Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hjälp med tankar ideér och planering inför vårens odling!!  (läst 4491 gånger)

4-ever

  • Inlägg: 752
    • Skåne
Jahapp då är det dags på riktigt  ;D
Vi köpte ju vårt ställe för 1 1/2 år sedan, men ända tills nu har vi renoverat för att få det beboligt, men nu finns det lite tid och mycket lust att börja odla!!  :D
Förutsättningarna är: Vi har 3,5 ha till vårt förfogande. Tanken är att det ska gå getter och linderödare här till våren, och minigrisarna ska få komma ut!
Vi har i dagarna  :-[ plöjt två bitar av vallen för att kunna odla spannmål på den ena biten och den andra biten är tänkt till potatis, majs, foderbetor och kronärtskockor. Har vi gjort allt fel? Kommer detta att fungera eller vi skulle arbetat marken lite mer intensivt?
Jag vill också odla i kragar detta året, då vi inte har planerat klart vår trädgårdstomt ännu, och då har jag mark där det finns gammal vall på eller gräsmatta som blivit itukörd av maskiner under vintern eller gårdsplanen som är kullerstenar underst men har blivit täckt med lite jord och lite sten med åren.
Växthuset har jag insett att det får vänta tills nästa år  :-\
Vi har traktor, grävare, minigrisar och till våren linderödare att hjälpa till med marken. En som är jätteintresserad av odling, mannen som brukar göra vad jag ber honom snällt om, 3 barn som INTE gillar trädgårdsarbete, men som går att muta  :P
Hjälp mig snälla, med massa tankar och ideér om hur jag gör bäst för att kunna odla något i år!
Jordgubbslandet jag fräste upp förra året blev ganska snabbt överväxt och det är att börja om från början känns det som :-\
Jag har inte odlat mycket förr, viljan har funnits, men inte platsen!
Bara kasta tankar så jag har något att bolla med!!!  ;D
Nytorp2089 hittar ni oss på fb. Göingegetter, Linderödsgrisar, fjällnära kossor, myskankor, skånegäss, höns, gotlandskaniner. Försöker bevara det "gamla" för att överleva ;)

4-ever

  • Inlägg: 752
    • Skåne
Ingen som har någon tanke eller idé alls?
Stor som liten, någon tanke måste ju ha poppat upp hos dem som läst tråden?  :-[
Det kanske helt enkelt bara varit "pucko"  ;D
Nytorp2089 hittar ni oss på fb. Göingegetter, Linderödsgrisar, fjällnära kossor, myskankor, skånegäss, höns, gotlandskaniner. Försöker bevara det "gamla" för att överleva ;)

Tantiz

  • Inlägg: 46
    • Södermanland
    • Lantis tantiz
 Istort sett den enda tanken som poppade upp hos mig var lyllos dig!!!!!
hihih
Låter kanom att kunna börja från början och att ha utrymme för sina planer.
Själv odlar jag i pallkragar och är"jäkligt" nöjd med det. Täcker ordentligt mellan pallarna för att slippa ogräs och för att behålla fukt.
Mitt växthus är också flitigt använt så det kan jag rekomendera.
Ha det så kul och lycka till!!!
Även ogräs är grönt!!!!!

4-ever

  • Inlägg: 752
    • Skåne

Låter kanom att kunna börja från början och att ha utrymme för sina planer.
Själv odlar jag i pallkragar och är"jäkligt" nöjd med det. Täcker ordentligt mellan pallarna för att slippa ogräs och för att behålla fukt.

Tyvärr är det ju så att val föder ångest! Och jag inte vet var jag ska börja!
Hur har du gjort med dina pallkragar? Funderar på om det fungerar på gårdsplanen, slänga ut allt grisar, höns och kaniner har "lckats" med under vintern i kragar och sen på med lite jord och blanda?!?! Växer bara lite småtussar gräs på innergården...
Och Tack för din lyckönskan  ;)
Nytorp2089 hittar ni oss på fb. Göingegetter, Linderödsgrisar, fjällnära kossor, myskankor, skånegäss, höns, gotlandskaniner. Försöker bevara det "gamla" för att överleva ;)

melongurka

  • Inlägg: 348
    • Västergötland
Som Näckfisen sa så är pallkragar aldrig fel. Låga grönsaker räcker med en pallkrage och de som kräver mer jord två till tre stycken. Om man ska ta upp nya odlingsland tycker jag det funkar bäst att ta bort marksvålen först så man får fri jord. Då får man bort mycket ytogräs. Sen kan man fräsa jordbiten eller täcka den för att förhindra urlakning om man inte ska använda den direkt. Även om växthus inte är prioriterat i år så försök att snickra ihop en träkonstruktion och klä med plast. Odlingen blir då mycket roligare och man kan få lön för mödan lite tidigare, och egenodlade växthustomater :) Försök att göra en stor urrensning på jordgubbslandet till våren och täck direkt med mycket halm. Sen gör man en lika stor urrensning till hösten och då kan man ta revor och utöka sitt jordgubbsland om man vill. Odla sånt som fungerar och är lätt,nu i början. Det är så lätt att ge sig in i i svåra odlingskonster bara för det är spännande. Jag börjar lära mig detta efter många år. ;) Lycka till nu.

Bullerybo

  • Inlägg: 672
    • Närke
Jag är också en stor anhängare av pallkragar eller andra avgränsade djupbäddar.

*Det går snabbt att komma igång med.
*Man kan börja något tidigare på säsongen och hinna fler skördar på en säsong.
*Det är lätt att börja med: bir väldigt tydligt avgränsat vart man odlar vad.
*Man kan lätt justera exakt hurdan jord man vill ha till respektive gröda.
*Det blir bättre arbetshöjd.
*Det håller sniglar, höns och barn borta från att gå i landen
*Man kan odla tätare (om man odlar enligt djupsängsprincip).
*Det är lätt att täcka alla öppna jordytor med gräsklipp så att man i princip helt slipper ogräsrensning.

Det enda jag odlar i backen är potatis, morötter och äter (eftersom vi har så mycket mer av dessa). Men det är mycket mindre jobb att odla i krage. Det går ju att göra upphöjda odlingslimpor utan sarg också men när man har mördarsniglar är kanten ovärderlig.

Jag skulle aldrig orka odla så mycket som jag gör om jag behövde lägga tid på att rensa ogräs.

Bullerybo

  • Inlägg: 672
    • Närke

Jag odlar det mesta i dubbla kragar för då kan man fylla på med mycket rent gödsel/kompost underst och därmed kunna odla tätare. Har jag dubba kagar tar jag inte bort marksvålen utan lägger tidningar över gräset bara. Om jag har enkla kragar (av kragbrist) så gräver jag bort svålen och gräver ur lika djupt som en pallkrage med jord, så att det  blir två pallkragar djupt med luckert grävd kompost/gödselblandad jord ändå.

Sedan drar jag upp det mesta som plantor inomhus eller i växthuset. När plantorna ska ut i kragarna rensar jag ur ev. ogräs som kommit upp, trycker ner plantorna och täcker ytan runt med gräs. Sedan rensar jag inte mer ogräs på hela säsongen i dessa land. Även behovet av bevattning och gödsling minskar om man täcker all öppen jord.

I övergödslade pallkragar behöver man inte alls ha de stora plantavstånd som står på fröpåsarna. Om man tex odlar kålrot tänker man ut hur stor en kålrot bir - så tätt kan man sätta fröna. Man får plats med mer på mindre yta och det växer bra ändå pga att det finns mer näring och luckrare jord i kragen än i backen.

4-ever

  • Inlägg: 752
    • Skåne
Om man ska ta upp nya odlingsland tycker jag det funkar bäst att ta bort marksvålen först så man får fri jord. Då får man bort mycket ytogräs. Sen kan man fräsa jordbiten eller täcka den för att förhindra urlakning om man inte ska använda den direkt.
Då blir det nog så jag gör där jag planerar att egentligen ha min odling. Verkar som det blir bättre att vänta till nästa år. Kanske låta grisar gå där detta året och sen bygga kragprincip där nästa år?
Jag odlar det mesta i dubbla kragar för då kan man fylla på med mycket rent gödsel/kompost underst och därmed kunna odla tätare. Har jag dubba kagar tar jag inte bort marksvålen utan lägger tidningar över gräset bara. Om jag har enkla kragar (av kragbrist) så gräver jag bort svålen och gräver ur lika djupt som en pallkrage med jord, så att det  blir två pallkragar djupt med luckert grävd kompost/gödselblandad jord ändå.

Då skulle det i princip fungera med mina kragar på gårdsplanen i år, om jag har tillräckligt höga? I med den använda halmen från div djur nu och sen på med jord!
Rensa ogräs är ju inte det roligaste som finns precis   :( men det verkar ju inte som det behövs göras så himla mycket  :D
Nytorp2089 hittar ni oss på fb. Göingegetter, Linderödsgrisar, fjällnära kossor, myskankor, skånegäss, höns, gotlandskaniner. Försöker bevara det "gamla" för att överleva ;)

Bullerybo

  • Inlägg: 672
    • Närke
Ja det tycker jag, om det är det smidigaste stället.

En liten varning bara: Det går åt sjukt mycket jord när man fyller dubbla pallkragar så räkna med det. Det går att slänga i stenar och pinnar och skit i botten men ska vara ganska mycket bra jord sedan om man ska kunna odla tätt. Bäst är om du har gödsel från egna djur eller kan få från granne. Vi använder en blandning av kompostjord från dels hushålskompost och dels trädgårdskompost och dels massor av gödsel från grannarna som har stall +lite sand eller löv eller annat gojs för att få till en bra konsistens. Hampaströt från hönshuset åker i det med.

Ovanpå det... ca översta 10-15 cm  eller så har jag haft i planteringsjord från kommunens återvinningscentral som man kan hämta i kubik på kärra. Den är billig och blir minst jobb så. Man kan väl gräva upp jord ur backen och blanda till själv om man vill det. Men jag tycker det är värt 100 spänn att slippa.

En del växter gillar inte övergödslad jord och en del vill ha extra mycket av ditten eller datten så det kan bli lite olika blandningar i olika kragar...man måste alltid fylla på lite på vårarna för innehållet sjunker ihop mycket när det bryts ner, och då kan man ju anpassa efter vad man ska så i lådan det året.

Nån vecka innan man ska så kan man vattna jorden i kragarna. Då gror alla ogräsfrön som finns i jorden och börjar komma upp. Då rycker man bort dem och sedan kan man så. Framför allt bra om man sår direkt från frö i kragen (dvs sånt man inte förodlar) för då kan man ju inte täcka jorden med gräsklipp direkt.

Till de kragar där jag odlat kålväxter har jag snickrat ramar klädda med nät så att man inte ska behöva plocka larver. Jag jobbar på att liksom bygga bort alla arbetskrävande moment för jag har inte tid med det tycker jag (har många barn osv). Det är lätt att få tätt på en pallkrage jämfört med om man ska försöka täcka något som växter direkt i backen. Gäller även när man täcker med fiberväv. Ytterligare några fördelar med pallkragar (eller andra träsargar det behöver ju inte vara pallkragar just).

4-ever

  • Inlägg: 752
    • Skåne
Ja det tycker jag, om det är det smidigaste stället.

En liten varning bara: Det går åt sjukt mycket jord när man fyller dubbla pallkragar så räkna med det. Det går att slänga i stenar och pinnar och skit i botten men ska vara ganska mycket bra jord sedan om man ska kunna odla tätt. Bäst är om du har gödsel från egna djur eller kan få från granne. Vi använder en blandning av kompostjord från dels hushålskompost och dels trädgårdskompost och dels massor av gödsel från grannarna som har stall +lite sand eller löv eller annat gojs för att få till en bra konsistens. Hampaströt från hönshuset åker i det med.


Tack för att du dela med dig av dina erfarenheter!!!
Då blir det nog att börja nu!
Jag har en jordhög som vi har grävt upp förra året, den kan jag nog använda jord av och sen köpa från återvinningscentralen ( tror tom vi har sådan lyx här att vi kan få det hemkört)
Jag får väl se det som ett försök detta året, och vara beredd på att det mesta går åt h*vete  :-[

Verkar som kragar är det absolut bästa.. Kanske ska marktäcka där jag egentligen vill ha det till kommande år, eller skicka grisarna på den biten i år och sen odla i kragar på gårdsplanen i år..
Nytorp2089 hittar ni oss på fb. Göingegetter, Linderödsgrisar, fjällnära kossor, myskankor, skånegäss, höns, gotlandskaniner. Försöker bevara det "gamla" för att överleva ;)

freitag

  • Inlägg: 220
    • Södermanland
Åh vad roligt! Jag säger som de andra: lyllos dig! Du har både ytor och fantastiska djur som kan hjälpa dig att bearbeta jorden. Vi har 100 nya kvm att arbeta med nästa år, så vi försöker planera inför det. Inte mycket kanske, men med tanke på att vi odlade ca 30 kvm detta år så blir det en betydande ökning. Jorden där vi odlat potatis i år är nu fantastisk fin, så vi ska försöka odla mycket potatis på den nya ytan. Kanske en idé för några av dina nya ytor? Vi har täckt den nya obrutna ytan under hösten med hö, gödsel och tång för att se om grässvålen kan försvagas något. Sen tänkte vi fräsa området ytligt i vår och täckodla/kompostodla (inte ha någon egentlig trädgårdskompost utan lägga ner blast osv mellan raderna som täckmaterial och näring.

Jag tycker också det var trevligt att odla i pallkragar (vi byggde själva av spillmaterial) men som sagt, det går åt mycket jord. Vi köpte en del jord och den var totalt värdelös. Kan man använda egen jord och förbättra på med kompostmaterial så är det nog mer ekonomiskt... på alla sätt! Vissa växter behöver ju inget djup att tala om så då kan man göra väldigt grunda pallkragar och inte slösa med jord. Vi vände jorden under pallkragarna + fyllde med jord. Så vi har väldigt djupa boxar att odla i nu.

Nästa år kommer vi odla sallad och smågrönt i krukor och mindre lådor. Istället satsa på mycket rotfrukt, potatis och bönor och ärtor! Kanske är bra att redan nu tänka flerårigt? Vad ska du odla på vilka ytor, och vad är alltså bra att odla där året efter. Det finns mycket bra info om detta om man söker!

Lycka till!


frökenfräken

  • Inlägg: 98
    • -
Ska odlandet verkligen vara en del i försörjningen är det ju A och O att fundera på det där med lagringen också. Jag älskar att odla sallad, men det är ju ganska få månader om året som den ingår i mathållningen, så jag lägger inte alltför mycket tid eller plats i trädgårdslandet på den. Största delen viker jag åt sådant som går att lagra och som kan ätas under vintern: potatis, morötter, lök, palsternacka. Men det bygger ju i sin tur på att jag har tillgång till bra förvaringsutrymmen, både jordkällare och kallvind.   

4-ever

  • Inlägg: 752
    • Skåne
Men det bygger ju i sin tur på att jag har tillgång till bra förvaringsutrymmen, både jordkällare och kallvind.   
Vi har ingen jordkällare, ännu, och inte kommer det att bli tid att bygga en detta året heller.
Däremot har vi ju kallvind, vilket jag hoppas på kunna utnyttja.
Blir ju lite här och lite där, men hellre det än att gå och köpa allt  ;)
Åh vad roligt! Jag säger som de andra: lyllos dig! Du har både ytor och fantastiska djur som kan hjälpa dig att bearbeta jorden. Vi har 100 nya kvm att arbeta med nästa år, så vi försöker planera inför det. Inte mycket kanske, men med tanke på att vi odlade ca 30 kvm detta år så blir det en betydande ökning. Jorden där vi odlat potatis i år är nu fantastisk fin, så vi ska försöka odla mycket potatis på den nya ytan. Kanske en idé för några av dina nya ytor? Vi har täckt den nya obrutna ytan under hösten med hö, gödsel och tång för att se om grässvålen kan försvagas något. Sen tänkte vi fräsa området ytligt i vår och täckodla/kompostodla (inte ha någon egentlig trädgårdskompost utan lägga ner blast osv mellan raderna som täckmaterial och näring.
Där vi har plöjt nu i vinter har jag tänkt att ha potatis och morötter, minimajs och lite sådant.
Jag tror att jag ska försöka att gå hårt på jordgubbslandet i vår och täcka täcka täcka så att allt dör! Inte jordgubbarna då  ;)
Jordfräs känns som att det gör mer skada än nytta.. det blir ju miljoner nya rötter som ger miljontals mer kvickrot :(
Nytorp2089 hittar ni oss på fb. Göingegetter, Linderödsgrisar, fjällnära kossor, myskankor, skånegäss, höns, gotlandskaniner. Försöker bevara det "gamla" för att överleva ;)

Jennyt

  • Inlägg: 3177
    • Västergötland
Åhhh vilken lyx :D Jag har inte riktigt orkat läsa igenom alla goda råd du fått, men ger mig på att beskriva hur jag hade gjort o:)

För i år hade jag planerat in provisoriska och flyttbara odlingar, åsså använt grisarna till den mer långsiktiga odlingen. Jag avråder dig från att köpa jord. Man får obönhörligen med en massa rotogräs. Blanda istället den jord du har med gödsel från någon granne och grov sand-grus. Du kan oxå blanda i halm i denna röra.

Långsiktigt hade jag gjort 5-7 olika hägn med bra stängsel runt. I dessa hade jag planerat odling i växtföljd. År 1. kål, År2 betor, År 3 potatis, År 4 baljväxter, År 5 grisar. På så sätt får grisarna jobba igenom jorden ordentligt vart 5-7 år och jag tror du kommer undan en hel del ogräsrensing på så sätt. Till att börja med hade jag givetvis släppt på grisarna i år.

Kortsiktigt hade jag använt pallkragar precis som du tänkt. Jag tror att du kommer få vattna mycket om du sätter dem på den stenlagda gården... men det kanske funkar för ett år :-\ Till nästa år kan du använda pallkragarna för örtodling och det passar ypperligt att ha dem nära köksingången..... så att man kan kila ut med saxen när grytorna redan står på spisen.

För övrigt tycker jag du ska släppa på grisarna på den stenlagda gården oxå, så att du får fram kullerstenarna igen :P För inte bökar de väl upp stenar och allt ??? :-X..... isåfall får det bli hårdsprättande höns ;D
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

kbh

  • Gäst
Åhhh vilken lyx :D Jag har inte riktigt orkat läsa igenom alla goda råd du fått, men ger mig på att beskriva hur jag hade gjort o:)

För i år hade jag planerat in provisoriska och flyttbara odlingar, åsså använt grisarna till den mer långsiktiga odlingen. Jag avråder dig från att köpa jord. Man får obönhörligen med en massa rotogräs. Blanda istället den jord du har med gödsel från någon granne och grov sand-grus. Du kan oxå blanda i halm i denna röra.

Långsiktigt hade jag gjort 5-7 olika hägn med bra stängsel runt. I dessa hade jag planerat odling i växtföljd. År 1. kål, År2 betor, År 3 potatis, År 4 baljväxter, År 5 grisar. På så sätt får grisarna jobba igenom jorden ordentligt vart 5-7 år och jag tror du kommer undan en hel del ogräsrensing på så sätt. Till att börja med hade jag givetvis släppt på grisarna i år.

Kortsiktigt hade jag använt pallkragar precis som du tänkt. Jag tror att du kommer få vattna mycket om du sätter dem på den stenlagda gården... men det kanske funkar för ett år :-\ Till nästa år kan du använda pallkragarna för örtodling och det passar ypperligt att ha dem nära köksingången..... så att man kan kila ut med saxen när grytorna redan står på spisen.

För övrigt tycker jag du ska släppa på grisarna på den stenlagda gården oxå, så att du får fram kullerstenarna igen :P För inte bökar de väl upp stenar och allt ??? :-X..... isåfall får det bli hårdsprättande höns ;D
Misstänker att stenen rycker med den också  tyvärr.

4-ever

  • Inlägg: 752
    • Skåne

För övrigt tycker jag du ska släppa på grisarna på den stenlagda gården oxå, så att du får fram kullerstenarna igen :P För inte bökar de väl upp stenar och allt ??? :-X..... isåfall får det bli hårdsprättande höns ;D
Det är supernej på det!! Hunden gräver fram allt möjligt redan där! Och grisarna är nog mycket starkare!

Jag tror att jag ska göra så att grisarna får gå på det som är tänkt att bli trädgårdsland. Och så får jag lugna mig med kli i fingrarna till nästa år och så där!
Blir nog kragar på innergården i år, finns ju ingen annanstans utan gammal vall här  :( Tråkigt men sant!
Sen får nog grisarna jobba både här och där under våren och sommaren!
Nytorp2089 hittar ni oss på fb. Göingegetter, Linderödsgrisar, fjällnära kossor, myskankor, skånegäss, höns, gotlandskaniner. Försöker bevara det "gamla" för att överleva ;)

Jennyt

  • Inlägg: 3177
    • Västergötland
Låter bra det. Hönsen e bra på att sprätta fram kullersten. Men man får ha någon ras med lite kraft i benen, åsså får man vara där och kratta bort det de sprätt upp. :)

Visst är det svårt att mota en uppbyggd odlarglädje..... jag ska göra allt jag kan i vår. Jag har inga grisar och behöver träda mina ogräsodlingar :-X URK
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

4-ever

  • Inlägg: 752
    • Skåne
Låter bra det. Hönsen e bra på att sprätta fram kullersten. Men man får ha någon ras med lite kraft i benen, åsså får man vara där och kratta bort det de sprätt upp. :)

Visst är det svårt att mota en uppbyggd odlarglädje..... jag ska göra allt jag kan i vår. Jag har inga grisar och behöver träda mina ogräsodlingar :-X URK
Det har jag inte tänkt på.. hönsen! Har ju blommehöns, de borde ju kunna fixa fram lite  :D

Det är inte kul alls att ha en massa "vill så" och "vill göra" och sen har man massa kvickrot bara!! Hur kul blev det?
Nytorp2089 hittar ni oss på fb. Göingegetter, Linderödsgrisar, fjällnära kossor, myskankor, skånegäss, höns, gotlandskaniner. Försöker bevara det "gamla" för att överleva ;)

Jennyt

  • Inlägg: 3177
    • Västergötland
Precis.... hur kul e det. Behöva ta fram lien för att kunna plocka jordgubbar ::)

Jag har Blomme. De e perfekta för uppgiften ;) Även mina dvärgwyandotter fixar uppgiften ;)
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

597 gäster, 3 användare (1 dolda)
MultiMan, addebadde

* Forum

* Om tidningen Åter



- Köpte numret främst för att jag tänker lära mig spinna, men förutom det fanns mycket annat intressant, som skötsel av naturbetesmarker och hoppfulla nybörjarbrev!
/Johanna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser