Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  - 31 och nyfödda lamm! HJÄLP!!!  (läst 5148 gånger)

Whippet

  • Inlägg: 549
  • Fler självhushållare i världen
    • Norrbotten
- 31 och nyfödda lamm! HJÄLP!!!
« skrivet: 16 mar-10 kl 07:35 »
Fan! Fan! Fan!

Vad är oddsen att tackan ska lamma den enda natten på riktigt länge då det varit riktigt kallt?

Kom ut kring 6 i morse och hör ett ömkligt litet 'Bäää' mitt ibland tackornas vrälande om att de vill ha mat.
Alma har fått 2 små lamm. Dom är isiga i pälsen på ryggen, men(tack och lov) varma i huden under.

Jag har satt upp en värmelampa och stängt in tackan + hennes 2 lamm. De små verkar äta och ser pigga ut, men det är ju så jävla kallt!

Vad tycker ni? Ska jag ta in dem? Ska jag bara hålla koll på dem?

Hjälp!!!
Vi är ett par med 2-årig son som har en Hamiltonstövare, en Border Collie, tre bondkatter, 5+1 blandrasfår, 5+2(+1 kyckling) blandrashöns, 2 linderödgyltor. Såsmåningom kommer det Fjällnära Fjällkor och kanske någon get och häst :)

moppe

  • Inlägg: 180
SV: - 31 och nyfödda lamm! HJÄLP!!!
« Svar #1 skrivet: 16 mar-10 kl 07:42 »
Håll koll. Har du värmelampa så tror jag nog att det går bra. Mycket halm och täta väggar så det inte drar.

Whippet

  • Inlägg: 549
  • Fler självhushållare i världen
    • Norrbotten
SV: - 31 och nyfödda lamm! HJÄLP!!!
« Svar #2 skrivet: 16 mar-10 kl 08:00 »
Håll koll. Har du värmelampa så tror jag nog att det går bra. Mycket halm och täta väggar så det inte drar.

Tack moppe.
Egentligen är det kanske logiskt vad man ska göra men jag blir så osäker när allt kör ihop sig.  :-\
Vet hur högt/lågt jag ska sätta lampan. Vill ju anpassa efter lammen, men inte bränna tackan. Kan man ens bränna sig på strålvärmen från en värmelampa? Har aldrig kollat...
Ska ut och titta nu igen...
Vi är ett par med 2-årig son som har en Hamiltonstövare, en Border Collie, tre bondkatter, 5+1 blandrasfår, 5+2(+1 kyckling) blandrashöns, 2 linderödgyltor. Såsmåningom kommer det Fjällnära Fjällkor och kanske någon get och häst :)

Bie

  • Inlägg: 225
    • Norrbotten
SV: - 31 och nyfödda lamm! HJÄLP!!!
« Svar #3 skrivet: 16 mar-10 kl 08:14 »
Jag tycker att du kan ta det lungt!
Se till att dom blir torra bara.
Värmen kommer ju fort med solen åxå.
Brukar ha lampan dryga metern över golvet så att tackan kan gå under, (hon lär inte ligga där).
Lycka till!
En har det som en förtjänar!

Klipparn

  • Inlägg: 983
  • Nygift
    • Skåne
    • Santatorp
SV: - 31 och nyfödda lamm! HJÄLP!!!
« Svar #4 skrivet: 16 mar-10 kl 08:22 »
Värme och kolla så dom äter , så går det bra.
Lammproducent och fårklippare..
Swoooosh!     What was that?        That was your life, mate.
Oh. That was quick. Do I get another one?      Sorry, mate, that was it...    (Basil Fawlty)

Whippet

  • Inlägg: 549
  • Fler självhushållare i världen
    • Norrbotten
SV: - 31 och nyfödda lamm! HJÄLP!!!
« Svar #5 skrivet: 16 mar-10 kl 08:48 »
Har varit ute och gett mer halm, mat och vatten(hon drack dock inte så jag lyfte bort hinken igen) till den nyblivna mamman.
Har inte sett lammen äta, men magarna tycks innehålla något så det är nog avklarat. :D

Det är i alla fall en ljus flicka och en mörk pojke. De har börjat torka ordentligt i pälsen nu när de fick värmelampa, så nu känner jag mig mycket lugnare.
Hobbyfårägare har rätt. Tackan står på sidan om lampan och inte under den. :D

Gud vad jag är glad att alternativ.nu finns. Ni är ett så fint stöd när jag får lite nervpirr-känslor mitt i djurhållningen...  ;D
Vi är ett par med 2-årig son som har en Hamiltonstövare, en Border Collie, tre bondkatter, 5+1 blandrasfår, 5+2(+1 kyckling) blandrashöns, 2 linderödgyltor. Såsmåningom kommer det Fjällnära Fjällkor och kanske någon get och häst :)

moppe

  • Inlägg: 180
SV: - 31 och nyfödda lamm! HJÄLP!!!
« Svar #6 skrivet: 16 mar-10 kl 09:40 »
Ja visst är det ett bra ställe detta när det kör ihop sig :).
Om lammen går omkring efter så här lång tid så har de fått att äta och mår bra. Skönt att höra att allt gick bra. Värmelampan känner jag är en värdefull vän, säkert mest för mina nerver  ::) men det känns skönt att sticka i kontakten när det är nylammat  ;D.

Jordbron

  • Inlägg: 754
    • Västergötland
    • Jordbron
SV: - 31 och nyfödda lamm! HJÄLP!!!
« Svar #7 skrivet: 16 mar-10 kl 11:36 »
Man kan ju hjälpa tackan om det behövs vid fler lamningar genom att handukstorka de små nyfödda lammen så de blir varmare fortare. Eller så kan man fylla pet-flaskor med hett vatten & bädda åt de små så de får värme ifrån fler håll än bara värmelampan om man tycker att det behövs.

Lycka till!
Småskaliga "farmare" med klövsjöfår, finullsfår, gotlands- och mellerudskaniner, orangekaniner, havanafrassar, öländska dvärghöns, samt en border collie & ett gäng katter. Snart kanske även med bin.
http://www.jordbron.se

ulfg

  • Inlägg: 1006
SV: - 31 och nyfödda lamm! HJÄLP!!!
« Svar #8 skrivet: 16 mar-10 kl 11:50 »
Du är ju en klok fårägare utrustad med värmelampa och allt. Det har väl redan lugnat ner sig för dig. Till nästa år kan du ju se till att släppa till baggen först i början på december. Så slipper du obehaget med tidiga lammningar under såna här vintrar. Fick själv lamm i januari förra året, två dog och en klarade sig. Inget kul med utegångsfår då.
Mångsysslare med 12 gutefår norr om Varberg.

Whippet

  • Inlägg: 549
  • Fler självhushållare i världen
    • Norrbotten
SV: - 31 och nyfödda lamm! HJÄLP!!!
« Svar #9 skrivet: 16 mar-10 kl 15:54 »
Du är ju en klok fårägare utrustad med värmelampa och allt. Det har väl redan lugnat ner sig för dig. Till nästa år kan du ju se till att släppa till baggen först i början på december. Så slipper du obehaget med tidiga lammningar under såna här vintrar. Fick själv lamm i januari förra året, två dog och en klarade sig. Inget kul med utegångsfår då.

Tack för att du kallar mig klok, men jag är rädd för att det inte var till fåren jag köpte lampan.
Det var till mina katter som jag inte har hjärta att lämna utan ett varmt ställe på vintern. De vill inte alltid komma in på natten, så vi fick köpa en värmelampa till dem för att kunna sova utan att oroa oss. Har en till hönsen också så det går att ordna fler varma boxar vid behov dock(hönsen kan få radiator i stället vid behov).

När det gäller baggsläpp, måste jag erkänna att jag inte trodde att vår nya bagge skulle få 'komma till' så fort för han var bara en tredjedel så stor som tackorna. Vi köpte ett bagglamm i höstas som verkligen inte var stor och välväxt, men i brist på annan bagge blev det han. Det verkar som om han fick 'komma till' redan en vecka efter att han släpptes in till tackorna. Nu vet jag att även gamla tackor gillar lammkött  ;D Men jag hoppas att de andra var lite mer svårflörtade.
Vi är ett par med 2-årig son som har en Hamiltonstövare, en Border Collie, tre bondkatter, 5+1 blandrasfår, 5+2(+1 kyckling) blandrashöns, 2 linderödgyltor. Såsmåningom kommer det Fjällnära Fjällkor och kanske någon get och häst :)

Trasslan

  • Inlägg: 277
  • Drömmar är till för att förverkligas☺
    • Medelpad
SV: - 31 och nyfödda lamm! HJÄLP!!!
« Svar #10 skrivet: 16 mar-10 kl 19:31 »
Ja lammkött är det många som tycker om ;) Mina lammade också när det var svinkallt -25 men det var aldrig några problem, de fick vara i sadelkammaren en natt så att de blev ordentligt torra. Vad är det för får du har, kan du inte sätta in bilder, det är så roligt att se alla vackra lamm :)
Helsingefår genbank, lite blandade höns, hundar och katt.

Whippet

  • Inlägg: 549
  • Fler självhushållare i världen
    • Norrbotten
SV: - 31 och nyfödda lamm! HJÄLP!!!
« Svar #11 skrivet: 16 mar-10 kl 20:18 »
Just nu är det en salig blandning i våra får. :-\ Tackorna är korsning mellan gotlänningar, och diverse olika köttraser. Baggen är dock renrasig rya, och det ska bli helt rya i flocken så småning om. Det blir bara så dyrt att köpa alla på en gång, så vi tänkte oss väl en inköpt ryatacka per år + att vi ska ta reda på egen avkomma.

Bilderna får nog komma imorgon, för det var lite mörkt med mina fjuttiga lysrör + värmelampan.
Vi är ett par med 2-årig son som har en Hamiltonstövare, en Border Collie, tre bondkatter, 5+1 blandrasfår, 5+2(+1 kyckling) blandrashöns, 2 linderödgyltor. Såsmåningom kommer det Fjällnära Fjällkor och kanske någon get och häst :)

Whippet

  • Inlägg: 549
  • Fler självhushållare i världen
    • Norrbotten
SV: - 31 och nyfödda lamm! HJÄLP!!!
« Svar #12 skrivet: 17 mar-10 kl 06:46 »
Nu på morgonen när jag vaknade - kl 4.30 - var det åter igen svinkallt. -29 grader. Jag skyndade mig att dra på mig kläderna och sprang(jo faktiskt) ut till fårstallet för att inga lamm skulle bli alltför nedkylda om det blivit något tillskott i natt.
Förstå min sorg när jag möts av absolut tystnad där inne. Det låg en mycket tryckt stämning över min lilla flock och störst sorg kände nog Alma som blev mor igår.
Hennes fina lilla svarta bagglamm låg död på halmbädden och hon stod vakande över honom.  :'( :'( :'(

Lilla Kenny finns inte mer och jag har ingen aning om vad som har hänt honom.
Alternativen är; Frusit ihjäl(för även om det finns en värmelampa betyder det ju inte att han stått under den), ihjälstångad/-trampad/-legad(för det kan väl hända att djuren får in en lite för hård knuff eller trampar/lägger sig fel), att det var något fel på honom(och att han inte skulle ha överlevt ens om det varit sommar) eller att han trots vad jag trodde mig veta(magen känndes full) inte hade fått i sig nå mat, eller åtminstone inte tillräckligt.
Tacklammet - Dolly - verkar dock må bra, och det är jag självklart glad över, men sorgen känns ändå tung i mitt bröst.  :'( Frågan man ställer sig är som alltid; kunde jag ha förhindrat det.  ???

Trasslan. Vilka fina lammbilder du har lagt upp.
Vi är ett par med 2-årig son som har en Hamiltonstövare, en Border Collie, tre bondkatter, 5+1 blandrasfår, 5+2(+1 kyckling) blandrashöns, 2 linderödgyltor. Såsmåningom kommer det Fjällnära Fjällkor och kanske någon get och häst :)

Erica

  • Inlägg: 422
    • Gästrikland
    • alsjöbergets kennel
SV: - 31 och nyfödda lamm! HJÄLP!!!
« Svar #13 skrivet: 17 mar-10 kl 06:58 »
Vad tråkigt! Men tyvärr är det sånt som kan hända ibland, kallt ute eller inte... På försommaren tycker jag det är jobbigt om det regnar o är bara några grader varmt, tror de klarar vätan sämre än kylan.
Tröste Kram. Hälsningar Erica
Gift, två barn,
Gotlandskaniner G 677, Svensk Pälskanin G 45, Mellerudskaniner M677
Gestrikefår G 1720 samt dvärgvädurar

Grimla

  • Inlägg: 4057
  • 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
SV: - 31 och nyfödda lamm! HJÄLP!!!
« Svar #14 skrivet: 17 mar-10 kl 10:43 »
Nu på morgonen när jag vaknade - kl 4.30 - var det åter igen svinkallt. -29 grader.
Frågan man ställer sig är som alltid; kunde jag ha förhindrat det.  ???

Jag skulle inte ha nyfödda lamm ute i -30 grader, det är ruskigt kallt och det går snabbt att kyla ner en liten kropp då..
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Ulric Eriksson

  • Gäst
SV: - 31 och nyfödda lamm! HJÄLP!!!
« Svar #15 skrivet: 17 mar-10 kl 11:43 »
Men fåren var väl inne? De hade ju värmelampa.

torparna

  • Inlägg: 17
    • Skåne
SV: - 31 och nyfödda lamm! HJÄLP!!!
« Svar #16 skrivet: 17 mar-10 kl 20:11 »
Hej!
Våra tackor började att lamma den 4 januari. Jag har oxå varit lika orolig som du är, så kallt som - 31 har vi aldrig haft det men - 20 har det varit.
Men har de bara något skydd som de kan gå in i när det blåser, snöar eller är riktigt kallt så klarar de säkert av det, kolla bara att lammen får råmjölk.

Många hälsningar och lycka till från Torparna
Bättre med lite skit i hörnen än ett rent helvete

Sano

  • Inlägg: 851
    • Bohuslän
SV: - 31 och nyfödda lamm! HJÄLP!!!
« Svar #17 skrivet: 17 mar-10 kl 20:20 »
Du gjorde allt du kunde - mer kan/ska man inte begära, ens av sig själv. Men jag vet hur det kan kännas när man inte lyckas rädda någon liten...
Håll noga koll på systern nu, att hon verkligen dricker (att tackan har mjölk i juvret) och att hon inte blir kall (tag tempen). Lycka till med Lillan!
Vad du gör gör fullt och helt, icke styckevis och delt.

 

Whippet

  • Inlägg: 549
  • Fler självhushållare i världen
    • Norrbotten
SV: - 31 och nyfödda lamm!
« Svar #18 skrivet: 18 mar-10 kl 06:47 »
Jo fåren är inne i fårstallet Ulric. Självklart, får jag väl tillägga.
Om jag hade haft något annat ställe att ta in tacka + lamm hade jag haft dem där, och då syftar jag på ett ställe som är varmare än ett oisolerat fårstall. Men jag var inte riktigt sugen på att ta in dem i huset för det skulle inte; 1) vara speciellt trevligt att få fårskit på vardagsrumsmattan 2) inte gå så bra mellan min stövare och lamm/tacka. Han skulle göra vad han kunde för att tugga på lammen 3)bordercollien skulle ligga i påslaget vallningsläge hela tiden de var inne.
Men jag erkänner det var nr 1 som avgjorde det.  ;)

Jag lider med alla djur när det är så här jävla kallt(det är därför vi matar bla rådjuren hela vintrarna) och självklart ville jag inte att det lilla nyfödda lammet skulle frysa ihjäl eller vad det nu var han dog av.
Det andra lammet håller sig under värmelampan, utom när hon är och studsar runt i stallet, precis som ett litet lamm ska göra.
Hon är inte längre instängd med sin mor i en lammningsbox och kan därför själv välja om hon vill vara under lampan eller inte. Hon sover under den och går dit och värmer sig när hon känner för det. Hennes fina mamma går till henne när hon lagt sig i strålvärmen, så det är ingen risk för att tackan 'lockar' bort henne från värmen.
Det finns säkert en hel del att tycka om att jag inte har dem instängda nå mer, men som jag ser det måste dom lära sig att leva med en viss kyla.
Låter det krasst? Jo säkert, men vad skulle hända om jag hade dem i en box med värmelampan längre och så plötsligt kommer det ett annat litet lamm som behöver lampan för att överleva? Ska jag då slänga ut Alma och Dolly utan 'förvarning'?
Jag tror att det skulle var värre att vara helt van vid värme och sedan bli utan den, än vad det skulle bli om jag nu måste stänga in en annan tacka.

Jag kan tyvarr inte få bilduppladdningen att funka så det blir dåligt med bilder tills jag kommer på hur man ska göra. :-\
Vi är ett par med 2-årig son som har en Hamiltonstövare, en Border Collie, tre bondkatter, 5+1 blandrasfår, 5+2(+1 kyckling) blandrashöns, 2 linderödgyltor. Såsmåningom kommer det Fjällnära Fjällkor och kanske någon get och häst :)

Whippet

  • Inlägg: 549
  • Fler självhushållare i världen
    • Norrbotten
SV: - 31 och nyfödda lamm! HJÄLP!!!
« Svar #19 skrivet: 18 mar-10 kl 06:48 »
Du gjorde allt du kunde - mer kan/ska man inte begära, ens av sig själv. Men jag vet hur det kan kännas när man inte lyckas rädda någon liten...
Håll noga koll på systern nu, att hon verkligen dricker (att tackan har mjölk i juvret) och att hon inte blir kall (tag tempen). Lycka till med Lillan!

Tempen är bra och det flödar av mjölk, förresten  ;D
Vi är ett par med 2-årig son som har en Hamiltonstövare, en Border Collie, tre bondkatter, 5+1 blandrasfår, 5+2(+1 kyckling) blandrashöns, 2 linderödgyltor. Såsmåningom kommer det Fjällnära Fjällkor och kanske någon get och häst :)


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

725 gäster, 1 användare
ärt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Superinspirerande! Nu är jag prenumerant!
/ Pia T

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser