Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bort med bilen!  (läst 13401 gånger)

begion

  • Gäst
Re:Bort med bilen!
« Svar #40 skrivet: 24 okt-07 kl 13:25 »
Varje nation bestämmer själv hur man skall lösa detta. Man får finna en lösning där bränsletillgången stämmer med befolkningstalet.
Helt utan bostadsvärme kommer vi att få leva som djur. Helt utan motorfordon kommer samhället att avstanna och återgå till medeltidsnivå.
Alltså, leva som djur på medeltidsnivå eller anpassa behovet till något hållbart.

Människan ÄR ett djur. ;)

Jag tror också att vi måste anpassa behovet till något hållbart - och det innebär troligtvis att medborgarna inte kan fortsätta köra bil. Vi behöver helt enkelt bygga ett samhälle, där människor klarar sina grundläggande behov utan att behöva flänga fram och tillbaka över planeten.
« Senast ändrad: 24 okt-07 kl 13:27 av begion »

timmertomten

  • Inlägg: 257
SV: Bort med bilen!
« Svar #41 skrivet: 11 mar-08 kl 14:10 »
Som en sorts tröst till alla som bor på landet och säjer att utan bilen så dör landsbygden, så tror jag att det är precis tvärtom. På grund av bilen så har många orter minskat. När folk måste handla sin mat och vara verksamma på annat sätt närmre sin bostadsort så blir bygden mer levande. Mer jobb, mer folk, mer möjligheter. ; :D

LazarusX

  • Inlägg: 248
    • Hälsingland
SV: Bort med bilen!
« Svar #42 skrivet: 11 mar-08 kl 21:06 »
läste om en amerikansk ide med ett GÅ-samhälle
allting på rimligt gångavstånd med en bilväg rakt igenom
Några getter lite potatis och spannmål sedan klarar jag mig och några till

take

  • Inlägg: 4823
    • Östergötland
    • De Klomp
SV: Bort med bilen!
« Svar #43 skrivet: 13 mar-08 kl 12:19 »
För att minska bilanvändadet så krävs 1 sak:

Alternativ.

Stadsplaneringen i framförallt stockholm är för jävligt dåligt på att hantera ett i andra länder populärt fortskaffningsmedel, cykeln. Om du har 2 barn som ska till dagis, bor i tyresö och har jobb i utkanten av solentuna så är tåg inte direkt ett alternativ. Förtäta bebyggelse, mer kollektivtrafik, bättre cykelvägar och se till att staden inte delas upp i mängder av småstäder på grund av alla 150m breda trafikstråk mellan kvarter.

När det gäller transporter så krävs det utbyggnader av järnvägen, det är fullt på alla viktiga trafikstråk, så med lite skohörn skulle man kunna få bort 2% lastbilar till, men då är det överfullt på spåren. Se till att båttrafiken tar sig närmare slutmålet skulle ge väldigt mycket, även en liten coaster tar 4 långa godståg.
Jag håller på att starta åkeri för transporter av viktiga saker mellan Nederländerna och Sverige, men helst skulle jag bara hyra in mig på järnvägen, men det är dyrt och svårt att få tag på vagnar.

Jo, jag kommer fortsätt att lobba för minskade transporter i stort och på bil i synnerhet. Biltransporter ska vara slutledet i en distributionskedja.
« Senast ändrad: 13 mar-08 kl 12:21 av take »
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

Acleja

  • Inlägg: 228
    • Blekinge
SV: Bort med bilen!
« Svar #44 skrivet: 25 apr-08 kl 17:51 »
Hur gick det förresten med den där motorn som uppfanns av en äldre man i Brasilien och som drivs med komprimerad luft?? Varför hör man ingenting om den tekniken? Det var länge sedan jag läste den artikeln - kommer ihåg att mannen hade motorn på sin moped och susade runt på enbart luft. Luft borde väl vara miljövänligt bränsle om något och finns i alla väder...

take

  • Inlägg: 4823
    • Östergötland
    • De Klomp
SV: Bort med bilen!
« Svar #45 skrivet: 25 apr-08 kl 18:07 »
Hur gick det förresten med den där motorn som uppfanns av en äldre man i Brasilien och som drivs med komprimerad luft?? Varför hör man ingenting om den tekniken? Det var länge sedan jag läste den artikeln - kommer ihåg att mannen hade motorn på sin moped och susade runt på enbart luft. Luft borde väl vara miljövänligt bränsle om något och finns i alla väder...

Det var en bluff, alltså blev det inget. Komprimerad luft är en usel energikälla.
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

Ulric Eriksson

  • Gäst
SV: Bort med bilen!
« Svar #46 skrivet: 25 apr-08 kl 21:13 »
Vill minnas från tidigare diskussioner att energiinnehållet i komprimerad luft inte räcker för några längre åkturer om inte tanken skall bli orimligt stor.

Acleja

  • Inlägg: 228
    • Blekinge
SV: Bort med bilen!
« Svar #47 skrivet: 26 apr-08 kl 00:52 »
Vill minnas från tidigare diskussioner att energiinnehållet i komprimerad luft inte räcker för några längre åkturer om inte tanken skall bli orimligt stor.
Jamen då får man väl komprimera efterhand, medan man kör?? Man befinner sig ju s a s i bränslet...
Skämt åsido - har lite svårt att föreställa mig hur det ska kunna vara möjligt att fasa ut bilarna. Alla är ju så rörliga idag, och tendenserna visar väl snarare på en stadigt ökande rörlighet än motsatsen.

M8e

  • Inlägg: 882
    • Västerbotten
SV: Bort med bilen!
« Svar #48 skrivet: 29 apr-08 kl 18:01 »
Det var en bluff, alltså blev det inget. Komprimerad luft är en usel energikälla.
Om man har 300bar så blir det en hel del lagrad energi, märks speciellt när det smäller... ::)

Sen finns det massa med folk/företag som gör "luftmotorer" och som inte är bluff(verktyg, gaffeltruckar, "fabriksmotorer" m.m). Det svåra är att lagra luften, inte att använda den.

Men som sagt så fungerar det inte så bra i riktiga bilar som väger ett ton och ska kunnas köras längre sträckor, men för mindre saker som ska kortare sträckor så är det fullt tillräckligt. (typ 500kg och ett par mil)
« Senast ändrad: 29 apr-08 kl 18:14 av M8e »
"[Gold] gets dug out of the ground in Africa, or someplace. Then we melt it down, dig another hole, bury it again and pay people to stand around guarding it. It has no utility. Anyone watching from Mars would be scratching their head."

Neiklot

  • Gäst
SV: Bort med bilen!
« Svar #49 skrivet: 29 apr-08 kl 18:34 »
Vad har Hasse för märke på sin bil?


take

  • Inlägg: 4823
    • Östergötland
    • De Klomp
SV: Bort med bilen!
« Svar #50 skrivet: 29 apr-08 kl 19:40 »
Om man har 300bar så blir det en hel del lagrad energi, märks speciellt när det smäller... ::)

Sen finns det massa med folk/företag som gör "luftmotorer" och som inte är bluff(verktyg, gaffeltruckar, "fabriksmotorer" m.m). Det svåra är att lagra luften, inte att använda den.

Men som sagt så fungerar det inte så bra i riktiga bilar som väger ett ton och ska kunnas köras längre sträckor, men för mindre saker som ska kortare sträckor så är det fullt tillräckligt. (typ 500kg och ett par mil)

Då får du göra en liten räkneövning, du ska åka 50 km, din bil väger 300 kilo och din lufttrycksmotor har en verkningsgrad på ungefär 40%. Hur många liter 300 bar lufttryck ska du ha. Sedan ska du lägga till att din kompressor för att få ihop luften har en verkningsgrad på knappt 30%, så kan du även räkna ut hur mycket dessa 5 mil kostar ifall en kwh kostar 1 krona.
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

M8e

  • Inlägg: 882
    • Västerbotten
SV: Bort med bilen!
« Svar #51 skrivet: 29 apr-08 kl 20:00 »
Bara riktiga fordon kan åka 50km. ::)

Sen så skulle man ju kunna använda resterande 70% av energin för att värma huset,garaget och bilen.
Och om motorn har en verkningsgrad på 30% så är det ju bättre än en bensin/etanolmotor! ;D
« Senast ändrad: 29 apr-08 kl 20:33 av M8e »
"[Gold] gets dug out of the ground in Africa, or someplace. Then we melt it down, dig another hole, bury it again and pay people to stand around guarding it. It has no utility. Anyone watching from Mars would be scratching their head."

Sven G

  • Inlägg: 3
SV: Bort med bilen!
« Svar #52 skrivet: 30 apr-08 kl 13:28 »
Kärleken gör en blind, sägs det, och människorna tycks förblindade av kärlek till bilar. AA står för Anonyma Alkoholister. Jag tror att det behövs ett BB, Beroende Bilister, för att bryta männisdkors abnorma, osunda bilberoende.
Bilens "frihet" är att ha tillgång till bil vid behov. Detta är inte detsamma som att alla måste ÄGA bil! I SAMBIL (se www.sambil.se) lånar medlemmarna bil av varandra till självkostnadspris. Hälften av landets bilar är onödiga - ur transportsynpunkt - det är det sjuka bilberoendet som behöver brytas! "Passiv rökning" är ett hatat begrepp, så hatat att rökning förbjuds i snart sagt alla sammanhang. Jag ser fram emot att "passiv bilism" blir ett lika hatat begrepp. Bilar dödar, skadar, förgiftar, sprider partiklar, river upp vägar, tar plats-tar plats-tar plats i en omfattning som nästan är komisk om den inte var så sorglig... Det är inte rökarna som skapat klimatfrågan!
I världens alla tätorter förekommer det enfaldigaste av alla enfaldiga mänskliga beteenden: en person sitter ensam i ett fyrsitsigt fordon! Hur skulle folk reagera om jag kom med en cykel med 4 sadlar? Men en enfaldig bilist förekommer i mer än hälften av alla fordon i tätorterna! Folk reagerar mot höjda bensinpriser men, tre fjärdedelar av milkostnaden är faktiskt förknippat med ägandet! Och miljöbilar tar lika stor plats som andra om dom används fel....

johole

  • Inlägg: 191
SV: Bort med bilen!
« Svar #53 skrivet: 30 apr-08 kl 14:23 »
Citera
Då får du göra en liten räkneövning, du ska åka 50 km, din bil väger 300 kilo och din lufttrycksmotor har en verkningsgrad på ungefär 40%. Hur många liter 300 bar lufttryck ska du ha. Sedan ska du lägga till att din kompressor för att få ihop luften har en verkningsgrad på knappt 30%, så kan du även räkna ut hur mycket dessa 5 mil kostar ifall en kwh kostar 1 krona.

Låt mig gissa lite :
Låt mig gissa at man behöver 7kwh for å kjøre 50 km, 40% motorvirkningsgrad gir et behov på 17kwh.
2000 liter luft ved 300atm = 2*300*101000/3600=17kwh
2000 liter luft ved 300bar : 2000*300*1,2=720kg luft.

17kwh ved 30% kompressorvirkingsgrad : 57kwh med elektrisk strøm

7/57*100=12%
Virkningsgraden er jo dårligere enn en 100 år gammel dampmaskin......

Jag gissar at man behöver mer enn 7kwh når man skal ha med seg en last på 720kg luft....

JohnA

  • Inlägg: 1090
  • Snål nord-vallentunisk skrotfyndande återanvändare
    • Uppland
    • EM34
SV: Bort med bilen!
« Svar #54 skrivet: 25 jun-08 kl 14:00 »
Radikala insatser är precis som fördomar och förutfattade meningar oftast riktigt bra att ha! -Under förutsättning att man tar dem för vad de är och använder dem som en utgångspunkt.
Visst borde vi sona våra och förra generationers miljöbrott genom att bryta tvärt med de dåliga vanorna och det funkar säkert att göra i liten skala på individuell nivå för de som känner
att de vill och kan. TYVÄRR tror jag inte det skulle fungera att radikalt bryta vanorna i ett större perspektiv. Hela samhällsstrukturen skulle riskera att bryta samman.
Nej så här stora förändringar MÅSTE förmodligen ske i mindre och mjukare steg för att vi ska ha en chans att hantera de svårförutsedda följdproblemen TROTS att vi går mot ett ännu allvarligare problem om vi inte gör någonting alls. Vi behöver både förespråkarna av de radikala förändringarna som irriterande väckarklocka och de ointresserade "skitskallarna" som inte vill ändra på någonting. (men jag önskar att det inte vore så många i den senare kategorin)

Men nog sjutton har det gått snett med fordonsutvecklingen de senaste 30-40 åren?
Förbränningstekniken har gått frammåt liksom produktionstekniken, men lik förbannat är
dagens bilar avsevärt tyngre än de för 30 år sedan av samma storlek. I snitt tillbringar vi kanske ett par procent av våra liv i bilen och ändå har vi mycket höga krav på denna korta tid. Om vi nöjde oss med de komfortkrav som idag är standard inom kollektivtrafiken skulle våra bilar vara som för 30 år sedan men betydligt lättare och snålare på bränslet.

Är det inte märkligt att vi lägger så mycket pengar på våra bilar och sedan tycker det är onödig lyx att köpa en säng från t.ex. Hästens med motordriven uppresning av madrassen, inbyggd CD-växlare och airconditioning?

Jag anser att vi (som statistisk massa) fått totalt hjärnsläpp för våra fordon! Jag såg nyligen en film från Indien där normfordonet i gatutrafiken var små trehjuliga Bajaj. En sak jag lade märke till var också att trots den uppenbara fattigdomen såg människorna ganska nöjda ut. Lycka är knappast ett automatiskt klimatkontrollsystem eller en ljudanläggning med åtta högtalare! Tänk så mycket mer kvalitativ fritid vi skulle kunna få om vi bytte våra hysteriskt utrustade och blytunga bensinslukare mot verkligt enka fordon (för de som nu verkligen inte har några vettiga kollektiva alternativ). -Tänk om vi kunde nöja oss med lagom istället för att bara kräva mer och mer av de rent materiella glädjeämnena! Så mycket bättre folk skulle må!
-För inte är det livskvalitet att arbeta övertid för att ha råd med nya bilen och de platta TV-skärmarna? Tänk så dåligt folk skulle må om de verkligen insåg vidden av denna giriga prylhunger!

Indiens Bajajer är förstås inga miljöfordon med sina 150-kubiks tvåtaktare som baseras på Piaggios konstruktioner från 1950-talet. Men liknande enkla fordon med modern motorteknik
och en toppfart på 80-100km/h skulle klara behoven för de flesta transporterna och ett sådant fordon borde inte behöva kosta mer än 40.000:- nytt om det tillverkades i stora volymer. Och för det priset skulle man få pengar över att hyra skåpbil så fort man behöver det.

Själv är tror jag på att hellre återanvända gammalt mindre effektivt skrot än att ödsla naturresurser och slita på miljön för att tillverka nytt "miljövänligt". (finns förstås undantag)
Jag kör med rent samvete en 1900-kilos sotrykande skåpbil från 1967 som drar 1,3 i 75 knyck när jag har behov av utrymme och en 270-kilos tvåsitsig MC-bil från 1959 som dricker 0,35 i samma hastighet till vardags. Katalysator skulle förstås hjälpa men jag är övertygad om att mina mil totalt sett skitar ner mindre än de av den nyproducerade 1½-tons superutrustade familjebilen med 20cm breda däck, turbo, ac, servostyrning och allt vad den nu innehåller.

Visst lever jag lite farligare än de andra som swischar fram bakom sina aribags men det är priset jag är beredd att betala för både miljösamvete och min privatekonomi.
Det finns onekligen lösningar som är långt ifrån så radikala att vi måste sluta åka bil, men som ändå sparar in både miljö och pengar i betydande grad! Om bara folk kunde fatta!
Skitless på översittare med attityden "köp en xxx istället så funkar det bättre". -Inte mitt fel att jag har gott om egna idéer medan de måste låna andras. Kör min 40 år gamla Saab V4 på drygt fyra deciliter milen till vardags. http://ecomodder.com/forum/em-fuel-log.php?vehicleid=847

Cyklisten

  • Gäst
SV: Bort med bilen!
« Svar #55 skrivet: 25 jun-08 kl 18:21 »
Den här GlobaLiTH tycker jag är en lagom bil:

http://www.nyteknik.se/nyheter/energi_miljo/energi/article371860.ece
http://www.skyllermarks.se/vindkraft/globalith/

Bara utryckningsfordon behöver något som är större/snabbare.

johole

  • Inlägg: 191
SV: Bort med bilen!
« Svar #56 skrivet: 26 jun-08 kl 15:10 »
Hvis man skal anvende GlobaliTH i Latin-Amerika på dårlige og dammige veier så bør
den nog ha en liten hytt som skyddar sjåføren.  Undersiden av bilen bør skyddas mot sten og damm.
Hur fungerar den i varmt og fuktigt klimat ? Hur fungerar den i regntiden ?
Har man tenkt rundt dette med säkerhet ? Hva hender hvis man velter eller steiler med bilen ?
Hvor ligger bilens tyngdepunkt når man legger 450 kilo på flaket over hjulene ?


Mulle Meck

  • Inlägg: 2
SV: Bort med bilen!
« Svar #57 skrivet: 07 aug-08 kl 09:43 »
Ja denna eviga fråga om bilens vara eller inte vara. Själv skulle jag gärna vilja åka kolektivt om jag kunde spara både tid och pengar. Det går inte där jag bor. I S-hlm där jag bodde ett antal år behövde jag ingen bil. Där finns tunnelbana, pendeltåg, bussar och "spårvagnar" (tvärbanan). Men inte där jag bor nu på sin höjd diselstinkande bussar. Jag har en fråga till dig som äger en stor stadsjeep och bor i t.ex. Stockholm, varför åker inte du kolektivt ???

Vidare om elmotorer och luftmotorer. Jag tror det finns något i det men motviljan är större hos de flesta branscher inom olja, bränsleförädlare, fartdårar och prestandakåta ........typer m.fl.

Jag vill tro att det går. ;D

Sågaren75

  • Inlägg: 203
SV: Bort med bilen!
« Svar #58 skrivet: 28 aug-08 kl 12:55 »
Den bästa lösningen på problemet är att införa barnbegränsning i samtliga länder på Jorden,
det är inte bilen som rår för miljökattastroferna det är människan.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

501 gäster, 4 användare (1 dolda)
Karin Flodin, Slowfox, Mathias.

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har tidigare prenumererat. Var så nöjd att jag gav bort en prenumeration. Nu gör jag det igen. En jättebra present tycker jag!
/Margareta Mattsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser