Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Rangliga försådda brysselkålsplantor  (läst 1530 gånger)

bos taurus

  • Inlägg: 81
    • Uppland
Rangliga försådda brysselkålsplantor
« skrivet: 14 maj-19 kl 07:05 »
Mina små brysselkålsplantor, har fått två blad, är långa och rangliga. Kan man vid omplantering, som med tomatplantor, sätta delar av stammen under jord för att få en kraftigare planta? Tar tacksamt emot alla tips.  :)

Znibban

  • Inlägg: 1407
    • Skåne
SV: Rangliga försådda brysselkålsplantor
« Svar #1 skrivet: 14 maj-19 kl 09:01 »
Mina små brysselkålsplantor, har fått två blad, är långa och rangliga. Kan man vid omplantering, som med tomatplantor, sätta delar av stammen under jord för att få en kraftigare planta? Tar tacksamt emot alla tips.  :)

Sätter ett litet tassavtryck, för detta är något jag också råkar ut för (alltid), alla förkultiverade plantor blir gängliga, trots att jag använder bra ljus.

Be

  • Inlägg: 377
    • Finland
SV: Rangliga försådda brysselkålsplantor
« Svar #2 skrivet: 14 maj-19 kl 14:17 »
Blir mina också alltid. Vet inte hur mycket kålplantor gillar att sänkas ned i jorden, men bra att skola om och börja avhärda. och lita på att det blir fina kraftiga växter sen småningom – blev min broccoli ifjol iaf (tills hararna kalasade på dem på julen). Trots rangliga plantor, lång torka, all världens ohyra...  Yess
Ingen människa är illegal

Lise

  • Inlägg: 355
    • Värmland
SV: Rangliga försådda brysselkålsplantor
« Svar #3 skrivet: 14 maj-19 kl 22:20 »
Kål bildar inte som tomater nya rötter på stjälken om de planteras djupare. Visst litet fysiskt stöd kanske det kan kännas som.
Om de blir rangliga har de för lite ljus i förhållande till temperaturen. Alltså, om de har skitmycket ljus och ändå blir rangliga så har de det för varmt.
Det är bra med 20 grader, eller drygt det när de ska gro, men så snart de kommit upp mår de bättre runt 15 grader (och mycket ljus).

 

SV: Rangliga försådda brysselkålsplantor
« Svar #4 skrivet: 24 maj-19 kl 08:33 »
Jag undrade detsamma och ramlade över en artikel med filmklipp där Sara Bäckmo gjorde just detta, dvs panerade djupare. Så för några dagar sen gjorde även jag det. Tyckte det lät som en bra idé då mina tunna, rangliga broccoliplantor hade svårt att inte gå av. Vi får väl se hur resultatet blir, men det verkade vara ett beprövat knep, i alla fall av henne.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

779 gäster, 10 användare (1 dolda)
Gröfre Slissing, Mathias Lundgren, xaelanar, magtob, javill, Evangeline, papwe, Fiaaa, Be

* Forum

* Om tidningen Åter



- Makalöst mysig och lärorik tidning för en som tycker om återbruk och självhushållning!
/ PW

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser