Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ätbara violer  (läst 8872 gånger)

Vildvittra

  • Inlägg: 113
    • Värmland
Ätbara violer
« skrivet: 07 maj-07 kl 12:18 »
Är det någon som har koll på om alla violer är ätbara? Jag har mängder av skogsviol i och kring hästhagarna och hade tänkt göra mig till och tillverka egna kanderade violer till en födelsedagstårta.
Funkar skogsviol (Viola riviniana)?

Vildvittra

Shadow

  • Gäst
Re:Ätbara violer
« Svar #1 skrivet: 23 maj-07 kl 20:13 »
Visst är violerna ätbara! Men du har varken smak eller doft i skogsviolen så som du har i luktviolen (Viola odorata). Och det är ju den man är ute efter!
Nu vet jag inte var i landet du bor, så kanske du hinner med att hitta luktvioler fortfarande. Men här i Eskilstuna är de nästan överblommade, tyvärr... Hann inte med att fylla "lagret" så mycket som jag skulle velat... men men... Får njuta av det jag fick ihop i år!

Shadow

P.s
Vad gäller kandering av blommor till en tårta. Ta färska violer istället! Blir finare och du slipper kladdet med kanderingen! Eller ta syrenblommor istället, då får du ju doftupplevelsen ändå! Du kan ju också blanda upp dem med rosenblad.
Kan ju bli en urläcker tårta som ingen vågar ta en bit av, med rädsla för att förstöra det vackra!
« Senast ändrad: 23 maj-07 kl 20:16 av Shadow »

Vildvittra

  • Inlägg: 113
    • Värmland
Re:Ätbara violer
« Svar #2 skrivet: 26 maj-07 kl 22:24 »
Tack för svar!
Jag har inte hittat luktviol, men det finns kanske. Skogsviol är det överflöd av här ialla fall fall (Värmland bor jag i). Men som du sa - att bara dekorera med färska är ju lika vackert, så slipper man jobbet  ;)

Vildvittra

Ylvalo

  • Inlägg: 11
Re:Ätbara violer
« Svar #3 skrivet: 30 nov-07 kl 15:43 »
Enligt Stefan Källman, "Vilda växter som mat och medicin" eller också var det i "Örtmedicin och växtmagi", står att en av våra violarter kan användas som kräkmedel. Det var antingen skogsviol (riviniana) eller ängsviol (canina), jag minns inte vilket och har dumt nog lagt mina örtböcker på ett alltför *bra* ställe... Hursomhelst lär kräkseffekten knappast visa sig med en enstaka viol som tårtdekoration. Mina egna favoriter är styvmorsviol (tricolor) och åkerviol (arvensis), som båda kan ätas som grönsak, hela växten, förutom att blommorna är vackra på tårtan. Efter att ha testat lite olika idéer, mina favoritblandningar är viol+banan i desserter, eller viol+svamp i varmrätter!

sannah

  • Inlägg: 126
    • -
Re:Ätbara violer
« Svar #4 skrivet: 04 dec-07 kl 17:20 »
marsipanvioler ska vara ätbara har jag hört  ;)


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

745 gäster, 1 användare
Lillskiten

* Forum

* Om tidningen Åter



- Superinspirerande! Nu är jag prenumerant!
/ Pia T

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser