Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Varför har ni den ras ni har?  (läst 5308 gånger)

klucke

  • Inlägg: 14
Re:Varför har ni den ras ni har?
« Svar #20 skrivet: 11 sep-07 kl 22:09 »
Kunde inte låta bli att le lite när ja läste din fråga. Har själv 3 getter som nog e någon typ av blandras. Dom e ganska stora, men som sagt ingen vet vad de e för ras. Jag brydde mig faktiskt inte om vilken ras, viste bara att ja ville ha getter. Och av en slump hade polisen fått reda på att de stod 2 övergivna getter på en indusritomt, och dom fick ja ta hand om. Undernärda och rädda var dom när ja fick hem dom, men me god mat och mycket kärlek har dom både blivit runda och tama.  Den3:e är dotter till honan. Men en sak vet ja nu..... jag vill aldrig vara utan getter!!!!!
Bor ute i backen med man,3 hundar,4 katter,7 getter,1 tupp, 6 höns,1 kyckling och guldfiskar i dammen.

Gruff

  • Inlägg: 4550
    • Östergötland
    • Caprifool
Re:Varför har ni den ras ni har?
« Svar #21 skrivet: 12 sep-07 kl 02:12 »
Amen.

Torparmaja

  • Inlägg: 93
Re:Varför har ni den ras ni har?
« Svar #22 skrivet: 13 sep-07 kl 13:50 »
oh, tack!
tror till o med jag kollat där innan, men hade väl glömt bort vad jag läst. hmm... vad vill jag då ha för get...? de får jag nog klura på....

Om du gärna vill mjölka och ha mjölk då är det lantras, och om du inte vill mjölka (ha inte tid eller så ) då är det allmoge som gäller.
jag har en gubbe, Tack.

Kajsakaj

  • Gäst
Re:Varför har ni den ras ni har?
« Svar #23 skrivet: 13 sep-07 kl 19:47 »
Om du gärna vill mjölka och ha mjölk då är det lantras, och om du inte vill mjölka (ha inte tid eller så ) då är det allmoge som gäller.


 Det beror väl i alla fall på....
 Allmoge duger utmärkt till familjens mjölk, lantras passar nog bättre om du vill ha gårdsmejeri vill jag påstå!
 
 Själv har jag fö. allmogegetter just för att de passar mig och mitt behov. Vissa år mjölkar jag och andra inte.. mao: kan om jag vill men måste inte!  ;)
« Senast ändrad: 13 sep-07 kl 19:52 av Kajsakaj »

Gruff

  • Inlägg: 4550
    • Östergötland
    • Caprifool
Re:Varför har ni den ras ni har?
« Svar #24 skrivet: 14 sep-07 kl 00:31 »
Du har en poäng där Kajsakaj. Det är inte så sällan man läser om någon som "blivit" med lantget som plötsligt sätter igång och spontanlakterar eller har för mkt. mjölk till sin killing. Men jag vill nog påstå att det beror lite på hushållet, om det är en nackdel eller ej. Men man ska vara medveten om det. Tack för att du tog upp det.

Sajjbertjorven

  • Inlägg: 510
  • www.getter.se
    • www.getter.se
Re:Varför har ni den ras ni har?
« Svar #25 skrivet: 14 sep-07 kl 21:08 »
Och vill Ni ha en get som inte behöver mjölkas, bara mata och kelas....då är mitt tips en dvärgget
20 Dvärggetter och några Dvärgvädurar.

Clementine

  • Inlägg: 123
    • Skåne
Re:Varför har ni den ras ni har?
« Svar #26 skrivet: 16 sep-07 kl 19:31 »
de va bra svar det där om mjölkning. nu är ju inte getter aktuellt för mig på ett tag, tyvärr. men då skulle jag gärna mjölka, men vet inte hur mycket jag hinner. hade väl tänkt att jag skulle mjölka "ibland", de vill säga vissa år då jag känner att jag har tid. sen antar jag att man kan mjölka i några månader efter att killingen inte behöver så mycket mjölk o sen låta henne sina. men jag vet ju inte om detta går, har inte läst på än.
jag antar att jag inte ska ha lantras då....
fast hur underbart hade det inte varit att föda upp getter o mjölka o göra ost! men tiden....
hur lång tid lägger ni ner på att mjölka? e de 2 ggr om dagen ni mjölkar? de e dom tidiga mornarna jag fasar för, om man ska iväg o jobba oxå....
Jag har babylonsjukan!

iceman

  • Inlägg: 455
  • ät av livet innan livet äter dig
    • Dalarna
    • hoberget
Re:Varför har ni den ras ni har?
« Svar #27 skrivet: 19 sep-07 kl 21:13 »
Vi fsatnade för jämt getter.. dom är helt underbara...


lev väl...
Lever  med kära maken på älskade Hoberg i Sunnansjö Ludvika Dalarna miljö och vänster aktivist) ... Bevarar fjällnära kor,  Jämtgetter,Gotlandskaniner, Hedemorahöns, till eftervärlden samt självhushåll...(genbank på  samtliga raser)

Gruff

  • Inlägg: 4550
    • Östergötland
    • Caprifool
Re:Varför har ni den ras ni har?
« Svar #28 skrivet: 20 sep-07 kl 00:15 »
Getter har inte sina killingar hos sig hela tiden som kor och får. Utan dom gör mer som rådjuren, lämnar sina ungar på ett tryggt ställe för att återvända och "tanka" sina barn. Deras juver skiljer sig därför från kor och får och kan mjölkas en gång om dagen om man anpassar kraftfodermängden efter det. Du kan lägga mjölktiden vart du vill, bara du håller den tiden från dag till dag.

En get tar 4-5 minuter att handmjölka ur en get. Du kan spara mjölk till ost i kylen i 48 timmar och ysta var tredje mjölkning. Eller frysa tills du har till en stor ost. Då slipper du ysta så ofta. För det är vid ystningen av hårdost och då rörningen som tiden går åt. Inte mjölkningen. Men gör du säg, färskost. Då slipper du röra.

Om man vill kunna välja helt själv perioder man vill/kan mjölka. Är det nog klokt att inte välja Lantgetter. För dom kan sätta igång lite hur som helst har jag både märkt själv och hört av andra.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

423 gäster, 3 användare (1 dolda)
Madlightz, Lillskiten

* Forum

* Om tidningen Åter



- Alltid lika härligt när åter trillar ner i brevlådan.
/EmelieT

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser