Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tips på höhäckar o mattråg.  (läst 37827 gånger)

Eva-Lisa

  • Inlägg: 651
  • Älskar att drömma
    • Småland
SV: Tips på höhäckar o mattråg.
« Svar #20 skrivet: 20 mar-11 kl 10:30 »
Jag bygger höhäckar av kompostgaller.

Mmmm

  • Inlägg: 727
    • Övriga världen
SV: Tips på höhäckar o mattråg.
« Svar #21 skrivet: 20 mar-11 kl 11:39 »
Jag bygger höhäckar av kompostgaller.

Hur länge brukar dom hålla?

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Tips på höhäckar o mattråg.
« Svar #22 skrivet: 20 mar-11 kl 12:01 »
Jag bygger höhäckar av kompostgaller.
Men inte åt getter, väl?  Det vore ju att be om att få alltihop tillplattat av levnadsglada skuttande klättrande ...
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

getalina

  • Inlägg: 7186
  • Haui that Skanunga ærliki mææn toco vitar uræt ald
    • Halland
SV: Tips på höhäckar o mattråg.
« Svar #23 skrivet: 20 mar-11 kl 15:52 »
Jag har just ställt ut ett ramponerat kompostgaller vid soptunnan.  :(

Hade satt fast det som ett liggande v på väggen och bundit upp framsidan. Gick bra ett tag tills ena getingen kom på att det blev en alldeles utmärkt hängmatta.

Så jag asade in ett äppelträd som de barkat ihjäl och lutade det mot ett hörn och la upp höt i grenverket. Får se hur länge det varar innan dom pajar det. Getingen försökte direkt lägga sig i trädkronan.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Tips på höhäckar o mattråg.
« Svar #24 skrivet: 20 mar-11 kl 16:21 »
 ;D Jag ser dom för mitt inre öga!  ;D ;D

Nä, åt getter är det, enligt min erfarenhet, bäst med träribbor 1" x 2" och med 5 cm mellanrum, stående.  Om dom är våldsamma, så kan man öka på materialet, men behålla mellanrummet.  Även bocken får in näsan för att äta, medan killingar inte kan få in huvudet och fastna.

Eller sån här - heter dom inte Ramselehäck?  Där de små liven sticker in hela huvudet.  Nackdel:  Effektiv spridning av blodburna sjukdomar, särskilt Corynebact
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Eva-Lisa

  • Inlägg: 651
  • Älskar att drömma
    • Småland
SV: Tips på höhäckar o mattråg.
« Svar #25 skrivet: 20 mar-11 kl 20:15 »
Mina getter är snälla mot kompostgallret - men galten tog sig ut ur boxen idag och tyckte "höhäcken" skulle flyttas runt med  ::), men det var bara att resa den upp och rätta till den - så det var inga problem.
Men så har getterna en massa annat att hoppa och klättra på  ;)

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Tips på höhäckar o mattråg.
« Svar #26 skrivet: 20 mar-11 kl 20:42 »
Va bra!  :D  Men att galten skulle kunna låta bli att göra småsmulor av det förvånar ännu mer.  Du har snälla djur, grattis!
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

ManiacDarling

  • Inlägg: 227
    • Västergötland
SV: Tips på höhäckar o mattråg.
« Svar #27 skrivet: 21 mar-11 kl 13:07 »
Här kommer bilder på mina hönät.
Som jag skrev tidigare så har jag provat några olika modeller på foderhäck för hästar och märkte att ingenting fungerar så bra som småmaskiga hönät! Dessa småmaskiga hönät är också perfekt för just getter!
Jag hänger helt enkelt upp dom i träden i hagen. Ett hönät laddar jag med cirka 3-4 kilo och det räcker i ett par dagar. Alltså behöver jag inte fodra varje dag! Bra va?
Och så självklart blir det mindre spill också... Det brukar bli en liten "rata" kvar i påsen längst ner av grövre hö som inte är lika smaskigt, det är ungefär en munfull för hästen som gärna äter det.


Solöga

  • Inlägg: 147
  • Jag vill, jag kan, jag SKA!
    • Småland
    • Furukull
SV: Tips på höhäckar o mattråg.
« Svar #28 skrivet: 21 mar-11 kl 21:50 »
Jag har haft kompostgaller till höhäcken - det stångade bocken sönder och samman  :o, bara himla tur att ingen skadade sig och dessutom så fick dom skavsår på näsan efter ett tag. :-\
Näten verkar ju smidiga - men jag skulle tro att det ganska snart hänger kring hornen på min Bilbo.
Ska prova med ett finmaskigare, KRAFTIGT galler, om jag kan hitta nåt sånt.
Tills dess får väl spillet bli strö - trots att det blir ett ganska dyrt strö  :(

ManiacDarling

  • Inlägg: 227
    • Västergötland
SV: Tips på höhäckar o mattråg.
« Svar #29 skrivet: 21 mar-11 kl 23:13 »
aaah..... hornen., Tänkte inte på det!  ;)
Mina getter har inga horn. Det är praktiskt må jag säga.

Men jag undrar verkligen om risken är så stor att de fastnar? Någon som har erfarenhet?

Annars kom jag precis på en annan idé!

Man kan ju lägga de fyllda hönäten i någon slags foder-krubba/foderbord/liknande. På så sätt kanske inte getterna behöver komma åt med hornen. Själva grundidén med nät är fortfarande vad jag tror är överlägset bäst, sedan kan man ju olika sätt att montera det på i hagen eller i boxen. Tänk er en liten trälåda på fyra ben med ett lock där man lägger ner hönätet i, samt liten öppning i lådan längst ner där geten kan äta ifrån. Då är nog risken ganska liten att den kommer åt hönätet med hornen?

En annan sak jag starkt måste rekommendera för dem som vill prova med hönät är att beställa hem från JULA ett sånt där stativ som man använder för att fylla vedsäckar! Detta stativ är perfekt att fylla hönät med! Det går så mycket smidigare än att stå och knöla ner löshö i ett hönät som är helt sladdrigt och viker undan.
Googla "säckstativ" så ser ni vad jag menar!

 
« Senast ändrad: 21 mar-11 kl 23:30 av ManiacDarling »

ManiacDarling

  • Inlägg: 227
    • Västergötland
SV: Tips på höhäckar o mattråg.
« Svar #30 skrivet: 21 mar-11 kl 23:33 »
Kom på en annan vild idé.. Tänk om man kunde ha som en "skal-påse" av typ nylon, att trä över hönätet,
Med ett litet ät-hål så kan geten komma åt sitt hö. Höet slipper bli blött om det regnar och geten riskerar inte att fastna med hornen.  ;D

funderar vidare...

Dalton

  • Inlägg: 147
    • Dalsland
SV: Tips på höhäckar o mattråg.
« Svar #31 skrivet: 21 mar-11 kl 23:47 »
Det finns redan, i alla fall nästan. Detta är ju öppet upptill för annars är det svårt att fylla på. :)


getalina

  • Inlägg: 7186
  • Haui that Skanunga ærliki mææn toco vitar uræt ald
    • Halland
SV: Tips på höhäckar o mattråg.
« Svar #32 skrivet: 31 mar-11 kl 19:39 »
Satt å kollade lite höhäckar då jag hittade det ni visat här inne. Hönät och höpåsar.
Tror ni att hålet på påsen får vara intak?

Getter gillar ju att snafsa på allt. Mina sidoband på jackan brukar alltid sitta i en getmun.  ::)

http://lantbutiken.se/butik/179-foderhack-hohack

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Tips på höhäckar o mattråg.
« Svar #33 skrivet: 31 mar-11 kl 21:45 »
Getalinas fråga får mig att tänka på den lilla klassikern med killingarna och lammbaren:  De behandlar lammbarens nappar som om de vore goda kvistar, får en dusch, och sen är dagens mjölk slut ...   ::)

En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Raggsockan

  • Inlägg: 21
    • Östergötland
SV: Tips på höhäckar o mattråg.
« Svar #34 skrivet: 02 apr-11 kl 19:14 »
Många bra tips!

Vi byggde egna höhäckar av armeringsjärns-nät. Min sambo är lite händig o kan svetsa. Fick idén när jag såg hästarnas foderhäckar. Lite spill blir det ju förstås men annars funkar dom kanon. Locket uppe-på fick vi sätta dit då dom kom på att man kunde klättra upp och äta där uppe samt dra ut massör hö på halmbädden under.

Hade tänkt lägga några bilder på det här men vet inte hur man gör  ???  är ganska oteknisk......



« Senast ändrad: 02 apr-11 kl 21:22 av Raggsockan »

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Tips på höhäckar o mattråg.
« Svar #35 skrivet: 02 apr-11 kl 20:45 »
Hade tänkt lägga några bilder på det här men vet inte hur man gör  ???  är ganska oteknisk......
Svara - Fler alternativ... - Bifoga - Bläddra

Tror jag ...  :P
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Raggsockan

  • Inlägg: 21
    • Östergötland
SV: Tips på höhäckar o mattråg.
« Svar #36 skrivet: 02 apr-11 kl 21:24 »
Tack Trollmor! Nu vet jag hur man gör  :)

Sussilo

  • Gäst
SV: Tips på höhäckar o mattråg.
« Svar #37 skrivet: 03 apr-11 kl 12:45 »
Vi byggde egna höhäckar av armeringsjärns-nät.


När jag hade storbockar, visade sig just armeringsnät vara oslagbara som höhäckar.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Tips på höhäckar o mattråg.
« Svar #38 skrivet: 03 apr-11 kl 15:31 »
Hade Dina vackra gossar horn också, Sussilo?  Då går de hårt åt varje del av inredningen...
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Sussilo

  • Gäst
SV: Tips på höhäckar o mattråg.
« Svar #39 skrivet: 03 apr-11 kl 19:41 »
Dessa stiliga herrar hade grandiosa horn och gjorde vid en intern uppgörelse småflis av sitt vindskydd..... Men de uppfördes sig vanligtvis värdigt, väl medvetna om sin styrka.
« Senast ändrad: 11 okt-11 kl 18:32 av Sussilo »


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

446 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Denna tidning snubblade jag över redan 2002 typ, det bästa att lära sig de mästa. Varje person i detta avlånga land borde läsa denna. Butiker borde ta in dessa... älskar denna tidning. Köpte förut mycket böcker i butiken för många år sedan, men dom kom bort, syrakulturen , ost till husbehov och en del andra.
/ Anna-karin A

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser