Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

 

Författare Ämne:  Beteende  (läst 2257 gånger)

inkapuma

  • Inlägg: 17
Beteende
« skrivet: 08 feb-19 kl 23:22 »
Vår kastrerade dvärgbock, sju månader, är väldigt social och älskar gos. Bor tillsammans med en lika gammal dvärgget. Han har på senare tid börjat stryka sig som en katt på mig när jag umgås med dem. Han har också börjat hoppa upp på min rygg om jag sätter mig på huk och drar och krafsar mig i håret. Ställer sig ofta på bakbenen och krafsar på oss.
Några idéer vad detta kan handla om? Jättesnäll och har aldrig stångat.

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Beteende
« Svar #1 skrivet: 10 feb-19 kl 20:14 »
Tjaa, förmodligen vad det verkar som, han vill väl märka ut att den som kommer med maten tillhör honom antar jag... :)
Getter har doftkörtlar bland annat vid ögonen.
(Honor gör det också)

Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

inkapuma

  • Inlägg: 17
SV: Beteende
« Svar #2 skrivet: 11 feb-19 kl 08:06 »
Intressant och smickrande..... tror jag. Att de har doftkörtlar på huvudet visste jag. Var mer fundersam över att han verkligen trycker hela sidan av kroppen mot mig och stryker sig. Samt det där att han till varje pris vill upp på min rygg, vad handlar det om?
Tycker bara att det är kul att försöka förstå vad det handlar om

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Beteende
« Svar #3 skrivet: 11 feb-19 kl 16:06 »
Tror det är för att stryka ut dofterna bättre eller någonting sådant, honorna gör det som sagt också.
Vildsvin, katter och en del andra djur gör det också.

Joo, ibland ser de ju ut sin egen get eller bock de vill vara närmare kompis med även om vi inte alltid tillhör samma arter... ;)

Får och getter brukar ofta bilda kompispar (också med djur av samma kön) om de tycker att de är mycket goda vänner, äter och sover tillsammans osv de kan försöka att göra det med oss också.
Vet inte riktigt varför de vill upp på ryggen, men antar det är någon form av lek och kontaktsökande beteende, om du menar hoppa upp på axlarna så brukar de göra det oavsett ålder om de kan, mer kanske det att man inte så gärna vill ha en fullvuxen getabock med sylvassa klövar uppflugen i nacken jämfört med en söt liten killing... Honorna gör det också.

Har någon halvförträngt minne av när ledargeten bröt sig in till gutebaggarna (vi hade ett par avelsbaggar på den tiden som var stora som grå tunnor och hade säkert 70 cm mellan hornspetsarna) och hon skulle ge dem ett kok stryk av någon anledning (jag vet inte varför de var världens snällaste djur och det var helt oprovocerat då hon plötsligt for raka vägen in till dem med full fart) såg ut ungefär som i en serietidning där allt gick runt i en rykande ring där det flög pinnar och skräp åt alla håll och kanter tills jag slängde mig över stängslet och fick tag på henne igen då hon stod på bakbenen och försökte läxa grabbarna som var nära tre gånger större än henne då jag baxade ut henne ur fårhagen... ha ha!

 







« Senast ändrad: 11 feb-19 kl 16:18 av The Pink SuperSheep »
Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Beteende
« Svar #4 skrivet: 14 feb-19 kl 14:53 »
De har doftkörtlar även på sidorna, så det är ganska säkert så kallad "doftstämpling" han utför på dig.  Och så flörtar han genom att försöka para sig med dig.  Eftersom det är en dvärgbock, så kan du nog känna dig lugn för egen del, men se upp så att han inte råkar knuffa omkull ett barn!

  Han är nog helt enkelt kär i dig, så känn dig mycket hedrad!

  Dock kanske du bör lite försiktigt berätta för honom att det finns andra sätt att kela, innan han förstör någon bra jacka eller börjar göra likadant med alla som kommer.

  Själv blev jag en gång omkullslagen av min avelsbock, men han var i 80-kilosklassen, och kom bakifrån, precis som du beskriver.

  Vad det skära mufflonfårets ledarget hade i huvudet vet jag förstås inte, men nog får jag tanken att hon sa ungefär: "Dumma, dumma ni, som inte begriper att jag är BRUNSTIG!!!"
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

SussiloII

  • Inlägg: 580
    • Småland
SV: Beteende
« Svar #5 skrivet: 14 feb-19 kl 17:17 »
Lite revirmarkering, lite uppvaktning. lite lek....  :)

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Beteende
« Svar #6 skrivet: 14 feb-19 kl 19:32 »
Det Trollmor sade beskriver allt bra, har själv blivit uppvaktad av damerna ibland också... ha ha  :)

Jo, Får och getter verkar ibland intresserade av varandra, jag har ibland noterat att mufflonbaggar varit nyfikna på gethonorna också, dock tror jag inte att de kan föröka sig med varandra och få livskraftig avkomma.
Tackorna springer ju runt länge för att testa uthålligheten hos baggarna efter det att baggarna gjort upp sinsemellan när de provar varandras styrka, så kan ju ha haft någonting med det att göra att de sprang runt efter varandra då hon sprang först vad jag minns... (Jag var dock rädd att de skulle skada sig på naturföremål i den hagen då just den är en betesfålla använde för att skilja av baggarna så att man kunde ha dem ute i skogen när fjolårslammen brunstar så att de inte fattar tycke för varandra igen då, och inte riktigt är avsedd för vilda erotiska lekar...)
När honorna slåss med varandra så är det dock som regel för att göra upp rangordningen.



« Senast ändrad: 14 feb-19 kl 19:37 av The Pink SuperSheep »
Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

527 gäster, 9 användare (1 dolda)
e bergman, xaelanar, per.martinsson, ärt, Tur-Johan, sayerbýr, von tratt, Palle500

* Forum

* Om tidningen Åter



- Som alltid mycket nöjd. Stycket med "Att ta vara på en gris" var kanon på alla sätt! Gillar nybörjarbreven mycket.
/Marie Mårtensson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser