolering till ässjan som tåler Borax
« Svar #6 skrivet: 11 jan-20 kl 09:34 »
Är nu borax så jättefarligt att man inte kan lösa det med en respirator och handskar? Det större problemet är väl att ässjan tar illa upp.

torbjorn

  • Inlägg: 13715
    • Medelpad
SV: Isolering till ässjan som tåler Borax
« Svar #7 skrivet: 12 jan-20 kl 17:30 »
Jag har hittat en uppgift i en gammal bok om att sand från något sandtag vid Dalälven i Avesta tydligen ska ha varit utmärkt som vällsand.

Svart

  • Inlägg: 594
  • tills jag hittar något mörkare
    • Västergötland
SV: Isolering till ässjan som tåler Borax
« Svar #8 skrivet: 13 jan-20 kl 09:10 »
Intressant! Är din isolering som vitt fluff? Så är det i min iaf, påminner lite om mineralull nästan. Petar jag på det så faller det sönder eller flyttar sig så jag skulle väl egentligen vilja byta mot nåt bättre. Inköpspriset på ässjan var lågt så jag antar att komponenterna inte är premium i min.
Jag kan höra med min gasolleverantör vad han säger, han kanske har nåt bra då han säljer ässjor, grillar och rökar och sånt. Ska ändå dit och byta tub i veckan :)

Alec Steele byggde ju sin senaste ässja hyfsat nyligen men jag lyssnade inte på vad de blandade för bruk. De hade lagt plåtskalet upponer och gjöt isoleringen av något de blandade i en hink.
Idag har jag inte sett en enda fotgängare som saknade reflex. Tänk på det.

Svart

  • Inlägg: 594
  • tills jag hittar något mörkare
    • Västergötland
SV: Isolering till ässjan som tåler Borax
« Svar #9 skrivet: 13 jan-20 kl 09:24 »
https://www.antracit.se/75-ovrigt-grunder-smidesteknik-miscellaneous-basics/16656-annat-flussmedel-an-borax.html

Hittade ett 13 år gammalt inlägg på Antracit där en användare skrivit en del om kvarts som flussmedel. Även om ett forum inte är aktivt längre så kan man hitta bra saker där, skönt att det finns kvar fortfarande.

Kvartssand finns vid Vättern, man kanske kan använda slipdammet från en slipsten. Det innehåller ju järn dessutom, det ska vara bra har jag hört av andra.
Idag har jag inte sett en enda fotgängare som saknade reflex. Tänk på det.

Svart

  • Inlägg: 594
  • tills jag hittar något mörkare
    • Västergötland
SV: Isolering till ässjan som tåler Borax
« Svar #10 skrivet: 20 jan-20 kl 15:35 »
Funderar lite på att krossa glas för det är ju kvarts. Men det ska visst bli som glas på järnet sen och spricka till många små ilskna bitar när man slår med hammaren. Men jag får ta och lära mig välla innan jag experimenterar tror jag, kanske även innan jag pratar :)
Idag har jag inte sett en enda fotgängare som saknade reflex. Tänk på det.

torbjorn

  • Inlägg: 13715
    • Medelpad
SV: Isolering till ässjan som tåler Borax
« Svar #11 skrivet: 20 jan-20 kl 21:40 »
Vanligt glas är inte ren kvarts (kiseldioxid, SiO2), det finns många andra beståndsdelar i glas också.

Svart

  • Inlägg: 594
  • tills jag hittar något mörkare
    • Västergötland
SV: Isolering till ässjan som tåler Borax
« Svar #12 skrivet: 21 jan-20 kl 09:20 »
Mycket riktigt Torbjörn, wikipedia säger att vanligt glas innehåller glasbildare (kvartssand förr och krossad kvarts nu), flussmedel och stabilisatorer. Det verkar inte vara ett flussmedel som smeden har nytta av, annars hade det ju varit praktiskt :)
https://sv.wikipedia.org/wiki/Glas

Det sägs att man kan använda aska istället för borax på en del ställen, andra väller helt utan.
På ett ställe stod det att gamla tiders järn innehöll så mycket orenheter att de funkade lite som borax och hjälpte till att ta bort syre ur vällfogen så gamla smeden behövde inget borax. Behovet kom på senare år när järnet blev renare och därmed mer svårvällt. Det tycker jag är en rimlig förklaring.

Att en del väller helt utan borax eller sand skulle kunna förklaras av att de har god kontroll på ässjan och inte tillför mer luft än vad som behövs för att få en reducerande eld med lite överskott av bränsle i förhållande till syret. Det vore kanske det bästa om man lyckades med? Alec Steele pratade om att det skulle stå en låga ur gasolässjan (Dragons breath) men det var sånt liv i rummet att jag inte hörde vad han sa mer, men det låter ju som samma sak.
Idag har jag inte sett en enda fotgängare som saknade reflex. Tänk på det.

Svart

  • Inlägg: 594
  • tills jag hittar något mörkare
    • Västergötland
SV: Isolering till ässjan som tåler Borax
« Svar #13 skrivet: 10 feb-20 kl 12:31 »
Min gasolhandlare hade inga tips på isolering till ässjan. De säljer små gasoldrivna ässjor så jag tänkte att de kanske hade nån idé men de hade samma vita luddisolering som jag.
Idag har jag inte sett en enda fotgängare som saknade reflex. Tänk på det.

 

borsdorfer

  • Inlägg: 337
    • Skåne
SV: Isolering till ässjan som tåler Borax
« Svar #14 skrivet: 05 jul-20 kl 16:53 »
Mineralet "Grönsten" har använts som flussmedel tidigare. Har lägre smältpunkt än kvarts och är betydligt ofarligare än borax.

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Isolering till ässjan som tåler Borax
« Svar #15 skrivet: 21 jul-20 kl 08:51 »
Jag kollade på denna video och det lter som med gasolässjor hör det till att byta isoleringen regelbundet

https://www.youtube.com/watch?v=GUACTUWMvTA

Fortfarande undrar jagt om borax är sådär jättefarligt som det påstås att man måste va orolig för att nyttja det som fluss. Används ju nästan rent som tillsats för tvättmedel till kläder.
« Senast ändrad: 21 jul-20 kl 10:31 av DennisCA »

torbjorn

  • Inlägg: 13715
    • Medelpad
SV: Isolering till ässjan som tåler Borax
« Svar #16 skrivet: 21 jul-20 kl 12:46 »
Nja, borax har använts i USA, men har varit förbjudet som tvättmedelstillsats i resten av världen i många år. I varje fall är det helt och hållet borta från fabrikstillverkade tvättmedel.

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Isolering till ässjan som tåler Borax
« Svar #17 skrivet: 22 jul-20 kl 07:16 »
OK men ändå att det är tillåtet där så gör ju inte att det låter som det vore något jättefarligt som typ bly eller arsenik, utan något man nog borde kunna handskas med på ett säkert vis utan problem med lite sunt bondförnuft. Undrar om det är typ värre än att exponeras för koldammet i en kolässja.

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Isolering till ässjan som tåler Borax
« Svar #18 skrivet: 19 aug-20 kl 12:58 »
I denna video talas det om hur gasässjor far illa av flux och vällning. En lösning är att ha en offerbit till golv, en annan var att ha en bädd av koks till golv.

https://www.youtube.com/watch?v=HuFXhYR-vDc


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

308 gäster, 5 användare (1 dolda)
xaelanar, Stengrim, Mahok, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Den bästa tidningen någonsin.
/Karl-Lucas

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser